Jump to content

Lee eller RCBS


Langlo

Recommended Posts

Vil begynne å lade selv - vil begynne med enkel stasjon presse.

 

 

Ser på Lee og RCBS .. hva får jeg minst frustrasjoner med ? - Det viktige for meg er ok priser og kompatibilitet (at det passer) med komponeneter fra andre produsenter.

 

Noen enkle råd til en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

Har RCBS og har ikke hatt feil på noen skudd enda, kjøpte det i 1995.

Har sett at knallmater og knalloppsamler'n er forandra, men det er et greit sett for penga.

Vet ikke hvor mye jeg har lada på det, men fra 2-5000 skudd i året ca.

 

Har hørt noen om har klaga på innfestinga til benken på rcbs, men dette har vert ok på mitt.

Har en benk av limtre 2" tykk og i vinkel. Selvgjort er velgjort.. :)

Link to comment
Share on other sites

Gå for ei solid O-presse først som sist. De aller, aller fleste presser (som f eks RCBS og LEE) har samme gjengedimensjon til diene, og har dessuten samme hylseholderfeste - så der har du ingen ting å tenke på. Jeg har presser fra flere produsenter, herunder RCBS og LEE, og skulle jeg hatt én enkeltstasjonspresse, ville det utvilsomt blitt en LEE Classic Cast. Du får den til rundt tusenlappen her i Norge hos Interarms i Porsgrunn eller hos hjemmelading.no. Denne pressa skulle klare så godt som alt du skulle finne på å utfordre den med - opp til og med 12,7x99. Jeg ville supplert med Hornady Lock N Load system for hurtigskifte av dier, så er det bare å smelle dem på plass igjen - ferdig innstilt, men det er ingen nødvendighet, og noe du også kan gjøre når som helst senere. Jeg har sikkert sagt det så mange ganger at enkelte begynner å bli lei det, men jeg mener at LEE Classic Cast er en av de bedre enkeltstasjonspressene på markedet - uansett pris. At den likevel er blant de billigste gjør heller ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

kjøp rcbs da blir du ikke skuffa.lee er billig,er nok ikke like solid,men det spørs jo hvor mye en skal lade,og hvilke kaliber.har rcbs o presse selv er veldig fornøyd med den.kjøpte nå ei dillon 550 karusell.dette for og bli mer effektiv.spare jo en del operasjoner på den,i forhold til enkelt stasjon.men en stand må en byne

Link to comment
Share on other sites

kjøp rcbs da blir du ikke skuffa.lee er billig,er nok ikke like solid,men det spørs jo hvor mye en skal lade,og hvilke kaliber.har rcbs o presse selv er veldig fornøyd med den.kjøpte nå ei dillon 550 karusell.dette for og bli mer effektiv.spare jo en del operasjoner på den,i forhold til enkelt stasjon.men en stand må en byne

 

 

Har du prøvd en Classic Cast egentlig?

Link to comment
Share on other sites

kjøp rcbs da blir du ikke skuffa.lee er billig,er nok ikke like solid

Jeg våger påstanden at LEE Classic Cast er minst like solid og pålitelig som en hvilken som helst RCBS-presse. Jeg sier det fordi jeg selv har presser fra begge - og LEE-pressa er en solid og tillitsvekkende støpejernsdælj som veier en hel del. Har du sett/prøvet en Classic Cast?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpt min føste presse sto valget mellom Lee og RCBS. Valgte RCBS fordi den virket mer solid.

Meget fornøyd med RCBS pressa.

 

Har både Lee, RCBS, Dillon og Lyman dier. Merker ingen kvalitets forskjell på diene. Alle diene går om hverandre. Dillon diene syns jeg er lettere å bruke og rengjøre.

 

Skaffet meg flere kruttmål.

Fra Lee, Lyman og RCBS. De er brukt like mye. Lyman og RCBS kruttmålet funker forsatt, mens Lee kruttmålet er kastet. Men holdbarheten til kruttmålene, sier ikke noe om holdbarheten til pressene. Dette gir meg kun en pekepinn om kvalitetsforskjellen.

 

Har nå skaffet meg Dillon 550 og er veldig fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

De fleste presser er mer enn solide nok til vanlig bruk, se mer på design og funksjonalitet når du velger.

