Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

@Lindskog. "Kan det virkelig være så stor forskjell mellom 9,3x62 og 9,3x64?"

 

Ja, det kan jeg love deg ... tekniske forklaringer fikk du allerede fra de andre, men jeg personlig har hatt en 9,3x62 i over 20år.

Jeg har skudd denne med nesten alle kulevekter fra 14,89g - 19g og brukt den virkelig flittig på jakt. Fra 16g oppover trenger også en 9,3x62 tilvenning og mye trening pga. rekyl, og jeg er ikke rekylredd i det hele tatt. En dag så fikk jeg mulighet å skytte med Sauern' 80 til svogern min og denne var i 9,3x64 ... fy f..n jeg trodde jeg skulle bli tidlig pensjonist ... En rekyl på det verste jeg har opplevd (19g TUG fra RWS, ferdigrullet) bortsett fra en Roy i 30 - 378 Mag. Denn 9,3x64 har sparket mye verre enn 375 H&H i min subjektiv verden. 9,3x64 kan brukes utav standardkasser, men per definisjon er det magnum på sitt (aller) beste. Bakdelen med Sauer 80 fants også i den krumme stokkformen som ofte forverrer rekylfølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, dere var rimelig samstemte der. :winke1:

 

535_13_20050605164404.jpg

 

9,3x74R, 9,3x62 und 9,3x64

 

Ser ganske potent ut den ja. Hmmm... Kanskje det blir Europeisk på neste børse da, både x62 og x64 frister litt kjenner jeg.

 

EDIT: Glemte å si, takk for alle gode svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@BigHorn: "Er det ikke game over for 6x70R ?? Trudde det jeg, men håper jeg tar feil !

Det ville vært et førstevalg hvis jeg noen gang fikk handla meg en kipplauf..."

 

Jeg er litt ukjent med kaliberet, men var det da ikke spesielt tenkt for rådyrjakta? Hørte at dette var en "slapp grei" ... stemmer det? 6,5x65R måtte jo være ypperlig til en kipplauf med tanken på mange forskjellige bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et kjærlighetsforhold til 7x57R :!:

Hun har et utrolig tilltalende yttere, harmoni mellom en lang elegant hals og vakre skuldre som går over i en veldreid kropp.

Mange andre er for breie, lange eller har for mye av det gode til at et godt feminint inntrykk blir ivaretatt.

Estetisk og prestasjonsmessig mener jeg hun er på topp med lange spisse prosjektiler som som 175g Patition eller A-Frame, helst satt langt ut.

Hun er søt, effektiv og letthånterlig, og forholdet preges av hennes lave milde stemme.

Link to comment
Share on other sites

@hansen deluxe: "Artig med europeiske kalibre og litt sære sådan. Har fått sansen for 7x64"

 

Når jeg hører eller leser om 7x64, så tenker jeg automatisk på hjortevilt. Ypperlig til all hjortejakt spesielt også med tanken på lengre avstand. Fjellområdene i Norge, Skottland eller Alpene er dets typisk revir. Noen år siden har jeg sett på en jaktvideo (Hunter's Video) hvor en ivrig dansk jeger felte dallsheep i Canada på avstander langt over 300m. Det gjorde han med 7x64 i en Steyr Mannlicher. Suveren skyting med korte flykt strekninger. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gode nyheter i hvert fall fra Wolfgang Romey Munition, WR. Da får man 6x70R fortsatt ferdigrullet. Game ikke over, enda! :D

 

6X70R 5,5g TM 20 Stück 3,05 €

6X70R 6,2gTMR 20 Stück 3,20 €

 

TM står for SP

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, altså ikke helt dødt ennå :wink: Mener kalibret ble konstruert med de tankene at den skulle brukes i innstikkspiper i f.eks drillinger !?

 

Lurer også fælt på om det er noen her inne som bruker den svenske 358 Norma magnum til jakt og kanskje kan reklamere litt for det kaliberet ? Selv synes jeg svensken er tøff !!

 

358_Norma_Magnum.JPG

 

Og her i en vakker FN Mauser :-D

 

heilmann-358n-right-sm.jpg

 

Og her: Brødrene brothers ...

 

newnormacartik2.jpg

Link to comment
Share on other sites

den svenske 358 Norma magnum til jakt og kanskje kan reklamere litt for det kaliberet ? Selv synes jeg svensken er tøff !!

Nils Kvale, mannen bak Norma .358NM (og .308NM) var Norsk,... så vi kan også "sole" oss litt i glansen over disse 2 fine "magnumene", - 358NM er en kraftig patron og ligger ikke langt bak .375 H&H i ytelse.

