Jump to content

Hornady GMX VS Barnes TTSX


jegern79

Recommended Posts

I denne linken ligger en ganske grundig test av GMX sammenlignet med TTSX og noen konvensjonelle kuler.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5948,d.bGQ" target="_blank" target="_blank

 

Jeg legger merke til at GMX går lengre inn før den ekspanderer litt bråere enn ttsx`en. Vil tro dette er en fordel i forhold til blodslått på inngangssiden.

Har lyst på å prøve ut kula neste høst. Gjerne ladd hardt til hogstflatepostene, mens jeg bruker den bløte Interbonden ladd mildt til skogspostene. Hvis jeg får noenlunde samskyting vel og merke.

 

God lesning :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Løfter opp denne igjen med et spørsmål.

 

Er det noe her som har erfaring med både ttsx og gmx? Evt bare med gmx? Tenker mest på blodslåtte hinner, spes på inngangsiden.

Men også hvilken hastighet som er nyttet og generelle erfaringer med kula.

Link to comment
Share on other sites

Har ett alt gor lite grunnlag for å komme med noen store konklusjoner om gmx kula, men kan komme med mine erfaringer så langt. I 30-06 med 165 grains kula husker ikke hastigheten men ladningen var 1 grain fra maks, skjøt jeg en voksen elgokse, treff i bog, pent både på inngang og utgangsside. Veldig fornøyd. Deretter datt det en rev på ganske langt hold, kula hadde ekspandert men ikke veldig mye, helt greit fornøyd. Så solgte jeg 3006'en. Så prøvde jeg den på 3 rådyr med 120 grains kule i 870ms (6'5x55), bogskudd på alle, også her var det litt ødelagt til å være treff i bog. Så kommer til å fortsette å prøve denne kula utover neste sesong, kanskje også i 9,3x62. Presisjonsmessig så må jeg også legge til at den har vært veldig bra i begge kalibrene jeg har testet den i.

Link to comment
Share on other sites

150gr TSX ladet i 308Win til ca 800ms gir ofte blodslåtte inngangssider.

Dette er min erfaring etter å ha brukt dette på 8-9 elg så langt.

Vurderer å teste GMX i år for å se om det utgjør noen forskjell.

 

Er litt jobb å renske opp sidene og innside bog for blodskum.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Har erfart at ttsx blodslår mer på inngangsiden enn den gamle TSX til tross for mindre diameter fullt ekspandert.

Men et par av elgene jeg har skutt med tsx har hatt en del skum og blodslag mellom hinner.

Hadde vært interessant å prøve ut GMX i relativt høy fart, da det ser ut til at den går litt lenger inn før den ekspanderer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

GMX 150 grs = 34,29 mm

TTSX 150 grs = 33,02 mm

 

Dette er fra QL.

 

Har ingen erfaring med GMX selv, men skal nå ha med .308'en og GMX 150 grs-ammo som dauvekt i skogen i høst okkesom...

 

Grusomt bra presisjon i benk da, i det minste. 8 - 15 mm med hjemmestrikkede på 100 m.

 

Edit: Tok en tur nedi kjelleren og dro frem ræva-skyvelæret fra Klaus Olsen. Målte fem GMX, og alle var mellom 33,65 og 33,75 mm. Så da får en ta TTSX-dataen med en klype salt og...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet GMX 165gr i 3006 til en på jaktlaget. Han er frelst (bare 2 elg), begge har tegnet godt og lite kjøtt ødeleggelser. Vi har funnet begge kulene og de har hatt lavere restvekt enn forventet og mindre diameter enn hva jeg har sett på TSX, så teoretisk dårligere kule enn TSX. Men, praktisk resultat har hvert bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laded 150gr TTSX i 30-06 til ca. 830 m/s. I fjor høst skjøt jeg en ung elgku med denne på rundt 20m hold skrått forfra. Inngangen var rett bak bogen og kulen ble funnet i skinnet på andre siden. Kulen hadde ikke truffet noen bein så vidt jeg husker. Elgen løp ca. 200m.

Da jeg fant kulen reagerte jeg på hvor lite den var ekspandert. Burde kanskje litt opp i hastighet?