 

Jeg angrer på mitt valg av RCBS RockChucker nettopp fordi den ikke er godt gjennomtenkt. Pressa har bare to festepunkter, noe som får den til å svikte samme F hvor godt en fester den (benken min er av 23mm finer). Etter å ha boret opp et 3. festepunkt bak (som alle Lee-pressene har) sitter den som støpt. Hetteoppsamleren er ett annet svakt punkt, håpløst design med en skål som ikke sitter skikkelig. Og isetteren er toppen av idioti, den setter hettene midt i "slaget" så en ikke kan sette hetter samtidig som man presser om hylsene.

 

Så alt i alt har jeg en presse som er for solid til å kastes men for dårlig designet til at jeg liker den :?

Link to comment
Share on other sites

De fleste presser er mer enn solide nok til vanlig bruk, se mer på design og funksjonalitet når du velger.

 

Jeg angrer på mitt valg av RCBS RockChucker nettopp fordi den ikke er godt gjennomtenkt. Pressa har bare to festepunkter, noe som får den til å svikte samme F hvor godt en fester den (benken min er av 23mm finer). Etter å ha boret opp et 3. festepunkt bak (som alle Lee-pressene har) sitter den som støpt. Hetteoppsamleren er ett annet svakt punkt, håpløst design med en skål som ikke sitter skikkelig. Og isetteren er toppen av idioti, den setter hettene midt i "slaget" så en ikke kan sette hetter samtidig som man presser om hylsene.

 

Så alt i alt har jeg en presse som er for solid til å kastes men for dårlig designet til at jeg liker den :?

 

Her tror jeg det det er en smule innkomptanse ute å går!!!

Men alt kan læres, hva er problemet med isetteren? Hvis dia er innstilt rett!

Har du foresten sjekka at pressa skal moneres på en benk med "KANT"!

Nå har jeg ei RCBS RockChucker fra først på 90 tallet, tar forbehold om moderniseringer!!!

Som "MODERATOR" i innleggene synes jeg du er en smule bastant i uttalelsene dine, her virker det som det er bare "DU" som vet!!!

Det du mener forstår jeg, men det må "komenteres" Rett innstilling av dia hjelper utrolig!!!

Link to comment
Share on other sites

hva er problemet med isetteren? Hvis dia er innstilt rett!

 

Problemet kommer når jeg lader 30-06, isetteren står så høyt at hetta må settes mens halsen ekspanderes. Altså må jeg stoppe bevegelsen mens ekspanderknappen står i halsen, og da går ting veldig tregt. Det er uansett ikke heldig å kjøre hylsa tilbake i dien, den skal inn og ut i en jevn bevegelse.

 

 

 

Har du foresten sjekka at pressa skal moneres på en benk med "KANT"!

 

Kant? Nå er jeg ikke med, den kan vel bare monteres på en flat benk.

Poenget ligger i geometrien til festet, med kun to bolter på tvers får man en akse den kan vippe på. Selv med M10-bolter dratt til så det knaker ble det alltid noe svikt, etter at jeg lagde et 3.feste bak står den stødig selv om mutterne bare er dratt til for hånd.

 

 

 

Som "MODERATOR" i innleggene

 

Her må jeg få arrestere deg litt. Innlegget mitt er ikke skrevet i funksjon av moderator-jobben jeg gjør, og det står heller ikke moderator noe sted i det, kun i brukerprofilen. Når jeg uttaler meg som moderator kommer det forhåpentligvis klart frem, ellers uttaler jeg meg kun på mine egne vegne. Vi som er i drift er like engasjerte jegere/skyttere som dere og det er derfor helt naturlig at vi også deltar i de vanlige debattene uten at vi av den grunn uttaler oss på vegne av Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg kun LEE utstyr, bortsett fra ett die-sett fra RCBS i 30-06 som jeg bruker jevnlig, og ett RCBS Uniflow kruttmål som jeg nylig solgte da jeg aldri klarte å få stilt det inn skikkelig.

Da jeg kjøpte min første presse, en brukt LEE enstasjons, hadde jeg en merkelig ide om at det krevde MYE kraft for å få ladet. I enkelte tilfeller må jeg ha lagt en 30-40 kilos press på håndtaket, uten at det har oppstått noen skader. Selv ikke håndtaket har blitt bøyd. Etter å ha lært meg hvor LITE kraft som egentlig skal til, har alt gått på skinner.

