Jump to content

Skruffs kniver!


skruff

Recommended Posts

Jeg er faktisk uenig med Haretex her, dersom jeg har forstått ham rett.

Kniven er litt uppnosig (ser ihvertfall slik ut for meg).

Å ta av på ryggen fremst mot bladet vil gjøre den mer uppnosig.

Å rett på dette ville være å ta av rygglinjen så den blir lavere, og de første millimeter mot bladet blir paralellt med blad-linjen.

Men da vil den bli svært "lett" bak.

 

Jeg ville latt denne være akkurat som den er, og ta hensyn til rygg- og egg-linjen ved neste kniv.

 

Ellers en meget god første-kniv!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Rygglinjen tåler å ta av litt. Men ikke fremste del av skaftet. Det må bli toppen av ryggen og bakover, slik at fremre del blir parallell med bladlinjen. Rygglinjen er flere millimeter høyere enn blad-ryggen, så den tåler å senkes. Men da blir skaftet fort veldig lett bak, på grunn av at buklinjen er litt vel høy.

 

Men det er min mening. ;-)

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl, prøv å "blåse" opp bildet og legg en linjal parallelt med bakre del av bladryggen og bakover skaftet.

 

Jeg synes det ser ut som den tåler å tas ned litt som jeg antydet, eller??

 

Jeg må si meg enig med dette.

Her er det illustrert hva jeg tror Haretex mener. Selvfølgelig ikke så mye som her, men linjen viser bare hvor høy ryggen er i forhold til bladets linje.

 

S3gxaEly___zps3d2fa05a.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Her kommer noen bilder av kniv nr. 2

 

Den kunne kanskje vært rundet litt på ryggen mot knivbladet, ellers ble det en liten og kompakt kniv :)

Og min første slire, sleit litt med og få fargen til og bli jevn, gjorde sliren ferdig først så farget jeg den når den var tørr, trekker ikke fult så godt inn der jeg har pautet mest, spesiellt på baksiden!

 

Ser også at sømmen glipper 1 mm etter den tørket, noen tips rundt dette?

 

 

ZWhjNWs4.jpeg

dS95eStm.jpeg

MDFTL0ky.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sømmen din og gliper så har du vel enten kappet lærbiten litt for snau, eller så strammer du ikke stingene nok når du syr.

Eller at du stikker hullene veldig langt inn fra lærkanten, da kan den være litt lei å få tett.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kanskje misforstått begreper "pauting", tenkte bare på at fargen ikke hadde trengt like bra inn der jeg har gitt mest press og jobbet mest på læret når det var vått!

 

Ser dere lager slirer med foskjellige farger og blanding, hvordan gjør dere dette? bruker dere svamp?

Og hvor handler dere fargene deres?

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Dette med farging av lær er ikke godt å bli klok på. Samme farge påført 2 forskjellige lærbiter kan ofte gi ganske ulikt resultat.

Ofte vil i ikke læret trekke farge, spesielt der læret er veldig komprimert. Sort er ofte den fargen som er vanskeligst å få til å trekke inn. Det er lettere å få læret til å trekke hvis man får påført mye farge med en gang, eksempelvis ved å legge på fargen med disse ståltrådene med en sånn bomullsdott i enden, i stedet for å legge på med pensel hvor man bare får påført litt om gangen.

Jeg legger ofte på grunnfargen over hele slira med en slik. Er det området man ønsker en mørkere farge, feks. på detaljer så kan det legges på med pensel etterpå. ofte legger jeg på et "nettmønster" med svamp til slutt.

 

Men som sagt, jeg blir aldri helt klok på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

Jeg får bare prøve meg litt frem :)

 

Akkurat sitti og plundra med ei slire jeg lager nå, virket så stor med en gang men ble greit når jeg fikk jobba med den en stund.

 

Behandler dere slirene med noe voks eller lignende etter dere har farget de?

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Har lest trådene dine opp til flere ganger Haretex, og de har vært til utrolig mye hjelp :)

 

Kan prøve og få lagt ut noen bilder av en ny kniv som jeg akkurat har laget slire til, må bare vente til sliren har tørket ferdig =)

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver!

 

Hva slags treverk har du brukt?

 

Hvor lang er den andre kniven, den ser ut til å være litt tjukk i forhold til bladet? Jeg ville kanskje

ha kona frontholken litt mer.

