Jump to content

Villhund - upcoming svartelisteart?


Nooby

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nordnytt/villhundstam ... 1.11543366"

 

– Når folk reagerer med frykt på grunn av nærgående hunder er det klart politiet sin oppgave å rykke ut. Men når flokken nå ser ut til å ha slått seg ned i dalen er det en sak for miljømyndighetene, mener Ingilæ.
Stemmer dette, kan det bety at villhund kommer inn på svartelista. Den lar seg i det minste se, i motsetning til mårhunden.

Jeg tipper at det kan bli umulig fordi de er så søte...

Link to comment
Share on other sites

Det vil ta lang tid før de hundene vil bli avlivet om ikke jegere eller lokalbefolkningen gjør jobben.

 

For det første er disse hundene meget sky og holder seg unna folk så godt som de kan. For det andre har Politiet ganske lang utrykkingstid fra Kirkenes til Pasvikdalen. Så om folk ringer til Politiet og varsler om hundene er det eneste som er ganske sikkert at disse hundene ikke er der de ble observert. Skal Politiet gjøre noe effektivt må de nok dra opp i dalen og "gå på jakt", litt på måfå. Som folk flest når de går på støkkjakt.

 

Det kan jo bli interessant å se hva som skjer når jaktrykket der oppe øker og antallet "løse" hunder øker. Vil jakthunder bli angrepet? Vil "noen" skyte jakthunder i den tro at det er en russisk løshund? For egne del ville jeg nok ha begynt å bruke orange eller gult dekken på hunden om jeg skulle jakte med hund i dette området. Nå har jeg ikke hund så det er ikke noe aktuellt problem for meg.

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det var i utgangspunktet slik at politet oppfordret lokale jegere til å skyte disse hundene, og det ble da skutt hund også. Men nå sier politiet at de selv skal ta seg av avlivingen av disse dyrene og har gitt klar medling om at jegerne ikke skal skyte disse hundene. Rent formelt er nå dette en riktig framgangsmåte slik jeg ser det. Hund er ikke en jaktbar art og da er det rimelig at "øvrigheta" tar seg av saken. Og ikke minst med tanke på mulig "feilidentifisering" er det nok best at politiet står for jobben!

 

Hva gjelder Politiets evne til å rykke ut så er det ganske enkle og rent fysiske forhold som gjør at det vil ta tid. Det er "noen mil" fra politistasjonen i Kirkenes opp til Pasvik og veien opp til Pasvik er vel en av landets absolutt dårligste slik at det ikke hjelper mye med blålys. Det er så mye humper og hull i veien at det ikke er mulig å kjøre så veldig fort oppover dalen!! At det å påpeke slike opplagte forhold får deg til å kalle det "sleivspark" mot Politiet forstår jeg ikke, men du om det!

 

Forøvrig er dette ikke et nytt problem i Sør Varanger. Også tidligere har det kommet hunder over isen, men da var det den russiske grensevakten sine hunder, og disse var IKKE redde for folk og må vel kunne omtales som farlige rett og slett. Da gikk både GSV og Politiet inn i jakten på hundene. Nå er det mest snakk om "vanlige" løshunder som kommer fra Nikel og Zapoljarny. Dyr som har gått for "lut og kaldt vann" og som er sky og som unngår folk. En av de sterkeste begrunnelsene for å avlive hunder som kommer over elven er frykten for rabies. Det er realistisk fare for spredning av rabies til Norge om man ikke avliver dyr som kommer over elveisen.

Link to comment
Share on other sites

Kritikken var nok mest ment mot Ole fra Karmøy sitt innlegg.

 

Når det gjelder svartelistede arter heromkring har jeg aldri hørt at politiet har fått oppdraget. Lokale jegere har derimot gjort en kjempejobb. Spesielt gjelder dette villsvin og mink. Jakt og avliving er i utgangspunktet ikke en politioppgave i det hele tatt, men en jobb for jegere og viltnemda.

