Jump to content

Selge hagle som ikke lengre er lov å selge ny.


3001tom

Recommended Posts

Litt rart egentligt at de selger 30 og 40 skudds magasiner og trommelmagasiner til Ar 15 og Ruger mini mfl semiautos fritt, og på ei hagle så setter myndighetene begrensning på ett lite rørmagasin under 10 skudd på en hagle ;-)

Heia Norge

Link to comment
Share on other sites

Litt rart egentligt at de selger 30 og 40 skudds magasiner og trommelmagasiner til Ar 15 og Ruger mini mfl semiautos fritt, og på ei hagle så setter myndighetene begrensning på ett lite rørmagasin under 10 skudd på en hagle ;-)

Heia Norge

 

Jeg har lurt en del på denne selv. På jakt er det jo begrensning uansett, så man kan lure på hvorfor i alle dager det er verre med 8 skudd kontra 6 i hagla når man f.eks. skyter lerduer på et jorde. Rart at det er akkurat hagle av alle våpen som har magasinbegrensing.

Link to comment
Share on other sites

OK, her er definisjonen på frittstående (fra bokmålsordboka):

 

Frittstående (adjektiv)

 

1: Som står for seg selv

et frittstående tre

-Overført betydning: Uavhengig

en frittstående organisasjon, institusjon/ et frittstående borettslag

 

2: (substantiv): Turnøvelse uten apparat

vinne frittstående

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så mye tanke bak det på hverken godt eller vondt. Det er nok så enkelt som at vi som skriver her inne er litt mer enn gjennomsnittet opptatt av og interessert i oppdateringer av lover og regler. Hvis f.eks. noen kjøpte en hagle for x antall år siden og skal selge det nå, så er det ikke så veldig rart om vedkommende ikke sjekker lovdata først for å se om det har kommet endringer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor frittstående grep fra ei hagle skal være så mye mer farlig kan man nok spørre seg selv (disse lovene er vel direkte kopiert fra en av pissestatene i USA som innførte noen regler en gang på 90-tallet uten å helt vite hva de forskjellige greiene og begrepene er).

 

Men å syte over ting og tang, spesielt magasinkapasitet (hvorfor kan rifler ha ubegrenset med skuddkapasitet og ikke hagler) og ved å bruke barnehagementalitet som "hvorfor får han lov og ikke jeg?". Vel, som de voksne da løste det med å gi han andre lov også er ikke slik den norske stat og dets lovgivere løser slike problemstillinger. Løsningen de kommer med da er å forby det for han som hadde lov i utgangspunktet. Derfor bør man ikke syte for mye på den måten.

 

Ellers står det forøvrig i forskriftene/loven at våpeneiere forplikter å holde seg oppdatert på forskriftene/loven når det gjelder våpen og sånt.

Nå har jeg dog enda til gode å se noen få problemer med hagle med pistolgrep så om dette er noe som aktivt håndteres er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim: Det er en vesensforskjell mellom 'frittstående pistolgrep' og 'pistolgrep frittstående fra kolben'. Det første begrepet omfatter alle tenkelige plasseringer av pistolgrepet, mens det andre begrenser plasseringen til utenom kolben. Man er hva man tenker. Man trenger ikke være en selvgjort slave under egne regler. De blir som oftest strengere enn myndighetenes.

 

Nettopp, et grep som stikker ut selvstendig fra Kolben og ikke er en integrert del slik som på en tradisjonell stokk med pistol grep.

 

Der kommer du med en tolkning, Hassel, og det håper jeg du er klar over. En av feilene med den tolkningen er at det ikke står noe som helst om å 'stikke ut fra' kolben i forskriften.

 

Omskrevet med definisjonen fra ordboka står det derimot: 'Pistolgrep, som står for seg selv, fra kolben under våpenet.' 'Frittstående' beskriver altså pistolgrepet, og ikke en egenskap ved kolben.

 

Hva er det så pistolgrepet er frittstående fra? Her er bare en mulighet - det er frittstående fra kolben. Skulle det være frittstående kolben, ville resten av setningen indikere at kolben var under våpenet, hvilket er usannsynlig.

