Jump to content

Trenger hjelp til å velge nytt allroundsikte.


jmosbakk

Recommended Posts

Jeg gjorde et impulskjøp av ny børse i dag.

En BRNO ZKK 601 i .222rem som ligger på finn.

 

Med den følger det en "original" kikkert, men jeg har på følelsen av at jeg trenger å bytte ut denne for å kunne bruke børsa mest mulig allsidig.

Jeg vet absolutt ingen ting om den kikkerten som står på, men har lest noe om at den kanskje er i gata 4x32 eller der omkring?

 

Jeg tenker å bruke denne børsa til ganske mye forskjellig.

Kan nevne rådyrjakt, åtejakt, og skogsfugljakt som primærområder.

 

Disse er opp til vurdering: SuB 2,5-10x56 til 5000, Kahles Helia 8x50 til 3900 også er det jo en og annen meopta 3-12x56 til rundt 7000.

 

Dette er vel alle kikkerter av god kvalitet med gode skumringsegenskaper?

 

Det byr meg litt i mot å montere en så stor og tung kikkert på en så smekker kreasjon, men det er vel prisen man må betale for å kunne jakte mest mulig allsidig med en kikkert.

 

Hvis denne monteres i ringer med hurtigfeste så er det jo også åpne sikter jeg kan bruke når jeg føler for å ha ei lett børse.

 

Hva mener folket om de nevnte kikkertene? Hvis noen føler for å selge meg en allsidig kikkert eller komme med bedre forslag enn jeg selv har funnet så tar jeg imot det med takk.

 

Edit: endret tittel også kan jeg nevne at jeg ser for meg 7000,- som makspris, men helst ikke over 5000.

Link to comment
Share on other sites

En Kahles Heila C 2,5-10x50 er et fint allroundsikte. Ganske kompakt og lett i forhold til ytelse.

 

Ser at de selges på evigvarende tilbud til 8000,-

 

Er kolben høy nok så fungerer dette også bra på korte hold og du trenger ikke nødvendigvis avtagbare montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil den Kahles'n stå seg imot en Zeiss classic da?

 

Både mtp fysisk størrelse, vekt og optiske egenskaper?

 

Har sett såvidt på finn og den er vel hakket dyrere enn Zeissen så spørsmålet er om den er såpass mye bedre at den er verdt differansen?

Link to comment
Share on other sites

 

En BRNO ZKK 601 i .222rem som ligger på finn.

Med den følger det en "original" kikkert, men jeg har på følelsen av at jeg trenger å bytte ut denne for å kunne bruke børsa mest mulig allsidig.

Jeg vet absolutt ingen ting om den kikkerten som står på, men har lest noe om at den kanskje er i gata 4x32 eller der omkring?

 

Om jeg ikke husker helt feil er det en Jena 4x32 med 30mm ståltube, som disse ble levert originalt med. Skal også være med snellertavtrekk og læromslag til kikkerten.

 

Allsidig? Tja, til en 222 rem er det kanskje ikke det mest optimale med 4x forstørrelse. De nye 2-12 (f.eks Swarowski Z6, Meopta R2, Leupold VX6) er vel kanskje det som er mest allround i forstørrelse (før ville jeg sagt 2.5-10 eller 3-12), selv har jeg ingen kikkerter større enn x42 fordi jeg foretrekker en lettere, lavere rigg foran å vinne 5-10 minutter på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Interessant det du skriver der, Jibrag.

Jeg har jo et ønske om at dette skal være en ganske kompakt og smekker rigg.

 

Hvor stor forskjell er det egentlig på en 42mm og en 50mm i toppklassen?

 

Hva sies f.eks. om Zeiss Conquest HD5 2-10x42?

 

Så er spørsmålet om 10x er nok forstørrelse. Jeg har riktignok skutt godt på 600m med 9x, men 12x hadde vel egentlig ikke vært feil det heller.