Nylig kjøpte jeg ett LEE 50th aniversary kit http://factorysales.com/cgi/catalog/browse.cgi?1221986470.2631=/html/catalog/anivers.html, og mener bestemt at dette er ett genialt sett. Diene, som allerede var innstilt, ble montert i Quick Change Bushing'ene, og ga nøyaktig samme resultat som før. Med ett enkelt håndgrep byttes de, uten bruk av verktøy. Tennhettemagasinet kan være litt "fumlete" til å begynne med, men det er bare snakk om teknikk.

Dette settet kom på ca 800,- fortolling og mva inkl.

Det eneste som må kjøpes ved siden av for å få ett komplett sett, er hylseholder (2,30 - 3 $ stk), og die-sett (13,70 - 27,30 $).

Og garantien er vel heller ikke av de dårligste :

Every Lee Reloading Tool is unconditionally guaranteed for two full years.
Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg det det er en smule innkomptanse ute å går!!!

Æh - "inkompetanse" når det kommer til hjemmelading og Fulmen, er nok den siste tanken jeg har i hodet i den sammenhengen*.

 

Dette at folk ikke skal kunne delta normalt i diskusjoner fordi de er moderatorer, er jeg sterkt uenig i. Moderatorfunksjonen følger et konkret regelsett, og med mindre moderatorene modererer, skal du heller ikke bry deg om denne tittelen i avataren deres. Det samme gjelder forøvrig styremedlemmer og andre tilknyttet driften av kammeret.no. Vi er her fordi vi liker å diskutere jakt og skyting og alt som hører med, så med mindre vi helt klart og tydelig tilkjennegir annet, skal vi betraktes som helt vanlige brukere (for det er nettopp det vi er mestparten av tiden). At vi har titler er kun fordi vi skal være enkle å få tak i dersom noe oppstår eller om noen har spørsmål eller kommentarer til det ene eller andre.

 

 

* (men når det gjelder kalkulatorer, er han helt på jordet!)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpt min føste presse sto valget mellom Lee og RCBS. Valgte RCBS fordi den virket mer solid.

Hvilke presser sammenliknet du?

 

Oih!

Dette valget ble gjort i 91.

Husker dessverre ikke hvilken Lee presse jeg sammelignet med.

Var ett komplett startsett. Husker at pressa var av lettmetal.

RCBSen var en "Rock Chucker". Den står forsatt opp på laderommet, ved siden av 550en

 

Nå skal det også nevnes at RCBSen kun er blitt brukt til å lade pistolammo.(32acp, 9mm, 38spl, 357mag, 40 S&W og 45acp)

Pga korte rettveggede hylser har jeg ikke hatt de samme problemmene som Fulmen, med hette i setteren.

Link to comment
Share on other sites

Rock Chuckeren er ei mye mindre presse enn LEE Classic Cast - begge er av støpejern. Classic Cast er forholdsvis ny, så det kan ikke ha vært den du sammenliknet med. Skal man ha enkeltstasjonspresse lønner det seg å ta ei som er stor - i hvertfall om man bare skal ha én. Jeg står ved påstanden om at denne LEE-pressa er en av de bedre O-pressene - uansett prisklasse. Det blir selvfølgelig et personlig valg, og hovedpoenget mitt er at man ikke skal avfeie noe bare fordi det heter LEE - da går man fort glipp av en godbit, som pressa jeg taler så varmt for (og det uten sponsing ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Har RCBS, denne pressa har jeg brukt siden 86 støpjern og gode greier. Har ladet mye 404 jeffery, med et litt trangt die sett.. og da savnet jeg litt ekstra kraft. Høyda på O Pressa kunne godt vært høyere. Med Forester seatere må kula bestandig trees opp i dien før hylsa settes inn i holderen. Med 308 og mindre patroner går det bedre.Tennhette samleren(kopppen) fungerer sånn passe, ser at det er litt bedre løsninger på dagens rcbs. Blir nok kjøpt Redding big boss i nær framtid. men har ikke kjent på denne Lee pressa som det skrytes av..