 

Derimot viser den siste delen av setningen, 'under våpenet', hvor pistolgrepet vil være plassert når det ikke lenger er på kolben, men er 'frittstående'.

 

Så hva er et 'pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet'? Jo, det er et pistolgrep som ikke står festet til kolben. (Men under våpenet.) Som på denne hagla: http://i.imgur.com/iN6vc.jpg" target="_blank"

 

Den annonserte hagla har pistolgrep trygt festet til kolben. Den er altså lovlig på dette punktet, etter forskriftens bokstav.

Link to comment
Share on other sites

Forbudet gjelder grep som står ut fra våpenet uten noen form for forbindelse mellom våpenet og andre deler av pistolgrepet enn toppen.

Ta en telefon til en viss herre i POD og spør, du er nok tjent med det..

 

Du har nok rett, Lindskog, det som skremmer meg er bare den store andelen folk som reagerer med sjokk og vantro, sinne og trusler dersom en påpeker at deres annonser gjelder våpen som per dagens lover ikke er lovlige å verken ha eller selge i den konfigurasjon de er i. Har ikke fått rent få "øøø satan ass" fra tøffe karer med sine pistolgreps-870er og -500er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forutsetter at det er denne det er snakk om: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... benelli+m4

 

Etter hva jeg forstår, er denne IKKE lovlig å erverve, da den felles av Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen. Den er dermed lovlig for deg å eie. Her er grunnlaget for dette:

 

§ 1.Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

...

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

...

 

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

...

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

...

 

At den er lovlig for deg å eie, ser vi av § 1, nest siste setning i mitt sitat. Derimot mener jeg det er åpenbart at pistolgrepet på den hagla er for frittstående å regne. Dersom du har fått annen beskjed fra POD eller våpenkontoret, er det så sin sak, men da ville jeg sikret meg å få det skriftlig, slik at du avhender våpenet til en evt. kjøper i god tro, og likeledes at en evt. kjøper erverver våpenet i god tro. I motsatt tilfelle kan jeg se for meg at du risikerer tilbakekall av våpenkort grunnet brudd på våpenloven og dens forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

razumny: Det er greitt å sitere lovverk, men det er heller ikke feil å lese det.

Det omtalte pistolgrepet er ikke frittstående fra kolben, og er dermed lovlig.

 

At du insisterer på at POD ikke kan norsk, men likevel har total definisjonsrett, står ikke til troende. POD≠lovgiver, heller ikke dommer, selv om noen her på kammeret later til å tro det, inkl POD. (Den omtalte annonsens nåværende status indikerer det.)

 

Derfor: Hvis det ikke foreligger en rettskjennelse på at pistolgrep, som stikker ut fra kolben, rammes av nevnte forskrift, skal vi forholde oss til forskriften som den står. Vi trenger ikke POD til å (bort)forklare den for oss.

 

Skulle det derimot foreligge en slik kjennelse, ville den ramme alle vanlige pumpe- og halvautohagler. Som de fleste vet, stikker et vanlig pistolgrep ut minst 1-3 cm fra kolben(!)

 

Har man sjekket forskriften og gjeldende rett, ja, da er man i juridisk god tro. Å spørre en dude i POD og få et skriftlig svar, medfører bare en ekstra mulighet for menneskelig svikt. POD er ikke uhildet i slike saker, de opererer vanligvis som motstandere av sivilt våpeneierskap. Å spørre dem om råd, er som for en sau å spørre ulven hva han ønsker til middag.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg har forstått lovverket så er DETTE et lovlig pistolgrep da den nedre delen av grepet er integrert i kolben

15_1683852102_zps5d0f0f69.jpg

 

Dette er et FRITTSTÅENDE pistolgrep og er den typen som da ikke skal være lovlig.

58_2012054704_zps0225dab5.jpg

 

Eller har jeg helt feil her ? det ser ut til at folk har forskjellige meninger om hva som er et frittstående pistolgrep.

Link to comment
Share on other sites

Når vi først begynner å diskutere definisjonen frittstående pistolgrep kan vi se på NY Safe Act.

