Jump to content

300 WSM til langhold.


Sofus

Recommended Posts

Jeg har nettopp laget meg ny «lavbudsjetts» langholds rigg basert på 230 grs berger Match Hybrid i 300 WSM, og tenkte det kunne være inntresant med en egen tråd om tema. Litt er allerede skrevet i 300 WSM tråden, men kopierer det mest vesentlige hit.

Dette er ikke bare min tråd, men bidra gjerne med deres egne prosjekter, spørsmål og svar.

 

Her er`n

DSC_0421.jpgDSC_0428.jpg

 

Grunnen til at jeg landet på denne patronen var litt sammensatt. Jeg trengte noe som kunne strekke seg lengre. Har alltid hatt litt lyst på en WSM, er sterkt personlig tilknyttet 30.kalibret og har frem til nå brukt 308 til nesten alt. Da berger lanserte 230 grs kula var valget (i underbevistheten) egentlig tatt. En BR/PPC på steroider. I tillegg glir den lett ned i en magnumkasse, selv med kula satt ut til maks.

 

Bildet er med en C.L.O på 83,2 (1mm fra bommene)

DSC_0354.jpg

 

230 Berger sammen med 155grs A-max og Match king.

Foto0770.jpg

 

Som nevnt er dette lavbudsjett. Hva får man til med færrest mulig ressurser. De to viktigste (mener jeg) komponentene ble lagt mest penger i: kikkertsikte og løp. Det skulle ikke bli et lavkvalitets opplegg, men heller et valg av «smarte» komponenter.

• Douglas Premium XX løp (rustfri) 28" contour 8. Mer enn godt nok til formålet. Dette er ikke Bench Rest.

• Vortex Razor 5-20x50. Jeg bare spør: hvilken kikkert er bedre til formålet og hva er den da tilfeldig vis bedre i (i hvert fall prisen tatt i betraktning).

Låskassen er en gammel Ruger M77 MK1 magnum kasse (med litt justering så har den faktisk et meget bra avtrekk).

Hengselen til foldemekanismen er fra ACE (Tiltenkt AR 10/15).

Resten lages for håd av det man finner på lokale verksted, jernvare og byggevare handler.

 

Birger Årmo/Namdal våpenverksted var maskinfører på kammringen. Først ble det brukt standar brotsje, så en spesiell halsforlenger brotsje (artig liten sak med micrometer) for å sette kammer etter ønske. Dette tror jeg ble et meget bra resultat.

 

Støtbunn måtte rettes litt. Og veggene i støtbunn måtte åpnes mye på en halvdel. Hylsa fikk plass ned i støtbunn, men ble dyttet til siden i forhold til senter sluttstykke/kammer/løp. Dette førte til laber presisjon og at hylsene ble skjeve og kammeret veldig tregt hvis ikke hylsa lå likens som da den ble skutt.

Etter noen runder med dremmel sliperen ble alt så mye bedre.

 

Den er rett og slett en drøm å skyte med. Spesielt den justerbare "bag-rytteren" gjør feltmessig skyting mye enklere. Man løsner bare litt på rattet på enden av "tuben", og den lar seg flytte opp eller ned som på bildet. Funker som bare det.

DSC_0427.jpgDSC_0423.jpg

DSC_0426.jpg

 

 

Folde mekanismen ble en suksess, som etter masse hard utprøving ute i felten viser seg å fungere etter intensjonene. Hele konseptet var i utgangspunktet at den skulle kunne "rygges"/dyttes baklengs ned i riflesekken uten å "føkke" opp tyngdepunktet.

Dette gjøres slik:

Bakdel løsnes med settskrue på siden og dras bak.

DSC_0333.jpg

 

Så dreies hele opplegget 180grader, trykkes inn og festes med samme settskrue.

DSC_0334.jpgDSC_0335.jpg

 

Man trykker hengslen ned og klapper kolben sammen.

DSC_0336.jpgDSC_0337.jpg

 

Pistolgrepet er festet på en picatiny rail, og plukkes enkelt av.

DSC_0338.jpg

 

Sånn. Selv med kikkert montert glir den baklengs ned i riflesekken.Tøft hæ :mrgreen:

DSC_0340.jpgDSC_0341.jpgDSC_0344.jpg

 

Jeg har noe bilder fra byggeprosessen, og legger ut en beskrivelse av byggingen ved en senere anledning.

