Jump to content

Ny film -


STUBBERUD

Recommended Posts

Hei :D

 

Link til Filmen

Praktisk rifle skyting, blodspor, skuddplassundersøkelse og ettersøk

 

I denne filmen kan både den erfarne jegeren og nybegynnere plukke opp nyttige tips fra Henning Larsen, Helga Mari Tessem og Hallgeir Gravråk.

 

Henning Larsen øser her ut av sin lange erfaring, og kommer her med mange nyttige skytetips. Forteller også litt om hvordan han orienterer seg når han kommer på en ny post. Stikkord her er skudd felt, muligheter for oppfølgingsskudd, terreng bruk og sikkerhet. Trening og praktiske skyteøvelser for jegere blir også omhandlet i dette kapitlet.

 

Helga Mari Tessem er en kapasitet i sporingsmiljøet på Vestlandet. Hun guider oss gjennom legging av blodspor, trening av ettersøksekvipasjer og hvordan man kan gå frem for å bli en godkjent ettersøksekvipasje. Vi tok også turen til Egersund for å være med på en blodsporprøve.

 

Hallgeir Gravråk med sitt glødende engasjement for alt som dreier seg om villmarka generelt og jakta spesielt, viser oss hvordan en god skuddplassundersøkelse kan gi oss nyttig og riktig informasjon for å sette i gang et mest mulig riktig ettersøk. Forskjellen på en god og en dårlig skuddplassundersøkelse kan være avgjørende for hvorvidt ettersøket lykkes eller ikke.

 

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

en flott film. Spesielt han første karen var utrolig behagelig å høre på. en god lærertype syns jeg.

Til det du sier Hjortetrekk, om det med ladegrep med kolben i skuldra. tenkte litt på det samme, så jeg tok mauseren min fram og testet litt. med å sitte slik fremoverbøyd med albuene på knærne kom hodet mitt så langt fram at jeg fort fikk sluttstykket i trynet. selv om jeg prøvde bikke hodet over for å gi plass. når jeg satt med stokk, var det mye lettere å få til et godt og kjapt ladegrep. kan være det han tenkte på.

Det med å setteseg på kne var også noe jeg bet meg merke i. jeg bruker ofte knestående, og syntes han hadde gode poenger om stillinger. Som sagt en flott film :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelig tilbakemeldinger. :D

 

Flere som er gode på ladegrep i stående stilling Hjortetrekk (men ikke helt den gruppen skytere filmen er tiltenkt.), så det går helt klart an å få det til, men mye enklere med skytestokk for de fleste. ( Finnes jo både halv automator og rettrekkere også.)

 

En annen stor fordel med skytestokken er at den gir god støtte.

 

Blir distribuert fritt denne Geir Anders. Så bare å sende linken videre til de som kan ha interesse av å se filmen.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...