Jump to content

Krav til søknad for diverse våpendeler / hjelp trengs : S


Martin Ruter King

Recommended Posts

Hei

Jeg har et par spørmål, og NEI det står absolutt ingen steder i regelverket KLARE svar på dette. blir jo helt surr i huet av alle disse halvferdige lovene...

Først og fremmst er "Registreringsplikt" og krav til godkjent våpensøknad før innkjøp av våpendel, samme greia?

 

Ihvertfall da så skal jeg kjøpe ei pumpehagle og har søkt for et løp på 28 " ( 71 cm tror jeg det blir) ( Fordi det stod at det måtte oppgis pipelengde,fabrikknavn osv) men nå tenker jeg at det bli for langt og jeg kanskje vil ta det av når jeg jakter i skogen men bruke det når jeg er på bane. Hva sier reglene om å kjøpe et nytt løp hos enten en våpenforhandler eller privatperson?

 

Kan jeg kjøpe det fritt uten å SØKE HOS POLITIET?

kan jeg BEHOLDE det gamle løpet og bruke begge? ( Har hørt at man må gi fra seg det gamle)

begge er naturligvis samme kaliber, men forskjellig lengde.

 

Også var det denna kolben da... den blir mligens litt lang også. kan jeg kjøpe kolbe (synt eller tre) fritt uten å SØKE HOS POLITIET?

kan jeg kjøpe foldbar kolbe så lenge denne ikke er i strid med krevet minimum lengde på våpenet?

kan jeg kjøpe kolbe som kan tilpasses ( sånn tactical greie man justerer med en knapp) både med og uten pisol grep? slik jeg skjønner det er pistolgrepet lovlig så lenge det ikke kan taas av selve våpenet eller kolben. den jeg snakker om er en helt del med fast pistolgrep som sitter FAST i kolben.

 

Og til slutt kan jeg kjøpe forkjeftet fritt uten å SØKE HOS POLITIET?

 

 

Setter UTROLIG STOR pris på svar og veiledning, da jeg sliter veldig med å skjønne dette. jeg ber ingen lese gjennom lovdata og slite for min del, fordi det har jeg gjort nok av selv. men om en har kjøpt slike deler uten å søke eller vet helt sikkert hva som er lovlig og ikke så setter jeg stor pris på hjelp.

 

Trenger IKKE tale om harry pumpehagle OSv !!! :lol::lol:

 

Grunn til Kolbe - Tlpasse hagla ( Vil ikke kappe)

Grunn til evt. Pistolgrep - Bare for moroskyld OG det kommer vanligvis med justerbar kolbe ( Type AR-15)

Grunn til Løp - Bytte når det er aktuellt

Grunn til forkjefte - vurderer å kjøpe synt. kolbe/forkjefte/pistolgrep osv for å muligens gjøre hagla mer artig . av egne ungdommelige unødvendige grunner

 

Sånn da er katta ute av sekken for å si det sånn... så trenger folk ikke spørre om " Å skærru mæ pisstolgræp amma" Osv. ;)

Tusen takk på forhånd for all slags hjelp !! :D

Link to comment
Share on other sites

Så jeg kan LOVLIG kjøpe et syntetisk forkjefte og syntetisk foldbar/justerbar kolbe ( Som er lang nok) uansett hvor "Militært" dette måtte sett ut? Kreves ingen søknad eller tillatelse ?

 

tja når dem definerer frittstående pistolgrep eller hva det heter så står det jo tydelig at dette vil si et pistol grep som er seperat fra båd kolbe OG hagle.. men likevel er det noen som mener at akuratt DENNE definisjonen betyr at pistolgrep som SITTER FAST I KOLBEN ikke er lovlig... noe som er noe HELT annet fra det regelen egentlig sier... så jeg vet ikke hvem jeg skal tro på :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Folde kolbe kan jeg dessverre ikke svare på om er lovlig, men justerbar ala. AR er lovlig og IKKE reg.plik. så lenge hagla med den korteste justeringen er over minimum lengde ( som jeg ikke husker i hodet akkurat nå). Dog, så må dette med pistolgrep sjekkes, da de fleste slike kolber har "fritstående" pistolgrep.

Link to comment
Share on other sites

Foldekolbe er lov, forutsagt lovlig minstelengde med foldet kolbe (Gjelder ike 1/2 auto). Men om kolben kan foldes og eventuelt pistolgrepet står igjen i skytbarposisjon, er det klart ikke lovlig iht, forskrift/rundskriv sin intensjon.

 

Skyvekolbe er lovlig (Gjelder ikke 1/2 auto), så sant den ikke kan kortes inn kortere en minste lovlige lengde (Man kan sette inn sperre som hindrer kolben i å gå for langt inn, slik at den blir lovlig om den i utgangspunktet er litt for kort på innerste stille).

 

Pistolgrep fast i kolbe er lov, pistolgrep fast i våpenet, der det er mulig å fjerne resten av kolben og beholde pistolgrepet er klart forbudt.

