Jump to content

Kombi til småviltjakt – kalibervalg


Børt-Erik

Recommended Posts

Plutselig har det gått opp for meg at det er en kombi jeg må ha.

 

Å skyte fjellryper med rifle er utrolig artig, og noen dagerer det en jaktform som gir bra utbytte. Til nå har jeg båret rifla på sekken, og gått med hagla i hendene, eller båret hagla med Quickshooter. Dette funker, men er både tungt, og det blir mye styr når sekken skal av, hagla, skal settes bort, rifla skal av sekken, det skal smyges 10-20-30 meter til, og jeg må finne et godt anlegg.

 

Det er sjelden jeg klarer å bestemme meg for å la hagla eller rifla bli igjen hjemme, men to gevær på tur føles ofte som litt for mye. Den opplagte løsninga er en kombi (evt en drilling, men jeg tror jeg nok så sjelden vil savne to hagleløp). Bruksområdet er altså primært fjellryper, men også gås, rev, hare og annet småvilt er aktuelt.

Jeg holder litt utkikk på bruktmarkedet, og har sett etter kombier i .222, men så ser jeg at det også finnes en god del kombier i 6,5x55 på markedet.

 

Både fordi jeg ikke har allverdens av penger, men også fordi fjellrypejakt ofte medfører litt hardhendt våpenhåndtering, så er jeg ute etter et rimelig våpen. Det blir fort noen skraper i stokken og litt skrubb her og der ved klatring i steinura.

 

Så spørsmål 1 er – kalibervalg: .222 eller 6,5. Kjør debatt! Noen vil sikkert anbefale kragekaliber, men jeg lader ikke selv, og er ute etter et kaliber med god tilgang på ferdigrulla til anstendig pris. Derfor utgår f eks 5,6x50R/ 5,6x52R. Ett mulig alternativ er selvfølgelig .223, men jeg er skeptisk til større hastighet og dermed større fare for sprengte ryper.

 

Smell og rekyl er viktig. Av erfaring vet jeg at .222 har beskjeden rekyl, og smellet er ikke all verden. Lyddemper er selvfølgelig (og dessverre) uaktuelt på en kombi. Hvor mye mer smeller og rykker 6,5 i forhold til .222? Stort sett skyter jeg med .308 med demper (x-bolt med hausken standard), og det er rekyl som er hensiktsmessig for meg til småviltpresisjon, men særlig mer rekyl enn det vil jeg helst unngå.

 

Er det det andre fordeler med 6,5x55 som kaliber i en småviltkombi – utover tilbudet av børser på bruktmarkedet.

 

Haglekaliberet skal være 12 eler 20 og jeg tror i grunnet valg av haglekaliber ikke spiller så stor rolle. Mulighet for ekstra løpssett for dobbel hagle er et pluss, men ikke kjempeviktig.

 

Spørsmål 2 – er det andre ting jeg bør være obs på?

 

Jeg regner med det skal la seg gjøre å skyte nogenlunde greit med hagle og kikkert på lav forstørrelse, men ser at blant annet Finn og mange andre kombier kan settes opp med hurtigmontasjer med grei presisjon til en overkommelig pris. Kikkertvalg avhenger delvis av hva som finnes på bruktmarkedet, men ideelt ser jeg for meg 2-8 x 33 av så bra kvalitet jeg kan ta meg råd til. Fjellrypejakt i mørketida betyr ofte skyting i ganske dårlig lys.

 

Sammenloddet eller frittliggende løp?

 

Rekkefølgen på avtrekkerne?

 

Slitasje og andre spesielle forhold ved bruktkjøp? Presisjon er selvfølgelig viktig. Jeg antar mange kombier har stått mye i skapet, og at løpsslitasje er minimal. Men rust og dårlig vedlikehold kan selvfølgelig forringe kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

ENIG!! å bære rundt på to våpen har sine ulemper, men det har kombi og drilling også da :D

Nok om det.