 

Frem til nå har testingen bestått av å skyte hylser skjeve til jeg fant ut hva problemet (støtbunnen) egentlig var :evil: + at jeg fikk en indikasjon på hvilke ladninger som var safe med H1000, som er det eneste kruttet jeg har til formålet så langt.

 

På lørdag ble den første virkelige potensiale-testen avviklet. 9 skudd ble avfyrt mot 100m + kronografering. Hastighetene virket ganske jevne. 2 av hylsene kjente jeg et markant avvik på ved i setting av kuler (nye rett fra bulk). Kanskje dette forklare de to største avvikene i hastighet. Forventer at dette skal bli meget bra med glødede hylsehalser og formskutte hylser. Det ble skutt en 5skudd gruppe og en 4skudd. Første skutt er etter montering av ny kikkert og ringer (havnet jævelig nær på første forsøk). Resten er etter justering.

Her er resultatet:

 

Løp: Douglas 28"/1-10 twist

Kule: 230grs Berger Match Hybrid Target

Hylse: Winchester (nye rett fra bulk)

Krutt: Hodgdon H1000 (70 grs)

Primer: Federal M215

C.L.O: 83,2mm (1mm fra bommene)

Temperatur: 4 C

Trykk: 998.2 hpa

 

1. 862m/s

2. 857

3. 861

4. 855

5. 857

6. 853

7. 859

8. 859

9. 854

 

ES 8

 

Det skal sies at skytter bærer preg av å være rusten. Etter andre skuddet måtte jeg reise meg opp, legge meg ned og begynne på nytt. Resten ble bra.

På andre serie bare skjøt jeg med fokus kun på avtrekk. Trykket på tofot ble ikke etterjustert, noe som førte til «klatring». Men jeg er fornøyd jeg. Tendensene ser bra ut.

 

Skudd nummer en er etter montering/før justering. Nummer to er skytterfeil.

DSC_0410.jpg

 

Slappere og slappere trykk på tofot.

DSC_0411.jpg

 

Det er plass til drøye 2grs mere H1000 (72grs), og med 70 er jeg ikke i nærheten av trykktegn enda.

Er snart tom for H1000, ca 20 skudd igjen. N570 er på veg i løpet av uken. I helgen skal dette testes. Mulig jeg konverterer til Finsk krydder.

Link to comment
Share on other sites

Stokken har jeg laget for hånd, stort sett fra bunnen av. Noen aluminium komponenter har jeg fått litt hjelp fra en kompis med tilgang på fres og dreiebenk.

Jeg skal lage en beskrivelse av byggeprosessen med bilder når jeg får tid.

 

Niclas spurte i 300 WSM tråden om hvordan jeg har gjort det med foldemekanismen/hengslen, og jeg har rett og slett glemt å svare. Beklager.

Sannheten er at der har jeg tatt en "Ingrid Espelid" på akkurat denne. Det er ingen vits i og "lage en vei der det allerede finnes en". ACE lager slike hengsler i aluminium tiltenkt AR10/15, og kan kjøpes på Midway. Disse er enkle, solide og relativt billig. Man må bare sørge for å ha en dønn solid innfesting i kolbe/skjefte.

DSC_0416.jpgDSC_0435.jpg

DSC_0432.jpg

 

Som nevnt tidligere skal jeg komme tilbake med detaljene. Men jeg skal også prøver å svare fortløpende på spørsmål så godt jeg kan.

Takker for interessen :) .

 

Mvh Sofus

Link to comment
Share on other sites

Dro ut og monterte åtebelysning etter middagen. Da måtte det jo testkytes. I forkant hadde jeg plukket fra hverandre riflen/kikkert og pusset grundig. Fy løped var skittent.

Ladet med 70grs H1000 I formskutte og gløde hylser. Det ble en 6skudd gruppe. Første skudd ble en flue (pusseskudd? skytterfeil?). De 5 neste satt I en klynge :)

DSC_0438.jpg

 

Ikke hver dag jeg ser slike serier. H1000 blir definitivt med vidre I denne børsa. Her må det sakffes mere. Det ble ingen kronografering.

