Jump to content

Ikke fornøyd med V-max


Jgt

Recommended Posts

Hei.

Har ladet 223rem til en kamerat av meg. Ladet opp 20 stk 55gr V-max. col på 57,5mm. krutt vv N130 21gr. Presisjonen var meget bra. Har skutt 7 rever siden nyttår med denne kula, men knall og fall effekten har uteblitt. Fluktstekninger aldri under 10m og opptil 80m med bra plasserte skudd. Har jeg for slapp ladning? Våpnet er en tikka T3 med orginalt løp.(1:12?) Lånte rifla på åtet en natt forrige uke, reven kom den og fikk ei kule i maskinrommet på 40 m. spratt rett opp og løp 30 m før den stupte om. Kula dreper men savner knall og fall. Hva er galt?

Link to comment
Share on other sites

Hmm..nå har jeg ikke jaktet med 55 grains men brukte 53 grains en stund...23 grains N-130,col 58,ga ca 980 m\sek...Reven datt som regel som en sekk men noen hadde en tendens til å løpe litt ut noen meter.

Har de siste 2 åra brukt 40 grains vmax og alle revene,22 stk ,har falt sammen i skuddet....

Tror kanskje at sjansen til knall og fall effekt øker,når du bruker 35 eller 40 grains...

Link to comment
Share on other sites

For å svare med et spørsmål: Hva er poenget med 55Vmax? Om en er ute etter "vreng&sprut" er vel hastighet det viktigste, så hvorfor velge en såpass "tung" kule? Hva gjør den som ikke 35 eller 40grs Vmax klarer?

 

Ellers kan det hende at ladningen din er litt slapp, når jeg mater den gjennom QL får jeg en hastighet på ca 900m/s mens max ligger på 22,8grs med 970m/s. Men ikke ta disse tallene for god fisk sånn helt uten videre, QL er bare teori.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg har benyttet både 55, 53 og 35 på reven, og jeg har alltid falt tilbake på 53. I min uvitenhet så ser jeg for meg at en lett kule er mer utsatt for vindavdrift. Dette har jeg dog lest litt både og om nå, så den teorien står visst for fall. Men det er altså grunnen til at jeg liker en litt tyngre kule.

 

For saken er at 35gr ekspanderer voldsomt mye bedre enn hva 55 og 53 gjør, men det har vel gjerne noe med hastigheten man får den opp i.

 

Du kan evt teste Sierra Varminter. Jeg fikk like god presisjon og følte egentlig at den ekspanderte like voldsomt som vmax.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et tresifret antall rev igjennom årene, brukt mye rart, men standarisert meg på vmax, og som det sies - hastighet er nøkkel, med 50grs vmax i 22-250/22-250AI og 58grs i 243 var det lyset av umiddelbart bestandig, med 55grs i 223 var det ikke garantert. Heller ikke med 110grs i 308.

Link to comment
Share on other sites

Støtter sistnevnte taler. Fart er stikkordet+litt mer gjennomtregning før den løser seg opp i nanoatomer, ved bruk av tyngre kule.

 

Om ikke Mikkel står iht jegerprøveboka kan det være OK og trykke på med litt mer kulevekt.

Jekk opp farta en smule, så blir det knall og fall.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 55 og 40 grn v-Max på rev, stort sett er det 55grn som blir fyllt i magasinet. Lader disse med 25grn grn n135 som gir ca 990m/s i min rifle med 48,5cm løp. Av de fire jeg fikk skutt denne sesongen var en bare fillene(ca 60m) de tre siste uten større skader, dvs de tok skade men pelsen var fin :D (80-100m). Ifjor ble samme ammunisjon brukt og holdene var stort sett de samme som i år, men 4av 5 ble bare fillene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...