Er stor fan av 222, da jeg har skutt veldig manger ryper, og div annet vilt med kalibret, og synes det er genialt. Har hatt 223, og det var ikke helt min greie.

6,5x55 er et bra kaliber, men i en kombi :? og er mye smell og rekyl til slikt vilt...sier jeg som har drilling i 7x57R :lol: selv om den avgir fint lite rekyl da..

 

Sabatti sine kombier er fine synes jeg, og fås også i 22 hornet, aldri prøvd dette kalibret på jakt, og er vel en del mere vindutsatt en 222 osv. Men mange som sverger til det kalibret, syyykt lyst på et våpen i det kalibret selv :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en god del små- og stor hønsefugl med .222. Bra kaliber til dette, men har sprengt noen ryper. Jeg ville ikke utelukket .223, da disse løpene ofte kommer med større riflestigning, noe som gjør at du kan benytte tyngre kuler, og dermed lavere hastighet med opprettholdt presisjon, noe .222 i mindre grad tillater.

Min oppfatning er at en kombi bør være så lett som mulig for å kunne brukes som ei hendig hagle. Grammene fort kommer ved montering av kikkertsikte. Derfor er min anbefaling 20/76. Ref forrige resonnement, vil jeg også være forsiktig med å sette på et for stort kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, .222 var førstevalget mitt.

Men så ser jeg at det er mer å velge i hvis brukte kombier i 6.5x55 tas med i utvalget.

Og så kom jeg til å tenke på at 6,5 rusler ut av løpet i mer moderat hastighet (omlag 800 m/s for Norma jaktmatch) mot .222s høyere fart (940 m/s). Og jeg har jo sprengt et par ryper med .222, men aldri med .308. Dessuten har jeg opplevd at gåsa ikke stopper for helmantel i .222 - men det gjør den kanskje for en litt større kule? Og så er det jo kanskje større ammoutvalg for 6,5?

 

Men så var det smell og rekyl da. Jeg har liten erfaring med 6,5 og vet ikke om den sparker noe særlig mer enn .222.

 

Det beste er vel å få kjøpetillatelsen på plass og slå til før grubleriene tar overhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle hatt småviltkombi:

 

1: Hagle: Spiller liten rolle når det gjelder kaliber. 20/76 gjør kombien smekrere.

2: Rifle: .222 er kanskje det fineste kaliberet om du ikke skal ha randpatron. .22 Hornet er ikke gæli det heller, men å få tak i ammunisjon er ikke nødvendigvis det letteste på kloden. Helmantel er greia på det minste småviltet som skal spises. Flyr gåsa, prøv feks patroner med Rhinokule. Den egner seg godt til rådyr og.

3: Rifleavtrekk: På bakre avtrekker. Synes selv det er best med hagla på fremre, både når det gjelder å skyte raskt og når det gjelder avstand fra pistolgrepet til avtrekkeren.

4: Kikkert/montasje: Ville brukt hurtigmontasje hvor man tar hele montasjen av sammen med siktet. Da kan du sette det på ved behov.

5: Loddet/ikke loddet: Synes løp som henger sammen er penest. Ser litt mer kompakt ut da. Det er imidlertid fare for mer stigning på treffene, men det problemet er i grunn størst på skytebanen hvor man kanskje skyter fem relativt kjappe skudd. På jakt er ikke dette noe tema i grunn.

 

Hadde selv en Antonio Zoli 12/76 - .222 med loddet løp for noen år siden. Rifla var på bakre avtrekker. Likte den svært godt. Jeg hadde en Leupold 1,25-4x20 i fast montasje. Angret på at jeg ikke kjøpte hurtigmontasje selv. Hadde lite problemer med treffpunktendring ved kjappe skudd. .222'en generer kanskje ikke så mye løpsvarme som grovere kalibere? Mange hevder, sikkert med rette, at det fort kan oppstå problemer med å få ut hylsa etter skudd, da utdrageren kan glippe. Dette er et nærmest ikke-eksisterende problem med randpatroner. Opplevde aldri problemer med det selv.