 

Nytt løp, der er jeg litt usikker. Men det virker som om man i dag kan kjøpe ekstra løp (= beholde det gamle), over disk. Og butikken vil registrere inn løpet på deg hos øvrigheten (= våpenkort på løpet kommer i posten). Dette forutsatt at det nye løpet har samme kaliber som det gamle.

 

Kolbe/forskjefte er ikke registreringspliktige våpendeler (= Fritt å kjøpe). Kun Løp - Låsekasse er reg pliktige, for rifler og hagler.

Link to comment
Share on other sites

Pistolgrep fast i kolbe er lov...

 

Er det enighet om dette Vingemutteren, eller er det din mening ?

 

Slik jeg oppfatter det, er det stor usikkerhet og uenihet på om det er lovlig. Jeg mener å ha lest gode innlegg som argumenterer for at "pistolgrep frittstående fra kolbe" inkluderer alle pistolgrep som "stikker ut" uansett hvordan det er festet til våpenet...

 

- Jeg er såpass forsiktig, at jeg ikke ville valgt å ha dette på ett jaktvåpen før jeg var 100% sikker på at det er lov.

Link to comment
Share on other sites

Det har nettopp kommet en endring rundt dette med løp, kort sagt trenger man ikke lenger å søke om ekstra løp i kaliber man har fra før. Forhandler skal sende melding til politiet som utsteder eget våpenkort på pipe. Når det gjelder lengde er det forskriften som bestemmer, og minimum lengde er 400mm. Endringer innenfor dette er ikke søknadspliktig, så her kan man fritt kappe.

 

Reglene for foldekolber følger reglene for minimum lengde som er 840mm. Altså kan ikke våpenet i korteste mulige konfigurasjon være kortere enn dette, noe som effektivt forbyr alle tenkelige foldekolber. Lengde-justerbare kolber er derimot ikke forbudt så lenge korteste mulige lengde er over 840mm. Nå er ikke kolber registreringspliktige, så man kan kjøpe et kontainer-lass med slike om en vil så lenge en ikke monterer de på noe våpen.

Forbudet mot frittstående pistolgrep er litt uklare, jeg ville tro at det var tiltenkt pistolgrep som ikke er en del av kolben men hvordan det tolkes av politiet er jeg usikker på. Her bør en være litt forsiktig med hva en gjør.

Link to comment
Share on other sites

Enig med EM ang. pistolgrepemne. Jeg har en urbino stock, men det brukes kun til morro på lukked bane og ikke på jakt. Skal en skyte over horisontal akse er ikke pistolgret særlig gunstig, pga vinkelen på grepet og håndleddets utslag. Kanskje ikke så rart når de er lagt med tanke på mer taktiske gjøremål. Unntaket jeg kunne tenkt meg det hadde vært egnet til er villsvinjakt, gjerne med rødpunkt;-)

 

Når det gjelder den initielle våpensøknaden holder det å skrive i feltet pipelengde: [over 40cm]

Det har jeg gjort på de fire siste, men stor suksess. Da har du alt rom du trenger for å velge løpslengde på modell;-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke kolber registreringspliktige, så man kan kjøpe et kontainer-lass med slike om en vil så lenge en ikke monterer de på noe våpen.

:shock: Men hva er poenget med at de ikke er reg. pliktige om man ikke kan ha det på våpenet sitt? Da er det jo ubrukelig plastikk... eller har jeg misforstått noe? har sett flere skriver dette andre steder også..

Link to comment
Share on other sites

Har du et bilde av en slik du nevner?

 

Og ja..

Fordi det er nettopp slik det henger sammen.

Du kan kjøpe en foldekolbe som er ulovlig å bruke på haglen så lenge den bare står i et hjørne i stuen og aldri festes på haglen.

I Æmerikuh så har de noe som heter "Constructive Intent", det er mange norske jegere som kan være glade vi ikke har det her :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Føler du deg trygg på det, kjøp, montèr og vær glad. Man kan definere seg ihjel der noen mener pistolgrep i alle utførelser er fy-fy mens andre mener det kun er pistol grep som gjør at man kan hive av kolben som er det ulovlige. Såvidt jeg vet har det ikke vært noen rettsaker om det og jeg tviler på det kommer til å bli noen. Bare ikke post masse bilder på fb osv der du står med ei tactical-sniper-assassin-hagle så går det nok greit :winke1:

 

Eneste som er reg.pliktig er rammen/låskassen og sleiden til pistoler. Løp osv i samme kaliber kjøpes mer eller mindre på lik linje som ammo.

 

Om du ikke føler deg trygg på pistolgrep, så kjøp Magpul sin kolbe. Den er stillbar.

Link to comment
Share on other sites

Av slik kolbe? vis ja så er det noe slikt somd Dette:

 

http://www.ebay.com/itm/NEW-IN-BOX-Mesa-Tactical-93180-LEO-Telescoping-Stock-Kit-Mossberg-500-590-/331130464190?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d18e9e7be

 

Der kan grepet taas av. er ikke dette jeg skal ha men bare sånn at du vet hva det er liksom. det finnes så utallig mange av disse i USA

Link to comment
Share on other sites

Hvordan du skal kunne skyte med den der uten pistolgrepet på forstår jeg ikke helt men OK..