 

Det hadde vært interessant å se slire opphenget også.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Er masurbjørk og valbjørk om jeg ikke husker feil.

 

kniv nr 2 er 17,5 cm, den kunne sikkert vært proposjonert litt annerledes men føles god i hånda :)

 

Kan legge ut bilder av opphenget på neste kniv som blir gjort på samme måte

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Kniv nr. 3

 

Dette ble en pussig skrue, hadde lyst og lage en kniv på jobb men utvalget var ikke helt det store, så jeg tok det jeg fant og satte sammen noe.

 

Var nysjerrig på det og kappe i bue, så la inn litt rød vulkanfiber og prøvde meg frem.

 

Er usikker på hvilken tresort den grå foran er men det er veldig artig og se på i forskjellige vinkler, virker litt som 3D, mønstret forandrer seg, noen som veit hva dette kan være?

 

Ryggen ble kanskje litt høy på denne kniven også.

 

Legger ved noen bilder

 

 

 

 

TmQ0bUhn.jpeg

WXJocEdX.jpeg

RUZ3b3Vh.jpeg

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hoisann Skruff!

 

Denne var jo knallbra! :) Eneste smaksaken etter min mening er at det ser for meg litt snodig ut med forskjellig lengde på hornbitene. Valbjørka blir liksom ikke "midten"... Men er

nybegynner selv, og er jo ikke noe i denne bransjen som er rett eller galt!

 

Har du latt elghornet tørke lenge?

Hvilke farger har du brukt? Hvordan etterbehandla du læret?

 

Uansett et knallbra resultat!! :D

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Kniv nr 4 likte jeg veldig godt! Minner meg litt om Hallingen fra Brusletto, som jeg brukte som guttunge.

 

Jeg er litt enig og uenig med Xerion angående lengden på toppholken, får ikke helt bestemt meg. Det at den er lengre balanserer det at den er slankere. Trur jeg må si meg enig med Xerion, men vinklene var fine.

 

Sømmen ser også fin ut så vidt jeg kan se av de små bildene.

 

Bra jobba Skruff! Fortsett å poste.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Hoisann Skruff!

 

Denne var jo knallbra! :) Eneste smaksaken etter min mening er at det ser for meg litt snodig ut med forskjellig lengde på hornbitene. Valbjørka blir liksom ikke "midten"... Men er

nybegynner selv, og er jo ikke noe i denne bransjen som er rett eller galt!

 

Har du latt elghornet tørke lenge?

Hvilke farger har du brukt? Hvordan etterbehandla du læret?

 

Uansett et knallbra resultat!! :D

 

-Bård

 

Takk Bård og HansEinar!

 

 

Planen var egentlig og ha lik lengde, men underveis syntes følte jeg at det blei ok og ha den litt lenger bak..

 

Har ikke prøvd meg på elghorn før, så tenkte egentlig ikke over om elghornet var blitt tørket lenge, fikk det av en kompis som hadde det liggende!

 

Bør det tørke lenge? ser at kjernen i elghornet er litt sprøere og kom så vidt i det enkelte steder (mer porøs)

 

På sliren farget jeg med Oil dye, light Brown og show Brown, så behandlet jeg slia med kantfarve fargeløs, og opphenget med lærsmørning, bør jeg impregnere sliren noe etter og behandle med kantfarve? eller er det kanskje impregnering i den?

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei Skruff

 

Jeg behandler slirene mine som du gjør, godt med kantfarge inni og lærsmøring tilslutt utapå.

Det jeg vet om kantfarge er at den inneholder skjellakk og gjør slira hard, mere finnes sikkert i trådene til Haretex.

 

Flott at du poster, det er for stille her! Ta en titt på raringene i trådene mine :lol: Kanskje du får deg en god latter.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun brukt kantfargen utvendig på slira, ikke behandlet med noe innvendig! Om dette er riktig veit jeg ikke.

 

Pratet med Morten Håkonsen når jeg kjøpte dette og fikk intrykk at han gjorde det på den måten, behandlet kun slirene med kantfargen for og få den hard og en fin finnish, så har jeg kun brukt lærsmørningen på opphenget" for og få det litt mykere . Er det slik du gjør det HansEinar?

