Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Ufattelig at en tråd som omhandler å "promotere" delvis ukurrante* kalibre skal utvikle seg til enda en "kun 6,5 og 7,62 kort eller lang über alles"-tråd.

 

Her skal det vel handle om europeiske kalibre og få folk til å benytte en eller to plasser i garderoben sin for å fremdeles bevare det ene kaliberet for "artighetens" skyld og som i en drømmeverden vil gi et marked som kan gi et bredere utvalg i både ferdigammo og kuler.

 

Selv om jeg bruker kjedelige 308 i mi jaktbørse (og ei langholdsbørse i samme kaliber er under planlegging) så har jeg også ei børse i et europeisk kaliber. Ikke alle oss som kun vil ha våpen i et kaliber vi kan stikke handa nedi dunken på skytebanen og kun finne akkurat hylser til det kaliberet som vi skal lade om.

 

Om jeg hadde hatt ei børse i et obskurt kaliber der eneste måte å skaffe hylser og patroner var å selv måtte stanse ut hylsene av messing og smelte bly til kuler, så er det min business og ville ikke en gang hørt på syting "hvorfor ikke 308?" :lol: Min business og ingen andres! :D

 

*Ukurant: At absolutt ikke alle skytterlag har denne patronen til salgs eller man bør helst lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke min tidligere post her ment som noe surt oppgulp, og det tror jeg faktisk ikke Nhd sin var heller.

 

Skulle jeg hatt et av kalibrene som diskuteres her er det vel 9,3x62 som står mitt hjerte nærmest, virker som en flott patron som heller ikke er så ekstremt ukurant. Skal ikke se bort ifra at det kommer en Browning BAR eller annen halvauto i 9,3 inn i garderoben etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Om europeiske kaliber er ukurante...? Tja kommer vel an på hvor langt man ser fremfor nesetippen. Selv så velger jeg europeiske våpen fremfor amerikanske, samme med optikk og biler forresten. Det er så enkelt at det er bare mye bedre.

Men tilbake til kaliber. Jeg har i flere år vært bruker av 30.06 og det er en helt kurant patron, valgte den bort fremfor 308w litt mer fleksibel i forhold til kapping av løp. Og nokk fyllingsgrad er aldri et tema under ladning.

I Europeiske kaliber så er vel 7x57r det kalibret som har imponert meg mest. Opplever det som stabilt på kullefall og vindavdrift i normale jaktavstander.

Forøvrig så kom det et 9,3x62 løp for noen uker siden, kjenner jeg gleder meg til og finne ei presis kjøttpatronladning til den. Så får vi se hva man kan bruke 308w til da

Link to comment
Share on other sites

Prisen er helt klart avgjørende.

Markedet har talt.

Noe annet er revisjonisme og bakstreveri :-)

Norinco pøser markedet fullt av ammo og setter trenden.

Militære lagre av gjengs kaliber viser veien og sikrer rikelig tilgang de neste 40 år.

Kaliber for rifler som kun borgerskapet har råd med frister ikke.

Her gjelder arbeiderklassens behov.

Grever, Grevinner og annet fint rikfolk får kjøpe håndlaget ammunisjon til doppeltpreis ett annet sted :-)

 

Jordan har valgt ett annet kaliber enn de fleste:

http://en.wikipedia.org/wiki/6.8_mm_Remington_SPC" target="_blank

Dette kaliberet er også Amerikansk.

Kanskje en mulig framtidig erstatter for 6.5x55mm.

Kanskje.

 

Løpet er egentlig kjørt for neste generasjon rifler også.

http://www.popsci.com/technology/articl ... roy-laptop" target="_blank

Det er omtrent 60 år fram dit.

(Ja - ting tar tid - AR-15 er straks 60 år :-)

Neste generasjon rifler bruker 6.5mmx50mm stål.

Det var det som var best egnet av det som var lett tilgjengelig på supern i USA.

Tilgangen på ammo burde være sikret.

