Jump to content

Berserk-kniver 2014


Berserk-kniv

Recommended Posts

Den forrige tråden min var blitt så lang at jeg tenkte jeg kunne lage en ny en for knivene for 2014.

Jeg har jo allerede laget noen som jeg har delt, så jeg hopper bare rett på nye kniver.

 

Dette er en jeg gjorde ferdig i dag. Mangler jo slire da..

Treet er Koa, innleggene er vulkanfiber, sølvtinn og det oransje er en plate med fossilt dinosaurbein.

Bladet er rustfritt fra Morten Håkonsen.

Dette er min første kniv hvor jeg har prøvd meg på å skjære ut et mønster.

Mønsteret er enkelt, og amatørmessig, men det var en god lærdom. Det er skåret ut for hånd med en liten kniv.

 

Kom gjerne med innspill. Bildene er ikke de beste, men det var det jeg fikk til her hjemme nå på kvelden.

Bladet henger bittelitt med nesa, men jeg følte egentlig at den ble slik jeg ville ha den.

2cbyaa.png

 

16bn0d1.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for ærlig tilbakemelding, malfsen!

Det som er vanskelig å få frem er at hele det utskårne partiet er lavere enn det øvre. I virkeligheten ser det ut som det ligger i to ulike sjikter.

Det er ikke skåret som et v-spor, og skal si at bildene ikke akkurat hjelper på dekoren her.

Føler det ble relativt pent, og at kniven ligger greit i hånden, og godt folk har ulik smak. ;)

Det blir nok flere med utskjæringer fremover. Blir litt lei av å bare pusse alle blanke på samme måte hver gang.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kommet lenger enn at jeg har tilpasset til frontholk, og borret hull til tangen. Men det var hardt ja! Holdt på ganske lenge med det, men nå er den ferdig limt, og skal grovformes i morgen. Blir spennende :D

 

Men klarer ikke å se meg mett på det nydelige treverket da. Håper det blir like fint etter at skaftet er ferdig.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Ble fin den Berserk.

Kanskje litt heng som du sier men akseptabelt. Bedre den veien enn motsatt.

Artig det du har gjort på skaftet. Sett en svenske som av og til bruker dette. Han freser det med Dremel og en sånn sandpapirrulle.

 

Morsomt at det kom noe med Koa her. Jeg kjøpte ei blokk fra Hawaii i fjor som er kuttet opp til 5-6 emner. Tørket det over vinteren da jeg var lit usikker på hvor tørt det var.

 

Blir en kniv på det straks.

Link to comment
Share on other sites

Takk malfsen, haretex og skruff.

Jeg kjøpte meg en liten kniv som vanligvis brukes til karveskurd.

Jeg festet kniven i skrustikka og har skåret av lag for lag. Jeg testet litt med dremel, men slipehodet gjorde at det ble en ganske fæl overflate. Mye utrivning. Det tok lenger tid med kniven, men ble et finere resultat og slapp å pusse så fryktelig mye til slutt.

 

Ser frem til å se resultatet, haretex.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Bladet henger bittelitt med nesa, men jeg følte egentlig at den ble slik jeg ville ha den.

Mvh

Berserk

 

Hei Berserk.

 

Jeg synes du følger skaftet på en glimrende måte jeg. Disse bladene fra Håkonsen er ikke lett å få til en "perfekt" form etter, i og med at de er såpass spisse i utrykket.

Som sagt, du kom veldig godt ut av dette, mener nå jeg :)

Morsomt valg av materialer også. Artig med sporet også.

Ble veldig fin!

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hei, takk for det Hans Einar.

Det er en kniv som er til å skjære karveskurd med.

Kort rett blad, slipt i vinkel i tuppen.

 

Mvh

Berserk

 

Mulig jeg er litt treig, men er det mulig med et blide av kniven? Sånn at jeg skjønner hvor vinklene er.

 

Mvh

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Holder på med et større prosjekt, som jeg legger ut bilder av i juni, men tok meg en liten pause og lagde et par kniver.

Første er en liten kniv, skaft av amboine og ubehandlet mammutstøttann som holk. Blad fra Morten Håkonsen.

11ln38x.jpg

 

Kniv nummer to er av masurbjørk og mammutjeksel. Blad fra Morten her også.

Ser at det er noe støv på bladet på bildene, men nå var bildene allerede tatt, og knivene er på verkstedet..

907wvs.jpg

 

2qd4jza.jpg

 

Begge knivene har nedfilte sølvtinnstriper.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

Jeg har jobbet en stund nå med et større prosjekt som jeg gjerne vil dele med dere.

Kniven er laget av: Mammut i skaftet, mosaikkdamask fra Vladic Daniluk.

Holkene er laget til og helstøpt i 925 sølv. Deretter frest ut med dremel, og oksidert. Forsterket i bakkant med tange og en 5mm tykk og 2.5cm lang stålstang.

Sliren er av rårandslær med dekordel, treverk på innsiden som igjen er innerforet med lær for å beskytte bladet.