 

slutt på all testing på 100m, og ut å strekke holdene nest. I helgen skal jeg prøve å få till gruppeskyting på 500m.

Link to comment
Share on other sites

Yes. Håper dette setter punktum for min søken etter godladninga

 

Artig prosjekt :) Ser ut som du har funnet en god ladning. Blir spennende å se hva den presterer på de lengre holdene.

Holder selv på med et prosjekt i 300 Blaser, som egentlig blir som en litt forlenga 300 wsm.Hylsevolum på ca 91 gr vann.

Var selv inne på tanken om Blaser Magnum, men konkluderte til slutt med at den biter for mye i begge ende.

Jeg har en lei tendens til å tenke for mye teori mens jeg skal utføre praksis. Og på en dårlig dag, driver jeg hele tiden på med små skyte teknisk justeringer mellom hvert skudd. Det er som en tvangsnevrose. Og jo mere den sparker, jo mere vises disse endringene på papiret.

Tanken bak det hele var å optimalisere for F-klasse og generell gruppeskyting på lange hold, som igjen fører til et metningspunkt der fordelene med høy ytelse spises opp av ulempen med høy rekyl.

Med dette tatt i betraktning, så har jeg så absolutt oppnådd det jeg ønskt. Riflen er omentrent like dramatisk å skyte med som min gamle i 308win.

 

Uansett, så er det transoniske området med denne ladninger/patronen et sted mellom 1500 til 1600m. Så noen direkte lav ytelse er det da heller ikke.

Jeg har mulighet til å strekke holdene ut over 2k, og det kommer jeg også til å prøve. Det er bare et spørsmål om tid og anledning.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er veldig stor forskjell på WSM og Blaser mag mtp ytelse, men noen få m/s er det nåkk.

Blaseren har ca 2 grain mindre hylsevolum enn 300 win mag om en måler norma hylser i begge kaliber.

Har du planer om å teste 215 Berger også, eller satser du på 230? Tengte jeg skulle bestille etpar pakker med 215 nå :)

Link to comment
Share on other sites

Hele konseptet var med utgangspunkt i 230grs kula. Nå, når dette fungerer tilfredsstillende ser jeg ingen grunn til å prøve andre «dårligere» langholdskuler. Slik jeg ser det, vinner 215grs kula ingen ting praktisk i forhold til 230grs.

 

I ettertid ser jeg at privatøkonomi og resurser tilsier at jeg må bruke mine to ensete rifler til alt. Inklusivt jakt. Ingen spesialisering av våpengarderoben, og man tager det man haver.

Denne riflen blir med meg på elgjakt til høsten, og da detter et annet alternativ inn i prosjektet: Nosler Acubond LR 210grs. Jeg er meget nysgjerrig på å få verifisert BC`n på denne kula. Nesten for godt til å være sann.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, er den throatet til 230 Berger, samt at 1-10 stigning stabiliserer denne bra, (noe den ser ut til å gjøre) er det ingen vits å gå ned på 215. Dessuten får du bra med fart på 230`en også.

Husker ikke tilfeldigvis hvor mange mm ekstra du måtte øke avstand til bommene med det spesialverktøyet for at Bergeren skulle passe 100%?

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor langt ut en skal med de. Inntil 8-900m vil 215 ha en liten fordel grunnet den ekstra hastigheten, selvfølgelig avhengig av patron. ".....

Denne forskjellen er veldig teoretisk. I alle fall med min patron. Må understreke at jeg kun tenker vindavdrift.

 

Jeg vil si, at i de fleste tilfeller er det ingen praktisk forskjell opp til 600m. Ikke før du er på benkeskyter nivå.

 

Når jeg ligger der med tofot og «bønnebagg», vil jeg ikke kunne si om treffbildet er fra en 215grs eller 230grs kule, opp til 600m. Da skal jeg ladde 215grs kula HART.

Etter 600m vil jeg med min patron begynne å dra store fordeler av 230grs kula.

Link to comment
Share on other sites

Den løsninga med picaskinne til pistolgrepet av smart. Kjøpt eller ordnet selv?

