Jump to content

Prosjekt Fri 2 Contender.


Andrikén

Recommended Posts

Jeg har så vidt begynt å prøve og friske opp min noe vanlige stainless contender. Planen er å få til noe ala contenderne i viewtopic.php?f=51&t=60532.

Jeg tenkte jeg skulle "spikke" skjefte selv, etterpå lurer jeg på å få en børsemaker til å gjenge inn en ny pipe i et løp jeg ikke er fornøyd med. Jeg lurer på kaliber 6x45 evt. 6mmTCU. Men kom gjerne med forslag til andre rekylsvake kalibre i 6mm, men husk på trykkbegrensningene til contender.

 

Litt bilder av ide og framdrift:

vnyxrp.jpg

 

2e4keit.jpg

 

wklipw.jpg

 

10s5bog.jpg

 

1qlaw8.jpg

 

5ewu8h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Våpenet skal brukes til metallsilhuett, Fri 2 og evt.Fri2 1/2size.

 

Jeg skal bruke noen deler som jeg har liggende, bla. et rifle løp i 243Win, derfor 6mm.

 

6mm30-30 virker spennende, men ikke imp., jeg liker slanke hylser med krave. 6x70R er jo lekker men det virker vanskelig og dyrt å få tak i komponenter.

 

Er det mulig å få nok krefter i en K Hornet med ca. 100grs 6mm kule, til å velte stålbukker på 200m?

 

Det er lurt å ta med i betraktning er at jeg ikke er noen god hjemmelader, ennå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt dagens valg til TC Contender, hadde utvilsomt vært 6 TC/U. Basishylse tilgang "i bøtter og spann". Noenlunde grei pris på diesett. Stort kule utvalg og relativt rimelige kuler. Med moderat kulevekt blir også kulebanen bra og det trengs, etter at Unlimited nå skytes på 1/2 size figurstørrelse. Kulevekt 65 -75 grs vil sikkert være ypperlig.

 

At bukkene velter lett trenger ikke være helt rett, for figur spesifikasjon er 1/2 size størrelse, men de kan godt være og bør faktisk være tykkere en field figurene.

Link to comment
Share on other sites

30 US med tunge kuler holder på vanlige størrelsen bukk, så med rett kulevekt er det ikke broblem på 1/2 size. Bruker selv vanlig fabrikk ammo i 30 US på tyre første avstandene. Ganske sikker på at den også vil holde til 1/2 size bukk på 200 meter, annet er om fabrikk ammoen har bra nok presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Vel 6x45 er vel 223 åpnet i halsen, mens 6TCU er samme hylse åpnet i halsen og blåst ut til rettvegget. En TC tar ikke skade av ei hylse, som kleber noen promille bedre i kammeret og avlaster støtbunn trykket.

Ladevekt med 70 grs kule og H-335 er max 27,5grs med x45 og for TCU 30grs.

Med samme basishylse er også hylsetilgangen lik, men det er nok ikke uten grunn TC kamrett for 6TCU og ikke for 6x45 uansett hva en norsk børsemaker måtte mene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk folkens.

Det er noen små feil her og der, men jeg håper helheten blir god nok for denne gang. Det gjenstår noe finpuss ennå bla. farging og oljing.

Jeg heller fremdeles mot 6x45. Det avhenger litt av tilgangen på fabrikkammo og på børsemakerens tilgang på kammerbrosj.

 

To be continued!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Diesett..

Kjøp redding Type S FL die i kal 223 ! MED bushing i rett størrelse.

Redding seater er å få.. Men dem holder ennå på å sende med feil type seater plunger, så du må få ny. Det får du gratis.

Men kjøp seateren via en oppegående norsk forhandler, så ordner dem det på forhånd, eller så slepper du i hvertfall å maile redding sjøl.

 

Jeg brukte både winchester og Lapua match hylser.

Begge måtte broshes innvendig(men jeg brukte standard redding FL die for 6x45, kan hende den presser halsen mye mer enn nødvendig).

Hvis du ikke vil satse på kvalitetehylser, så har Federal tynne enkle hylser.

Min favoritt til å fjerne gods inne i hylsehalsen er L.E.Wilson verktøy ment for denne jobben.

 

Redding har ekspander knapper som monteres i FL dia(ekspander knapp og die med bushing bruk for rett/nok kulehold er litt selvmotsigende), denne åpner halsen til rett dimmensjon. Jeg liker bedre å bruke ei egen ekspander die med egene piloter til dette(Sinclair/ K&M).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå er børsemakeren ferdig. Så da er det om å gjøre å finne tid til å hente jernet å få tatt noen nye bilder. Jeg håper på litt fri fra jobb en ettermiddag på nyåret, slik at det bare er å hive seg i bilen, for å rekke børsisens åpningstid.

 

Da er bilturen unnagjort, og slik ser pistolen ut nå:

15nvf5i_th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da synes jeg det er på tide med et nytt bilde. Pistolen er fremdeles ikke helt ferdig, det gjenstår fremdeles noe oljing og annet småplukk.

51rng3_th.jpg

 

Fikk vært en tur på banen og skutt litt .223 i går så da er alt av komponenter til ammoen i hus, det blir spennende å komponere en ladning til denne. Føler jeg har litt lite info med mine komponenter, så her blir det måling, leting, lesing, kryssjekking og dobbeltsjekking for å få smelt av en så trygg smell som mulig. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 years later...

Neste 4 år siden denne. Hva er status i dag?

Jeg har en del TC løp, som kommer til å bli slaktet for å benyttes til ombygging for Unlimited (Fri 2). Blir å kappe løpet, bore ut i låse blokka og gjenge? lime, eller lodde inn det nye løpet. Selve blokka bør vel være reg fri? Men nytt løp krever søknad. 6 og 6,5 TCU er nok mest sannsynlig 😍 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...