Jump to content

Andejegere anholdt...


amstaff

Recommended Posts

Synd at man ikke kan være andejeger - uten å bli tatt i arrest :?

 

Nå er jo dette klippet ut i fra en avis - og jeg må ærlig talt innrømme at referanser til div. aviser ikke er hva jeg stoler mest på.

 

Det kan jo være at avisens arikkel er riktig - men det kan jo ögså være slik at ikke alt er riktig der.

 

Senest i dag - leste jeg et avisreferat fra en rettsak som jeg selv var i for noen dager siden - og maken til feiinfo (og det er bare èt av mange).

Skulle ikke tro at referanten hadde hørt noen ting :?

Link to comment
Share on other sites

Synd at man ikke kan være andejeger - uten å bli tatt i arrest :?

 

Nå er jo dette klippet ut i fra en avis - og jeg må ærlig talt innrømme at referanser til div. aviser ikke er hva jeg stoler mest på.

 

Det kan jo være at avisens arikkel er riktig - men det kan jo ögså være slik at ikke alt er riktig der.

 

Senest i dag - leste jeg et avisreferat fra en rettsak som jeg selv var i for noen dager siden - og maken til feiinfo (og det er bare èt av mange).

Skulle ikke tro at referanten hadde hørt noen ting :?

Heilt enig med deg shadob

Link to comment
Share on other sites

Under førstegangstjenesten stoppet jeg en gang en sivil person på snøskuter som kom mot posten min på øvelse. Jeg informerte høflig om at det pågikk en militær øvelse i området og ønsket ham en god tur videre.. :roll:

 

(Og angående det å ta opp kampen: Det finnes jo situasjoner der militært personell er bevepnet med skarpt under vakthold....)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo dette klippet ut i fra en avis - og jeg må ærlig talt innrømme at referanser til div. aviser ikke er hva jeg stoler mest på.

 

Det kan jo være at avisens arikkel er riktig - men det kan jo ögså være slik at ikke alt er riktig der.

Nå er det to aviser inne i bildet, i tillegg til at folk i fra forsvaret og piolitiet har uttalt seg.

Så det er vel ikke diktet opp i fri fantasi...

 

Noe er det nok i det uansett...

Link to comment
Share on other sites

Sånn generellt antar jeg at alle nyheter i aviser og TV/radio er et produkt av en eller flere av følgende metoder:

 

1-grovt overdrevet

2-preget av reporterens egen overbevisning

3-pyntet på for å bedre salgsverdien

4-rent tøv

 

 

At jeg ikke lengere kjøper VG, Dagbladet eller ser TV2nyhetene blir vel da nokså opplagt, og det jeg finner interesant kryssjekkes mot flere media.

Lokalavisa, en liten sak som i hovedsak inneholder lokal sport og en slik SMS-klagespalte holder vi fordi den er perfekt til oppfyring i vedovnen og informerer oss om hvem en ikke trenger å hilse på lengere ettersom de iflg annonser på 5.siste side er døde.

 

 

Jaja, til topic: Er jo litt betryggende at disse HV-soldatene ikke godtok sånn uten videre at disse karene ikke var med på leken. Jeg hadde vært mye mer betenkt om en slapp forbi en militær sperring ved å si "Neida, vi er bare på andejakt vi".

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, bortsett fra at man i slike tilfeller umiddelbart skal tilkalle nærmeste befal og la han/henne ta over problemet (jeg hadde ikke sluppet de videre uten at jeg hadde blitt informert om sivil aktivitet i øvelsesområdet før øvelsen. Spesielt siden enkelte menige/befal har kledd seg sivilt for å teste vaktposter før her i landet :wink: ).

 

Slik jeg leser denne saken, så er det vel dette med umiddelbar tilkalling av befal som har sviktet her.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det ikke mye som har sviktet her overhode...

Er selv i hv, og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet om jeg hadde anholdt "fi i forkledning" :)

I dette tilfelle var de jo inne på militært øvingsområde, og de hadde fått beslaglagt "EN" time av livet....

Høres ut som en traumatisk opplevelse av dimensjoner.

Nei.. det er jaggu bra at soldatene gjør det de skal gjøre på øvelser... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer, med hvilken lovhjemmel har HV i fredstid lov til å anholde sivilpersoner?

Under øvelse, på millitært område???? Det er jo lov å bruke hue!

Gutta skal være glad dem ikke traff på marinejegere, men det er mulig det er andre tider nå enn før...

Hadde dette vert for 20 år siden er det ikke sikkert det blei middag den dagen...

Og enda mindre.. avisskriverier... :shock:

Et par andejegere måtte vente i en "hel" time på å slippe fri fra et øvingsområde dem hadde rota seg inn i!

Kansje får dem "senskader av det!"

Fatter ikke hva dette har i pressa å gjøre uansett, skulle tru det var unger dem tok til fange!

Link to comment
Share on other sites

Synes hele greia er latterlig....

Ja, jeg har vært borti befal som kler seg sivilit for å sjekke vaktposter.

