Jump to content

HansEinar 2014 Selvsmidde blader


HansEinar

Recommended Posts

Hei Berserk

 

Artig å møte deg på Kongsberg. Knivene dine er flottere i virkeligheten, og prisene dine var hyggelige for så pent arbeid. Traff du flere fra Kammeret?

 

Det er vrient å jobbe med rustfritt, selv om jeg bruker en bløt kvalitet. Det er rester av en 0,5 mm platebit jeg kjøpte på biltema mer vet jeg ikke om den. Den er mye verre enn sølv å jobbe med, fordi den er stivere og mye vanskeligere å lodde. Men ikke umulig, og det var det jeg ville finne ut av.

 

Holkene skulle vært bua, men noe skjedde??? Husker ikke om det var loddinga eller i monteringa men plutselig blei den flat. Begynn med sølv eller kobber de er letter å jobbe med. Jeg har en bildeserie som kan bli en tutorial (hva heter det på norsk). Jeg kan jo prøve å lage noe av den, selv om det er litt tidlig for meg å begynne å lære bort, men jeg er jo lærer så jeg kan vel ikke la vær.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Ja, takk for en hyggelig prat!

Traff ikke flere fra kammeret desverre. Dersom dere skal til Lillestrøm på villmarksmessa folkens, så stopp innom!

Tror nok jeg holder meg unna det rustfrie en stund ja. Tenker å lage noen sølvholker på et senere tidspunkt.

Får det samme inntrykket som deg om det med bilder av kniver kontra å se de i virkeligheten.

Lag gjerne en bildeserie og del erfaringene dine du. En trenger ikke være helproff for å kunne lære bort litt. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du lodder med for å matche fargen til stålet?

 

 

Jeg bruker sølv, det blir raskt litt gråere og mattere enn stålet. Spesielt der fuga er litt for brei.

Lurte på om jeg skulle høre om det fantes noe billigere som passer bedre til stål. Jeg prøvde å TIG sveise en doppsko; brant hull ved 8 Ampere, skulle ha øvd først.

Link to comment
Share on other sites

Her var det stille gitt!

 

Jeg kliner til med en raring til. Min versjon av Indian crooked knife. En dra kniv indianerne brukte til å lage spant til kanoer ol.

Sagblad som er sakse slipt på nærmeste eggen og vanlig egg på den ytterste, festa med rårands lær (og epoxy og skruer) i en

plomme grein.

 

002_zps80515d57.jpg

 

001_zpsd8e4bc18.jpg

 

De er populære til bushcraft se video:

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør vel egentlig ikke det, jeg har laga en kniv til andre en meg selv. Den skulle vært ferdig i november :oops: . Men jeg kan lage en med rødt masur bjørk skaft og svart blad, og så legge den ut her så kan vi se? Veldig hyggelig å få spørsmålet uansett, jeg lever lenge på det.

 

Ellers vil jeg ha sett på det berserk har, han lager skaft med fantastisk spill i, han er også dyktigere enn meg.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør vel egentlig ikke det, jeg har laga en kniv til andre en meg selv. Den skulle vært ferdig i november :oops: . Men jeg kan lage en med rødt masur bjørk skaft og svart blad, og så legge den ut her så kan vi se? Veldig hyggelig å få spørsmålet uansett, jeg lever lenge på det.

 

Ellers vil jeg ha sett på det berserk har, han lager skaft med fantastisk spill i, han er også dyktigere enn meg.

 

hanseinar

Det syns jeg du skal gjøre :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorsykkel sesongen har begynt, så det blir litt mindre knivtid enn før. Men jeg har laget en slags slire

til indianeren.

 

Torden fugl, pinne med hode og bjørn med lyn igjennom kroppen på framsida.

002_zps345b191f.jpg

 

Sol, danser og gilaøgle på baksida.

003_zpse26460dc.jpg

 

Skriv: nativ american design i Google bilder og legg matpapir på skjermen. Enkelt og greit.

001_zpsbc0246be.jpg

 

Riggmaster: det kan nok ta tid, så hvorfor ikke prøve sjøl? Mye mer moro med egensnekra kniv i beltet

enn en av mine raringer!

