Jump to content

Berserk-kniver 2014


Berserk-kniv

Recommended Posts

Takk folkens!

 

Dagl: Jeg er enig med at den er litt baktung, men den lå ganske bra i min hånd, så jeg var usikker på om jeg ville ta av mer..

 

Glenn are: Metapol tror jeg er en form for polyester, usikker på om det er det, akryl eller epoxy, men det er noe av den samme mølja.

De fleste som ble laget før hadde noe jeg tror var aluminiumsflak i seg. Noen av disse er strimler, og noen er boret hull i.

Nå har de også støpt inn maisblader, plantefiber og annet som lager en spennende effekt. Men det er vanskelig å få skikkelig blankt uten

at det er riper syns jeg.

 

Takk igjen!

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Ibenholt kniven var NYDELIG! Skaftet passa som et skudd til bladet. Det bladet må du si litt mer om.

Er dekoren gyllen som på bildet? Vet du hvordan det blei gjort? Det hadde passa fint i en av mine messing monstre. :D

 

Den til faren din var også flott. Er treet farga blått eller blir det blått når det surner? Eller er det et navn?

Synes ikke det var så blått. Uansett faren din er heldig, han er nok stolt av den kniven og sønnen!

 

Alle knivene er flotte som vi er vant til fra deg nå, men ga det ikke mersmak å lage den store kniven?

Jeg hadde nesten venta flere små sabler fra deg. :) Jeg så det var flere store kniver i Seljord i år, åssen gikk det med dine kniver der oppe?

 

Fint at du er tilbake, det har vært lite nye kniver i det siste. Jeg har nye kniver i begge trådene mine, du får ta en titt og komme med kritikk.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Hans Einar!

 

Bladet er smidd av Poul Strande fra Danmark. Han sier ikke så mye om bladene sine, men det er en overflatebehandlig som er blank svart.

Initialene hans er i gullfarge. Aner ikke hvordan det er gjort heller..

Fint blad, men er ikke SÅ egnet til bruk. Følte det passet fint til ibenholt og sort perlemor. Jeg lagde den egentlig for å ha den selv

men som alltid så blir den for salg når den er klar..

 

Det blå skaftet er ikke så mørkt som det ser ut som på den kniven til far min. Det er surna valbjørk som er stabilisert med blå farge. Det er emne fra samme stabiliseringsprosess som den andre blå stabiliserte kniven som jeg la ut bilde av med gul metapol.

Tror han ble fornøyd.

 

Det gav absolutt mersmak å lage den store, men det er fryktelig tidkrevende samtidig som ikke det er en gjenstand som enkelt kan selges. Prisen blir ekstrem og det er en stor investering for en student til materialene. Men det kommer nok noe mer slikt... ;)

 

Jeg sendte inn et par kniver, den store var en av de. Den var til studentutstillingen og fikk en førsteplass. Moro!

 

Skal kikke innom knivtråden din og kommentere snart. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går tregt fra denne siden nå. Blanding av mye å gjøre og lite søvn resulterer i dårlig knivproduksjon.

Har noen nye kniver jeg håper å få delt de neste dagene. Langt fra noen mesterverk, men for det meste enkle brukskniver.

Skal prøve å lage endel nå i juleferien slik at jeg har litt til markeder til våren..

 

Kan vise bilde av en litt rar sak jeg lagde nå før jul.

Det er ikke en brukskniv, men mer et konsept. Den skal ikke brukes, men er en sak som viser litt mer av former jeg skal bruke videre, materialer jeg kommer til å bruke, og litt mer et blikkfang som får folk til å stoppe opp og se.

Jeg skal ikke ta hele bakgrunnshistorien, men jeg har videreutviklet konseptet mitt med arbeidet, og har laget visittkort, facebookside, logo, navn osv, hvor kniven er en form for materialisering av logoen.

 

Kniven representerer Vaka, et gammelt norrønt ord som betyr å være våken, og å observere.

Kniven har form som er inspirert av to ravner med øyne. Øyene er i mørk og lys farge, for å vise til natt og dag. To ravner som igjen er Hugin og Munin fra norrøn mytologi, som ser hele verden for Odin.

Kniven er laget av krystaller, behandlet og håndfilt rustfritt stål, bronse og ibenholt. Krystallene er i gullfarge på en side, og blå/lilla på den andre.

Krystallene skal jeg videre bruke i smykker, skrin osv.

Desverre er bildene litt mørke.

 

2m77kw4.jpg

 

Nærbilde av krystallene på den ene siden.

 

291dvkw.jpg

 

Ha en flott jul!

Mvh

Berserk / Vaka

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, Espen!

Det er vel et noe rart prosjekt det der, men moro å gjøre noe litt mer uvanlig også!

Har gjort ferdig 6 kniver til, som jeg har hatt liggende halvferdige.

Jeg legger ut først et bilde med 5 stk, og håper å få tatt bilde av den siste i morgen.

 

Knivene er beskrevet fra topp til bunn..

 

Nr 1:

Surnet stabilisert bjørk, og støpte maisblader som holk, Poul Strande blad.

 

Nr2

Grønn metapol, filte mellomlegg, og naturell mammut holk, Kent Andersson blad, mønstersmidd med eggstål.

 

Nr3

Stabilisert Redwood, stabilisert mammutjeksel og Poul Strande blad.

 

Nr4

Støpte maisblader, naturell mammutholk og rustfritt Poul Strande blad.

 

Nr5

Stabilisert box elder, rustfritt blad fra Morten Håkonsen.

 

Slirer kommer..

 

2hfp18w.jpg

 

Mvh

Berserk / Vaka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...