 

Så skulle jeg hatt ny småviltkombi i dag, hadde jeg kjøpt en med samme spesifikasjonene som den jeg hadde, bare at jeg hadde valgt hurtigmontasje i stedet for fast, og jeg hadde satt på et sikte med større maksforstørring. Selvsagt er det en smule stilbrudd å sette på et sikte med feks 2,5-10x50, men da har man i det minste et større bruksområdet i og med at den egner seg mye bedre til skumringsjakt og jakt på lengre hold, henholdsvis feks revejakt og toppjakt. Tror jammen jeg kunne tenkt meg å ha satt på en Zeiss Diatal 7x50 med ret 66 (kors med lys) eller lignende.

 

Du nevner 940 m/s i .222. Det finnes en patron som kalles Norma fågel. Den rusler av gårde i 850 m/s. Bør funke bedre enn jaktmatchen, som går 940 m/s.

 

Når det gjelder smell, vil du neppe merke så voldsomme forskjellen. Det smeller høyt uansett, så lenge man ikke bruker lyddemper. Lyddemper er ikke noe tema til kombi. Kan hende det finnes et eller annet, men...

 

Ellers vil en 6,5x55 gi mer munningsvipp enn .222. Kombier er gjerne nokså korte, og dermed blir vippen tydeligere på grovere kalibere. Rekylen er ikke akkurat stygg på verken den ene eller den andre, men betydelig mindre på .222'en likevel.

 

Likevel har 6,5'en noen fordeler fremfor .222'en. Du kan dra ut holdet mer, den er mindre påvirkelig av vind, og den kan være snillere på småviltet i og med at kulene er mer solide i samme fart. Om .222 er smått, er den likevel en liten hissigpropp. I tillegg er jo 6,5'en mer universal enn .222. Man kan skyte elg med den (men er det egentlig noen som drar meg seg kombien på elgjakt? Har aldri sett noen selv).

 

Men, til tross for det, jeg hadde gått for småen. For meg er småviltjakt lik småviltkaliber. Kanskje følelse fremfor fornuft, men lell. :-)

Link to comment
Share on other sites

Her er `noen alternativer fra Finn i dag:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... kombi%2020" target="_blank

Zoli i 20/76 + 6,5

Slettes ikke ueffen. Kikkert kommer i tillegg, og kanskje ringer også. Ikke så mye informasjon i annonsen, men absolutt interessant

 

Et annet alternativ er denne

Krigehoff i 20/76 + 222

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... kombi%2020" target="_blank

Bortimot uaktuell pga :cry: pris

 

Denne ser også aktuell ut:

Finn 12 + 222

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=kombi%20" target="_blank

Hvor mye tyngre er denne enn de over?

Kikkerten som følger med er jo interessant, men kanksje ikke så egnet til våpenet

 

Det er litt å velge i:

Marocchi 12 + 6,5

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=kombi+" target="_blank

Merket er ukjent for meg, men prisen gjør denne absolutt interessant

 

Og denne

Miroku 12 + 6,5

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=kombi+" target="_blank

 

Det er flere der ute, men dette er noen smakebiter.

Men hva pokker skal man gå for?? :roll:

Link to comment
Share on other sites

mye bra i ko-stens innlegg!

Her er mine 2C:

1. Kjøp drilling. Jada, det er dyrere her i Norge, men ikke om du importerer selv. Je ghar kjøpt 4 drillinger via Tysk nettauksjon (egun.de), og det har vært helt uproblematisk. Du får drilling til kombi-pris. Lær deg å bruke den, og ta den med høst som vinter, så blir du glad i den. Mange tråder om dette, hvis du er interessert.

2. Hurtig avtagbart kikkertsikte er et must. Dersom det hakemontasje på har du mindre mulihgeter til å sjonglere med sikter enn om det er svingmontasje. Men det finner du ut av.

