Jump to content

Kombi til småviltjakt – kalibervalg


Børt-Erik

Recommended Posts

Var hos den lokale sjappa i dag og henta en Sabatti Forrest i 20/76 og 7x57R.

Bytta inn blant annet en Brno 502 kombi i 12/70 og 222 så den er i alle fall til salgs :-)

 

Uansett; S&B helmantel kosta 12kr smellen og det har man råd til. Så får vi se om den går bra nok for bruk på pip-pipen, men flere har god erfaring med denne så jeg satser på det.

Link to comment
Share on other sites

Skuddene kan nesten koste det de vil.

 

Når man bor slik til i norge at de nærmeste utsalgsstedene med utvalg av spesielle kalibere blir enten Bodø eller Trondhjem så blir det liksom litt vanskelig å velge ett slikt kaliber.

Ser også at Norma Helmantel i feks 7x57R koster 849,- pr. 20pk. på Gmax http://www.gmax.no/produkt/543907/norma ... x57r-9-7gr" target="_blank

Det gir stykkpris på kr 42,45 for en helmantel.....montro hva blyspiss koster da...200 fabrikkpatroner x 42,45kr = 8490.-Nkr.

2 skudd for sjekk av treffpungt og 3 på oppskyting da er det dradd avgårde minimum over 200,- hvis dette er prisleiet for denne sorten amo så er det kanskje ikke så rart at de selger våpnene sine for prisen av 2 kasser øl når det koster så mye å skaffe tilveie amo.

Liker tanken på å kan dra på banen å kan ta en serie i ny og ne for å få en følelse av hvordan våpnet og avtrekk er uten at det skal koste en halv kasse øl. Vil heller bruke de ølpengene på mengdetrening enn enkelt trening.

Det er min mening om saken.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Norma har aldrig hatt fine priser så det var vel litt urettferdig å dra frem den som eksempel.

Men poenget mitt er at jeg vil ha noe jeg synes jeg har råd til å trene med for å bli kjent med våpnet og nå når jentene har begynt å bli med på banen hver lørdag så er 17hmr og 223rem børsene opptatt så da er det bare 6.5x55èn som er ledig og da er det greit å kunne veksle med en serie fra kombien også.

Skal sies at grunnen til at det ble en Baikal Taiga i 223rem er ene og alene pga forige ukes kjempetilbud fra Xxl, hadde egentlig mest lyst på ett annet fabrikat i 6.5 men denne gangen ble det som det ble, så får jeg se om jeg får det til med den. Har fra før en Star s/s og en Baikal enkelløper som jeg skyter meget godt med og vet at de gamle fra USSR er riktige bruksvåpen som kan brukes overalt, så gjenstår det å se om nyproduksjonen lever opp til gamle dagers storhetstid.

Link to comment
Share on other sites

Har 5,6x52R. Ikke akkurat den mest kurrante patronen ang pris og tilgjengelighet, var litt bekymret for ammopris i starten. Må over 20 kr for en norma blytupp.. Men koster lite å bruke til jakt. Blåser ikke opp haren på samme måte som 6,5x55 gjør. Et uheldig vomskudd med 22 savage på en hare gir litt tarm ut av ugangshullet.. Med 6,5, så er den helt ferdig vommet. Bare å føgle tarmen 5-6 meter ut i steinrøysa, så finner du restene av haren med et 10 cm stort hull i siden..

Helmantel = mye skadeskyting/tapt vilt. Selv med 6,5. Funker sikkert fint på ei skjør rype, men det utgår for min del på hare og opp. De sitter som regels 5 meter unna steinrøysa.. Treffer du, og den får hoppet to hopp, så har den nesten garantert kravlet seg godt ned under en stein og dør der..

Link to comment
Share on other sites

Da må vel 20/76 og 222 eller 223 være et greit alternativ. Ser ikke for meg problemer med hylse(kontra randpatron), opplever hvertfall ikke det med 308 i min kombi.

 

Forbant at jeg ikke fulgte bedre med i tysktimene, den kombien var jo lekker, til en vanvittig pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for alle gode og interessante svar.

Jeg leverte søknaden for ei drøy uke siden og venter fremdeles på svar. Det lokale politikammeret har vært rask til å behandle søknader før, og jeg har hatt et lite håp om å få godkjenninga så raskt at jeg kan rekke å handle før vinterferien (uke 10) og tampen av årets vinterjakt. Nå ser det ut til at det ikke går - og fordelen med det er at jeg har mye bedre tid på å leite etter det rette våpenet. Og da er det jo straks mer aktuelt å kikke utenlands.

 

Men hvordan gå fram for å handle fra Tyskland eller Sverige? Finnes det en tråd her som beskriver framgangsmåten? Finnes det transportører som sender over grensa, eller må jeg hente selv?