 

Behovet for krutt og tennhetter går "The Way of The Dodo."

Amerikansk hegemoni neste 120 år skulle jeg tro.

(Uten patentinntekter vel og merke :-)

Her gives ikke ved dørene.

 

Tjen Folket

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuft i det du skriver Jim, men..

 

Den kalde krigen er slutt og behovet for å stable ammokasser er liksom vekk... :lol:

 

Mye mer göy og hygge seg med gamle ukurante jaktpatroner... :D

 

Alle mine er europeiske og alle er konstruert lenge för 2.VK..

 

6,5x54 Mannlicher Sch.

9,5x57 Mannlicher Sch.

.375H&H

.416 Rigby

.475 Nitro Express

 

Og helt til slutt, en utvalgt for alle .308 entusiaster...28o Flanged Nitro Express..

Link to comment
Share on other sites

9,5x57 MS kom med Mannlicher Schönauers Mod. 1910 , som en konkurrent til H&H sin .400/375 Velopex (forgjengeren til .375H&H)....Mannlichers patron var ganske populär i Afrika inntil .375H&H feide omtrent alt annet av banen..(9,3x64 er unntaket..)

 

Kynoch og Ken Stewart i Sör Afrika leverer fortsatt ammunisjon, hylsa er en 8x57 som er necket opp, kula er .375/270 grain....samme kule som .375H&H.

 

I England kaller de patronen .375 Rimless Nitro Express..Westley Richards solgte endel av disse riflene..

 

Pierre van der Walt, forfatter av African Dangerous Game Cartridges har patronen som en av sine favoritter og anbefaler den for generell jakt i bushen...men som han sier så mangler den 2-300 fot i hastighet for å väre en god patron for farlig vilt....som .375H&H..

Link to comment
Share on other sites

Nybegynnere har da nok de skal finne ut om de ikke skal bli pålurt våpen det krever detektivarbeide å finne ammo til, og da til en pris som gjør trening til en kostnad lik 2-3-4 dager jaktkort....

Husk også at den jevne jeger er omtrent uinteresert i våpen, de skal ha et smelljern som er tilgjengelig og virker-thats it.

 

Men ja, det finnes masse flotte europeiske patroner!

Link to comment
Share on other sites

9,5x57 MS kom med Mannlicher Schönauers Mod. 1910 , - - - - hylsa er en 8x57 som er necket opp, kula er .375/270 grain....samme kule som .375H&H.

- - - men som han sier så mangler den 2-300 fot i hastighet for å väre en god patron for farlig vilt..

Den er vel, i grunnen, svært lik "pottitkastaren" 9,3x57.
Nybegynnere har da nok de skal finne ut om de ikke skal bli pålurt våpen det krever detektivarbeide å finne ammo til, og da til en pris som gjør trening til en kostnad lik 2-3-4 dager jaktkort....
Det er der vi som har litt erfaring i lading kommer inn i bildet. Vi kan fortelle "nybegynnerne" (som oftest er mye mer interesserte enn de gamle "stubbejegerne") at det finnes flere kalibre enn "de 3 store", og tilby å lade tilstrekkelig ammo til at de har til trening, oppskyting og jakt. Jeg lader 222 Rem, 7 mm RM, 300 WM og 9,3x62 til jegere som har valgt "uvanlige" kalibre. "Uvanlige" er da sett i forhold til resten av lagene deres, der "kalibre" begrenser seg til om man har "kort eller lang mauser" (308 W eller 30.06).
Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tiden at vi, jeg kommer å skrive (tenke, fundere på) noe angående bruksområdene til de «mest vanlige» europeiske kalibere. Unge jegere og sånne som er interessert skal få et lite innsyn i våre fortreffelige kalibere slik at de ved neste kjøpet vurderer minst europeisk istedenfor amerikansk. Dere skal vær så snill komme med erfaringer og innspill, da blir det en livlig, målrettet diskusjon som alle har nytte og forhåpentligvis glede av!