24D74C80-7B55-4966-8D22-41DE06EA1552_zpsogvznhex.jpg

61E8EF99-12B5-44A9-B0AB-D029462A4C70_zpswlullbzw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jøss, det var snau ekspansjon. 830m/s kan umulig være for lite fart?? Spesielt ikke når du har skutt på 20 m. Skal lade med den kula i høst i 308W, blir spennende å se hvordan det fungerer.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dette har nok mye med skuddplasseringen å gjøre. Inn bak bog, tar ene lungen før den går gjennom mellomgulvet og inn i magen. Stemmer det? Ut ifra det du beskriver vil jeg gjette på at du fant kula i skinnet rett foran låret på utgangsiden. Bare mykt vev samt mageinnhold har nok gjort sitt til litt liten ekspansjon her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skaut en elgku på god avstand* sist jakt med et bogskudd nesten rett fra siden med TSX. Gikk rett gjennom og elgen tuslet 25m før den fant ut det var på tide å ta kvelden. Slaktet var meget pent. Skaut også en kukalv 45 grader skrått forfra og det gikk sammen veien med den. I år blir det sannsynligvis skutt med 150gr TTSX med CFE223. Jeg har stor tro på GMX også og innbiller meg at det bare er detaljer som skiller de to.

 

*300m

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har aldri prøvd Barnes men 150 grs GMX har jeg skutt 4 dyr med og erfaringen er god. Kvige på 20 m (bogskudd) ga nokså blodslått men resten av dyra har tålt bogskudd uten nevneverdig blodslått effekt. Utgangshastighet ca 895 ms med 223 cfe (48 cm løp) i 308 win. Flere i jaktlaget har gått over til GMX. Vært interessant og sett hvordan kula ekspanderte etter sin ferd gjennom dyret, men hittil har alle skudd gått tvers gjennom.

Link to comment
Share on other sites

I år leverte jeg avlivningskudd på kloss hold rett i skallen med 150gr TTSX ladet til 910ms(308w). Fant utrolig nok kula igjen i skinnet under øret med 100% restvekt, en flik knakk riktig nok av når kulen ble pellet ut av skinnet og kulen var rimelig herpet ellers. En jaktkompis skaut en okse på langt hold med et perfekt lungeskudd. Gikk gjennom to ribbein og vi fant kulen igjen i skinnet på motsatt side. 150gr TTSX ladet til 920ms(308w, CFE223, 50cm pipe). 100% restvekt og kula var ca 70% ekspandert. Vi har konkludert med at kula er helt fantastisk. Skaut også en undyr på 50m rett i bogen men den kula gikk tvers igjennom begge boger. Lite skum egentlig(blir det ikke alltid litt da?), lite søl og fine slakt. Dyret datt i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Chronograferte 150 grs TTSX i 3006 forleden, den hadde en fart på 910 m/sek, spørs om den ekspanderer har skutt noen dyr med den kuler ikke funnet og egentlig svært lite med blodslått kjøtt, fluktstrekning er 0 meter.

 

Ladet 165 grs GMX til 885m/sek,

 

Begge disse kulene ser ikke jeg noen forskjell på, kanskje GMX har litt bløtere legering.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har brukt denne endel i 308, (150 grain)

Denne er hardt ladet fra fabrikk, og med 22" løp får jeg 897m/s utgangshastighet. Vet ikke hva slags krutt de har puttet i farbrikkammoen, men den sparker litt mer enn annen ammo jeg har prøvd i 308, og pipa går fortere varm, med større spredning som resultat (på bane)

 

Presisjonsmessig har jeg gode erfaringer, og den samler greit både med og uten demper, (12-14mm er ikke uvanlig)

 

Til jaktbruk har jeg stort sett fått pene slakt. Noe blodslått blir det innimellom, gjerne på kortere hold, men ikke verre enn jeg har opplevd med TTSX eller andre sammenlignbare kuler.

 

Bruker også noe fabrikkladd ttsx (Vor-tx) og merker ingen enorme forskjeller på de to. Noen ganger er det knall og fall, og noen ganger utras og noe blodslått, uansett fabrikkladd/egenladd/ gmx/ttsx.

Link to comment
Share on other sites

Det er rimelig heftige hastigheter som endel nevner her på både GMX og TTSX. Jeg tenker på kombinasjonen høy hastighet, og ikke all verdens største ekspanderende type kuler, men de fleste som bruker disse ser jo ut til å være mest fornøyd, så da er det ikke så mye mer å tilføye fra min side, bortsett fra at jeg ikke har prøvet noen av disse selv. Har stått på ønsker å ha kulelisten/utvalget mitt, men sålangt har jeg altså ikke kommet.