Hva med å bare kjøpe en vanlig kolbe og heller legge på mellomskiver mellom stokk og rekylkappe for å få den lengden du ønsker?

 

Du har ikke helt rett nei Rausheim, registreringspliktige våpendeler er som følger:

Pipe til rifle, hagle, (herunder også kombi, drilling, etc), pistol og revolver

Låskasse til rifle, hagle - på AR15 er "lower receiver", altså "nedre rammestykke"/"låskasse" reg. pliktig hvorvidt "upper receiver", altså "øvre rammestykke"/"glidekasse" ikke er reg. pliktig

Ramme til pistol, revolver

Sleide til halvautomatisk pistol

Link to comment
Share on other sites

Da går du til en bærsemaker som ikke tar en formue... Det vil nok uansett bli billigere en taktcool ræl. (Been there done that, skutt i 10000 + skudd med pumpehagle , hvorav en god del i konkuranse. Vanlig jaktkolve med pistolgrep (ikke frittstående, men i kolbehalsen) er og blir den mest effektive, raskeste og behagligste måten å skyte pumpehagle på. Jeg lurer faktisk på om drt sa,,e kan gjøede for haøvauto rifle også...

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvor i landet du holder til. Dersom du handler hos Intersport Bogstadveien i Oslo, gir de gode priser på tilpasning. Mener å huske at jeg betalte 2000 for tilpasning av min, og den skulle legges om fra cast off til cast on, kortes ned, og få korrigert drop.

Link to comment
Share on other sites

Chris Costa i Magpul Dynamics sverger til normal jaktskjefte på pumper. Jeg synes det blir plunder å betjene release knappen på 870n med frittstående pistolgrep. På halvautoer hvor man trekker tilbake direkte på sluttstykket for å ta ut patron uten noen andre utløser knapper har det med mindre loven ingenting å si. Skulle ønske det var mulig å kunne kjøpe Speedfeed RemLoc quick release adapter stokker som på 870 MCS for pumpa mi.

 

Hvis TS synes kolben blir for lang, så prøv denne her og den finns også til Mossberg

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/126882&ff_pos=7&ff_origPos=8&ff_simi=97.97&ff_TrackGUID=5308CCD2-49E1-380E-9AC2-1414141DE641

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke helt rett nei Rausheim, registreringspliktige våpendeler er som følger:

Pipe til rifle, hagle, (herunder også kombi, drilling, etc), pistol og revolver

Låskasse til rifle, hagle - på AR15 er "lower receiver", altså "nedre rammestykke"/"låskasse" reg. pliktig hvorvidt "upper receiver", altså "øvre rammestykke"/"glidekasse" ikke er reg. pliktig

Ramme til pistol, revolver

Sleide til halvautomatisk pistol

 

Bare for å pirke litt, hvor tar jeg feil? Lower receiver til AR er det samme som ramme på amerikansk. Burde jeg av alle strengt tatt vite da jeg, ja faktisk kommer fra det landet der :lol:

Og skal du ha pipe i et annet kaliber til et våpen du har, er det også reg.pliktig.

Nye regler sier dog at du ikke må søke på ny pipe i samme kaliber, men noteres av forhandler og sendes til politiet.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pirke litt, hvor tar jeg feil? Lower receiver til AR er det samme som ramme på amerikansk. Burde jeg av alle strengt tatt vite da jeg, ja faktisk kommer fra det landet der :lol:

Og skal du ha pipe i et annet kaliber til et våpen du har, er det også reg.pliktig.

Nye regler sier dog at du ikke må søke på ny pipe i samme kaliber, men noteres av forhandler og sendes til politiet.

 

Eneste som er reg.pliktig er rammen/låskassen og sleiden til pistoler. Løp osv i samme kaliber kjøpes mer eller mindre på lik linje som ammo.

 

Piper er fortsatt registreringspliktige selv om man ikke trenger å søke for å kjøpe i samme kaliber lengre.. pipen blir registrert hos politiet når forhandler gir beskjed :wink:

 

Jeg spesifiserte det med ramme/lower/blabla fordi det er en del her på forumet som sliter med å forstå forskjellene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått i fra å være ganske bestemt om at norske våpenlover er dustete og fjollete og alt det der.. til å nå i det siste faktisk forstå for at mye av det vi har er slett ikke dumt, det er heller rimelig, og enkelte ting er jeg svært glad er som de er. Det er selvsagt enkelte ting jeg ikke er helt enig i, men det er ting som svært flinke folk i NOJS og andre organer jobber aktivt for å endre på.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

nu ja jo, mye skal og bør diskuteres......

men, da bør det diskuteres med korrekt norsk rettskriving i det minste.

Nei da, jeg er nok for gammel, men man blir litt fortvilet over engelsksyken;

De fleste norske ord skrives i ett uten engelsk mellomrom.

Flise spikkeri kanskje.

? Må man søke politiet om ervervstillatelse for en enkel/dobbelløpet glattboret hagle uten magasin ?

Hvis man har våpenkort fra før og/eller er registrert jeger. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...