Jump to content

Selge hagle som ikke lengre er lov å selge ny.


3001tom

Recommended Posts

Det er vel mer med den hagle, inkludert mag-kap som er problematisk. Den kan plomberes, selges til samler med rette området (som jeg tviler på finnes), bygges om til lega eller beholdes. Subsidiært kan du søke om å få beholde den som affeksjon, om den sperrer for noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har versjonen med 5+1 mag, så er det lovlig, men hvis det er 7+1 så må det plomberes permanent ned til 5+1.

 

Det andre problemet er kolben, spesifikk det frittstående pistolgrepet og evt. foldefunksjon. Hvis du har den med foldefunksjon så må den plombers slik at halga ikke kan bli kortere en minimumslengden.

 

Det må også festest på noe på det frittstående pistolgrepet slik at det kobles sammen med kolben. Ala dette: http://www.brownells.com/userdocs/skus/ ... 0922_1.jpg" target="_blank" target="_blank

 

Hvis det gjøres, så skulle den være lovlig å selge.

Link to comment
Share on other sites

(7+1)skuddskapasitet med 12/70 og frittstående pistolgrep er ikke tillatt i de nye forskriftene. M4-magasinet har så vidt jeg kan se av youtube en forlenger.

. Hvis denne fjernes og man monterer en tradisjonell kolbe, så burde man være innenfor. Men hva er vitsen med M4 da?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en

generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av

personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne

generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

1. Bare pistolgrep uten skulderstøtte

2. Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

3. Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i

kammeret

4. Tillater bruk av avtagbare magasiner

Link to comment
Share on other sites

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en

generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov.

 

Det er frittstående...

slik det begrepet er definert.

 

OK. Forståes det som at dette kun gjelder for halvautomatiske hagler og ikke pumpehagler?

Link to comment
Share on other sites

Ja, disse reglene gjelder for halvautomatiske hagler, ikke pumpehagler

 

 

nei de gjelder også pumpehagler!

 

Se paragraf 1 pkt c i Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen.

 

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.
Link to comment
Share on other sites

Prisen er ok med tanke på det hønsete importforbudet pga militært våpen. Skulle ønske at M4 hagla i lovlig norsk konfigurasjon kom opp til ny høring. Jeg kan ramse opp en fin liste av andre lovlige våpen til jakt som også markedsføres til militær og politi. Dette er diskriminering av et våpen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Prisen er ok med tanke på det hønsete importforbudet pga militært våpen. Skulle ønske at M4 hagla i lovlig norsk konfigurasjon kom opp til ny høring. Jeg kan ramse opp en fin liste av andre lovlige våpen til jakt som også markedsføres til militær og politi. Dette er diskriminering av et våpen. :smile:

 

For det første så finnes det ikke noe importforbud mot denne hagla (eller andre våpen i noen særlig grad... :roll: ) og det har for det andre ingenting med bestemmelsen om miltær karakter / militært utseende å gjøre. Hva den markedsføres i mot er ravende likegyldig for norsk våpenlov. Er du ellers like informert i de sakene du utaler deg bastant om?

 

Om M4 kom med "vanlig" stokk langt nok løp og 5 + 1 magasin er den good to go. Løp og kjøp, tror vinge har.

Link to comment
Share on other sites

Gått mye på jakt med hagla..funker helt fint.følger med choker for trangere boring...Fått hørt dette mye når jeg har vært å skutt leirduer men alle har blitt overasket av hvor"brukbar" den er...Har også over/under hagle å merker ingen forskjell.HATERS GONA HATE

Link to comment
Share on other sites

Minimum lengde er 84cm på langvåpen og sammenfoldet er Benelli M4 87cm lang.

 

Ergo er den lovlig

Du kan selge haglen med dagens lovverk med en sort kolbe uten pistolgrep

Hva neste eier gjør er hans problem.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg beholdt denne

Du får den aldri igjen !

Bra hagle til grisejakt med aimpoint eller bruk av ghost ring sikter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...