Jump to content

6.5x55 Scan i Krag J ?


BigHorn

Recommended Posts

Mulig jeg surrer litt og er lite oppdatert, men den var i alle fall ikke lovlig til større vilt enn rådyr. Har det skjedd noen form for positiv regel endring så er det "berre lekkert" :)

 

Kan jeg bruke f.eks 6.5x55 Accubond i en Krag Jørgensen med ny pipe ?

Link to comment
Share on other sites

Det er på ingen måte anbefalt å skyte moderne høytrykkspatroner i kragen din. Ikke det at det vil gå galt, men muligheten for at det går galt er der. Scan/jaktpatroner i 6,5x55 ligger på høyere trykk, enn det krag er anbefalt for. Opp til 3300 bar. Krag er anbefalt å holde seg til ca 2800 bar. For å lage jaktammo selv, som holder kravet til storvilt, men holder lavt trykk, bruker du tunge kuler, tregt krutt (VV560/570) og lang pipe.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har lest frem og tilbake på forumet (via søkemotoren) og kommet frem til lik konklusjon.

Lang pipe og tunge kuler.

 

Litt OT: Hva med 30-40 Krag ? Er det kanskje et like så godt valg i Kragen siden utvalget på .308 kuler er stort og da gjerne tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Fant disse ladedata om 30-40 Krag !

 

Ballistic performance

Bullet weight/type Velocity Energy

100 gr (6 g) SP 2,898 ft/s (883 m/s) 1,865 ft·lbf (2,529 J)

130 gr (8 g) HP 2,746 ft/s (837 m/s) 2,177 ft·lbf (2,952 J)

150 gr (10 g) Nos Part 2,575 ft/s (785 m/s) 2,209 ft·lbf (2,995 J)

180 gr (12 g) SP 2,276 ft/s (694 m/s) 2,071 ft·lbf (2,808 J)

200 gr (13 g) RN 1,974 ft/s (602 m/s) 1,731 ft·lbf (2,347 J)

Source(s): Hodgdon [1]

Link to comment
Share on other sites

Litt OT: Hva med 30-40 Krag ? Er det kanskje et like så godt valg i Kragen siden utvalget på .308 kuler er stort og da gjerne tunge kuler.

30-40Krag passer dårlig i en norsk Krag-Jørgensen.

 

Om det var mye om å ha en jaktkrag ville jeg valgt 8x54 (6,5x55 åpnet til .323"/8mm).

Link to comment
Share on other sites

For å pirke litt så er scan betegnelsen på kammer dimmensjonen.Scan (scandinavian) dukket opp da de skandinaviske skytterbevegelsene gikk over til sauer STR.

At patronene er merket 6,5x55 scan sier ikke noe om trykk/styrke,men om dim.på hylsene.

Rekrutt patroner som mange bruker i kragen er også scan ammo.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt en del gamle historier fra min avdøde bestefar om blindgjengere i Kragen. Dette var særlig under vått vær ?

Kan én gjøre noe for å unngå dette ?

 

Hva bør jeg gjøre med min langkrag for å få den til å bli en god rådyr rifle ? Den er ikke presis med originalpipa pga rust. Vurderer å få den skikkelig rehabilitert, men er det verdt prisen ?

Link to comment
Share on other sites

Blindgjenger i Krag under vått vær, hva er egentlig det?

Når det gjelder å rehabilitere en Krag med å bytte pipe og alt annet som en eventuelt vil gjøre med Kragen for å få et fint jaktgevær vil aldri være fornuftig. Men det vil være stor glede å få et slikt jaktgevær.

Har selv en, blandt mange Krager som jeg tenker å bygge om til jaktgevær.

Link to comment
Share on other sites

Blindgjengere som i "patroner som ikke går av" vil du ikke få.Derimot er det et kjent problem at kragen skyter opp til venstre når patronene blir våte.Dette skyldes at sluttstykket kun har en låseklakk slik at det blir usymetrisk belastning av sluttstykket når hylsene ikke kleber godt nok i kammeret.

 

 

Hassel var før meg der gitt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg gjøre med min langkrag for å få den til å bli en god rådyr rifle ?
Hva med å gullbelegge låskassen og løpet? Og legge inn noen skikkelige diamanter i skjeftet (sorry, måtte bare! Fikk "Ett ord" i julegave).