Den er ikke laget selv. Dette er et Arms pistolgrep kjøpt hos Equipnor.no. Det ble i utgangspunktet kjøpt for å bruke mekanismen som fundament for støpning av et ergonomisk grep med en slakkere vinkel. Originalen har nesten 90grader vinkel og lite tiltalende ergonomi.Skinna er kjøpt på Midway.

 

Men originalen står på enda, og blir nokk sittende på til jeg ikke har andre ting å foreta meg. Rent skyttermessig plager det meg ikke. For min del er ergonomien nesten uvesentlig. Det som er viktig for meg er avstand fra håndflaten til avtrekkeren. Med picatiny løsningen kan jeg justere denne som jeg vil.

 

Vet du hvor mye total "bullet throat" det ble etter at dere åpnet opp ekstra etter kamring?

Beklager, deg hadde jeg glemt :oops: .

 

Det vet jeg ikke. Og det variere etter hva slags "hoved brotsje" som blir brukt først. Det jeg mener du bør gjøre er å se for deg hva slags hylsevolum du ønsker opp I mot hals-grep på kula, eventuelt opp I mot magasin hvis dette er ønskelig. Så lager du deg en dummy-patron med den aktuelle kula etter ønsket specs, og gir børsemakeren beskjed om å "throate" etter denne.

 

Jeg fikk min børsemaker til å sette bommene nøyaktig 1mm fra kula. Med special-brotsjen hadde han full kontroll på dette.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det strukket litt på holdene. Har laget meg en liten 500m bane ca. 1.kvarters gange fra bilen.

DSC_0444.jpg

 

Denne blir brukt som benchmarking for fremtidig testing en periode.

DSC_0443.jpg

 

Med meg på turen var tveraali (forum medlem) for å teste en nylig investert Tika M65. Gode rifler dette.

DSC_0442.jpg

 

Med i betraktning skal det sies at det var feltmessige forhold på gyngende mose-seng. Ikke optimale forhold for testing av grupper. Neste gang skal det brukes tid til å rydde en bedre standplass for 500m.

 

For min del hadde jeg bare med 13 skudd. Hadde ikke mere krutt. Hylsene var nye u-prepede hylser fra bulk. Ikke at jeg tror dette har så mye å si for skuddbildet her. Det var vell heller skytteren.

 

3 skudd ble avfyrt mot gong. 10 skudd mot skiver (skivene er A4 skille-ark i plast. Disse er blitt sprøe etter å ha hengt ute over vinteren, og sprakk ved treff).

Første skudd (Skive) traff rett ved siden av skiven/arket (altså bom). Fingeren ble litt for tung da jeg skulle finjustere siktepunkt, og gikk av for tidlig.

 

Skudd 2 og 3 (oppe til høyre) var rene skytterfeil. Resten var ok.

DSC_0445.jpg

 

Hadde ikke med noe å måle gruppen med. Men man får en indikasjon i forhold til hånda.

 

Vinden var varierende (2-6m/s) men lett og kontrollere. Verre ble det med mirage, da skytter var vell ivrig og skjøt fort. Mye og jobbe med, med andre ord.

 

Ellers var det en meget fin anledning ute i felten, og det var godt å skyte langhold igjen. Blir nokk en tur neste helg også, hvis jeg får krutt og tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

"Sofus" har ENORME hender....... :lol:

For ikke å snakke om k…ku…kunstsamlingen :lol::lol: ..... kremt :roll: .

 

Forresten, når får vi se deg oppe i lia igjen? Eller blir jeg invitert til langholds helg i Mosjøen snart?

Stor sansynelighet for at det blir skyting I helgen.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke når det blir tur søderut på meg. Så mye utenomskytslige ting som jeg må :trist: delta på de kommende helger. Men jeg må skyte en del mer med grs før jeg blir vant med den. Klarer ikke skyte så tette samlinger på 100m som før, og da blir vel langhold bare lotto :shock: men jeg er imponert over gruppene du gjør med wsm!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har vært trist lite skyting og våpenrelaterte ting den siste tiden. Jeg har det travelt. Men i går hadde jeg en liten mulighet, og benyttet anledningen til å kronografere i den "relativt høye temperature" vi hadde i går.

Den høyeste temperaturen jeg har kronografert i så langt er 4Co. I går var den 19,5 Co.