Link to comment
Share on other sites

Som tråstartter må jeg si meg heldig med mye, erfaringsbasert, tilbakemelding. Takk! Ellers følger jeg linken til Nagant og ser på Lee sitt jubiléumstilbud. Her heter pressa noe med Breech. Jeg vet ikke om detta er noe til saker. Det er jo Classic cast som får applaus her :D

 

 

Ellers sitter jeg og leser siste eksemplar av ladeboka - og håret (det som er igen) står rett opp når jeg leser om fenomenet "hylseseparasjon". Det ser ut som faaalie greier. Jeg regner med at jeg blir rielig tvangsnevrotisk om jeg skulle begynne å lade (Jeg MÅ ikke gjøre feil - da går det toalett). Kanskje ikke noe for en jar som legger lommeboka i kjøleskapet nå og da .. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i besittesle av to RCBS RockChucker sett, det ene er et felles sett som vi kjøpte i 1987 og det andre er mitt som jeg kjøpte i 1998. Hadde jeg kjøpt nytt i dag så hadde valget falt på Lee, hvorfor? Det meste av tilbehøret til RCBS er byttet ut til fordel for Lee. Følgende er byttet, kruttmåla, diene, hylsefresen og ikke minst den totalt ubrukelige plasthylseholderen med plass til 80 eller var det 40 hylser. For å si det enkelt, kjøper du settet med Classic Cast pressa så er du på hjul!

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen år selv nå, brukt både Lee og RCBS, og de har sine fordeler begge produsentene. Dier, så anbefaler ikke Lee, bruker nå Redding dier, veldig tilfreds med, ellers så er RCBS sine bra også. Presse så er nok Classic Cast til Lee den eg er mest fornøyd med, Kruttmålet til Lee er veldig bra, vekt så er det RCBS, lee sin virker, men bruker lenger tid til å "roe" seg.

RCBS sitt utsyr er solidt, koster mer, og endel "idiot-løsninger" på utstyret sitt. Lee er billigt, Smarte løsninger, men ikke like holdbart alt, men virker.

Som nybegynner anbefaler eg Lee sitt utstyr, det holder i mange år, og har alt i et sett til rimelig penge, og heller supplere med dyrer utstyr når du finner ut om det er noe du vil satse på, for fortsetter du med lading, så blir det nok endel utstyr som du: "bare må ha" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var en smule småfrekk å usaklig i innlegget mitt i går/natt til Fulmen, dette beklager jeg.

Har hatt ei ganske stressende helg med mye arbeid, og etter jeg leste det han skrev om RockChucker pressa,

den samme som jeg har, ble jeg litt for ivrig på tastaturet....

Jeg har hatt denne i mange år nå, og er forsåvidt venner med den, alt har funka på mi så da Fulmen dømte den til "idiotpresse" rant det en liten jævel i meg, et par glass akevitt gjorde jo ikke saken mindre viktig heller.

Så "Fulmen" jeg må bare beklage "idiotinnlegget" mitt fra i går. :oops:

 

Poster et bilde av kanten som gjør at pressa mi står støtt med bare 2 skruer.

 

image1-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alt i orden, vi kan alle ha slike dager.

 

Nå ser jeg hva du mener, og du har et godt poeng. Benken min har en 23mm plate på en ramme av 38x38, men plata stikker en anelse utenfor ramma og gir derfor ikke god nok støtte.

 

Men dette er ikke nok til at jeg kan bli perlevenner med den. Det er for mye småtteri til at jeg kan like den, og der er nok også sakens kjerne: Jeg liker den bare ikke. Presser er som damer, ingen er perfekte. Det gjelder bare å finne de med feil du ikke bryr deg om.

 

Lee er heller ikke perfekt, men jeg liker tankegangen bak utstyret deres. Og Lee kan kanskje velge billige løsninger til tider, men det er likevel å foretrekke fremfor dyre og dårlige :-)

Link to comment
Share on other sites

Langlo skrev :

Som tråstartter må jeg si meg heldig med mye, erfaringsbasert, tilbakemelding. Takk! Ellers følger jeg linken til Nagant og ser på Lee sitt jubiléumstilbud. Her heter pressa noe med Breech. Jeg vet ikke om detta er noe til saker. Det er jo Classic cast som får applaus her

 

Ja, det er den pressa du må ha for å få brukt de quick change bushing'ene, så vidt jeg har forstått. Det er den pressa jeg bruker nå, den gamle Classic Cast'n har jeg bare i reserve. ( Men jeg kvitter meg ikke med den :wink: )