3. Kaliber... vel, det spiller ikke allverdens rolle, faktisk. Jeg har skutt en del ryper med gamledrillingen i 6.5x55, og det gikk fint det! ikke rare rekylen i 6.5 uansett da. Kunne spise inntil kulehullet siden jeg brukte tung kule i lav hastighet. Da har du topp patron til rådyr/gås. Jeg har skutt rype med småviltkaliber også (223, 5x6x52R, 22-250, ja og så 22lr da), men jeg synes det ble penest slakt og best kontroll på vindavdrift med grøvre kule.

4. Haglekaliberet, spiller liten trille.

5. Rekkefølge på avtrekkerne... Ser mange anbefaler hagle på fremste løp. Det har jeg aldri hatt i de kombiene og drillingene jeg har eiet, og der har aldri vært et problem for meg. Et kombinasjonsvåpen krever tilvenning uansett.

Link to comment
Share on other sites

5. Rekkefølge på avtrekkerne... Ser mange anbefaler hagle på fremste løp. Det har jeg aldri hatt i de kombiene og drillingene jeg har eiet, og der har aldri vært et problem for meg. Et kombinasjonsvåpen krever tilvenning uansett.
Dette var så upresist at det nesten ikke var leselig.

 

Drillinger har somregel bare to avtrekkere, og den fremste avtrekkeren er nesten alltid både hagle og rifle, kun avhengig av hvordan omstilleren står.

Link to comment
Share on other sites

Er uenig med dere her da Amatør og Skaubjønn :lol: Det er en grunn til at drillinger i 5,6x52R er billige.

5,6x52R er umulig å skaffe helmantelkuler til, norma produserer ikke lengre, og S&B er kun de som ennå har ferdigammo i helmantel, kuler prøvde jeg skaffe i S&B for lading til min forrige drilling, noe jeg ikke klarte.

Måtte kjøpe i et enormt kvantum for at Schou skulle ta de inn i sitt varelager.

Så styr unnna 5,6x52R...er min mening da :D

Link to comment
Share on other sites

5,6x52R er et meget fint kaliber for sitt bruksområdet. Dersom du er villig til å importere kuler fra utlandet blir prisene mye rimeligere. .228, 100 stk. S & B fra 19,70 Euro og 500 stk. fra 91,50. Synes dette høres ikke så j...ig forferdelig ut. Det er også bra med hensikt til norske importører som virkelig trenger litt konkurranse i sine uønskete monopol stillinger.

Link to comment
Share on other sites

Til dere alle: Takk for gode og interessante svar.

 

Her er min oppsummering så langt:

5,6x52R og andre mindre vanlige kalibre er ikke interessant. Jeg lader ikke selv - og har ingen planer om å begynne med det. Fordeler ved ulike kalibre som kan oppnås som resultat av spesielle ladninger (tyngre kule + lavere fart) er heller ikke relevant for meg.

 

Drilling eller kombi? Som regler nøyer jeg med ett skudd på fuglejakt, og det er et lite offer og avstå fra to haglemuligheter. Jeg antar det er lettere å finne en kombi med ok vekt til ok pris, en å finne en drilling med ok vekt/pris? Et ekstra hagleløp må jo nødvendigvis veie litt?

 

Kjøpe i Norge eller Sverige evt Tyskland? Jeg har for liten erfaring og kunnskap (og tyskkunnskaper) til at det gir særlig mening for meg å leite på egun. Import må nødvendigvis ta noe mer tid, bla til å sette seg inn i hva som skal fylles ut? Jeg avviser ikke muligheten av å importere, men er usikker på om det er verdt strevet for meg - uten en kyndig veileder i faget.

 

Vekt - ja, dette er viktig. Jeg er bare usikker på hva som er idealvekt. Hagla mi veier 3,3 (Lanber Gyttorp) og det er i grunnen ok. Jeg kan sikkert klare et par hundre gram til, men det vil jo være hyggeligere å bære ett lett våpen. For lett går kanskje ut over skytinga? Og lett våpen kombinert med kikkert gir kanskje dårlig balanse? Men det er litt detektivarbeid å finne vekta på ulike våpen og kombinasjoner - ofte er ikke vekt oppgitt i annonser og på butikkers produktsider.