 

Foreløpig er jeg bare enda mer usikker på hva jeg skal velge, men takker så mye for engasjementet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo et ønske om at dette skal være en ganske kompakt og smekker rigg.

 

Denne børsa kler godt ett 50mm objektiv. ZKK 601 er 308 størrelse.

 

Om du velger 10 eller 12x er jo en smakssak, 222 har gjort sitt når 500 streken passeres. 2,5-10*50 :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva jeg skal vektlegge mest av skumringsegenskaper og vekt.

 

Ser jo at det bare er snakk om 20g forskjell på zeiss 2,5-10x50 og f.eks. 1,5-6x42.

 

Kanskje andre kikkerter er mer å foretrekke hvis en skal holde en slank profil?

 

Ang. forstørring så kommer ikke denne til å brukt til veldig lange hold, men ei kråke er ikke veldig stor med 9x på 200m.

 

Jeg har heller ikke glemt at jeg har de åpne siktene. Kanskje jeg skulle vurdert å legge litt penger i en skikkelig montasje for enklest mulig å kunne ta av kikkerten?

 

Egentlig så har jeg satt meg i uføret med en umulig oppgave.

Jeg må før eller senere inngå noen kompromisser.

Link to comment
Share on other sites

Kahles Heila C 2,5-10x50 er 326 mm lang og veier 490g. Vet ikke hvordan dette er i forhold til en Zeiss Classik.

Har alltid synes Kahles kikkertene virker snertne.

 

Har ikke prøvd Zeissen så jeg skal ikke påstå at Kahles er bedre. Jeg er godt fornøyd med min, jeg har en CB en eldre modell med lys. Men Zeiss Classik er jo veldig hyggelig prisa, ikke så ille pris med lys heller.

 

Ellers kan en Swarowski PV/PVN (med lys) 3-12x50 ev 2,5-10x42, være et godt alternativ hvis du finner de på brukt markedet.

Den kikkerten jeg bruker desidert mest er en PV 2,5-10x42, brukt på alt fra ettersøk i grantetta til villsvinjakt om natta. Det finnes bedre kikkerter til begge deler, men den er fin som allround.

 

42 mm objektivdiameter fungerer overraskende greit under dårlige lysforhold, hvis du har en kikkert av noenlunde god kvalitet.

 

Jeg foretrekker 2,5-10 istedenfor 1,5-6 som allround sikte, jeg har også en 1,5-6x42 men jeg synes det blir litt liten forstørrelse til at den er ideell. Skal du ha avtakbare montasjer så hadde jeg ikke vurdert 1,5-6 engang. I hvert fall ikke på en småviltrifle.

 

Warne har gode montasjer som passer i spora på låskassa di, men de er vel faste så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Kahles Heila C 2,5-10x50 er 326 mm lang og veier 490g. Vet ikke hvordan dette er i forhold til en Zeiss Classik.

Har alltid synes Kahles kikkertene virker snertne.

Zeiss Classic i samme størrelse er 325mm lang og veier 525g. En tilsvarende Victory er 318mm lang og veier 460g Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å ha to sett med ringer med hvert sitt innskutte sikte bør fungere på kassa di, f.eks. en 1,5-5 X type, og en 3-12x56/8x56 type.

Problemet med det for min del er at jeg ofte går på jakt i mørket, og avslutter jakta for dagen i mørke, og samme sikte må fungere i all slags lys.

Jeg bruker oftest en V. 2,5-10x50, og det er det fysisk største siktet jeg vil ha til variert skogsjakt, denne Zeissen er god i dårlig lys.

Dessverre har Zeiss kuttet ut 2,5-10x42, et sikte med stor ytelse i forhold til format og tyngde.

Siden du har et visst budsjett, og en ny Zeiss/Kahles ligger litt over er det beste tålmodighet og bruktannonser, du får toppkvalitet brukt for 5-7000.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen som tilfeldigvis har testet nye Zeiss Conquest HD5 opp mot nye Leupold VX6?

