Jump to content

Kule til toppjakt i 22-250...


tornado

Recommended Posts

Akkurat anskaffet en 22-250 stigning 1-14", som planen er å bruke til rev, bever og fugl. Har 308 til grovere vilt. Lader selv, så kan styre det meste. Ligger 200 stk fabrikknye Lapua hylser og venter på krutt og kuler :)

Men hva slags kuler og fart til fugl? Har Nosler CC 52 grains til trening. Kan de funke i middels fart? De virker ikke for harde... og vil muligens ekspandere brutalt... Har tanker om 55 grains FMJ, men da er faren kanskje stor for skadeskyting... Hva med Barnex TSX eller Hornady GMX i 50 grains? De burde holde godt sammen og samtidig lage større hull enn FMJ.

 

Hadde satt stor pris på kommentarer på disse kulene...

Link to comment
Share on other sites

Har i likhet med deg en 22-250 med 1-14 stigning i pipa.

Fordelen med 22-250 er også den samme som ulempen ,nemlig stor fart på kula.Med hjemmeladd Hornady FMJ 55 gr kule går det noen ganger greit og noen ganger blir fuglen sprengt.Tror det er lurt å lade litt svakere hastighet på kula ,ned mot ,223 nivå for å være sikker.Du kan jo bare teste på kråker når det er jakttid på disse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tar ned farten paa en 55 grains kule i 1-14" stigning, vil ikke da kula miste for mye rotasjon og bli ustabil?? Kanskje jeg skulle se meg om etter en lettere FMJ kule, vet S & B har en paa 45 grains. Da burde jeg kunne dra ned farten en del.

Men har jo ikke kjoept en 22-250 for aa skyte som en 223... Derfor hadde jeg haapet at en TSX eller en GMX kule, som er homogen, burde holde enda bedre sammen enn en FMJ, som jo er av bly belagt med mantel. Mulig det ikke er tilfelle i de hastighetene vi prater her... Maa vel finne meg noen telefonkataloger og teste... Men hadde haapet andre hadde gjort det foer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladda min med 30gr N135 og fikk hastighet på ca 700m Stabiliserte den fint Remington rifla mi.

Fuglen tror jeg sprenges av det store sjokket som oppstår når kula treffer væske/vev.

Dette sker uavhengig av om kulen expanderer eller er FMJ.Det ser ut til at fuglen sprenges letter og mere med expangderende kuler. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Får teste 45/55 grains FMJ og se hvordan det går når jeg dropper farta. Har kun N140, så kan kanskje ikke strekke nedre grense for mye. Neste hopp i krutt for min del er N110, men den er nok litt for hissig igjen. Så ingen med erfaring av TSX og GMX i .224?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...