 

Kalibervalget står altså fortsatt mellom 6,5x55 og .222.

Fordelen ved 6,5 er muligens mindre skade på kjøtt (gjelder dette også i kjøpeammo - eller forutsetter dette spesialladninger, @skaubjønn?)

Bedre tilgang og større utvalg i ammo i butikk.

Noe bedre rekkevidde (men er det egentlig interessant - jeg er usikker på om jeg er god nok rifleskytter til å skyte småvilt på over 150m - og for postjakt kan jeg bruke annen rifle).

Mulighet for å kombinere stor- og småviltjakt? Er det egentlig aktuelt? Jeg tipper resten av jaktlaget blir grinete hvis jeg begynner å plukke orrhaner under elgdrevet - og grinete hvis jeg plukker elger når jeg er på rypejakt for meg selv.

Bedre utvalg på bruktmarkedet (- og muligens bedre verdi ved evt videresalg? det siste spiller ikke så stor rolle, for jeg ser uansett for meg et våpen i økonomiklasse).

Ulempen er muligens en del kraftigere rekyl, men jeg har lite erfaring med 6,5. .308 uten demper synes jeg er for mye rekyl for å prikke ryper og annet småtteri, men rekyl fra 6,5 uten demper er kanskje en god del svakere enn rekyl fra .308 uten demper???

 

Fordelen med .222 er lavere smell og rekyl og et kaliber mer tilpasset jaktformen.

Ulempene er noe mindre utvalg på bruktmarkedet - og muligens større skuddskader/fare for sprengte ryper.

Link to comment
Share on other sites

Baikal har en egen småviltkombi. IZH-94 Sever. Kal. 20 hagl underst. 22LR eller 22mag over. Nett og grei 3,0kg. ca.

 

Har sett en slik i aksjon (22mag/20); den overbeviste ikke meg; elending presisjon og varierende treffpunkt (ja, den hadde kvalitetsoptikk og skikkelig montasje). Mandagseksemplar-kanskje?

Men jeg liker ideen-absolutt; ypperlig til å rote rundt i nordmørske steinrøyser på jakt etter ryper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på mitt tredje kombivåpen, begynn en plass, du blir frelst, og garantert at du blir å bytte og prøve deg fram :D
Da er det viktig å ikke vende seg til å ha hagleavtrekkeren på fremre avtrekker. For når man finner drømmekombien i bruktmarkedet, har den garantert rifleavtrekk på fremre. Uansett hva Jørun Lien måtte skrive.

 

Så om man absolutt må ha hagleavtrekk på fremre, kjøp drilling. Drillingen er støkkjaktvåpen med mulighet for rifleskudd. Kombien er egentlig mer en rifle med haglemulighet.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så ligger dey en Sauer m54 til salgs for 16.000(tror jeg det var) på forumet robsoft.nu. Den er i Finland, men selget skriver at eksport til Sverige er greit. Mulig det er greit til Norge også?

 

Kaliber er vel ikke helt det du er ute etter 16/70 og 7x65.

Etter det jeg har lest skal dette være en fantastisk kombi.

 

Sjøl har jeg en Brno 502 i 12/70 og 222 som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i hine hårde dager. Veldig bra presisjon, men jeg synes denne er for tung og kort. Valmet'en er vel også av de tyngre, men her får man jo tak i relativt rimelige løpssett fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så ligger dey en Sauer m54 til salgs for 16.000(tror jeg det var) på forumet robsoft.nu. Den er i Finland, men selget skriver at eksport til Sverige er greit. Mulig det er greit til Norge også?

 

Kaliber er vel ikke helt det du er ute etter 16/70 og 7x65.

Etter det jeg har lest skal dette være en fantastisk kombi.