Link to comment
Share on other sites

@bobby: Nils Kvale, mannen bak Norma .358NM (og .308NM) var Norsk,... så vi kan også "sole" oss litt i glansen over disse 2 fine "magnumene"

 

Enda en grunn til å promotere europeiske kalibere! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vært innpå tanke om å få brotsjet opp kammeret og åpnet sluttstykke på min 35 Whelen til å ta 358 Norma Magnum
Fysj!

:lol:

 

Må si meg enig med @Chiefen.v-2 her.... :) Har du plass i skapet @seawolf så ligger det en FN Mauser på Finn.no i Kongsberg (8x68s) som kan få seg ei ny pipe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er klar over den @Big Horn :)

Var faktisk et alternativ når jeg fikk min Whelen.

Med basis i en 270 Win var 35 Whelen kun løpskifte, en 350 Rigby ville nok koste litt mer, og akkurat da var det budsjettet som bestemte.

 

John Taylor skriver masse lovord om 350 Rigby magnum i sin bok "African Rifles and Cartridges" .

Han lovpriser den som et meget godt kaliber for "thin skinned game" selv om han tok både bøffel, nesehorn og to elefanter med sin.

Han promoterer Rigby sin 225 grs kule i 2600 fps som et av suksesskriteriene med super gjennomtrenging og effekt.

Som han sier" No man in his right mind could possibly wish for a better medium bore rifle than this for general African hunting" :D

 

Litt artig er det at 35 Whelen med 225 grs Sierra Game King faktisk duplerer 350 Rigby Magnum med noen fps ekstra.

Skuddreaksjon på storvilt sier meg også at dette er en super kombinasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer sikkert til å få høre så ørene flagrer.... men jeg skal forsøke allikevel:

Standardisering betyr at uansett hvem fant opp hva, eller hvor det "hører hjemme" så er det allikevel best å bestemme seg for bare en felles standard (det vil si de mest populære kalibrene innenfor de forskjellige ytelsesklassene), og bare bruke det.

Nå har jeg lite peiling på jaktkaliber, men det jeg vet nokså sikkert er at pga mengden av våpen produsert, brukt og modifisert er USA dessidert størst. Dette gjelder alt fra selve våpenet til deler til lade dier og ladekomponenter man kan få tak i.

Bare en rask kikk på alle mulige rifle og pistolkalibre på Wikipedia avslører et stort hav av mye rart, og husk at det meste er "offisielle" kaliber, som ikke berører det enda større "havet" av villkatter.

Trenger man virkelig så mange forskjellige? Er det praktiske fordeler, eller skal man bare ha det pga marginale forskjeller og/eller personlig preferanse?

Kanskje jeg lever i mitt eget misforstått fantasiverden, men jeg kan lett se for meg følgende liste av riflekalibre som dekker egentlig hele "behovsspekteret" til de aller fleste riflene:

.22 LR .17 HMR .223 6,5x55 .308 .338LM .50BMG/.510 Whisper

 

Jeg slengte inn halvtommerne til slutt selv om de ikke er lenger godkjent i Norge, men bare for å illustrere poenget.

Alle disse kalibrene kan man lade opp til absolutt alt man ønsker fra konvensjonelle rifler. Denne listen dekker ikke alt med 90% av behovet i alle fall. Hva skal man egentlig med enda mer?

Dette blir akkurat som de lange (og egentlig uendelige) diskusjonene særlig på amerikanske fora - hvordan det hadde vært greit å ha en mellomting mellom .223 og .308 uten at det er noe brennende behov for det, så hvordan det hadde vært greit å ha een mellomting mellom .338 og .50, og så blir .338 for kraftig og .308 for svak og det bare fortsetter ut i det uendelige.

 

Ok jeg la ut alt jeg hadde å si om denne saken, "so let me have it" med hvorfor det er et så hakkende gale konsept :D

Link to comment
Share on other sites

Tror vi kan begynne med det du er så ganske sikker på, våpen produsert.

 

Hvor de er produsert har lite å si, da alle har mangt og mye på listen over kalibre de leverer/leverte til. Uavhengig av Amerikansk eller europeisk.

 

P.s. Er noen og 40 år, så langt er overvekten av våpen jeg har sett eller håndtert vert europeiske. Og jeg er ikke i nærheten av å være våpen freak, med nerdete tendenser på våpenpreferanser, kalibre, eller jakt for den del. At flertallet har vert kammret i 7,62 kort/lang, har mer med at gode tyske våpen i sin tid ble pipet om til forsvarsamo fra vår nye storalianse NATO.

 

Selv har jeg rifler/piper i 22lr, 22lr, 17hmr, 223r, 22-250, 6,5x55, 308w, og 308w. Men siden jeg tross alt er hjemmelader, kunne jeg like godt hatt noe litt mer spennende europeisk kaliber i stallen. Dette i tre amerikanske, og 3 europeiske rifler (En system rifle).