Med dette i tankene feiget jeg litt ut da jeg skulle begynne og ladde. Frem til nå har jeg ladet med 70grs H1000. Jeg rygget ned til 69grs.

Det ble avfyrt 6 skudd. Gruppen bar preg av rusten skytter og ujevnt rekylopptak. 4stk berørte hverandre og 2stk 7-8mm rett over.

Hylsene er ikke glødet.

 

Her er resultatet:

 

Løp: Douglas 28"/1-10 twist

Kule: 230grs Berger Match Hybrid Target

Hylse: Winchester (1gang skutt)

Krutt: Hodgdon H1000 (69grs)

Primer: Federal M215

C.L.O: 83,2mm (1mm fra bommene)

Temperatur: 19,5C

Trykk: 1014.5 hpa

 

1. 860 m/s

2. 859 m/s

3. 859 m/s

4. 864 m/s

5. 859 m/s

6. 866 m/s

ES 7

 

Fine hastigheter. Med gløde hylser skulle det ikke bli noe verre i allefall :wink: .

Ingen trykktegn, så jeg skal prøve en gruppe med 70grs H1000 neste gang. Her kan det bli gode hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tusket litt med IMR7828SSC og Winchester 780 i samme patron, men med hakket lettere kuler.

To forskjellige krutt I samme patron. Det var spenstig! Fikk du god hastighet?

 

:D Skjønner det er presisjon som må til i det skrevne ord. Samme patron = 300 WSM. Samme hylse var det ingen som skrev noe om....

 

Har for øvrig hatt ganske bra resultater med N-165 også med 180-200grs kuler. Og selvfølgelig MRP, med >180grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

To forskjellige krutt I samme patron. Det var spenstig! Fikk du god hastighet?

Er vel på tide noen begynner å tukle med duplex og triplex ladninger igjen? En dose N310 i bunn av N570-haugen skulle få opp starttrykket, eller hva?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I kveld fikk jeg anledning til å gjøre noe fornuftig med WSM`n, i stede for og test skyte ladninger med skjev støtbunn(den er nå rettet), form skyte hylser og generell presisjonstest på 100m.

 

Har lagd meg en ny ekspansjonstank for testing av jakt/ekspanderende kuler på lengere hold. All skyting med denne riggen skal i utgangspunktet foregå med 230grs Berger Match Hybrid siden dette er den beste "flygeren" i cal.30, og ryktene sier også at den fungerer utmerket til jakt på lengere hold. Altså lettekspanderende selv om holdet er 100m+.

 

Modifisert 200liters fat, der det er tatt et stort hull i front og to innspeksjons hull på toppen. Det skytes gjennom en gummimembran(bit av en traktordekk slange) slik at hele konseptet er nesten evig varende. Etter skyting er det bare å tømme tanken, lime hullene og fylle på nytt.

DSC_0578.jpgDSC_0576.jpg

 

 

DSC_0569.jpg

Kveldens test ble gjennomført på 303m. Det ble skutt 3 skudd gjennom kronograf ved munning. 1 innskytingsskudd på skive(plast tallerken) og 2 i tanken. Dette er «form skutte» og gløde hylser som er ladet med kjærlighet. Dette er riktig nokk bare 3 skudd, men ES og samling gir en positiv indikasjon.

 

Her er resultatet:

 

Løp: Douglas 28"/1-10 twist

Kule: 230grs Berger Match Hybrid Target

Hylse: Winchester (1gang skutt og glødet)

Krutt: Hodgdon H1000 (69grs)

Primer: Federal M215

C.L.O: 83,2mm (1mm fra bommene)

Temperatur: 17,5C

Trykk: 1020.5 hpa

 

1. 856 m/s

2. 856 m/s

3. 857 m/s

 

Skuddene satt der jeg siktet :)

DSC_0573.jpgDSC_0571.jpg

 

Den ene kule fragmenterte totalt. Den andre så riktig så fin ut. Jeg liker resultatet. Den gjør akkurat det jeg vill den skal gjøre.