 

+1! :D Sauer 54 er noe av det beste som har blitt produsert i kombi segmentet enn så lenge. Kan trygt anbefales. Nedenfor får TS se på mye godt. Alt fra fine BRNO over Blaser, Sauer 54 til Heym 55 og alle disse fra under 1000.- Euro til maks 1675.-. En Krieghoff Teck fra 2795.- Nesten alle våpen inklusive montasjer og kikkertsikter.

 

http://www.waffen-schrum.de/shop/index. ... ext_page=2

Link to comment
Share on other sites

må vel si at jeg lurer litt på anbefalinger o mValmet kombi (spett....) til 15 lapper, når man får denne drillingen med sikring på kolbehalsen hjem til samme pris http://egun.de/market/item.php?id=4807305. Hver euro man bruker på egun.de tilsvarer en tier hjem. Og ligger man på været enten i Tyskland eller Sverige så blir det betydelig billigere. Men hver sin smak!

Link to comment
Share on other sites

Nå var det riflekaliber som var lett tilgjengelig og til en rimelig pris som var prioritert for trådstarter. Et kjapt søk på ammunisjon, sier at J&F tar over 40 kroner smellen for Norma helmantel i 7x65R (riflekaliberet i drillingen du linker til), og det kan knapt kalles rimelig. Ikke alle butikker har kaliberet heller. Hjemmelading er heller ikke aktuelt, og da blir det kostbart i lengden å skyte med. Du skrev jo selv lengre opp nettopp om tilgang på rimelig ferdigrullet og at 5,6x52R da utgår. 7x65R kan knapt sies å være rimelig ferdigrullet. Til sammenligning har J&F .222 Norma helmantel til drøyt 12,- pr skudd og et bedre utvalg.

 

Valmeten jeg linket til (og jeg ser den er linket til tidligere) har .222 rifleløp, og det følger med en bra kikkert (det står Zeiss HT, men det ser ut som en vanlig Victory av litt nyere årgang). Er ikke denne interessant, kan man fint få 8- 9 000,- for den (om den har lys. Et par tusen mindre uten lys). Da blir det ikke så dyrt heller. Dessuten har den hurtigmontasje, og den er så å si ubrukt. Koffert og ammunisjon følger også med, og det er jo verdt litt det og.

Link to comment
Share on other sites

Har en baikal 22 wmr og 20/76 hadde litt problemer i starta med sammliger å det uannsett når det gjelder kombi vs rifle skytting er det etter min menig letter å skytte bra med rifla enn kombi men jeg har fått til baikal kombi kjøpt rett fra hylla til billig penge med montaje kunne tenkt å bytta den har skutt kråker på 80 til max 100m de detter

Link to comment
Share on other sites

>Ko-Stens

 

7x65R lader man FMJ for 7kr. smellen. (Sierra MK 175gr, til 7kr,-- Norma FMJ 150gr. til10kr) og billigere

Med Speer grand Slam så koster det 12kr.Samme pris for Oryx.

 

Dette er ganske billig egentlig, men hvis man ikke lader selv så blir du flådd :evil:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Heia og takk for gode svar.

Jeg skjønner det ikke bare er jeg som har grublet på hva som er det smarteste kjøpet av kombivåpen :D .

 

Oppsummert: Jeg går for standardkaliber - dvs 12 eller 20 i hagleløpet, og .222 eller 6,5x55 i rifleløpet. Det finnes mye fristende i andre kaliber, men jeg lader ikke sjøl og har ikke tid eller særlig lyst til å begynne med det. Jeg er fremdeles i tvil om riflekaliber: Det står hovedsaklig om rekyl, egnethet for småviltjakt og hva som finnes på bruktmarkedet. Ammoutvalg er jo godt for begge alternativene.

Haglekaliber spiller mindre rolle.

