Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Denne kreasjonen har to av de største ulempene som en jaktpatron kan ha.

Beltehylse slik at sluttstykket må ha plass til større hylsebunn enn nødvendig. Det krever tykkere og mer massivt sluttstykke og derfor også tykkere låskasse.

Det kan føre til mateproblemer, og det gir færre patroner i magasinet.

200 gr kule i det kaliberet har en tverrsnittsbelastning som gjør den nærmest uegnet til jakt, det blir vel som en 110 gr kule i 30 kaliber.

I dette kaliberet bør en jaktkule være 350 gr eller tyngre.

Jeg tror ikke denne patronen kommer til å overleve, det finnes mange bedre alternativer der kuleutvalget er større.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er vel flere som har magnum belte og fungerer helt fint, vet du tversnittbelastningen? Jeg vet ikke så hadde vært artig å vite selv om det er et teoretisk tall. Utradisjonell konstruksjon hull, hull i rumpa så den blir lang for vekten sin og fremtung. Mulig det er mer som en 130gr kobber kule i .30 kaliber? Er fabrikk ammo opp til 400gr hvis ikke mer. Hvorfor dømme kaliberet på en kule?

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykkehodet er jo vanlig Magnumhode.

Går tre patroner i magasinet og en i pipa. Rifla repeterte knirkefritt, null mateproblemer. 

Noe kvassere enn 9,3x62 i rekylen. Så A-Lock munningsbrems blir montert så fort den er klar 😊

 

Var rimelig sikker på at HIT-kula skulle bli mer herja etter hardt treff på kort hold. Er imponert over hvor godt den holdt sammen. Så dette blir hjortepatronen. Blir spennende å se effekten i vilt.

Det andre blyfrie alternativet fra RWS er splintrende EVO Green, så den er utelukka.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at det er vanlig magnumdimensjoner og jeg vet at det oftest fungerer i magasin, men hvorfor fortsette med en dårlig løsning når det er mulig å få samme ytelse i en patron med mindre ytre dimensjoner. Se på andre nye patroner, det er fetere hylse uten magnumbelte.

 

@ hjortefot - Jeg har en mistanke om at jeg jakter i nærheten av deg, skulle vært interessant å se et slakt skutt med denne kulen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 25.10.2018 den 23.06, Jeffery skrev:

Jeg sliter, sånn umiddelbart, med å se poenget med ei så lett kule i et såpass grovt kaliber. Patronen for øvrig, ser jo ut som en ganske vettug konstruksjon.

 

I deler av Sveits er det, såvidt meg bekjent, minstekrav til kulediameter på 10,2 mm for en del jakt. 

 

For øvrig, den eldre herren i YouTube-klippet snakker ikke tysk, han snakker avslepen sveitsertysk. Det er et helt annet språk. 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trykk nede i høyre hjørne av videoen, der det står CC. Da får du engelsk tekst, er ingen kløpper i tysk men det virker som det stemmer bra. 

Ja det er ikke noe å si på den oversettelsen. Jeg er forresten uenig i at det er "sveitsertysk", det er en kraftig dialekt med mange egne ord, og som jeg vanligvis ikke forstår en dritt av. Han her snakker jo bare "Derrick-tysk" med aksent ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er igrunn såpass sjuk på å skyte med ei boltrifle i 7,92x33, at jeg helt vedrelagsfritt. Kan tilby å hjelpe deg med å skyte deg inn på både reveåta og aktuelle mål i området rundt. Som gammel BK-lagfører og OP, skulle kompetansen være på plass.

 

Med rett snurr så kunne vel denne også funka sub, skulle jeg tro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 11 months later...

Har lest tråden me stor glede om mange kjente å ukjente for meg, mye artig som hadde vært morro å teste! Så tenkte å komme med lista over europeiske kaliber jeg sjøl har og bruker. Har nå 6,5X55, 6,5X57R, 7X65R, 338 Blaser Magnum, 9,3X62, 9,5X57 MS, og 375 H&H. Pluss ett par amerikanske som er i stallen. Har også brukt 7X57R i ein drilling bestefar har. Etter å ha lest gjennom tråden her må jeg si att ei pipe i 8X64S fort kan bli neste sak jeg vil ha til min R8🤠 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...