 

Når det kommer til kalibervalg, så er jeg mer åpen etter deres innspill. Ideelt ønsker jeg nok ei børse i 20/.222, men innser at både .222, 6,5x55 og 7x57R dekker mine behov. Hagleammo i cal 16 er vel også mulig å oppdrive, selv om det er mindre utvalg enn både 12 og 20.

Link to comment
Share on other sites

Børt-Erik. Dersom du vil importere fra Tyskland så skriver du FOR EXPORT i merknadsfeltet på søknaden. Selger ordner papirene i Tyskland. Det er meget enkelt for registrerte våpenhandlere å gjøre det, krever litt mer av privatpersoner men de fikser det. Send en melding på egun.de til selger og spør om det er ok at du byr. Jeg har stor sett fått ja. Ofte vil de ha et gebyr, jeg har betalt fra 50 - 100 euro for at de skal fikse papirer, samt transport. Scan og send våpensøknad per mail, behold originalen selv. De gangene jeg har gjort det sånn har pakken kommet med posten. Det blir en ventetid mens norsk toll får fingeren ut... og de vil ha original våpensøknad, kopi av kjøpekontrakt (skriv ut og send med auksjonen) samt utskrift fra din bank om overføringen. Så betaler du 20% toll i Norge. Du kan regne med at hver euro du byr koster deg omtrent en tier totalt sett, med alt. Dersom du vil kjøpe på egun.de så må du registrere deg i god tid. Det tar en stund, de vil ha kopi av passet ditt blant annet. Det er egentlig betryggende, så unngår man scam. Egun har en egen betalingsløsning, lik betalingsløsningen til finn.no, der pengene står på konto til begge er fornøyd.

 

Dersom du vil hente selv slipper du tollen, dersom børsa koster under 6000.- som er grensa for verdien av varer man kan ta inn etter utelandsreise.

Link to comment
Share on other sites

@ Skaubjønn: Toll fra Tyskland...?

Jeg importerte nylig en drilling, og den betalte jeg kun 25% mva på kjøpesum og frakt, samt tollgebyr for selve behandlingen.

Den ble sendt delt i to esker hvorav kun løpssettet ble stoppet i tollen. Baskylen kom hjem gitt...

Uansett, jeg hentet den siste pakken selv på postens godsterminal og tollet den inn.

Tolleren lurte på hva drilling var, og jeg sa det var den løpspakken som lå i esken. Jeg ville IKKE fortelle at det bare var halve våpenet, siden baskylen lå noen timers kjøring unna.. Viktig å holde ting enkelt for disse tollfolka, så de ikke får noen ideer...

Link to comment
Share on other sites

Nydelig våpen synes jeg. Må da være rypejegerens drøm dette her.
Nå har slike Heym 22 oppspenner, så de er vel ikke optimale støkkjaktvåpet.

 

Som skrevet over er de noe av det letteste jeg vet om, men de har måtte ofre noe for å få den vekta. Bland annet er den ikke mulig å dele uten verktøy. og den har bare én slaglås. Nå er omstilleren svært intuitiv, med knapp på¨siden, som skyves opp til hagle, og ned for rifle. De er laget i mange utgaver, én avtrekker og fransk snellert, tysk snellert, med ekstra avtrekker for å spenne snellerten. I tillegg har jeg sett bilde av en med vanlig sikring, hvor jeg lurer på om slagmekanismen spennes med den ekstra avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt på PM: Hello, I live in Norwegen, is it OK if I bid in this auction?

 

Så svarer mange privatpersoner at det går ikke, og noen svarer at jada det fikser de. Butikker som annonserer med internationale versand svarer alltid ja. Da spør jeg om shipping and handling costs, og får et svar som varierer fra 50 - 200 euro. Resten tenker ikke jeg på, det blir selgers ansvar. De to siste gangene har det blitt sendt med DHL, de andre husker jeg ikke. Pakken kommer på posten, når den er tollet inn.

Link to comment
Share on other sites

Vel, flere som sier det er umulig å sende til Norge, som sier DHL ikke frakter våpen, som sier og sier. Greia er at det er opp til selger om han vil ta jobben. Det er jo enklere å bare selge til en i Tyskland, selvsagt. Så blir det opp til deg da om du vil betale det de vil ha for å sende til deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også selve løyvet koster 20e. Men, de tar det de tar. Jeg synes ikke det spiller allverdens rolle. Så lenge utgiftene er klare på forhånd så vet man jo hva man betaler. Om man kjøper et våpen til 850 euro, så vet man at det tilkommer 150 euro for transport ++, og at man må betale 22% moms når man får børsa hjem.

Euroen er på 8.28 nå. Man betaler altså 8280 + 22%/1821 = 10101.- Dersom man kjøper en børse som vil koste 20 i Norge, så har man jo trent bra på å importere selv. Det er dette regnestykket som gjør at jeg stiller meg noe uforstående til å kjøpe en kombi i Norge, så lenge man kan få en drilling fra Tyskland til samme prisen... Men det er jo bare et tips, hver sin smak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også denne var pen Amatør. Men, kolben er jo ramponert på ett eller annet tidspunkt. Det er nok med svært korte armer som har brukt denne. sånt senker jo prisen, så om man kan leve med det så få rman rimelig børse. Eventuelt om man selv er i størrelse small og vil fjerne forlengeren.