Link to comment
Share on other sites

(Først, ta dette med en god klype salt) Slik jeg forstår det så fungerer disse kulene best med høyere hastighet enn tilsvarende blykule. Et eller anna med hydraulisk trykk når det hullet i midten av kula møter vev som fører til ekspansjon, og når kula er relativt lett så må farten opp for å få nok trykk til at den skal ekspandere til en fin sopp. Alternativet blir kanskje at for lavere hastigheter så må slike kuler bruke "knekk av fliker som sekundær prosjektiler"-løsningen da det ikke vil være nok trykk til å deformere metallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har i høst brukt 250grs GMX i min 9.3x62. Ladet til V0=712m/s.

Presisjonen var veldig bra.

 

Kjempefine slakt og fin sopp på kulen. Hadde en testskyting på 25L syrkanner med vann. Gikk akkurat igjennom 3 kanner på 100m hold.

 

Skal nå i vinter finne en fin ladning for 120grs GMX også til 6.5x55.

 

GMX er foreløpig mitt førstevalg til jakt på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis du finner klarer å få til GMX i 6.5 så vil eg gjerne vite oppskrifta.

Lada opp ca 40 patroner med ulike ladninger og kruttyper utan å få hverken bra fart eller presisjon i min Krico. Den rifla er meget presis med dei fleste typer ammo, men med GMX så var beste samling rett i underkant av 60mm på 100meter. Klarte heller ikkje å få bra fart på kula fordi trykktegna kom frykteleg fort når ein la i litt krutt. Bruka ladedata til blykuler som var 10-15 gr tyngre og kom ikkje i nærheten av max på stigen før ein måtte ge seg.

Ga opp heile kula og satt igjen med eit løp som hadde heftige kobberavleiringer :evil: ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med begge kulene i .300 Win Mag, og har skutt et tyvetalls elger og en god del rådyr med disse kulene.

 

Min erfaring i vilt er at disse kulene oppfører seg relativt likt i dyrene. Av TSX kulene har jeg kun funnet igjen ei, og den ble skutt inn på skrå forfra i en middels stor elgokse. Denne kule hadde mistet ene vingen, men ellers inntakt. Jeg vedlegger bilde av de tre GMX-kulene jeg har funnet igjen. Den til venstre på bildet har etter all sannsynlighet truffet kvist og veltet på sin ferd mot målet, men satt likevel i skinnet på motsatt side. Dette var på en okse på drygt 220 kilo. De to andre er fra rene sideskudd på langt hold under ettersøk, begge satt i skinnet på motsatt side og har restvekter på over 99%.

 

Dette er de eneste kulene jeg har funnet igjen. TSX har jeg kun benyttet i 150 grs, mens GMX-kulene har vært både 165- og 150 grs. De letteste kulene ser ut til å gjøre jobben vel så bra, og jeg kommer til å holde meg til denne vekten en stund til. Kjøttødeleggelsene er på det jevne med andre normale kaliber og kuler. Hastighetene på de forskjellige ladningene mine ligger mellom 900- og 950 ms.

 

U1B3Q21x.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Minimalt med erfaring, men skjøt en rådyrbukk med GMX 150 grs i .308 i høst. Avstand ca 80 meter. Nesten ikke kjøttødeleggelse, så var veldig fornøyd med den. Bukken gikk ti meter før den falt og åndet ut. Gir også veldig god presisjon i våpenet mitt, en X-bolt. Lader patronene selv, og mener de rusler ca 820 m/s. Har tidligere skutt en elgkalv (66 kg slaktevekt, om jeg ikke husker feil). Avstand ca 25 meter. Samme resultat der. Har ikke funnet igjen kulene.

 

Jeg valgte GMX fordi det var utsolgt for TTSX den gangen jeg skulle ha. Så for meg var det kun tilfeldig at det ble GMX. Jeg ville ha blyfri kule, og dette var den jeg fant i farta. Finner ingen grunn til å bytte. 

 

Edit: Ser jeg svarte i starten av tråden i juni 2014. Rifla ble faktisk ikke dauvekt i skogen, som jeg skrev. Elgkalven datt 7. oktober 2014. :-) Har sluttet med elgjakt for lengst, så det ble vel med den. Heller rådyrjakt for min del! I utgangspunktet har jeg en rifle i .222 tiltenkt mindre vilt, inkludert rådyr, men den blir nok mer småviltrifla, for .308'en med GMX fungerer. 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
23 hours ago, Kuli said:

Vurderer ttsx og gmx

Nosker E-tip burde også vurderes når du først går denne veien, for den finnes på lage og er billig. Har ladet opp noen 120gr E-tip, men ikke fått testa presisjon eller sjekket for kobber i løpet enda

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...