På vårt kontinent finnes en haug med gode patronkreasjoner fra 5,6 tom. 700 … og mange av dem er fortsatt under produksjon. Vi skal prøve å holde liv i dem, og kanskje tar sørge for at vi i fremtiden får et bedre tilbud igjen!

 

7x57® Moren til alle moderne patronskapninger! Et virkelig velbalansert, presis og meget snill kaliber. Med kulevekter opp til 175gr er dette full brukbart for all europeisk kløvvilt ut til 150 – 200m.

 

7x64/7x65R Flatskytende, veldig presis med god stoppvirkning også på lange distanser. Forholdsvis lite rekyl. Liker løpslengder fra 60cm for skikkelig prestasjon. Meget velbalansert kaliber i forhold til oppnåelige (høye) hastigheter og rekkevidden. Fås ferdigrullet med kulevekter tom 175gr.

 

8x57I®S Allroundkaliberet som «det står i boka». Bortsett fra rendyrket langholdskyting vanskelig å matche som standardkaliber. 8x57IS går også veldig bra utav korte løp! Forholdvis lite rekyl.

 

9,3x57/9,3x62/9,3x74R De europeiske storkalibrene for tung storvilt og farlig vilt. Riktig medisin for alt av villsvin, hjort og elg. :D Handterbar rekyl, god egenpresisjon og topp stoppvirkning karakteriserer disse! 9,3x57/62 liker også korte løp hvis ønskelig!

 

8x68S/308 NormaMag. Europeiske belteløse magnums for jakt på lang distanse. De er minst like gode som sine amerikanske konkurrenter (kanskje bedre), men står fortsatt ufortjent i skyggen av disse. Dette gjelder spesielt 308NormaMag da. Utmerket presisjon og stoppvirkning på nesten alt vilt på alle kontinenter med unntak av B5. Det sies at 308NM og 8,5x63 Reb har (dessverre) ikke blitt særlig produsert og dermed populært, fordi produsentene ikke ville skape konkurranse til sine egne produkter … Til forklaring, 8,5x63 Reb er også en belteløs magnum (.338 klassen) med veldig gode ballistiske data og har blitt skapt i 1980- tallet. F. eks. Blaser produserer løp for dem uten ekstra kostnad. For dette Reb – kaliber skal en være handlader!

 

9,3x64 Den europeiske «sledgehammer» av de 9,3 kreasjoner. Et rendyrket magnum – kaliber for Afrika til alle typer vilt. I Europa anvendelig for de virkelig store av villsvin (galter >100kg), kronhjorten og elg, farlig vilt selvfølgelig inkludert. 9,3x64 er også godt egnet til jakt på lengre avstand med tunge kuler på ca. 200 -300m og hvis ønskelig litt mer. Kaliberet trenger tilvenning og mye trening pga. frisk rekyl.

 

Jeg håper på at andre kommer å forklare om kalibere som ikke finnes på listen og spesielt da de engelske versjoner.

Link to comment
Share on other sites

Importørene og andre i våpenbransjen med sine særskilte egeninteresser var/ er overhodet ikke interessert til å forbedre situasjonen.

 

Egeninteresse og egeninteresse... Det handler vel helt enkelt om enkle forretningsmessige prinsipper - det du kjøper inn som blir liggende usolgt på lager, koster penger for hver dag det ligger der. Uansett om du tenker rente på kostpris eller den inntjeninga du kunne hatt om du hadde kjøpt noe som ble solgt istedet.

 

Har selv vært med å kjøpe inn et avviklingsbo etter en av de velrennomerte "jaktbuene" i distriktene, og det er forholdvis tydelig hva som var igjen etter avviklingssalg - blant annet høvelige mengder av (en del av) litt mindre standard kaliber, og delvis også ganske sære kaliber. F.eks 8x57 IS/JRS, 5.6x50R Mag, 7x57 osv.