Men de øvelsene jeg har vært på, så tar man faktisk med i betraktningen at sivile kan komme inn i området. Og så lenge folk sier at de ikke er en del av øvelsen, så burde ikke ting være så jævla vanskelig...

Link to comment
Share on other sites

Hadde de kunnet begrepet "No play" så... HV øvelsene til innsatsstyrkene er ikke som HV i gamle dager, nå er skal det være ganske virkelighetstro, og sivile markører er et relevant innslag i en øvelse. Et øvingsområde er jo definert som militært område, og man har egne særregler. Uansett er dette dårlig utført arbeid da man bør informere tydelig at det foregår øvingsaktivitet i området, samt at soldatene bør gjøres oppmerksom på at det kan finnes sivile personer i området.

Link to comment
Share on other sites

Under øvelse, på millitært område????

 

Det står da nå ingenting i artikkelen om millitært område. Her omkring har da HV øvelser ute i marka hvor det er fri ferdsel for annet folk uten hverken å informere eller skilte på forhånd. I dette tilfellet synes jeg HV-soldatene har opptrådt tåpelig. Så lenge området ikke er sperret av eller på annet vis synligjort at øvelse pågår bør det være fritt fram for både turfolk og jaktberettigede å ta seg en tur i området.

Link to comment
Share on other sites

Hadde de kunnet begrepet "No play" så... HV øvelsene til innsatsstyrkene er ikke som HV i gamle dager, nå er skal det være ganske virkelighetstro, og sivile markører er et relevant innslag i en øvelse. Et øvingsområde er jo definert som militært område, og man har egne særregler. Uansett er dette dårlig utført arbeid da man bør informere tydelig at det foregår øvingsaktivitet i området, samt at soldatene bør gjøres oppmerksom på at det kan finnes sivile personer i området.

 

Hadde de kunnet begrepet "vi er ikke militært personell" og "vi er ikke med på øvelsen" så... Ellers så er vel "play" nøkkelordet her, de leker faktisk bare krig. Det man risikerer ved å håndtere situasjonen feil er ikke at bevepnede andejegre eller sopplukkere med bombevest slipper inn der de ikke skal, det man risikerer er å ødelegge HVs anseelse. Mye vil være tapt om HV ikke lenger forbindes med onkel Vidar og Robert nede i veien som drar på øvelse ett par ganger i året, men isteden forbindes med cowboygutter med "Rambo-kniv" i beltet og litt for mange krigsfilmer på baken.

Link to comment
Share on other sites

Det står da nå ingenting i artikkelen om millitært område. Her omkring har da HV øvelser ute i marka hvor det er fri ferdsel for annet folk uten hverken å informere eller skilte på forhånd. I dette tilfellet synes jeg HV-soldatene har opptrådt tåpelig. Så lenge området ikke er sperret av eller på annet vis synligjort at øvelse pågår bør det være fritt fram for både turfolk og jaktberettigede å ta seg en tur i området.

 

 

Det står da heller ingenting om at området og øvelsen IKKE var skiltet eller informert om..

Link to comment
Share on other sites

man er vel strengt tatt forpliktet til å følge anvisning fra militært personell, selv i fredstid?

Ikke ubetinget. Etter Menstadslaget og de påfølgende trefningene i Ådalen ble det knesatt et prinsipp om at norsk militært personell ikke skulle brukes som maktmiddel mot sivile norske statsborgere. Militært personell har faktisk kun myndighet på militært område. Dette prinsippet har blitt nokså utvannet de senere årene, i anledning "terrorist"-hysteriet som vi har blitt smittet med av Bush & Co, og på min siste HV-øvelse (bokstavelig talt den siste, i 2004, kort tid før jeg sammen med mange andre HV-menn ble bortrasjonalisert vekk og ble bedt om å levere inn AG'en) hadde vi øvingsmomenter som ihvertfall gjorde meg nokså lite komfortabel med situasjonen.

 

Den byråkratisk korrekte måten å løse problemet på, er selvsagt å spontandefinere et gitt område som "militært", hvoretter militære mannskaper har juridisk rett til å bruke makt mot sivile norske borgere. Men i utgangspunktet har militært personell ikke anledning til å bruke maktmidler mot sivilbefolkningen utenfor militært område.

Link to comment
Share on other sites

Men i utgangspunktet har militært personell ikke anledning til å bruke maktmidler mot sivilbefolkningen utenfor militært område.

 

Begrepet er "på militært område eller i militært områdes ummidelbare nærhet", med en rettskraftig dom fra høyesterett i 1960 årene som sier noe slikt som at ummiddelbar nærhet defineres som 10 minutters rask gange. Militært område defineres bla som fast installasjon/fartøy/kjøretøy osv.

 

Hjemmelsgrunnlaget for inngripen finnes i Lov om militær politimyndighet og refererer bla til ordenstjenestehjemlene i politiloven.

 

Normalt vil øvingsvirksomhet varsles bla i lokalpressen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...