 

Ellers deler jeg Sako243's erfaring med dier. Jeg har både RCBS X-dies og LEE, og bruker konsekvent RCBS. Mulig det bare er en vanesak, men jeg synes de er best. Nå må det sies at jeg har prøvd diene fra LEE bare 1 gang, så det er ett noe tynt sammenligningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader kun pistolammo (avsluttet DFS-karrieren i 1991) og kommer veldig godt overens med min Lee Turret Press. Jeg har supplert den med dies fra RCBS og LEE, og et høyt elsket Redding kruttmål (som passer perfekt oppi ei Lee die). Vekta er Redding og hylsetrimmeren er RCBS. Med de ammomengdene jeg lader (9 mm og .32, etter hvert noe .38 når jeg får tilfredsstilt hungeren etter en feltrevolver) føler ikke jeg noe behov for å bytte ut noe av ladeutstyret mitt.

 

Så på dette området fungerer det rødgrønne samarbeidet flott!

Link to comment
Share on other sites

Vil bare klemme inn at jeg helpressa mine 100 første hylser (ikke mine første, men pressas første) på ei nyinnkjøpt Lee Classic Cast i går, og den gjorde ikke skam på den omtalen den har fått av dere her inne! Flott presse, som virker både solid og tiltalende. Og jeg likte spesielt godt muligheten for å, nærmest trinnløst, kunne justere vinkelen på pressearmen. Veldig behagelig å få akkurat den vandringen på armen som er nødvendig, og å kunne stå og lade uten å bøye seg for hvert tak :D!

 

Må få skyte inn at jeg har greid å knekke både ei Lee Challenger og ei Lyman Crusher II presse, så det blir spennende å se hvor mye Classic Cast'en tåler :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

Tror foresten den tåler det meste, til og med deg. :wink::mrgreen: :mrgreen:

 

Det har blitt sagt om mye ødelagt skrap opp gjennom årene, det, gitt... Stormpanservogner, biler, motorsykler, traktorer, vendeploger, ladepresser og diverse håndverktøy har blitt overlevert eller solgt med en kommentar om at "denna ødelegger du ihvertfall ikke". Men neimen om det holder :mrgreen:!

 

Så om Classic Cast'en overlever her i huset, så har den mine ypperste skussmål!

Link to comment
Share on other sites

Stormpanservogner, biler, motorsykler, traktorer, vendeploger, ladepresser og diverse håndverktøy har blitt overlevert eller solgt med en kommentar om at "denna ødelegger du ihvertfall ikke". Men neimen om det holder :mrgreen:!

 

Så om Classic Cast'en overlever her i huset, så har den mine ypperste skussmål!

 

Du Brutus, nå skal du ikke legge alle niogseksti kiloene dine på sveiva da vettu :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes trenden har vært den motsatte, Lee-dier i andre presser. Mange har vært skeptiske til Lees alu-presser og derfor valgt en helstålpresse (nå har jo Lee det også), men diene til Lee er rimelige uten å gi noe mindre enn konkurrentene. Faktisk har de noen fortrinn som utstøteren som er bortimot umulig å knekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
  • 1 month later...
Jeg synes trenden har vært den motsatte, Lee-dier i andre presser.--------Faktisk har de noen fortrinn som utstøteren som er bortimot umulig å knekke.

 

Skal me vedde :D

 

Traff ei berdanhylse og den knakk som dritt :D:D

 

Frå spøk til alvor. Har dier frå Lee, RCBS og Redding og alle blir brukt i ei classic cast presse. Liker ikkje patenten til utstøternåla på LEE for den må tightes haaaardt fast. Er det litt lite smøring så slipper det på returen over ekspanderingen. Den sitter kun på pressfatning og ikkje på gjenger som dei andre fabrikata. Polerte opp nåla og det hjalp. Factory crimp til LEE derimot er genial.

Mi oppfatning ut over dette er at det liten forskjell på dei diesetta eg har, alle får jobben gjort.

Kjøpte ei LEE challenger sett for nokre år sidan og har kun satt bort vekta. Ikkje fordi den var kaputt, men elektronisk vekt frå EBAY er billig å kjøpe og mykje raskare enn vippevekta :winke1:

Har lada ca 1500 skudd til no og utstyret fungerer fortsatt heilt topp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...