Link to comment
Share on other sites

Ja, pen. Selv om jeg i utgangspunktet var ute etter et standardvåpen i et standardkaliber, så er det jo fristende med noe sånt som dette. Skamfert kolbe kan jeg leve med, jeg er ute etter et bruksvåpen. Og med denne vekta kan børsa bli med i sekken på turer hvor jakt ikke er det primære.

 

Kikkertmontasjen - noen som vet hvordan den fungerer?

 

Jeg ser det er bare en avtrekker, og en hendel på kolbehalsen + en hendel rett over avtrekkeren på venstre side av baskylen.

Er det noen av dere som vet hvordan avsikring og løpsvalg foregår på denne børsa? Er det sikringa som er på kolbehalsen - og løpsvelger over avtrekkeren?

Link to comment
Share on other sites

Ja, løpsvelger over avtrekkeren. Opp for hagle, ned for rifle. Hendelen på kolbehalsen tror jeg er oppspenner, ikke sikring. Jeg tror også denne har én slaglås.

 

Kikkertmontasjen er en hakemontasje, det fineste som finnes. Kikkerten tas av ved å trekke låsen bak bakover, og vippe opp siktet. Om man vil bytte sikte, er man nødt til å finne noe som har ganske lik lengde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg holder også ett ønske om at hagle avtrekket er på fremste avtrekker da det kan gå fort for seg når det spretter opp en fugl eller rådyr.

Da er det greit at det første du når er hagle avtrekket og ikke rifle.

Har nå fått hjem min Baikal Taiga i 223rem og hurtig montarsen for kikkerten er også kommet og montert.

Har tatt 6 skudd med rifle løpet med puss mellom hvert skudd og prøvd 3 skudd fra hagle løpet, så nå skal kikkerten skytes inn og leirduebanen besøkes flittig, men jeg må si at det føltes rart å skyte hagle med de store åpne riflesiktene i veien for sikte banen på hagleløpet :P

 

Skal se om jeg etterhvert får lagt inn noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt våpen Jeger bb

 

Når jeg ser i ladeboken så ser det ut av tabellene at 222rem har større hastighet en 223rem og da de stort sett bruker de samme kulene så ser jeg for meg at 222rem vil ha større sjanser for å ødelegge mere kjøtt på et rådyr i forhold til 223rem. I min bok får 223rem +poeng for pris og tilgang på ferdig amo og "litt" snillere hastighet i forhold til de andre små rådyr kalibrene som er nevnt tidligere i tråden.

 

Vil bare kommentere ovenstående.

.223 Rem har større hylsevolum enn .222 Rem,... ikke mye, men den er der. - Den har en større hylse,- og dette tilsier at dens større volum, (plass for MERE krutt) også har potensiale for en HØYERE hastighet sammenlignet med .222 Rem.-... dette er ganske så fundamentalt. :)

Tror likevel at ditt valg mht .223 Rem, er et godt valg når du også skal bruke den på Rådyr og kan lade med tyngre kuler enn hva .222'en liker,... og dermed som du sier,... får du på kjøpet også "litt snillere hastighet".

Lykke til med nytt våpen.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt våpen Jeger bb

Vil bare kommentere ovenstående.

.223 Rem har større hylsevolum enn .222 Rem,... ikke mye, men den er der. - Den har en større hylse,- og dette tilsier at dens større volum, (plass for MERE krutt) også har potensiale for en HØYERE hastighet sammenlignet med .222 Rem.-... dette er ganske så fundamentalt. :)

 

Takker for det.

Dette er den samme tanken jeg også hadde...men da jeg leste i Ladeboken nr6 så fikk jeg til min forferdelse se at 222 får mere fart med samme mengde krutt kontra 223 og det var det jeg mente å få frem.

For eksempel:

62grs (4gram) Norma SP kule med 22grs N135 = 889m/sekundet, maksladning i 222Rem.

62grs (4gram) Norma SP kule med 22grs N135 = 834m/sekundet i 223Rem.

Man må faktisk bruke 2grs mere krutt i 223en for å greie å gå forbi 222en: 24grs med N135 gir 900m/sekundet og maks ladning for dette kruttet.

 

Den eneste forklaringen jeg finner på denne forskjellen på fart med samme mengde er at siden det er mindre volum i 222en så er det også mindre luftvolum igjen i hylsen ved samme kruttmengde kontra 223en og det gir bedre/raskere kruttforbrenning som resulterer i mere trykk og fart.

Altså så har du rett i at du får mere fart i 223en med å utnytte hylsens volum, litt å hente, men ikke mye, bare 11m/sekundet med 2grs krutt. Dette eksemplet er med Vihtavuori N135.

Min feil, håper det ble bedre forklart nå........ :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...