 

22lr er konge, 17hmr er en spesialistpatron uten konkurranse, 223r er king of smal, 22-250r er queen of fast, 6,5x55 er Lagom, og 308w er mer en god nok, passe og presis i noenlunde kort løp.

 

MEN, jeg savner noe med tyngre kuler enn 308w og det skal ikke være 3006, noe i 8-9mm? er nok på sin plass. Og 308w hadde nok ikke blitt kjøpt i sin tid, om jeg hadde hatt tilstrekkelig kunnskap om de europeiske.

 

Problemet mitt er at jeg vet hva en 308w, en 6.5x55, og en 223r/22-250 kan gjøre med forskjellige kulevekter osv. Men når det gjelder europeerne har jeg ikke peiling.

 

Ellers så er rifler individer, Schultzen min i 308w har trangt kammer, Rugeren i 308w er mer slarkete i kammer. Å servere de samme hjemmerullede er drepen for hylsene, så jeg liker å ha flere og ikke minst forskjellige kaliber i stallen. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gunwerks; Har selv ikke "sansen" for (eller følt behov) for Magnumpatroner for den jakt jeg har bedrevet,...for de som likevel mener at de har et behov, så synes jeg at en 308 Norma Mag er en mer harmonisk (og penere) patron enn den mer populære og mer utbredte .300 Win Mag.

.358 Norma Mag hadde helt sikkert fortjent en bedre skjebne,... men når det ikke blir laget rifler lengre ... og for mange er nok også rekylen fra denne meget kompetente "Elg-dødaren", litt i overkant.

 

For egen del har 06'en vært nok og har vist seg kapabel som den gode jaktpatron/storviltpatron den virkelig er og er kjent for.- Den handterer fint tunge (200/220grains) kuler og mer behøves sjelden på nordisk jakt.

 

Joda, jeg kunne også som deg ønsket meg en "mild" fin rifle i 7x57 :D ,- men du vet... eier man en .30-06 så har man (takk være det enorme utvalget av kuler) en

rifle for (i stort sett) ALT. - :wink:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

@2alfa: Takk for ditt omfattende og informative innlegget. Klart at vi to blir uenige, men slikt kan, skal det være, og divergerende standpunkter er god for en pågående diskusjon. Standardisering som du beskriver er garantert noe for statlige organisasjoner, eller industrinormer. Siden vi mennesker er heldigvis fullstendig forskjellig fra hverandre, og enhver av oss har unike egenskaper blir din oppfatning litt kort tenkt. Individualisme er det som kjennetegner oss som individer, og vi alle har våre klare preferanser, forkjærlighet hva det gjelder mat, utseende, mote, politikk, glede osv., osv. Så klart vasker en gråaktig såpe like bra som et produkt som lukter også godt og har en tiltalende fargegivning. Det jeg vil si at en verden med type «sosialisme» hvor alt blir normert, standardisert og skjært over en kamm for «lettvints skyld» er ikke noe jeg vil ha med å gjøre. Og det gjelder spesielt for min hobby, lidenskap jeg er fanget i for langt over 30 år. Europeiske kalibere med sine (meget gode) egenskaper har minst de samme rettigheter på markedet som de alltid promoterte (hvorfor egentlig) amerikanske kreasjoner.

 

@vingemutteren: Takk for et innlegg som berører «problematikken» mange av oss befinner seg inni. Det er virkelig godt gjennomtenkt, og dersom en oppdager / ser etter forandrings- /forbedringsmuligheter skaper den også samtidig forutsetninger til å gjennomføre disse. Når du f. eks. som hjemmelader kunne tenke deg noe i 8 – 9 mm klassen står dørene på vid gap … Noen innspill fra min side: 8x64S, ligger mellom 8x57IS og 8x68S, den superbe 8,5x63 Reb og til syvende og sist hammeren 9,3x64. Det finnes garantert enda flere muligheter … Neste gang du skal oppgradere noe eller kjøpe på nytt, så slår du til og blir meget happy i etterkant. :D

 

@bobby: Du er i alle fall på «rett spor». :D Du skjønner at det kunne være j…ig bra å anvende seg av 308NM eller 8x68S istedenfor 300WM. Rekylen bekjempes virkningsfull med gode munningsbremser eller dempere. Da er rekylnivået ned ved et sted mellom 243 – 308.

Skal du kjøpe du ny, brukt rifle eller løp så realiser ditt ønske! 7x57 er nemlig et utmerket valg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa aldri at de europeiske patronene yter dårlig, og jeg sa heller ikke at det spiller noe rolle om patronen er europeisk eller amerikansk. Det jeg sa er at det finnes yhyre mange kaliber med tilnærmet lik ytelse, som ofte bruker komponenter som ikke er like lett tilgjengelig eller så er utvalget av rifler i delle kaliberen særdeles begrenset sammenlignet med det nærmeste (populære) lignende kaliberen.