 

Dessuten blir dette kanskje litt en "selvoppfyllende profeti" på en måte. Hvis vi tar 8x57 som eksempel - helt klart et knallkaliber. Men få produserer våpen i dette kaliberet som standard, og hvis en skal ha børsa en vil ha kan en ende opp med å måtte betale ekstra for spesialtilvirkning. Så skal en lade, og tilgangen til (og utvalget av...) hylser og 8mm-kuler er betydelig dårligere enn til standard kaliberdimensjoner. Og skal en kjøpe ammo? Svært få som har det på lager.

 

Jeg er overhodet ikke uenig i tankegangen, her har vi en mengde spennede og ikke minst knallgode kaliber som egner seg vel så bra som det vi i dag kaller standard - men i realiteten blir det kaliber for entusiastene som gidder å strekke seg litt lenger, og dessverre blir det kanskje færre og færre av entusiastene...

Link to comment
Share on other sites

Må promotere 7,62 Mosin jeg da :wink: Eller 7,62x53R(Finnland) 7,62x54R(Russland)

 

Denne gjør det samme som mye annet og har fin presisjon/rekyl osv som er viktig for en jeger. Minuset er nye våpen som er lovlige til jakt er mangelvare. Men det finnes mye gammelt og velskytende :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Jibrag: "Men få produserer våpen i dette kaliberet som standard"

 

Takk for ditt innlegg, men det har sine svagheter. For det første har nesten alle europeiske produsenter 8x57IS som standardkaliber på listen. Selv Tikka T3, Sako er ikke noe unntak, men de tilbys ikke i Norge ...?? 7x64, osv., osv., er overalt hverdagskost, men bare ikke i Norge. Det har til 100% med manglende vilje/lust fra siden forhandlere/ importørene å gjøre. Heldigvis så befinner vi oss alle i en globalisert verden, og hvis forhandlere ikke vil innfri våre krav, så kjøper vi rett og slett andre steder. Da får vi se hva som hender. :shock:

 

Det jeg (og andre) har opplevd her til lands har vært slikt at importørene ville ha så lite som mulig arbeid/lagerbeholdning og hadde tilbudet nesten innskrenket på de 3 store. Alt utover dette har blitt bemøtt av: "Vanskelig, kan vi ikke, tar lang tid, finnes ikke bla, bla. Vi har fortsatt et veldig innskrenket tilbud hva det gjelder våpentyper og tilgjengelige kalibere ... sammenlagt med f. eks. kontinentet. Det har med service innstillingen å gjøre og ikke mer enn det!

Link to comment
Share on other sites

Kaliber er jo grovt sett bare størrelsen på et hull. Jeg greier dessverre ikke å opparbeide noe engasjement i en diameters geografiske opprinnelse.

 

Dette handler jo om litt mer en bare diameter og størrelsen på hull.Dersom du skyter en elg merker den sikkert ikke forskjell på om du skyter med 6,5x55 eller 30-06.Eller om du bruker 338wm kontra 8x68s.

Jeg mener det handler litt om at vi alle ikke må bli for amerikaniserte,men heller velge kaliber med europeisk opphav slik at vi kan bidra til at disse ikke forsvinner.

De fleste er vel enig om at våpen og opptikk laget i europa holder høy kvalitet.Dersom 90% av oss velger remington og leupold ville det slå negativt ut for de europeiske merkene,noe som ville vært synd.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke direkte kaliber som er spørsmålet her, mer europeiske patroner og våpen, og deres (manglende) utbredelse i Norge.

 

Enig i at vi er amerikanske, for meg blir det nesten bare Ruger.

Har 270 Win istedenfor 7 X 64

Har 338-06 kontra 8 X 57

Ikke helt like disse, men de hadde gjort samme jobben. 7 X 64 ligger vel omtrent på 7 mm RM nivå ?

Har både en Leupold og en Burris, men de beste kikkertene mine er europeiske.

Sparer 200 gram fra Svarowskien til Leupolden hvis jeg skal gå i fjellet, men den kommer til kort på villsvinjakta.