 

Takk for kommentarene Berserk og Arcturus. Det er klart at dette er for spesielt interesserte for å si

det mildt. :winke1: Men det er moro å tenke utafor boksen i en annen gate :D . Jeg fikk ideen fra et

amerikansk blad, og tenkte at det må jeg vel kunne klare, og det gjorde jeg kanskje.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En raring til, blad laget av bit fra sirkelsag blad, 5,5 cm med "spey"? form, skaft av hardved. Slire av rårandslær med lisse.

 

007_zps355c9c38.jpg

 

008_zps97ac6082.jpg

 

Den neste har ikke blad fra meg, men fra Leif Fosstvedt fra Porsgrunn. Det er en gave og da tar jeg ikke sjansen på å bruke egne blader da jeg er veeeldig fersk som "smed". Skaft i bjørkeknute og bronsje med djevelmaske :twisted: Slire i rårandslær og bronse.

 

001_zpsced99e70.jpg

 

003_zps5ad21309.jpg

 

004_zps7dd0cc00.jpg

 

Dette er en gammal laukniv som jeg skjefta og lagde slire til for en kamerat. Bladet er gammelt og smidd, skaft av ukjent hardved som den lille over, med holker av kobberrør og innlegg i bronse, slira er av lær med en karabinkrok. Det er ikke meninga at kniven skal bæres i beltet, men at slira kan henges i en beltehempe mens kniven brukes.

 

006_zpsad66d8bb.jpg

 

008_zpsde5687e2.jpg

Logoen til punkbandet Dead Kennedys

 

010_zps61ed14d6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har nett og tid poster jeg mere nytt.

 

Den første er en gave og den har derfor heller ikke mitt blad men et Aebl blad fra Morten Håkonsen. Det er gravert av en kollega som lager skilt til industrien. Skaftet er Cocobolo festa med epoxy og aluminiums nagler. Slira er lær med pressa dekor og fyrtøy i magnesium.

 

011_zps419bb686.jpg

 

012_zpsfcdd4831.jpg

 

013_zps8f21e1ca.jpg

 

014_zpsae322cad.jpg

 

015_zps603eeacb.jpg

 

041_zpsf32d4918.jpg

Tidligere forsøk; skaftplater av titan, metabol og bronse og av valbjørk det skar seg!

 

022_zps3c68fb39.jpg

En slirevariant med rustfri holk. Snora på skaftet har en boloende som stikkes gjennom slira som sikring av kniven. Skaftet i cocobolo blei for tungt til at denne type slire og oppheng kunne brukes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fine kniver Hans Einar :) Men når skal du begynne med foldekniven? :)

 

Jeg har begynt! :D Ganske smått men et sted osv. Aluminium og sirkelsagblad med masse materiale og rom for å gjøre masse feil :smile: .

Men jeg har havna i en stim med 50 års dager og det skal jo fiskas og kjøras motorsykkel og festivaler og annen alkoholrelatert morro! Også skal god stolen ha sin del av oppmerksomheten. Jeg har heller ikke fått fiksa gamle Triumphen men snart skal lommekniven til pers.

 

007_zps723decaf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enda en gave. Blad fra Morten Håkonsen. Skaft av ukjent hardved, takknemlig for forslag. Holk med fingerbeskyttelse i bronse. Western slire med prega innlegg, belteklips i bronse og avtakbar "frosk"

 

007_zps18f9b363.jpg

 

005_zps4d35b4f4.jpg

004_zpsd952ff61.jpg

Noen som kjenner igjen veden?

 

002_zpscc80240c.jpg

 

001_zps6489f58f.jpg

 

003_zpsdbaddd6e.jpg

 

008_zpsa956222b.jpg

 

009_zps60702c19.jpg

Prøvde på en tordenfugl godt det var på baksida, bordene er lagd med noen hjul jeg kjøpte hos Grenland stein og sølv.

 

010_zpscecb3893.jpg

Belteklipset er bretta rundt sliretoppen og festa med epoxy og gjennomgående nagler. Jeg glemte å ta bilde av slira uten beltehempa eller frosken. Kniven sitter godt i slira, men jeg tok med en sikrings reim til for å få litt mere frynser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg holder på med en større kniv med masse bronsje og har gått litt i stå, så jeg lagde denne her for å få et lite avbrekk. Holker i elghorn, mellomlegg i lær og skaft i einer. Bladet har jeg smidd i 15N 20 og flattjern. Bladet er 65 mm og skaftet 100 mm.

 

031_zps93520b17.jpg

 

032_zps0969cfc5.jpg

 

 

030_zpse458eea1.jpg

 

034_zps65420e88.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig bra ut!

