Jump to content

Basset, er det muli å få den stille i band og losende løs?


rem700sps223

Recommended Posts

Hei jeg lurer på om noen har erfaring med å trene en basset fauve/petit til å være stille i band og lose som løshund. Skal gå til anskaffelse av enten petit eller fauve i år men vill skaffe meg så mye informasjon som mulig før hvalpen er i hus. Jeg jakter hjort i et jaktlag og rådyr alene. Derfor kunne jeg teke meg å få til en hund som er stille i band og loser som løshund, siden jeg kommer til å jakte både rådyr og hjort med hunden både løs og i band. All informasjon blir satt stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Det gjør da ingenting om den loser i band. Losdyret bryr seg lite om kortbeinte bikkjer generelt. De lar dem komme veldig tett opp til seg før de lunter unna. Spiller ingen rolle om det henger en jeger i båndet. Jeg hadde selv en drever som jeg brukte som losende bandhund i bukkejakta. Skjøt flere bukker på den måten. Poenget er å være observant litt lenger fremme i området. Rådyrene pleier mange ganger å trekke opp i en ås eller bakke for å orientere seg hva den gneldrebikkja holder på med. Og i sånne tilfeller kan man komme til gode skuddsjanser.

T :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde før en BAN, som sporet fint uten lyd, til tross for at han var mest vant til å lose. Var godkjent ettersøkshund også. Han klarte likevel ikke å holde kjeft når vi kom helt innpå i ettersøk.

 

Nå har jeg en BFdB. Han klarer IKKE å holde kjeft om det er nogenlunde ferske spor. Han gir gass så det holder. Han er for øvrig en del "løsere" enn BAN jeg hadde. Jeg vil likevel tro at man kan prege hundene noe vedr det du spør om, om man starter tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en BFdB som loset løs, og var stille i band. Han hadde uhell når i band, men bare ved uttak og hyper-ferske spor. Aner ikke hvordan man får de slik, han var "opplært" da han kom til oss. Men det går an.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har hatt PBGW i 13 år, og har nu en NES, en ren bandhund. Hvis du mener å bruke bassetten som bandhund, vil jeg ikke anbefale å prøve det. Det e klart du kan gå med den i line som om det var en bandhund, men du vil ikke få både en losende hund, og en BANDHUND i en bassett. Ikke det som menes med bandhund i ordets strenge forstand. Nå kommmer det sikkert en etter meg og sier at jo, hans hund gjør det. Det kan nok være at en eller annen har hatt flaks, men jeg tror ikke det er særlig ofte.

Bassetten har nedarvede egenskaper fra flere hundre år tilbake, det er en av de hundene som det ikke har vært tukla for mye med, og det er en ren jakthund. Opprinnelig ble den brukt som pack-hound, det vil si at det ble sluppet en "pack", en gjeng med bikkjer samtidig.

Det kan til og med være vanskelig å bruke Bassett, Dachs og Drever som ettersøkshunder, da lysten til å lose er så stor at en del av dem loser på ettersøket når de kommer nær det skadede dyret.

 

Jeg sier ikke dette som noe negativt om disse rasene, det er bare sånn de er avlet frem for å fungere. Og de fungerer, i høyeste grad.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt, forstår att jeg ikkje kan trene en basset til å bli lik en svart elghund i band, men det jeg er ute etter er en hund som funker utmerket som løs. Men håpte på få den noenlunde til i band. Derfor kjøper jeg meg basset.har gått en del på jakt og blodspor med en NES, så har litt erfaring med bandhund, og jeg inser att det å få en basset like godt til som en NES er bortimot umulig i band. Men :) kanskje til en viss grad fungerende. Men att losdyra ikke bryr seg bekymringsverdi mye om losen var veldi interesangt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...