22ee88c6-dac3-4a2c-9c73-222f06f6692c.jpgDSC_0584.jpgDSC_0583.jpg

 

Awsome... 6 Grove Barrel :mrgreen:

DSC_0587.jpg

 

Neste gang skal det testes hastighet. Jeg skal se hva jeg kan tyne ut av denne patrone med dette krutet. Jeg får plass til 72grs H1000 uten problemer. Men da frykter jeg at det begynner å nerme seg for høyt trykk. Tror jeg kan hente ut mere hastighet ved å komprimere Retumbo eller N570. Det skal også testes.

 

Det skal også skytes på 400, 500 og 600m i ekspansjonstanken. Fortsettelse følger......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dro ut i går for å prøve min første ordentlige gruppeskyting med wsm`n. Dette for å teste om det var vits i å melde seg på Nidaros stevnet neste helg.

 

Dette selvfølgelig sent på i hui og hast. Glemte blinker, så jeg improviserte med en finerplate og tape. Plassen jeg dro for å skyte har skikkelige feltmessige forhold. Ikke helt ideelt til formålet, men jeg «gravde meg ned» i lyngen og lot det stå til. Følte at skytingen ikke gikk så verst, sett bort fra en åpenbar skyte teknisk bommert. Det ble skutt 2stk 5skudd grupper på 515m

 

Første serien skjøt uten å ta hensyn til vind. Fokuserte kun på teknikk. Vinden varierte fra ca 4 til 7m/s.

DSC_0611.jpg

 

Andre serien konsentrerte jeg meg om vinden. En ellers så fin gruppe åpnet seg på grunn av et utilsiktet tidlig avtrekk ( «fluen» nede til venstre).

DSC_0612.jpg

 

Riflen er i alle fall god nokk for stevnet. Skytteren trenger mengdetrening. Derfor har jeg meldt meg på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for det jamez :D Det var hyggelig å treffe deg. Du hadde da ett og annet å vise frem du også.

 

Alt utstyr fungerte i grunnen god, sett bort fra mirage «kapsen» jeg lagde to dager før stevnet. Denne ble ikke skikkelig utprøv, og det viste seg at med lave montasjer og lyddemper ble jeg tvunget til å montere den for høyt hvis jeg skulle unngå at den tok borti demperen.

DSC_0622.jpg

Den «steilet» inn i siktebildet, og gjorde det veldig uklart. Vignettering….er det ikke det det heter? Jeg kunne ikke se rett inn i okularet, men måtte heve blikket inn i øvre halvdel. Jeg prøvde med å file opp hullene for å senke «kapsen» litt, men det ble ikke nok. Det førte også til at den la seg helt ned på demperen under andre poengserie, fordi undertegnede ikke hadde dratt til skruene godt nokk :evil: Dette fikk katastrofale følger for presisjonen.

 

Det skal sies at det ble total fritt for mirage. Så der funker den etter intensjonene.

Patenten blir en del modifisert. Den skal kappes ved munning og tilpasses en Vektor brems som jeg bestilte i dag. Jeg skal også lage en litt kortere modell som slutter der demperen begynner. Og demperen får seg en neoprensokk eller noe annet som begrenser mirage.

 

Sett bort fra dette var hele stevnet en flott opplevelse. Dette var meget lærerikt og jeg traff masse hyggelige og kunnskapsrike folk.

Gruppeskytingen gikk da heller ikke så alt for totalt på tryne. Det ble en 6.plass, og det er jeg fornøyd med.

Her er gruppene:

Nr1 (Så ikke skudd nr10, så jeg sendte et til. Derfor er det 11)

DSC_0617.jpg

Nr2

DSC_0618.jpg

Nr3

DSC_0619.jpg

Slet med både vind og rekylopptak + at jeg ikke ante hvor jeg var på skiva før jeg reiste meg og fikk låne en spottekikkert.

 

Poengskytingen gikk totalt i dass, og jeg endte på en suveren siste plass. Tok bare bilde av første serie, da jeg måtte dra før jeg fikk knipset de andre.

