Jump to content

HansEinar 2014 Selvsmidde blader


HansEinar

Recommended Posts

Hei Berserk

 

Artig å møte deg på Kongsberg. Knivene dine er flottere i virkeligheten, og prisene dine var hyggelige for så pent arbeid. Traff du flere fra Kammeret?

 

Det er vrient å jobbe med rustfritt, selv om jeg bruker en bløt kvalitet. Det er rester av en 0,5 mm platebit jeg kjøpte på biltema mer vet jeg ikke om den. Den er mye verre enn sølv å jobbe med, fordi den er stivere og mye vanskeligere å lodde. Men ikke umulig, og det var det jeg ville finne ut av.

 

Holkene skulle vært bua, men noe skjedde??? Husker ikke om det var loddinga eller i monteringa men plutselig blei den flat. Begynn med sølv eller kobber de er letter å jobbe med. Jeg har en bildeserie som kan bli en tutorial (hva heter det på norsk). Jeg kan jo prøve å lage noe av den, selv om det er litt tidlig for meg å begynne å lære bort, men jeg er jo lærer så jeg kan vel ikke la vær.

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Ja, takk for en hyggelig prat!

Traff ikke flere fra kammeret desverre. Dersom dere skal til Lillestrøm på villmarksmessa folkens, så stopp innom!

Tror nok jeg holder meg unna det rustfrie en stund ja. Tenker å lage noen sølvholker på et senere tidspunkt.

Får det samme inntrykket som deg om det med bilder av kniver kontra å se de i virkeligheten.

Lag gjerne en bildeserie og del erfaringene dine du. En trenger ikke være helproff for å kunne lære bort litt. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du lodder med for å matche fargen til stålet?

 

 

Jeg bruker sølv, det blir raskt litt gråere og mattere enn stålet. Spesielt der fuga er litt for brei.

Lurte på om jeg skulle høre om det fantes noe billigere som passer bedre til stål. Jeg prøvde å TIG sveise en doppsko; brant hull ved 8 Ampere, skulle ha øvd først.

Link to comment
Share on other sites

Her var det stille gitt!