Jump to content

John Rigby & Co til Villmarksmessen


Purdey

Recommended Posts

For de av dere som er intr i engelske våpenbyggere har jeg gleden av og meddele at John Rigby & Co kommer på Villmarksmessen siste helgen i mars.

 

Navnet John Rigby & Co ble for et års tid siden kjøpt av Mauser/Blazer. De kjøpte også en Londonadresse og flyttet firmaet tilbake der det hører hjemme, i London.

 

De har her gjennopptatt samarbeidet Rigby er kjent for sammen med Mauser. De har bla spesialdesignet en ny mauserlåskasse eksklusivt for Rigby. og vil gjenskape mange av de originale modellene.

 

Jeg har igjennom mine kontakter har de akseptert min innvitasjon til å dele stand med meg og Holt's auksjonshus på Villmakrsmessen siste helgen i mars.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Arild, din Kødd! :wink:

Noterer meg bak øret at jeg skal medbringe bjørnebærsaft ved neste korsveg..

 

Tilbake til topic..

Jeg syns det er utrolig stas at Rigby er tilbake i London igjen(Rigbys babylonske fangenskap i California ergret meg ikke så rent lite :evil: ), og at de gidder å ta turen til lille Norge for å vise fram "smykkene" de lager.

Rigby, og spesielt "Rigbys .416 For Big Game" har alltid vært noe av det ypperste av rifler i mitt hode :-)

Link to comment
Share on other sites

Deres Big Game Rifle har ikke fått særlige gode skussmål over på nitroexpress… champagne money for a beer rifle…

Men det var vel ikke til å unngå når Blaser/ISNY skal suge ut hver eneste krone av merkevaren Rigby…

 

Er egentlig en skam det som har skjedd med Rigby, det gamle ærverdige navnet har blitt sendt rundt som en krojente til den ene aktøren mer useriøs enn den andre… Vi får se - kanskje kvaliteten blir bedre etterhvert. Uansett et interessant tilskudd til messen og sikkert vel verdt et besøk.

Link to comment
Share on other sites

Joel Dorleac har tatt Rigby - riflene i nærmere ettersyn på IWA-messen:

 

I write that short comment from Nuremberg where I attend IWA International Gun Fair.

I had the opportunity to have a close examination at the new RIGBY "Big Game" offered by the Blaser-Mauser-Sauer group.

To say the least I was extremely disappointed by the general fit and finish of such a pricey production rifle.

I had a friendly discussion with Axel "Kuduae" and even if I know how he is a fierce defender of the German gun trade, I can't explain how such a great company, having on hand some well preserved Rigby "Big Game" rifles of the glorious past, was unable to capture the spirit that make that name a legend.

It's not only a problem of stock or barrel length, no, the trouble is that the newly made rifles appears as an "imitation" –in the bad sense of that word- of the old one.

The stock would have been much more elegant if they had took the pain to study the shape of the grip and its transition to the but, even with a straighter comb.

As to the barrel, it's not only too short, ruining the overall balance of the lines, but it's its taper that isn't fine…and I don't speak about the ill fitted band swivel that's not conical and appears like having been added too late.

The front sight would have been acceptable without its regulating allen screw and the too visible join…

For the action, it's no better than the Prechtl Golmatic and to my eyes not as good as the ones produced by FZH or Medwell & Perrett "Mayfair Enginering"

I will not discuss here about their "London Best" custom rifles that is from another planet, but I'm saddened to see the "RIGBY" name used only as a foil for the "MAUSER" trade mark.

 

With kind regards from Nuremberg.

 

DORLEAC

www.dorleac-dorleac.com

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke selv fått sett disse firsthand. men gleder meg stort.

 

Har lest det Dorlac skriver på NE og det er forunderlig og betenkelig at et firma utaler seg slik, jeg blir skeptisk av prinipielle grunner. han vet sikkert hva han snakker om men jeg klarer ikke helt å tro han 100% da han er bransjetilknyttet.

 

Og når de skriver det om champagnepenger for en ølrifle så glemmer forlk at dette er London. prøv og finne en boltrifle til samme pris derifra!!!

 

Vi får i hvertfall anledning til å grundig inspisere det hele og det gleder jeg meg til.

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært så mange som fikk sand i de proverbiale hakkene sine grunnet at noen har tatt Rigby sine nyskapelser i nærmere ettersyn på SCI og IWA da :?::!:

 

Skulle tro samtlige var agenter for dem her inne.

Kammeret er jo et forum for å spre kunnskap og erfaringer, nå er det mange på Nitroexpress som mener at de nye rigby-boltriflene er klumpete og med tvilsom kvalitet i forhold til orginalen og heller minner om Mauser sine M03 rifler... - da får man i det minste ta dette til etteretning istedenfor å kaste alle lekene ut av badekaret fordi noen sier noe stygt om Rigby...

 

Bedre det enn at noen brenner 100.000 på noe som lever på fordums storhet...

Link to comment
Share on other sites

Sitat av innlegget over er fjernet ihht forumreglene. -Olesøn

 

For elskere av engelske sportsrifler fra før- og mellomkrigstiden så fremstår Mauser M03 som en klumpete, linjeløs og stilløs rifle. Det har jeg ingen problemer med å se.

Dette er som med biler; noen driter i linjene så lenge bilen fungerer. Andre elsker linjene og er villige til å bruke tid og penger på klassikere.

 

Jeg innrømmer at jeg er ganske anglofil ift våpen :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå også sett to eksemplarer av den nye Rigby'en og jeg må si jeg likte den. Den er selvfølgelig ikke noe nær en Bespoke Rifle, men det prøver den heller ikke være. Dette er en Rigby ment for flittig bruk og den skal være meget komfortabel og skyte med. Tror ståheien rundt dette er mer rundt det at man er uenig i at et slikt firma introduserer et entry level produkt. Det var stor ståhei da Purdey gjorde det, også H&H. Og man må bare akseptere at det er en viss grad av business i det hele. At de har solgt 70 eks på to mndr sier jo sitt.

 

Jeg gleder meg til å se de næremere på messa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Jeg er Norsk Representant for Rigby.

Send PM så kan vi utveksle litt detailjer.

 

Kom innom på Camp Villmark om 14 dager. Der vil vi ha et greit utvalg, også de helt blodferske Highland Stalker Riflene som er en nedskalert verson av B.G. serien, med mål og former basert på Jim Corbet's 275.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...