De forreste millimeter av rygg-linjen på skaftet (mot bladet), peker ned mot bladet. Forsøk unngå det neste gang. Helst skal forreste del av rygg-linjen være paralell med rygglinjen på bladet, for så å svinge nedover mot avslutningen av skaftet.

Meget god tilpasning av tre-innlegget bakerst!

Fin slire.

 

Totalt sett veldig bra synes jeg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei Dagl. Du har rett mhp front holken, jeg prøvde å balansere vinkler på skaftet og størrelsen på holken. Men det blei ikke helt som jeg tenkte. Kanskje jeg kan legge fila midt på innlegget og ta noen drag. Da blir oversida mer som undersida som jeg er greit fornøyd med.

 

Innlegget i bak holken er det jeg mest fornøyd med.

 

Takk for innspillet Dagl, jeg prøver det.

 

Takk for innlegget Arcturus, kniven ser bra ut på en rustikk måte :D . Smiing er kjempe gøy, jeg har et helgekurs hos Morten Håkonsen og noen kvelder i smia til Bjørkedalen historielag i Porsgrunn. Jeg håper på å smi mer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ble MYE bedre!

Tror faktisk jeg hadde forsøkt å ta litt til, da fra der du har gitt deg og bakover. Tenk paralell linje med rygglinjen på bladet. Det skal ikke så mye mer til før det er helt perfekt.

Men det ser du best selv. Og vet hvor mye du kan ta av skaftet, og om det blir for lite. I og med at slira er sydd, så kan en ikke justere all verden på skaftet....

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det ble MYE bedre!

Tror faktisk jeg hadde forsøkt å ta litt til, da fra der du har gitt deg og bakover. Tenk paralell linje med rygglinjen på bladet. Det skal ikke så mye mer til før det er helt perfekt.

Men det ser du best selv. Og vet hvor mye du kan ta av skaftet, og om det blir for lite. I og med at slira er sydd, så kan en ikke justere all verden på skaftet....

 

 

Mvh Dagl

 

Jeg tok litt til som du sa, flytta problemet bakover og vippa det over kanten på bak holken :D . Slira er dyp og kniven sitter godt så det går bra. Kniven ligger i olje nå, måtte stoppe mens det ennå var noe igjen av skaftet. Rart åssen 3 minutter med fila kan endre såpass mye. Også er det stas å ha knivkonsulent på nett! :D

Link to comment
Share on other sites

Kniven er ferdig og henger i beltet. Den blei gledelig skarp etter kun å ha blitt slipt på smergelskive og bryna. Det gikk bra i olja, jeg bruker Junckers rustik benkolje, etter at den har herda setter jeg skaftet inn med varm bivoks som får kjøle før polering.

 

001_zps6ae861c7.jpg

 

Elghornet og læret fikk jeg av naboen da vi rødda kjelleren og einer gror i skauen bak blokka. Kortreist :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Liten lommekniv bladet og fjæra er laget av et gammalt sirkelsagblad, skulle være 52100, resten er messing og einer. Kniven er 150 mm lang, bladet 75 mm. Den er laga hjemme på kjøkkenbenken med enkelt verktøy, hvis det er interesse kan jeg poste mer om hvordan den blei lagd.

 

006_zps6c986533.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Glenn Are :D . Jeg trur ikke du har noe særlig å hente her, det er en veldig enkel sak, er det ikke slip joint det heter? Det tar så lang tid å laste opp bilder med mitt dårlige nett. Siden det ikke har vært all verdens respons følas jobben litt bortkasta, men siden du er så flink til å poste så skal jeg prøve. :D

 

Den er laga etter eget hue og youtube snutter jeg har. Den likner på den første kniven jeg hadde, den blei inndratt når jeg var ca 5 etter en fekte kamp med en kompis. :trist: Det gikk bra ingen blei skadd og jeg fikk tilbake kniven etter hvert.

 

Arbeidsplan:

 

1 Skaff et sirkelsagblad ca 2-3 mm tykt, kapp ut full og stikktange blader med en skjærebrenner eller vinkelsliper.

Småbitene kan du lage lommekniver av.

2 Normaliser de bitene du skal bruke. Varm opp til stålet ikke lenger er magnetisk. La det bli gjennom varmt før langsom avkjøling. Prøv med fila og bor hull hvis det er bløtt nok. Fil biten til kniv form i skrustikka. Jeg bruker en Stanley som skrus fast i bordplata.