 

Skrinet er laget av ibenholt med hjørner og intarsia av mammut. Innsiden er trukket med syntetisk silke og en pute for å passe på kniven. (Ekte silke tørker ut læret)

Jeg lagde også en liten knivstøtte i ibenholt for å stille ut kniven på. Treet på innsiden av sliren har en topplate av ibenholt.

Håndlaget og på øyemål alt sammen. Sporene i mammutbitene er skåret på sirkelsag.

Hele temaet er at dette er en tolkning av hvordan jeg forestiller meg kniven til Hel, som bor i Helheim, fra norrøn mytologi. De som er interessert i dette får heller spørre.

 

15dkq0.png

 

2s68v48.jpg

 

5z4heq.jpg

 

Ha en fin helg!

 

Mvh

Berserk / Raven-knives.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer!

Knivens pris tør jeg ikke snakke om..

Jeg er student, og lagde denne som årets avslutningsoppgave.

Mange teknikker jeg aldri har vært borte i, og det var viktig med mye bakgrunnstoff osv. Dette var et 9 ukeres prosjekt, hvor jeg også har skrevet en rapport om tema, prosess osv.

Det en ofte ikke tenker på er all tiden en bruker på å lære om bakgrunnstoff, design osv. Jeg har jobbet jevnt og trutt mer eller mindre hele tiden iløpet av de 9 ukene.

 

Intarsiadelen er forøvrig en blanding av stjernene som en ser i bladet, og en snøkrystall. Det sies at det er mørkt, kaldt og snør/sludder i Helheim, derfor holdt jeg dette mørkt og kaldt i farger og uttrykk også.

Kan vise et par detaljbilder..

 

Ikke mye å si på bladene til Vladic..

21mess5.jpg

 

Huler ut for intarsia..

2im3qpt.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Hjelpe meg :shock: Sinnsykt bra arbeide hvertfall, vises godt at du har brukt tid på dette. Du kan være stolt av arbeidet du har utført. Jeg ville ikke vurdert salg av kniven engang om det var mitt verk, det blir det evt anger av på sikt. Applauderer nok en gang :winke1::clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

En type kniv som på generelt grunnlag ikke faller meg personlig i smak.

Men dette var ufattelig fint jobb. Godt gjennomført fra ende til annen (såvidt jeg kan se..).

Nydelig finish, og helt suverent gjennomført!

 

En nytelse for øyet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Går desverre lang tid mellom hver gang jeg legger ut noe her..

Men nå kommer det en liten oppdatering. Jeg hatt en pause etter den store oppgava, og har videre nå prioritert å ta litt fri, og så lage brukskniver. Jeg har også sydd slire til 5 kniver fra tidligere. Målet er å ha mye klart til Dyrsku'n til høsten.

 

Første kniven er en litt mer staselig en. Den har mønstersmidd blad fra Håkonsen, med innlagt eggstål og blånering.

Alle de andre bladene jeg har brukt er også fra Morten Håkonsen.

 

Den første her har perlemorholk og skaft av mammutstøttann.

2m275gz.png

 

16l056e.png

 

Denne har skaft av metapol (grå) og holk av stabilisert blå mammutjeksel.

 

2qte4pz.png

 

Metapol (fiber), mammutstøttan, sølvtinn og vulkanfiber:

adkmdv.png

 

Til slutt er det en med kamelbeinholk, og stabilisert lønn. Sølvtinn og rød vulkanfiber.

2iaamts.png

 

Skal prøve å legge ut det jeg får ferdig fremover også.

 

Ha en fin sommer!

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Lenge siden det kom noen oppdatering fra meg.. Hatt mye å gjøre, så knivarbeidet har gått sakte.

Kan dele noen av de siste knivene fra i sommer, som jeg ikke tror jeg har vist her inne.

Bildene er litt varierende. Ikke alle jeg har bedre bilder av, og flere av knivene er solgt.

 

Har jeg delt bilder før, så får dere bare overse dem ;)

 

Første er en kniv jeg lagde til min far.

Naturell mammutholk, stabilisert blå surnet masurbjørk.

s3hqty.jpg

 

Skaft av metapol, og naturell mammut.

2gweybo.jpg

 

Mammutkniv med metapolholk.

Blad fra Robert Mattson.

2cdydqv.png

 

Skaft av stabilisert lønn..

2mq7zns.jpg

 

Og en med skaft av noe jeg tror er støpt trespon og mais/metapol.

24vnps3.jpg

 

Bjørk og metapol:

301lrpu.jpg

 

Surnet, stabilisert valbjørk og metapol:

5xuds9.jpg

 

Ibenholt, perlemor og blad fra Poul Strande:

2z84wu9.jpg

 

Amboine og mammutjeksel:

mi1hky.jpg

 

Kom gjerne med kommentarer om dere har noen tanker rundt disse.

 

Som alltid..

http://www.Raven-knives.com" target="_blank

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...