 

Men det selges mye Sauer og annet europeisk, synes annenhver på banen har sånne. De er jo dyre, over 20 000. En Ruger til 8000 + litt bøssemakerarbeid skyter godt i massevis. Tror prisen kan være avgjørende for mange.

 

For meg er det mye utseende og "feelingen", jeg liker rette og rene klassiske linjer, uten svinerygg, rollover på skjeftet og schnabel fortre.

Amerikanske reimer med skikkelige fester, og uten krimskrams og dill.

Link to comment
Share on other sites

@jonasten: "Dette handler jo om litt mer en bare diameter og størrelsen på hull.Dersom du skyter en elg merker den sikkert ikke forskjell på om du skyter med 6,5x55 eller 30-06.Eller om du bruker 338wm kontra 8x68s.

Jeg mener det handler litt om at vi alle ikke må bli for amerikaniserte,men heller velge kaliber med europeisk opphav slik at vi kan bidra til at disse ikke forsvinner."

 

Takk for denne! :D Det er din presise beskrivningen av vår (kaliber-) hverdag jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Men få produserer våpen i dette kaliberet som standard, og hvis en skal ha børsa en vil ha kan en ende opp med å måtte betale ekstra for spesialtilvirkning. Så skal en lade, og tilgangen til (og utvalget av...) hylser og 8mm-kuler er betydelig dårligere enn til standard kaliberdimensjoner. Og skal en kjøpe ammo? Svært få som har det på lager.

 

Ang 8x57is; alle de europeiske leverer da det?! Og det skulle forbause meg om ikke de fleste amerikanske også kan levere. Hva angår kuler, så får man 196-200 grs treningskuler til under tre kroner stk, og gode jaktkuler selger til og med XXL. Hylsene mine har holdt så mange omladinger at kostnaden er under en krone/smell, så hadde det vært penger det sto i burde jeg heller trene mengde med 8x57is enn med 6,5 hvor jeg ikke gidder å lade men kjøper DL fra Norma.

 

Og nhd, jeg skjønner poenget ditt, men sammenligningen med homøopatene i HiFi-miljøet blir litt søkt. Ingen sier at elgen detter bedre for en 7x64 enn en 308 win, men for enkelte av oss er ikke nødvendigvis den korteste veien til målet den beste. ;-)

Link to comment
Share on other sites

@kuli: Flat kulebane, kort løp(50cm), storvilt, hvilket kaliber?

 

Litt "rakett teknikk" fra Lutz Moeller i 8x57 IS med 50cm løpslengde

 

8,2 g/ 127gr MJG kule på 48gr N200, COAL 77,2 mm, 3865 bar, V0 932 m/s :mrgreen:

 

Fed 210 og i hylse med 4,091 ml

 

Alt på eget ansvar så klart. For å kunne lade MJGs trenger man en ekstra seating die. Fås hos Moeller direkte eller Reimer Johannsen.

 

Glemte dette selvfølgelig! Ikke lovlig på storvilt i Norge pga. kulevekt, dessverre. :?

Link to comment
Share on other sites

Skal tro hvordan det hadde sett ut med ammopriser generelt om ikke amerikanerene hadde "velta" rimelig ammo med tommebetegnelser inn over oss?

 

Senest i dag ble jeg spurt om jeg ikke visste av noe 8x68S ammo eller hylser. Han som bruker det I elgrifla er særdeles fornøyd med kaliberet til sin jakt (elgjakt på ofte noe over gjennomsnittlig hold), men en kan jo gå litt lei når en vil treningsskyte litt med våpenet og tilgjengelige hylser er på spesialbestilling med lang leveringstid og til en kostnad på kr 24,- pr stk. Joda, det lar seg ordne, men kanskje ikke et slikt kaliber en burde promotere overfor en som ikke faktisk vet hva det innebærer og er villig til å ta ulempene ved det.