 

Gikk forøvrig gjennom tråden din i sta, mange artige og fine kniver, ser ikke ut som du sliter med kreativiteten i allefall! tommelopp :)

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Bør det tørke lenge? ser at kjernen i elghornet er litt sprøere og kom så vidt i det enkelte steder (mer porøs)

 

Elghorn og reinshorn som skal brukes i skaft trenger ikke tørke lenge. Skal de derimot brukes til helhorns-slire (ikke noe lær, bare horn), så bør de tørke minst ett år. Jeg tørker vanligvis horn jeg finner et par måneder før de brukes. Jeg tørker i vanlig romstemperatur i boden min. Det skal visstnok gå å tørke i ovn/micro også, men det kan nok bli en lei lukt i huset... så jeg baserer på å tørke vanlig.

Den porøse delen som du nevner, er marg. Det synes ganske tydelig når man ser bildene i stor utgave. Marg finnes i alle gevir. Horn som bøffelhorn etc har en annen oppbygning, men her er det mer tomrom. Margen i gevir er ett porøst område midt i geviret. Det er særlig framtredende på reinhorn, mindre på elg. Men det finnes der. Og det blir porøst og vanskelig å jobbe med. Vann kan trekke inn, og det anbefales å tette porene med tyntflytende hurtiglim. Marg blir aldri bra å gravere eller scrimme på, men det spiller ingen rolle for kniven din denne gangen, om du ikke skal gravere i ettertid. Forøvrig er elghorn mye hardere å gravere/scrimme på enn reinhorn.

Når man jobber med horn av gevir-typen, så er marg den evige forbannelse.....

 

Forøvrig synes jeg kniven din var fin. Litt lett bak, men ellers veldig gode former. Synes slire og kniv passer godt sammen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det kan tørke for lenge.

Bare tut og kjør!

Men ta hensyn til margen neste gang. Den er vanskelig å se på elghorn. Men når du har slipt skjæreflaten, så studer den nøye. Margen ER der. Finn ut hvor stor omkrets, så du vet hva du må holde deg innafor.

generelt kan man si at nær rosenstokken er margen som smalest i forhold til gevirets tykkelse, men den er mer utpreget. Nærmere spissene er den ikke så "sterk", men den går lenger ut og det er bare ett tynt "skall" igjen ytterst.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun brukt kantfargen utvendig på slira, ikke behandlet med noe innvendig! Om dette er riktig veit jeg ikke.

 

Pratet med Morten Håkonsen når jeg kjøpte dette og fikk intrykk at han gjorde det på den måten, behandlet kun slirene med kantfargen for og få den hard og en fin finnish, så har jeg kun brukt lærsmørningen på opphenget" for og få det litt mykere . Er det slik du gjør det HansEinar?

 

Gikk forøvrig gjennom tråden din i sta, mange artige og fine kniver, ser ikke ut som du sliter med kreativiteten i allefall! tommelopp :)

 

Lars

 

Hei Lars

 

Jeg gjør det nok på samme måte: Godt med kantfarge inni slira også utapå etter at slira er farga. Morten sier det samme, jeg prata med ham i sta. Jeg prøver å bruke tipsa jeg får av han, han er meget dyktig.

Du er kanskje grenlending du åsså?

 

Kreativiteten? er det ikke noe i veien med, men med håndverket er det verre. De fleste knivene mine blir sånn de blir fordi jeg slurver og må rette opp feil. Men det viktigste for meg er å ha det gøy, og det har jeg :D . Takk for tommel opp og en tilbake til deg.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kniven ser bra ut. Jeg synes også at den blir litt "lett" bakover, men det er vel en smakssak.

Når det gjelder lærbehandling blir jeg ikke helt klok. Blir det bra å behandle utapå slira med kantfarge?

 

Vi skulle jo nesten hatt en egen lærbehandlingstråd her inne for å samle tips og triks!

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke grenlending Hanseinar :) Men har bestillt fra MH over nettet.

 

Syntes det ser ut til og bli en fin finnish Arcturus, men har ikke så mye og sammenligne med da ettersom jeg er helt ny i gamet ;D

Og er ogå litt usikker på dette med impregnering, om man behøver og gjøre dette etterpå`?

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Fargeløs kantfarge er etter det jeg vet det samme som "slireblank". Inneholder noe voks som gjør læret blankt.

Stiver ikke opp noen ting så vidt jeg kjenner til. Bør bruke lærfett i tillegg hvis kantfarge er brukt.

Hvis du ønsker stiv slire så sy ei i rårandslær, bruk lærherder innvendig, og Saddle Lac utvendig.

(Lærfett myker opp læret!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...