3 Fest stål biten til en trebit med egg sida utafor kanten. Bruk tvinge eller skruer. Trebiten skal støtte stålet når du filer eggen. Jeg filte en 5 mm fas på et 2 mm blad. Rund av eggen før herding.

007_zps723decaf.jpg

Kniven består av et blad og en fjær i stål, skjefteplater i messing og nagler. Bladet blei brent ut av et sirkelsagblad, bora hull Ø5 og fila på en egg. Aluminium platene blei lagt bort og bladet blei fila litt mindre og rettere.

2_zps958cf73c.jpg

 

4 Tegn bladet og tegn skaftformer rundt det og fjæra langs egg sida. Tegn omrisset av bladet med penn sånn at det blir lettere å endre tegningen underveis. Tegn inn huller til naglene. Tegningene skal brukes til maler. Se hvordan andre kniver er laget så skjønner du hvor huller og fjæra skal plasseres.

3_zps922dcce6.jpg

 

Her skulle jeg brukt mye mere tid på tegnebrettet. Jeg har begynt på omrisset av fjæra, og tangen som må være lengre enn den er brei.

 

4_zpsa239f881.jpg

Sånn gikk det! Helt utrulig å klare å ta for mye med fil! Men så er Øbergen et rå skinn! Tegningen til venstre er ikke så verst, så jeg går videre med fjæra. Fjæra skal klemme helt nederst på tangen slik at bladet holder seg lukket eller åpent. Tangen kan godt kone litt ut nederst. Tappen skal treffe fjæra før eggen gjør det.

Link to comment
Share on other sites

5 Nå har jeg fila bladet i støkker nå skal jeg til med fjæra. Jeg bruker det samme stålet.

Merker rundt malen og sager ut fjæra. Fil til rett form mot bladet. Sett av monn langs ytterkanten.

 

5_zps6daf8ab2.jpg

 

6_zpse379ca49.jpg

 

6 Bor hullene. Jeg bora de to hulla til høyre for nær hverandre. Dette ga et lett fjærpress mot knivbladet.

Jeg borrer hullene i sideplata gjennom fjæra. Jeg kan bruke både 2 og 3 mm nagler og borrer med 2 mm først så jeg har muligheten til å justere.

 

7_zpsfc2b60da.jpg

 

Her er alle delene. Messing sideplater, bladet og fjæra i stål og naglene i bronse sveisetråd.

10_zps94ec156c.jpg

 

7 Prøvemonter, merk opp og kapp til fjæra og sideplatene.

007_zpse314f4c9.jpg

 

Ikke ta altfor mye som jeg gjorde. :trist:

005_zps015d3371.jpg

009_zps08d96845.jpg

Her har jeg fila fjæra ned til sideplatene, som blei kappa for grovt. Fjæra blei altfor tynn.

 

8Fjæra må tynnes sideveis så den går klar av sideplatene.

 

008_zpse379045f.jpg

 

 

 

010_zps71625080.jpg

Delene så langt, neste blir herding av bladet og fjæra og lodding av holker

Link to comment
Share on other sites

kjempe bra hans Einar! Klapp med henda*

 

veldig fin slip joint, som du selv sier en slip-joint er enkel i seg selv, men kan være en irriterende jævel hvis man ikke følger med på hva man gjør, veldig lett å bomme på oppspenn og diverse, så jeg synes dette så veldig bra ut! og veldig flott og informativ tråd :) tommel opp! artig med mye bilder :)

Link to comment
Share on other sites

kjempe bra hans Einar! Klapp med henda*

 

veldig fin slip joint, som du selv sier en slip-joint er enkel i seg selv, men kan være en irriterende jævel hvis man ikke følger med på hva man gjør, veldig lett å bomme på oppspenn og diverse, så jeg synes dette så veldig bra ut! og veldig flott og informativ tråd :) tommel opp! artig med mye bilder :)

 

 

Takker så mye Glenn Are. Jeg er veldig overaska sjøl over at den blei såpass, jeg aner ikke hva jeg holder på med. :D Det har vært lærerikt, så jeg har begynt på malene til en "Texas Tooth Pick".

Link to comment
Share on other sites

Herding av bladet og fjæra.

 

011_zps8b049192.jpg

Før herding må delene normaliseres. Varm opp til stålet blir u magnetisk

når det er gjennomvarmt skal det avkjøles langsomt.