Der er pistolgrep på "assault" rifler blitt forbudt. Hva gjør produsentene da??

Jo de lager en kolbe med pistolgrep til AR15.

Dermed er pistolgrepet en del av kolben, og vips er alt lovlig.

 

frs_kit_20130513163441_20140210223614.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg har forstått lovverket så er DETTE et lovlig pistolgrep da den nedre delen av grepet er integrert i kolben [...]
Det er et lovlig pistolgrep, ikke fordi den nedre delen er integrert i kolben, men fordi selve pistolgrepet er en del av kolben. Dette pistolgrepet hadde vært lovlig, selv uten det nedre kontaktpunktet.

 

 

Hva er det så pistolgrepet er frittstående fra? Her er bare en mulighet - det er frittstående fra kolben. Skulle det være frittstående på kolben, ville resten av setningen indikere at kolben var under våpenet, hvilket er usannsynlig.

Det springende punktet er om pistolgrepet er festet til/er en del av kolben eller ikke.

 

Festet til kolben=lovlig børse

Festet til våpenet=ulovlig børse

Link to comment
Share on other sites

Tikas tolkning er den rette slik jeg ser det. For å svare telefonoperatør: Tikas første bilde.

Ei hagle med grep og kolbe hver for seg kan fort bli brukbar redskap til bankran. Ei hagle med begge deler i ett stykke er ei hagle. Ikke med et tradisjonelt utseende for norske rypefjell, men like fullt ei vanlig hagle uten spesielle egenskaper som følge av grepet. Dette er sånn jeg tolker det, og den tolkningen vil jeg fortsette med til POD kommer med noe spesifikt som sier noe annet. Og nei, ikke spør dem. Vi klarer å bruke huet sjøl uten å blande inn folk med varierende kompetanse og skriveferdigheter. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg enig med Tika og Olesøn m.fl., at frittstående fra kolbe betyr at pistolgrepet og kolben er i to deler, slik at hagla potensielt kan brukes med bare pistolgrepet, siden kolben vil kunne fjernes. Kan ikke se at det skulle spesifiseres og blitt skrevet på den måten det er gjort hvis det var noe annet som var ment.

 

Jeg holder absolutt muligheten åpen for at POD gjerne tolker det annerledes, men inntil videre så ser jeg ikke noe problem med pistolgrep som stikker ut fra men henger fast i og er en del av kolben. Om det er så veldig brukandes kontra en helt vanlig haglekolbe er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer? Noen™ kan ha rapportert annonsen til FINN som salg av ulovlige produkter, fordi de trodde at... Og så har FINN stengt annonsa. Enkelt og greitt.

 

La oss ikke glemme at ikke alle "kammerater" er skytterkolleger, vi skriver alle under anonyme avatarer, og vi skriver i et åpent forum. Dessuten leser ikke bare folk disse trådene, men også roboter gjør det, i dette tilfellet "Bing [bot]" og "Google [bot]". Disse driver og samler inn såkalt Big Data. Temaet engasjerer altså langt flere enn norske skyttere.

 

Som før nevnt: POD leser også Kammeret.no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det essensielle er altså at det er lov å eie den, men ikke lov å kjøpe den for "nye".

Gitt at vi hagle verden har begrepet engelsk kolbe og kolbe med pistolgrep, ligger det nok opp i dagen at frittstående pistolgrep er et grep som stikker ut, og omsluttet av hånden uten at den omfvavenr kolbehalsen. Jeg er redd andre tolkninger er ren ønsketenkning og vil falle som sten til grunden i en rettssal.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det Hassel sa, vil jeg også nevne at de reglene for hagle, har POD hentet og kopiert fra definisjoner som ATF laget for USA tidligere.

Og dermed synes jeg også man bør se på deres tolkninger som da var opphavet til de norske.

Og der er det helt klart at om pistolgrepet henger fra kolben eller låskassen, ikke har noe å bety. Begge deler er "frittstående"

Så jeg tror ikke man skal håpe på at POD/JD mener hvis et henger fra kolde er det ok mens fra låskasse er fyfy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...