Link to comment
Share on other sites

Hund er ikke en jaktbar art og da er det rimelig at "øvrigheta" tar seg av saken.
Hunder og katter er ikke "vilt" etter norske regler. De er "løsøre", som tilhører "en eller annen". Dette har vi moderatorer påpekt før, ikke minst i tråder av typen "skal jeg skyte naboens katt, som driter i sandkassa til ungene, med .22LR, 6,5x55, eller 460 Wby?".

 

Sånn sett er disse villhundene velkomne, for å illustrere at det ikke alltid er like lett å finne ut hvem vedkommende "en eller annen" er, som skal være den rettmessige eier av en hund eller katt. Hunder kan leve ganske komfortabelt, og formere seg, i bynære strøk. Og katter kan søke inn til bebyggelse, og bli foret, og til og med tatt inn i hus av "dyrevenner" vinterstid, mens de om sommeren lever som normale rovdyr langt ut i skogen. En diskusjon om "løsøre"-prinsippet i forhold til slike dyr bør absolutt ønskes velkommen.

 

I Pasvik bør denne saken løses ved at det innføres ekstraordinær båndtvang for hund. Og at det så blir et "skutt blir den"-regime for alle hunder som går løse.

Link to comment
Share on other sites

I Pasvik bør denne saken løses ved at det innføres ekstraordinær båndtvang for hund. Og at det så blir et "skutt blir den"-regime for alle hunder som går løse.

 

Det er heller ikke noe stort problem i praksis da Pasvik er tamreinområde og derfor er det allerede noe større begrensninger på muligheten til å la hunder gå løse enn eller i landet.

 

Så kan det jo som en bisetning bemerkes at flere løshunder H24/7/365 en det man finner i Karasjok- Kautokeino finnes nok ikke noe annet sted i landet! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Neppe. Og der ligger problemet. For øvrigheta kan ikke outsource "jakta" til jegere, all den tid at hundene er definert som husdyr. Og de har ikke kapasitet til å gjøre av med dem selv. Uansett er det ikke ønskelig for oss jegere å påta oss et slikt samfunnsansvar - det er ille nok for opinionen at vi jakter ulv, om vi ikke skal begynne å jakte Fido i tillegg. Siste muligheten er å fange "løsøren" og levere dem på "døra" til eieren.

 

-Som om vi ikke var teite nok som vi er i russernes øyne :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vill hund passer ikke inn i lov verket vårt. Like lite som vill katt passer inn.

Men politikere, mattilsyn og viltmyndigheter har en jobb å gjøre. Slik at disse dyrene kan jaktes og fjernes. ingen ønsker at vill hunder eller katter for den del skal yngle fritt. Det vil gi store konsekvenser om det opparbeider seg stammer av forvillete dyr.

Så her er en jobb som skal gjøres. Og de overnevnte myndigheten må få på plass lov og forskrift som gjør at disse dyrene kan fanges og avlives.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan man jo ta den humoristiske varianten og se på disse dyrene som illegale innvandrere for så å overlate det hele til UDI. :lol:

 

Alternativt kan man gjøre som i Finland og la tollerne bære våpen.......................! :forvirra:

 

Men faktum er at dette er et alvorlig problem, en hund er prinsippiellt ikke noe annet enn ulv og ulv er på samme måte ikke noe annet enn en hund!

 

Med andre ord vil slike "ville" hunder kunne være like farlige for folk, husdyr og vilt som ulver! Det er et problem som bør finne en løsning før problemet blir så stort at det dannes grupper for å værne/bevare disse dyrene! Min prinsippielle holdning er at dette er en sak for "øvrigheta" hva enten det blir Politiet eller Mattilsynet. Med "normal" responstid for inngripen fra "øvrigheta" må man muligens sette sin lit til at "lokale" ulver ser disse hundene som inntrengere og løser problemet for oss. Og ulv har vi da klare regler for! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...