DSC_0620.jpg

Total ignorering av vind + ujevnt rekylopptak. Begredelige greier :lol: . Skudd nr11 helt til venstre, har jeg en misstanke om at det ikke er mitt :mrgreen:

Jeg vet i hvert fall hva jeg har å jobbe med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for sist. Hyggelig å treffe deg :D

 

Men ta det helt med ro. Det var andre enn meg som satte deg på listen over misstenkte :wink: Du har alibi :lol:

Det kan godt være meg selv som er synderen. Ikke at dette skuddet hadde så mye å si på resultatet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heisann og takk for sist :)

 

Hyggelig å hilse på andre likesinnede :)

Spennende rifle du har, og helt klart noen "ikke" A4 løsninger :)

Uten tvil en giftig rigg, forsto det slik på dem som skiftet skiver at den hadde bra punch på platene ;)

 

Vi må se om vi ikke får til å treffes for litt skyting ved en passende annledning :)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Ja hei og takk for sist :D Og grattulerer med suverent god skyting 8)

 

Jeg er så absolutt med på skyting frem over. Må bare bli ferdig med slåttonna førs. Har enda noen timer i traktor før jeg kan avse litt tid til langhold. Skal etter hvert få rigget opp mål på en plass vi kan strekke holdene 1000m+. Forsto det slik at detet var det stor interesse for.

 

Mulig jeg drar med meg en 2-3 karer og kommer til Harran I nermeste fremtid også. Det er litt langholdstørke her for tiden. Hadde vært morro å fått til et litt større miljø :)

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut i går kveld for å teste optikk. Målet var å finne ut om jeg kunne se 30.cal hull på UNL-blink på 500m med gode lysforhold.

Har egentlig aldri tatt en skikkelig vurdering av glassene i Razoren. Den har liksom ikke fremstått som dårlig. Jeg kan se det jeg sikter på. Og frem til nå har jeg hatt fokus på rifle og ladding.

Under Nidaros-stevnet kunne jeg ha fått svar, men vurderingen gikk i «vasken» på grunn av tidligere nevnte ingeniør/design utfordringer.

 

Det ble skutt mot en nedskalert UNL500m blink (utsatt for vann og røff behandling). Det var meget gode lysforhold og et lite drag i luften. Ingen mirage-problemer.

DSC_0627.jpg

Første skuddet satt oppe til høyre. Jeg kunne tyde det. Ikke så skarpt som jeg hadde håpet på, men tydelig nok. Det var godt for selvtilliten å se at jeg hadde et relativt bra første skudd på papp. Det blir for meg noe annet en å skyte på stål/gong. De andre skuddene greide jeg også å skille ut, men ikke overbevisende.

Håper at jeg med brems og trening kan gjøre slike 10skudd grupper.

 

Konklusjon er at Razoren har mer enn god nokk optikk til det den er ment for. Uten gode lysforhold er den ikke optimal til 500m poeng.

Jeg synes faktisk at Nightforce leverer skarpere optikk. Eller har jeg vært uheldig med akkurat dette eksemplaret?

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet på Nidaros med min S&B PM II 5-25x56 at jeg ikke så hulla i skiva.Hørte naboskytteren så hulla med en Nightforce 5-22x56 NSX.Mulig lyset fallt annerledes på skiva fra hans vinkel,for S&B PMII er bedre optisk enn NSX Nightforce.(Kikkerten hans var det jeg som solgte til han)

Derfor har jeg kommet på en løsning på problemet.Større hull i skiva og mere forstørrelse på kikkerten.Har en IOR Terminator 12-52x56 i bestilling og 308 pipa er montert i Saueren.

Var forresten å skaut inn en ny jaktkikkert på en Tikka T3 i 7mm rem mag i dag,en Zeiss Diarange 3-12x56 med laser og utvendige FL tårn.Denne tror jeg at jeg blir fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare i din skive jeg så hullene Deerkiller, faktisk hele rekka ;)

Så opptisk er de vel jevne etter min mening. Men det er forskjell på øynene å, hva dem oppfatter. Så det spiller nok også litt inn i hva som føles skarpest.

Men uansett så blir 20-25x for lite til å se hullene i det blå. Da må en opp på noe høyere forstørrelse.

Og da helst med 1/8 moa klikk eller lign slik at en kan skru seg i senter på poengskiva. Har grublet litt på dette. Og i mitt hode får en ikke alt i pose og sekk. Så ett sikte til papp/konkuranse og en annen en til stål/jakt/praktisk bruk om man skal ha det optimale til alt.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...