Jump to content

Bunadskniv


KjellTore

Recommended Posts

Jeg er helt fersk her inne, å må si seg er veldig imponert over kunnskapen som deles her. Utrolig mye fint å se, og veldig mye nytt å lære. Jeg og en kompis lagde noen kniver for en del år siden, men familie osv tok til slutt mesteparten av fritiden, og alt ble lagt på hylla. Nå har interessen meldt seg for oss igjen, å den ble kraftig forsterket da jeg kom over dette forumet, helt fantastisk :D

Jeg hadde tenkt å prøve meg på en "bunadskniv", å lurer på om noen har tips til hvor man kan få kjøpt (om man får kjøpt) holker, beslag, sølv med litt mønster i?

 

På forhånd takk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for svar. Har sett mye av det du har laget og lest veldig mye av det du deler på forumet, er veldig imponert over det jeg ser :D

Finnes det noe sted man kan få fremgangsmåten om man ønsker å prøve seg på å lage og gravere sølvholker? Hva slags verktøy trenger man, og hvor kjøper man materiale? Er nysgjerrig på slikt, liker å jobbe med småpirk og detaljer :D Kanskje det er et marked for det :idea:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

Sølvholker kan du med litt øving sikkert få til greit selv.

Dersom du ikke har gravert tidligere eller jobbet med noe ganske relatert, så er dette en lang prosess.

Jeg ville tipse om å isåfall kjøpe utstyr og starte med å gravere på kobber. Det er ikke så ulikt å jobbe på, så slipper du å kanskje ødelegge en fin kniv. Skal du ha noe avansert så er det flere som graverer som en sikkert kan sende inn til. Men prisen blir nok ganske stiv, sammenliknet med hva kniven ville kostet.

Så må en jo vurdere om en vil gravere med maskin eller håndmakt (Stikler). De sistnevnte er ikke så dyre og kan være en fin måte å starte på.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

Det er jo noe som heter http://www.tronderkniv.no/ og der er det mange dyktige folk,

som velvillig deler sin visdom med andre ivrige sjeler. Kontaktopplysninger finner du på sida.

 

Jo takk, kom akkurat fra mitt første møte/treff med folk fra trønderkniv :D Lærte mye bare i kveld, gleder meg til fortsettelsen og treffet på Melhus neste helg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

Sølvholker kan du med litt øving sikkert få til greit selv.

Dersom du ikke har gravert tidligere eller jobbet med noe ganske relatert, så er dette en lang prosess.

Jeg ville tipse om å isåfall kjøpe utstyr og starte med å gravere på kobber. Det er ikke så ulikt å jobbe på, så slipper du å kanskje ødelegge en fin kniv. Skal du ha noe avansert så er det flere som graverer som en sikkert kan sende inn til. Men prisen blir nok ganske stiv, sammenliknet med hva kniven ville kostet.

Så må en jo vurdere om en vil gravere med maskin eller håndmakt (Stikler). De sistnevnte er ikke så dyre og kan være en fin måte å starte på.

 

Mvh

Berserk

 

Takker for alle tips. Liker å fikkle med detaljer, så jeg kommer nok til å prøve meg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...