Link to comment
Share on other sites

@valvo

 

Du har dessverre rett med din beskrivelse, og det er grunnen til at jeg startet tråden. Slik at det kommer å bli (atskillig) bedre i fremtiden. Dersom norske importører ikke kan eller vil levere, så burde din venn gå inn på nettsidene til Reimer Johannsen. De leverer med en gang (vant til eksport til Norge) pluss at han får velge da mellom forskjellige typer hylser for 8x68S også.

Link to comment
Share on other sites

8x68s hylsene var blitt dyre ja. :trist:

Sist jeg kjøpte kostet RWS 17,- hos jakt og friluft.Nå forstår jeg ikke helt det vavlo sier om spesialbestilling og lang ventetid.Jeg gjorde et kjapt søk og fant RWS hylser hos hjemmelading og Norma hylser hos midway,så de har du i posten til uka :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Bighorn: 6.5x68 og 5.6x57

 

Fine hissigpropper disse. :mrgreen: J...a høy utgangshastighet, flat kulebane så klart og ypperlig fra rådyr over gams (6,5x68) til kronhjort (6,5x68). 6,5x68 er klassikeren for fjelljakta i Alpene, langhold blir intet problem. Kanskje skulle en også nevner 6,5x65. Denne er såpass bra at Amerikanerne tok kaliberet som utgangspunktet for sitt 6,5 Sherman wildcat.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt Blaser k95 i kal 6,5x57R. Er det noen som har erfaring med dette kaliberet?

 

Både 6,5x57 og dens krageversjon har vært lenge veldig populære, men svikter akkurat nå for tiden. Ingen fare, begge er utbredt i det tyskspråkelige rommet og har mange tilhengere. Kaliberet er kjent for stor egenpresisjon, veldig lav rekyl

og god virkning på mindre til middelstort kløvvilt. Krageversjonen egner seg utmerket for lette brekkevåpen. :D Ferdigrullet ammunisjon for begge kommer fra RWS (4), Blaser CDP (1) og S&B (1). Blaser CDP kula er vel den beste på større kløvvilt, fordi den holder godt sammen og ekspanderer ikke voldsomt, høy restvekt og. Lader du selv, så har du masse muligheter og din K95 kan brukes til storvilt jakt i Norge uten noen som helst problemer.

Link to comment
Share on other sites

9,3x57/9,3x62/9,3x74R De europeiske storkalibrene for tung storvilt og farlig vilt. Riktig medisin for alt av villsvin, hjort og elg. :D Handterbar rekyl, god egenpresisjon og topp stoppvirkning karakteriserer disse! 9,3x57/62 liker også korte løp hvis ønskelig!

 

9,3x64 Den europeiske «sledgehammer» av de 9,3 kreasjoner. Et rendyrket magnum – kaliber for Afrika til alle typer vilt. I Europa anvendelig for de virkelig store av villsvin (galter >100kg), kronhjorten og elg, farlig vilt selvfølgelig inkludert. 9,3x64 er også godt egnet til jakt på lengre avstand med tunge kuler på ca. 200 -300m og hvis ønskelig litt mer. Kaliberet trenger tilvenning og mye trening pga. frisk rekyl.

 

9,3x64 har jeg ikke hørt noe særlig om før. Men, det jeg stusser litt over er: Kan det virkelig være så stor forskjell mellom 9,3x62 og 9,3x64? Du nevner jo x62 sammen med 9,3x74R, men x64 står i en helt egen klasse. Virker bare rart for meg at det skal være så stor forskjell mellom dem. Jeg skal google litt, men er oppriktig interessert og takker på forhånd for utdypende svar.

Link to comment
Share on other sites

64'en er ikke bare 2 mm lengre. den er breiere over ræva og. Det er en betydelig mer potent patron. Særlig om en har plass til å ha litt god patronlengde er det en del å hente.

 

Edit: Mas-36 var raskere.(Og nesten ordrett samme innledning på svaret hadde vi og :shock: )

Mere edit: Det var det flere andre som var og...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...