 

012_zps14680298.jpg

Spesial normaliseringsovn jeg utvikla. Tok ikke lange tida heller!

 

013_zps22862106.jpg

Klart for herding. Langsom oppvarming til u magnetisk, holdetida var ikke all verden da

propanbrenner uten noen form for esse ikke ga nok varme.

Bråkjøling i rapsolje varma i microen. Benken ryddig for anledninga.

 

014_zps6ce7c305.jpg

Ferdig herda! Vel jeg har mine tvil men øbergen beit dårligere og klangen blei en helt annen.

 

015_zps4ebf67c5.jpg

Pussa blanke på en side og inn i ovnen på pizza temperatur 225 grader.

Søkerskjermen (displayet) på kameraet mitt tok kvelden da jeg tok dette bilde,

tålte vel ikke magnetfeltet til ovnen.

 

024_zps38ad0f39.jpg

Fjæra blei tatt ut av ovnen etter to timer, og fikk ekstra anløpning til en lilla farge,

så tilbake i avslått ovn til de nådde rom temp.

 

025_zps81c482ec.jpg

Kanskje syns den flotte fargen på fjæra og bladet. Blå-lilla og bronse.

Neste gang blir det lodding av holker og montering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På tide å gjøre ferdig knivens skjefteplater og montering.

 

017_zps871a0edc.jpg

Jeg har sagd ut 4 messingplater som skal bli holker. Her filer jeg en 45 grader fas på en holkplate.

Platene merkas slik at holken står vinkelrett på plata.

 

019_zps378a2243.jpg

020_zpsc24e652c.jpg

Jeg strør flussmiddel på loddestedet, og klipper biter av sølvtråd som jeg legger mellom platene.

Varm opp til sølvet smelter.

 

023_zpsaf24c319.jpg

Ferdig lodda. Etter lodding er platene blitt glødet dvs de har blitt veldig myke, gi dem en omgang med hammeren så blir de harde igjen.

 

022_zpse11db786.jpg

Sag og fil bort det overskytende på holkplatene, og bor opp hulla. Rett opp platene før montering og forsenk hulla utvendig.

 

025_zps81c482ec.jpg

Delene før montering. Jeg har laget maler for skaftplatene (treverket). Naglene kappes sånn at det er ca 2 mm klinke monn. Området som er merka med tusj på innsida av skaftplatene skal skrapas ned for å sikre at fjæra går fritt.

 

026_zps7029fa18.jpg

Hva skal jeg velge? Jeg har ikke lyst på plast og mørkt treverk passer godt til messing.

Jeg vil heller ikke kaste bort fine materialer på denne kniven.

Lurte litt på lær også, men det går vel ikke an?

 

001_zpsb370b768.jpg

Det blei einer. Prøvde på tverrved med det blei ikke sterkt nok.

Einer er i det hele tatt ikke et godt skaft materiale, det er ikke hardt nok men det lukter så godt!

To einer skaft får holde, resten av stokken får bli smørkniver. :)

 

003_zps302167be.jpg

Jeg filte 45 graders vinkel på treet også, smurte inn med lim og slo dem på plass.

 

004_zps3e198779.jpg

Klinking av naglene. Jeg ha lagt en papirbit mellom badet og skaftplata for klaring.

Så filas alt jevnt med skaft platene.

 

005_zpsa0608e62.jpg

Polering, lite effektivt med drill, må ha mer turtall. Bladet fikk tilbake eggen etter herdinga.

Eggen ble slipt med smergel på fila og bryna.

 

006_zps6c986533.jpg

Det ferdige resultatet: alt for slank, tappen skulle helst ikke synes. Bak refleksen i bildet er også

forsenkinga synlig.

 

008_zpsf354e222.jpg

 

012_zps82986643.jpg

Bildet juger! Fjær presset er ikke kraftig nok til å lukke kniven helt.

 

013_zps5af6b4f6.jpg

Fjæra virker men bøyde seg der hvor den var tynnest.

 

014_zps40b5dd32.jpg

Den blei skarp! Her syns forsenkinga tydelig.

 

007_zpsd249920b.jpg

 

006_zps9644b4b6.jpg

Dette er jeg fornøyd med, fasen blei faktisk fin.

 

Det var det. Kommentarer og kritikk motas med begeistring.