Kanskje ikke helt rettferdig ettersom de ser ut til å tilhøre to forskjellige prissegment, men likevel.

 

Jeg må vel innrømme at jeg er en av de som er litt tilhenger av stor forstørrelse, men det uten at det noen gang har vært noe krav tidligere.

 

 

Skal se litt mot USA og Leupold VX6 3-18x44 eller 50.

Link to comment
Share on other sites

Brukt VX6 3-18x50 m/lys:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47070473&searchQuery=vx6

 

Fikk bra skussmål i test i fjor høst. Ble sammenlignet med Swarovski Z6i. Nådde ikke opp til den, men så er det jo forskjell i pris og da.

 

Målene på denne er 34,3 cm lengde og 587 gram. Ganske kompakt med tanke på forstørrelsesområde.

 

Har selv en 2-12x42 og har fått et veldig godt inntrykk av den. Sammenlignet den bla mot en Zeiss Classic. Likte muuuligens Classic et ørlite hakk bedre, siden VX'en bøyde stolpene litt ut mot kantene, mens Classic'en ikke gjorde det. Ellers klarte jeg ikke å finne forskjell, verken i motlys eller skarphet og Classic er jo et godt sikte. Dette var vel å merke en subjektiv test av en med merkelig syn og totalt ufaglært på området! Kanskje hadde jeg heller ikke justert siktene helt riktig til meg selv engang... Andre kan selvsagt ha annet inntrykk.

 

Vitale mål på denne er for øvrig 33 cm og 505 gram. Ganske kompakt og hendig, med andre ord. Har ikke prøvd den i skumring selv. Bruker en Zeiss V 2,5-10x50 til det, og det er en kpmpakt råtass. Er såpass bra at jeg ikke har følt behov for opplyst retikkel. Det er det på den, men jeg har klart meg uten. Det jeg selv liker best med Leupolden er godt synsfelt (19 m på 2x), at jeg kan ha på lysprikk på dagtid (om jeg noensinne føler behov for det, men har da muligheten) og at det ikke er "dorull" på laveste forstørring. Det er "ekte" 2x. Til sammenligning blir bildet i Zeissen mindre fra ca 2,8x til 2,5x. Man ser altså veggene i siktet, og synsfeltet øker ikke. Andre sikter er betydelig verre enn Zeiss V på dette.

 

Zeiss Classic er etter min mening noe av det tryggeste kikkertsiktekjøpene man kan gjøre til en forholdsvis rimelig pris. Den er tydeligvis ute av produksjon nå, siden den er borte fra hjemmesiden til Zeiss, men det finnes nok noen å få tak i en stund fremover likevel. Alle er ikke tomme på lagrene, for å si det sånn. Dessuten er det ikke så rent sjelden en kan komme over et brukt. De ligger gjerne på mellom fire og fem tusen. Jeg solgte midt for fire og et halvt for et par måneder siden. Vær obs på at de er svæææært populære, så reager fort... Jeg prøvde å selge VX6'en i høst, uten å ha vært prøvd engang. Angret meg etter et impulskjøp. Fikk et så godt tilbud fra J&F at jeg MÅTTE kjøpe det! Ga 7 800,- for det. Prøvde å selge det for 7 500,- inkl frakt, men den eneste responsen jeg fikk var tullinger som mente det var altfor dyrt (veiledende var rundt 12 000,-) og et bud på fem tusen inkl frakt. Trakk annonsen. Solgte Classic'en, etter ti minutter... Den tapte jeg knapt penger på etter tre år. Så de fine merkene er mer populære enn andre, for å si det pent... Har nå prøvd VX'en, og det blir nok til at jeg beholder det. Er altfor bra til å gi bort! :wink:

 

Vær ellers obs på at Classic har medforstørrende retikkel. Ikke alle liker det, men jeg synes det er kjekt at retikkelet blir grovere når man skrur opp forstørrelsen, spesielt i skumring. Tynne retikler blir borte når det blir mørkt nok. Det skal litt til med medforstørrende 4, og behovet for lys blir mindre av det. Har selv ret 40 på Victoryen min (medforstørrende 4 med lys). Var skeptisk i og med at det her er en "klump" i midten. Den blir ganske stor når en skrur opp forstørrelsen. Men, jeg skyter 7, 8 mm samlinger med .308'en med den, så da så...

