Jump to content

Krag ammo


HaakonSkudem

Recommended Posts

Hei, har fått tak på en gammel Lang-krag fra 1902. Lurer på hva slags ammo jeg kan bruke i denne.

Finnes det noe treningsammo jeg kan få kjøpt i vanlige butikker? Den tåler jo ikke noe serlig høyt kammertrykk.

Har kikka litt på Partizan og Norma hos xxl, men vet ikke om dette er for kraftig ammo. I første omgang er jeg på utkikk etter treningsammo, men finnes det jaktammo å få tak i?

Link to comment
Share on other sites

Jepp den er god for krag. Tror det til og med står med stor skrift på esken(hvertfall på de eskene jeg har) "Kan benyttes i krag."

 

Ellers kan du bruke Rekrutt fra Norma og Sierra. Og Lapua Scenar 6,5gram. J&F sa også RWS Jaktmatch også kan brukes. Pluss Norma 130grs DL STANG er godkjent for krag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I 6,5x55 norma har man to typer jakt maths en helmantel og halmantel med hullspiss vist man studer rekut ammo fra norma og den med hulspiss på eska på ladde tabellen eller hva man skal kalle det så står det samme på begge to men som sakt rekut ammo er jo rimelig

Link to comment
Share on other sites

6,5-grams Norma Jaktmatch og Norma Rekrutt er good to go i Krag, og er det jeg bruker sjøl. Eneste forskjell jeg har sett på disse patronene er prisen: Jaktmatch koster omtrent det dobbelte av Rekrutt, andre spesifikasjoner er like.

 

tailgunner har trykkmålt ulike patroner, og disse testene bekrefter at spesifikasjonene er like. Tråden er også lesverdig for å finne andre typer patroner å lade Krag med http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=39286

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan du bruke Rekrutt fra Norma og Sierra.
Vær obs på at patroner med kortere COL enn med vanlige 9-grams kuler (ca 76-79 mm), kan gi funksjoneringfeil i Krag-magasinet, patronene kommer på tverke etter ca. 3 skudd.

 

Man kan forhindre dette, ved å åpne magasinlokket etter 2 ladegrep, slik at patronene får legge seg rett igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan du bruke Rekrutt fra Norma og Sierra.
Vær obs på at patroner med kortere COL enn med vanlige 9-grams kuler (ca 76-79 mm), kan gi funksjoneringfeil i Krag-magasinet, patronene kommer på tverke etter ca. 3 skudd.

 

Man kan forhindre dette, ved å åpne magasinlokket etter 2 ladegrep, slik at patronene får legge seg rett igjen.

 

Er vel ikke det største problemet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...