Jump to content

Merkel 96k, rust og regnvær?


Join

Recommended Posts

Dette er hovedsaklig til eierne av Merkel 96k eller nyere merkel drillinger. Vet at gamle drillinger visst nok rustet bare det var meldt regn.

 

Nå er jakta i gang, og jeg lurte på hva slags erfaringer dere andre på forumet med Merkel 96k har. Tar dere med hagla istede hvis det er regnvær :?: eller blir grombørsa med da og :?: Løpsbunten er det jo bare å spraye med WD-40 eller noe liknende når dagen er over, samt å olje inn før jaktdagen begynner, men så er det innmat og overgang trevirke / metall osv.

 

Er i tvil på om jeg bare tar med drillingen, eller tar med hagla også når jeg drar en uke på skugsfugljakt om 14 dager :? Kan banne på at hvis jeg står der med hagla, så sitter tiuren og beiter på 50 meter. Det var jo det som i utgangspunktet var grunnen til kjøpet av drilling.

 

Hva gjør dere :?:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Aimpoint!

Nå har jeg riktignok en eldre Merkel drilling, og etter mange års jakt med denne mener jeg at våpen er til for å brukes. Med litt pleie dvs. litt olje innvendig og utvendig etter bruk har jeg ikke hatt problemer med rust. Glemmer du våpenpussen etter "fuktig" jakt og lar børsa hvile til neste tur i et futteral, ja da har du nok en jobb...

Jeg synes du skal bruke grombørsa, det var vel derfor du kjøpte den?

Passer du litt på før og etter tror jeg dette går bra. Jeg har ikke vært plaget med rust, og har jaktet mye med drillingen siden jeg kjøpte den i 1990. Drillingen er grombørsa, så den passer jeg da også på, og vet du at rust kommer lett, ja da sørger man for at den lagres passe tørt og i pusset tilstand.

Skyt og vær glad med et supert jaktvåpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den oljes og pusses og koses med etter hver tur, og det kunne ikke falle meg inn å sette ifra meg et regnvått våpen i våpenskapet :shock: Enig at drillingen er grombørsa, og at det er derfor jeg kjøpte den. Det kalles eier og brukerglede :D

 

Ville bare høre med noen som har litt mer erfaring enn meg selv, da jeg kun har brukt den i en sessong. Høres ut som bruk ikke vil være noe problem. Missbruk kunne ikke falle meg inn. Som f.eks. å legge den vekk i et vått futeral. Skamme seg...

Link to comment
Share on other sites

Har en 95s. Ikke så veldig glad i regnvær, men er man nøye med vedlikeholdet er det ikke noe problem. Min begynner å ruste samme kvelden hvis jeg bare setter den fra meg. Tørker den alltid ren med tørkepapir så fort jeg er på innsida dørene hjemme, lar den tørke ytterligere en liten stund, for så å kjøre på med olje. Utsiden er viktigst.

 

Må dog innrømme at jeg tar hagla hvis været er for ille, men dette henger mer sammen med at kikkerter og regn med tilhørende dugg ikke er noen lykket kombinasjon.

 

Bruk drillingen! Som jeg har sagt i en annen tråd, ett liv uten drilling er vel knapt verdt å leve.

Link to comment
Share on other sites

Har også en 96K og den skyter jeg stålhagl med og tar med på jakt i all slags vær. Jeg steller den etterpå, men det hender jo det tar litt tid før den får behandling uten at det har gjort at den viser noe tegn til rust. Mitt råd som de andre er bruk den til det du ønsker, men vedlikehold den mellom turene.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne tråden hvis jeg får lov ?

Har også en drilling som ikke er særlig glad for lavtrykk... Simson fra de glade 80 åra...

Jeg er nøye med utvendig puss av både tre og stål, men når det kommer til det innvendige

føler jeg at det skorter litt, særlig i regnvær :(

Hva gjør dere andre med drillingene deres før og etter en regnskyll ?

Er det bare å sette WD40 boksen med plastrøret inn i hullet for tennåla og spraye ?

Treværk tar vel skade av slik olje !? Dessuten kan vel olje over tid bli tjukk og "forleire" seg i mekanismen ?

 

Ikke meningen å kuppe tråden...

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem :D Burde kanskje døpt tråden til "drilling og regnvær", men i og med at det er en kjennsgjerning at gamle drillinger kan ha lett for å ruste, og min ikke er gammel, så lurte jeg først og fremst på erfaringer fra brukere med samme våpen, men for all del. Kom med innspill og andre erfaringer. Alltid tips å ta med seg, og det var også en del av spørsmålet mitt i starten. Regn kommer nødvendigvis også inn i mekanismen :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har riktignok en "gammel" 32 S - og den ser brukt ut.

 

Og det er den!

 

Gåsjakt i fjæra - til rype på fjellet - har gitt sine merker.

 

Men ikke med rust.

 

Hvorfor?

 

Enkelt!!!

 

Tynnflytende olje før og etter bruk, samt hvit vaselin mellom tre og stål.

 

Hadde i helgen en venn på hjortejaktbesøk - og han hadde en Marlin 45-70, som var like "blank som blå".

 

Men ikke noe rust.

 

Er det noe som er mer "sjarmerende" enn et bruksvåpen (uten rust)????? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...