 

Ellers tror jeg at Kahles'en, som er nevnt tidligere her, kan være et fint sikte.

 

Ser også at Zeiss Duralyt er erstattet med Conquest DL. Det er en direkte arvtager, og designet er ganske så likt, med små detaljforskjeller på lysjusteringen på okularet, samt at den nå er svart i stedet for en gamle, litt pussige, fargen. I tillegg har den nye fått Lotutec-belegg. Prisen har skutt voldsomt i været, men jeg vet ikke om det er så mye forandringer at det rettferdiggjør prisen. Duralyt har jo fått endel pepper. Den kostet rundt 7 500,- med lys (3-12x50). Nå runder den 12 000,- som DL. Hmmm...

 

Jeg var forresten og tittet litt på HD5. Det var da jeg kjøpte VX6'en. Mulig det bare var meg, men jeg syntes HD5'en var litt vel kilen på øyeplasseringen, men jeg tittet såpass lite på den at jeg ikke kan si stort om den. Dessuten har jeg mer sansen for 30 mm rør. Synes det er penere med "tjukk kropp"!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ta en runde for å finne ut hva børsa blir brukt mest til. Det er fysisk umulig å få i både pose og sekk.

Det er konklusjonen så langt.

 

Det er mye som tyder på at jeg ender opp med to sikter. Ett lite og kompakt og ett for bruk i skumring.

 

Først og fremst skal jeg finne ut hvem som selger gode montasjer/ringer med enkelt system for å demontere og bytte kikkert.

 

 

Jeg drømte at det fantes en 3-15x32 som veide 300g og hadde skumringsegenskaper som en 8x56 med prislapp jeg kunne forsvart...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, sitter fortsatt og glor etter sikte®.

 

I den forbindelse dukket det opp et spørsmål.

Vil en 8x50 med 1" rør være dårligere i skumring enn en med 30mm rør? Trodde kanskje rørdiameter hadde mest å si for hvor mye justering man fikk, men fant ut at det kunne være greit å spørre.

 

Videre kan jeg meddele at jeg vurderer tanken om nettopp 8x50 el.l. kan være et sikte jeg får brukt til mesteparten av den jakta jeg skal bedrive og at det i kombinasjon med en hurtigmontasje og gode åpne sikter kan være et alternativ.

 

Tanker rundt dette?

 

Skal fortsatt jakte rådyr, rev på åte, fugl i topp/skog i hovedsak.

Link to comment
Share on other sites

Vil en 8x50 med 1" rør være dårligere i skumring enn en med 30mm rør?
Nei, ikke på grunn av rørdiameteren.

 

 

Men nå kan det være slik at det er andre ting som gjør at om du sammenlikner ett sikte med 30mm og ett men éntomsrør, at det med 30mm er best,

Link to comment
Share on other sites

Til den jakten ville jeg fortsatt valgt en zeiss classic 2.5-10x50 med lys

God optikk som er god i skumringen.

Kikkerten er ikke så alt for tung heller. 2.5x er greit til de korteste holdene og med 10x kan du dra holdene langt !

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg støtter siste taler, et kvalitetssikte i 2,5-10x50 dekker det meste av det du er ute etter.

Råbukk har jeg skutt så tett innpå som 12 meter, og da er 2,5 i grenseland, men det går om dyr står i ro eller beveger seg sakte.