 

Alt dette har vi diskutert før, her på forumet. Jeg skal søke opp noen tråder:

 

Om treffpunktendring ved våte patroner

 

Om at Krag'en er godkjent til storviltjakt

 

Om "Jaktkrag".

 

Og om en kort sådan

 

Om forsvarlig ladning for Krag-kasser

 

Om kammertrykk for Krag

 

Om andre kalibre enn 6,5x55 i Krag

 

Om kikkertmontasje for K-J

 

Dette skyldes at sluttstykket kun har en låseklakk -
Nei, Krag-en har TO låsklakker - den andre er langsgående på sluttstykket, og låser mot bakre låskasse"bropillar" (ikke riktig å kalle den "låskassebro", siden den ikke er lukket).
Link to comment
Share on other sites

Ut fra "Krag-trådene" som kommer jevnlig så må jeg bare konkludere med at vi trenger litt norsk våpenindustri igjen slik at våre etterkommere om 100 år kan fortsette diskusjonen.

 

Den siste langkrag er sikkert ikke ombygd enda (og måtte den ikke bli det heller) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får låne boka "Krag-Jørgensen Geværet av Karl E Hanevik", så får jeg heller fordype meg i litteratur.

Så kan dere heller slenge rundt litt billig sarkasme om gull og edelsteiner i andre tråder. Kragen blir et prosjekt mellom meg, lommeboka og Vaagsland !

Link to comment
Share on other sites

jeez... makan til å være hårsår ovenfor en av de festligste orddpillen i jakt sammenheng. Forskjellen på ei rådyr rifle og ei rådyrrifle :mrgreen:

Jeg tror neppe jegermeisteren mente noe sakrastisk eller nedverdigenede (med mindra han har fått i seg for mye bly fra høyhastughets rifleprosjektiler da... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare denne éne gangen disse "festlige ordspillene" dukker opp Hassel, hadde det bare vært slik. Gjentagelser av "festlige og ikke så festlige" utsagn resulterer som oftest i likegyldighet.

 

Takker dog alle som har kommet med fakta og info rundt mine spørsmål i denne tråden. Boka er rett rundt hjørne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får låne boka "Krag-Jørgensen Geværet av Karl E Hanevik", så får jeg heller fordype meg i litteratur.

Så kan dere heller slenge rundt litt billig sarkasme om gull og edelsteiner i andre tråder. Kragen blir et prosjekt mellom meg, lommeboka og Vaagsland !

 

Siden den godeste Hanevik tok for seg historien i sin eminente bok om Krag'en, og ikke fokuserte særlig på praktisk bruk av Krag Jørgensen geværet i nyere tid, så vil jeg nok anbefale at du kikker gjennom trådene som Jegermeistern linket til her.

Man kan finne utrolig mye nyttig informasjon på Kammeret om man bare kjenner til søkefunksjonen.

 

Hvorvidt det er utslitt løp som er årsaken til manglende presisjon skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert om, men det er et faktum at de fleste løp takler jaktpresisjon og oppskyting til Storviltprøven med rett ammunisjon og en stødig hånd.

Ofte kan det vise seg at en grundig puss av løpet gir overraskende gode resultater for presisjonen.

En annen sak er at for de som begynner å få et snev av langsynthet kan det være vanskelig å benytte skur og korn, i sånne tilfeller er ofte et diopter en bedre løsning.

 

Uten at jeg har noen kjennskap til Vaagsland og hans evt. prisleie når det gjelder større inngrep i en Krag, du vil garantert ende opp med en "Rådyr rifle" om du lar en annerkjent børsemaker ta hele jobben, og det helt uten gull og edelsteiner.

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg gjøre med min langkrag for å få den til å bli en god rådyr rifle ?
Hva med å gullbelegge låskassen og løpet?
du vil garantert ende opp med en "Rådyr rifle" om du lar en annerkjent børsemaker ta hele jobben, og det helt uten gull og edelsteiner.
Jeg så faktisk et Krag-J banevåpen med GULLBELAGT sluttstykke rundt 1980! Det var en skytter fra Askøy som var eieren. Han ville gi sluttstykket et lite metallbelegg, for å få mindre slark, og fant ut at slikt kunne gullsmeder gjøre. Og det kostet omtrent det samme (det var før sølv- og gullprisene gikk til himmels), om det ble brukt nikkel, sølv eller gull - og da var valget enkelt!

 

Ganske unødvendig å legge til at den børsa var lekker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...