 

002_zpsc6d732d0.jpg

Dette forsøket var så gøy at jeg har satt i gang med en Texas tooth pick.

Rampete sak på 220 mm totalt, tenker meg noe ala Case Fisherman med krok utager.

Jeg har nå finni ut hvordan en slip Lock skal konstrueres, så hvis dere er flinke med kommentarer

lager jeg en bedre tutorial på den. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bra at du tok jobben med å ta bilder og beskrive etterhvert! Interessant og lærerikt, og ikke minst morsomt skrevet!

 

Ser det er en stor jobb å lage en slik kniv, så kommer heller ikke til å gjøre det med det første.

 

Kniven synes jeg du beskriver utmerket selv! Stå på!

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Berserk og Arcturus!

 

Det er ikke spesielt vanskelig å lage en enkel lommekniv, tynnplate er lett å jobbe med.

Med båndsag og sliper skulle det være fort gjort. Det er sikkert bedre å begynne med en nedlasta mal.

Søk etter slip-joint(eller back-Lock, liner-Lock osv) pattern på nettet. Jeg har noen liggende hvis det er interesse.

 

Jeg kommer til å fortsette å besøke markeder i nærheten, det første blir vel Kongsberg i februar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å lage en kniv lik den under. en Chase Fisherman. Jeg legger ut bilder underveis, men jeg har dårlig nett så det kan hende det blir litt uregelmessig.

 

imagesQTCAK1A1_zps66f0f97e.jpg

 

 

Jeg lasta ned en mal til en Texas Toothpick som er ganske lik. Den er fra Harold Hoffmanns bok Advanced knife making. Jeg har andre typer også: skinnere, muskrat, og hva de heter alle sammen.

_Harold_Hoffman-Advanced_Knife_Making82000_zps8bd9e03d.png

 

Siden jeg ikke har skriver, brukte jeg matpapir metoden. Jeg fester tracing papir eller matpapir til skjermen og tegner av. På denne måten kan alle kniver lages, finn en du liker, skriv ut og lag maler. Sånn blei det.

 

002_zpsc6d732d0.jpg

 

 

 

 

Men først er det greit å vite hvordan mekanismen virker. Jeg prøver med bilde av notatene mine.

Jeg trur det er enklere enn å prøve å forklare noe jeg ikke helt kan sjøl.

 

0013_zps1f679600.jpg

Øverst er det 3 prinsipper for å tegne lommekniver. Under er det hovedmåla til lommeknivtangen og fjæra. Dette skreiv jeg av et amerikansk nettsted.

 

0023_zps1ae37bce.jpg

Dette skal vise hvordan fjæra skal presse på tangen.

 

 

En tegning jeg laga etter at jeg spissa blyanten.

SlipJoint1_zps7bd02cd8.jpg

Et bedre bilde av hvordan fjæra ligger an mot knastene på tangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lura opp to bilder til.

 

005_zpsab020563.jpg

Pappmalene med tannpirker nagler. Her kan jeg se om alt stemmer.

 

0033_zps5bb8dd7b.jpg

Materialene; Stål til blad og fjær fra et sagblad. Jeg blei fortalt at det var 52100 kulelagerstål, men det kan også være noe som kalles L7. Jeg tror det var rundt 0,6 % karbon og litt krom i 52100. Stålet gir et rødlig, tett gnistregn på smergelskiva. Bladet er grovt kutta med vinkelsliper. På bildet er skaftet av aluminium, men jeg trur det blir rustfritt stål. Da blir naglene av rustfrie sveisepinner og ikke messing.

Krokuttageren blir i samme stål som bladet med egen fjær. Begge tangene og fjærene blir like.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å file til bladet, og vil ha et "nail nick" (neglgrep???) på bladet. jeg fant fram den forrige

lommekniven og dremel dingsen min. Det blei vel ikke all verden, men det bryter i alle fall ikke med

den hjemmelaga stilen. :D Men med litt øvelse og kanskje tynnere skiver????

 

Noen som kan en bedre metode?

 

0052_zps000c9ceb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en mulighet Glenn Are. Jeg hadde tenkt å bruke en fresemaskin med en

pinnefres med passende diameter, men det bryter med kjøkkenbords konseptet.

Kanskje jeg lager en meisel og varmmeisler.

Eller jeg går for å spisse en dremel skive, og bruke bedre støtte. Eneste jeg har brukt

dremelen til er å porte et motorsykkel topplokk, så jeg kan like gjerne begynne å bruke den mer,

siden jeg trenger trening for finmotorikken.