Med 50 mm linse har et slikt sikte gode skumringsegenskaper også, og x10 i forstørrelse på akseptable jaktavstander bør gi deg muligheter for prikkskyting av både fugl og rev.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo by på denne Nickel'en da: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46965090

 

Jeg har skremmende lyst å gjøre det, men lommeboka har skremmende lite lyst... Dessuten er det vel litt stort til å sitte på ei nett småviltrifle (selv om dette er ganske kompakt til å være en 3-12x56). Meeen, jeg kunne jo bruke det som hjortesikte for bøjakt selv om jeg ikke driver slik jakt (enda, men har prøvd og skal prøve igjen på sikt), med .308'en... Ret 0 (kun prikk og ikke trådkors) frister meg litt og.

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde vært fint på ei "skumringsbørse" ja.

Men jeg MÅ avvente litt da det ser ut som det kommer enda ei børse i hus snart.

Nå er spørsmålet hva jeg skal gjøre med de jeg har.

En Mauser M67 i 308 som kan være fin med stor demper til åtejakta og dermed også stor kikkert, men dette kan også Brno'en brukes til.

Den siste som ser ut til å tre inn i garderoben blir en lettvekter for å ha med på lengre turer i skogen. På denne må jeg finne et sikte som har god nok forstørrelse til å prikke kråkefugl på lengste forsvarlige hold med 222rem og som samtidig er ganske lett og smekkert.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z3 3-9x36 er jo en hendig sak på en hendig børse og holder til det aller meste, også på fugl ut til 200 meter og vel så det.

 

Brukt her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47258572

 

Ny: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=37617120&searchQuery=swarovski%203-9*36

 

Tekniske data: http://www.swarovskioptik.com/hunting/z3-3-9x36-c20050401/z3-3-9x36-l-4a-t5006167

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.

Aner du hvor dyre sko jeg må kjøpe til sjefen nå eller?

 

Jeg skal få testa en slik Z3 en dag.

Størrelsen vil avhenge litt av hvor lavt jeg kan montere okularet. Hvis det er plass til 42mm objektiv med okularet montert så lavt som mulig så blir det nok en sånn.

Hvis jeg velger kvalitetsoptikk da så kanskje dette er nok til revejakta også ettersom jeg nå har fått lys på åtet. :)

 

Edit: Ta alle begreper med en klype salt da jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt noen lette kikkerter fra Nikon og Leupold uten å bli helt fornøyd. Det ble liksom ikke helt skarpt, (sliter litt etter synskorrigering).

Jeg kjøpte til slutt en brukt Z3 3-10x42 til min 17 HMR pga vekt og optikk. Jeg var så fornøyd at da jeg fant en brukt Z3 3-9X36 kjøpte jeg denne for å ha den på ei lita lett rifle i 308. Har en Seizz V 2,5-10X50, denne er naturligvis bedre i skumring, men den er også mye tyngre og den ute av proporsjon på ei lita smekker rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da skjedde det plutselig litt her.

 

Etter en trivelig samtale med en "kammerat" ble det handlet en Zeiss Victory 2,5-10x50.

Denne skal monteres på toppen av en nyinnkjøpt Vixen.

 

Jeg bestilte også noen Redfield baser med både 1" og 30mm ringer fra opticsplanet da jeg synes disse ser penere ut enn de Optilockene jeg allerede har liggende.

 

Jeg gleder meg til å få testet litt nå så får vi etterhvert se om det blir vurdert et sikte i "ultra-light"-klassen i tillegg eller om Victoryen gjør hele jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Det er jo ikke annet å si enn at det er to vanvittig gode sikter.

Victoryen er nok hakket vassere, men swaroen er såpass kompakt at den har blitt en favoritt.

 

Nå har det ikke vært veldig mørkt den tiden jeg har eid de, men victoryen ser virkelig lovende ut.

 

Uansett så er det stadige utskiftinger så ingen vet hva garderoben inneholder når jakta kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...