 

Det ligger en video på Youtube som forklarer denne "problematikken" ytterligere, skal legge inn en link etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa aldri at de europeiske patronene yter dårlig, og jeg sa heller ikke at det spiller noe rolle om patronen er europeisk eller amerikansk. Det jeg sa er at det finnes yhyre mange kaliber med tilnærmet lik ytelse, som ofte bruker komponenter som ikke er like lett tilgjengelig eller så er utvalget av rifler i delle kaliberen særdeles begrenset sammenlignet med det nærmeste (populære) lignende kaliberen.

 

Det ligger en video på Youtube som forklarer denne "problematikken" ytterligere, skal legge inn en link etterpå.

 

Både Blaser og Mauser (sikkert Sauer også) har piper i mange forskjellige europeiske kaliber som dessverre ikke har nådd opp i Norge. Skjønner problemet med begrenset hyllevare på forholdsvis mange kaliber, (overflod av amerikanske) men som ladekomponenter så finnes det et godt utvalg, i alle fall til jakt.

 

Dere som bedriver konkurranse skyting eller langhold stiller selvfølgelig strenge krav til deres eget utstyr, og vil frembringe det optimale av kalibrets ytelse og med overfloden av amerikanske ladekomponenter så skjønner jeg dere godt at valget lett faller på én av disse.

Historisk sett så er vel 300 H&H kjent som en god langholds patron !?

 

Vi må også huske på at amerikanerne også har vært til hjelp når det gjelder å tørke støv av gamle storheter. Både 450 NE og 450/400 NE har blitt "hylle" vare igjen etter at Hornady sammen med Ruger fikk det hele igang. Det var først etter introdukjsonen av disse kalibrene Krieghoff, Chapuis og sikkert snart Merkel på nytt begynte å produsere DR kamret for disse kalibrene. Hvem veit, kanskje europeerne sitter litt på gjerdet og venter til amerikanerne tar produksjons kostnaden !?

 

Selv er jeg evig tilhenger av europeiske kaliber, og til mitt bruk (jakt) så føler jeg ikke at jeg trenger hverken Ultra magnum eller wssm osv for å få tatt liv av byttet på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Ja da, kikkertmontasjen er ikke noe å ha, men det kan jo rask forandres på. Samme med skjefte også hvis ønskelig, men prisen er j...ig god. Wilhelm Brenneke rifler vokser ikke direkte på tre ...

Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere? Hva er det mest anvendelige europeiske standardkaliber og hvorfor?

7x57®, 7x64/65R eller 8x57I®S, andre europeiske kalibere kan selvfølgelig også nevnes. Vær så snill med en begrunnelse. :D

Link to comment
Share on other sites

Her er en interessant video. Ikke så intressant med tanke på at dette er håndvåpenkaliber som diskuteres, men at det er flere patroner med lignende ytelse som er såpass lik at det logiske valget til slutt ender hos helt konvensjonell 9x19para.

 

Noe lignende er nok også tilfelle flere riflekaliber som ligger såpass nær hverandre i ytelse at man bør heller velge ut kaliber ut fra type våpen man kjøper, hva ladeustyr og komponenter som finnes, pris etc. Derfor synes jeg ikke "bare må ha" er noe gyldig argument. Selvfølgelig har man lyst har man lov, men i det som gjelder den praktiske aspekten hvis man sammenligner for eksempel .308W, 7,62x54R, .303 etc så er egentlig det logiske valget .308 og det har ingenting med opprinnelsesland å gjøre, rykte etc, men at den er 1) lett tilgjengelig 2) finnes til ekstremt mange rifler av alle typer 3) pris 4) ladeutstyr, løp, demper ect etc etc.

Link to comment
Share on other sites

@2alfa

 

Takk for innlegget!

 

"hvis man sammenligner for eksempel .308W, 7,62x54R, .303 "

 

Å samlikner disse 3 er vel ganske så ekstremt. Både den russisk/finske 7,62x54(53)R og britiske 303 har vært allerede foreldet når 1. verdenskrig begynte ... (krage!!) Utvalget blir mye vanskeligere når du samlikner 308 med 8x57IS og/eller 7x57, dens naturlige konkurrenter. Da ligger 308 tynnere an for å si det mildt. Epler og pære hjelper ikke særlig i en slik diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Er bare tull å skaffe seg sære kalibre all den tid det er bedre tilgjengelighet på andre kalibre som er gjevngode. Hadde det vært fritt fram for kjøp av så mange våpen en vil så vet jeg jo at det finnes entusiaster, men i mellomtiden så skal man jo gjerne bruke disse våpnene også, og helst (i hverfall for min egen del) slippe å bruke en formue pr smell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...