 

Jeg fortsetter mer flere bilder.

 

0014_zps0a6df497.jpg

Bladet etter grovskjæring med vinkelsliper. Jeg tok litt for mye av knasten på undersida av tangen,

jeg har heldigvis nok monn for tabber.

 

0024_zps922e2f51.jpg

Fila tar ikke, bladet må normaliseres.

 

0034_zps8cd26a81.jpg

Varm opp bladet til det ikke lenger er magnetisk, la det bli gjennomvarmt.

 

0043_zpsb2af616f.jpg

Og la det avkjøles sakte i stille luft.

 

006_zpsada8053f.jpg

Nå blei det bløtt nok til å borre.

 

008_zps75d38775.jpg

Jeg filer inn til streken, bortsett fra spissen og i bakkant av bladet mot tangen. Jeg bruker en grov fil,

en enkelthøggd fin fil og en halvrund fil. Jeg bruker filbørsten ofte.

 

0044_zpse94ea479.jpg

Spissen trenger tykkelse under herdinga og jeg vil ha litt materiale for å justere bladvinkelen når bladet er åpent.

 

0072_zps64ff0199.jpg

Jeg pusser sidene blanke.

 

0062_zps54f4611a.jpg

Klart for oppmerking av fasen. Jeg har pussa eggen på tvers med smergel for at oppmerkinga skal bli tydeligere.

 

010_zps336a9e64.jpg

Jeg har på tusj og risser med et bor som har nesten samme diameter som bladet er tjukt.

 

012_zps7e3d1cd5.jpg

Jeg får da en strek på hver side av senter. Jeg bruker en marmorplate fra et gammalt nattbord som merkebord.

 

014_zps266c9b5a.jpg

Jeg bruker grov skyvelæret til oppmerkinga.

 

018_zps4bc647d4.jpg

Bladet er festa til en bit av et bordbein med en maskintvinge.

Utrolig kjekt verktøy å ha! Det kan også brukes skruer.

Jeg begynner med grovfila. Det går fort! ca 3 min per egg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Thank you! Glenn Are :D

 

021_zpsfb5bda8c.jpg

Jeg fortsetter med filinga.

 

022_zps2f88da89.jpg

Det gjelder å ta det rolig, det går fort selv med fil, og jeg sitter og filer :shock: . Bladet blir så varmt at jeg må bruke hansker.

Her har eggen havna langt utafor senter. Jeg har satt av materiale til feil som dette.

 

024_zps03038092.jpg

Når jeg filer eggen på frihånd blir fasen avrunda (konveks), for å bøte på dette drafiler jeg eggene.

 

029_zps0beea50d.jpg

Med tusj på fasen ser jeg hvor fila tar. Jeg legger fila midt på fasen og drafiler med fila i samme vinkel.

Jeg ser hvordan det blanke feltet brer seg utfra midten og mot eggen på den ene sida og mot oppmerkinga på den andre sida.

 

031_zpsf93a1222.jpg

Jeg tynner spissen gradvis 0,3 mm på vær side. Jeg tør ikke tynne mer for jeg er redd bladet vil slå seg i herdinga.

Dette blir altså ikke et fleksibelt fileterings blad.

 

030_zps86400946.jpg

Jeg pusser bladet til 250 grit, alt må pusses på nytt etter herding.

 

033_zps3d5c12ee.jpg

Jeg merker opp radien på tangen.

 

035_zpsc6ada1c8.jpg

Tanken er at kniven skal bli lettere å åpne enn å lukke.

Mye materiale er igjen til tilpassninga mot fjæra enden av tangen skal rettes så bladet får en mellom stilling rett ut fra skaftet.

 

038_zpsa24f27ea.jpg

Alt vel så langt, avslutningene på fasen skal rettes av mot rikassoen, clipen skal ha en jevn bue, muligens litt filepynt.

Tilslutt herding sliping og polering. Eggen er 100 mm lang.

 

Jeg har brukt ca 4 late timer så langt, med enkelt verktøy og flust med røykepauser.

I dag har jeg brukt lenger tid på å laste opp bilder enn jeg har brukt på kniven.

Med en bandsliper er dette gjort på en snupp.

Så kom igjen Berserk og Arcturus, dette er ikke komplisert eller omstendelig! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...