 

Et spørsmål er jo om jeg skal kjøpe noe som er så rimelig som mulig - og som gjør at jeg tåler et bomkjøp, eller om jeg skal leite etter det best mulige kjøpet. Blant rimelig kjøp er xxl's tilbud på Star-kombien. Rimeligere blir det vel neppe, men jeg er skeptisk, særlig med tanke på avtrekket. Men på finn dukker det fra tid til annen opp aktuelle pakker med kikkert og montasje for godt under 10'

 

Jeg leverte søknaden i dag. Slikt kan jo ta tid, men kanskje er våpenkontoret i Troms så kjappe at jeg rekker å prøve nytt våpen på denne vinterens ryper? Men det er kanskje vel optimistisk. Hvis ikke, har jeg jo rimelig god tid på meg, og kan vurdere import

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik: Kravet til rådyr er basert på 222, akkurat som kravet til elg er basert på 6,5. Det er med andre ord absolutt anbefalt (og lovlig) minimum og ikke nødvendigvis optimalt. Om bruken er primært småvilt og kanskje et og annet rådyr er det nok det beste valget, om du forventer å jakte mye rådyr vil kanskje 6,5 være å foretrekke.

 

Personlig liker (stryk det, elsker er nok et bedre ord) jeg 222, det er en vakker patron. Og med 1:9-pipe og hjemmeladninger er den utrolig fleksibel. Med 1:14-pipe og fabrikk er den ikke dårlig, men det begrenser mulighetene litt. 223 er nok et litt mer fornuftig valg da.

Link to comment
Share on other sites

bobby, har du skutt rype med 6.5x55? Det har jeg. Jeg har ikke skutt rype med 222, men med 223 med lette ladninger, 22-250 og 5,6x52R. Min erfaring er at jeg har fått minst kjøttødeleggelse med 6.5 ladet med tunge kuler. Det er ikke rekyl å snakke om i en 6.5x55 eller 6.5x57R, og dette kaliberet er mye mindre påvirket av vindavdrift, som kan være et sant h...te å beregne i fjellet. Min erfaring er at 6.5 fungerer fint på rypa. Har du andre erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del ryper med .308 denne sesongen. Slaktene blir fine med greie hull. Med demper føles det heller ikke som overkill. Jeg har tidligere skutt noen få ryper med .222, og de slaktene ble litt smågrisete. Jeg har også skutt gås med .222 helmantel. Den var var gjennomskutt i bukhulen og vagget raskt avgårde mot vannet bak en jordvoll. Erfaringsgrunnlaget er for tynt til å trekke noen bastantne konklusjoner, men jeg er ikke sikker på om .222 er den ideelle småviltpatron, selv om den er pen å se på. Det som taler for .222 er mindre rekyl. Det spiller en vis rolle når små mål skal prikkes på dryge hold uten perfekt anlegg og noen ganger så raskt som mulig - før rypene letter.

 

Formålet mitt er primært småvilt. Her er lite rådyr, selv om de brer seg nordover. Til elg er kombien neppe aktuell uansett.

 

Jeg har en gang hatt en jerv på skuddhold under rypejakt. Sjansen for at det skal skje igjen er kanskje mindre en en til en million. Men hvis det skjer igjen, så vil jeg gjerne være forberedt med egnet riflekaliber. Men både .222 og 6,5x55 dekker jo det behovet.

 

Akkurat i det jeg skal poste dette innlegget, så tok jeg en kikk innom finn igjen. Og en sjekk på ammopriser... Hmmm... 7x57R ammo er jo ikke så dyrt - man får helmantel ned i 14-15 kroner. Og utvalget av brukte børser ser interessant ut....hmmm....hmmm.....

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn;... det er ikke med tanke på større kjøttødeleggelse når jeg jeg bruker ord som "overkill".- - Det jeg mener å fremheve er at å bruke såpass kraftig patron som 6,5x55 (mange mener den er ypperlig på Elg) på en liten fjellrype er å ta i... "te gangs", som vi sier i Trøndelag.

Patroner som 222R (som jeg selv bruker i beskjedent omfang) og 22Hornet mener jeg er patroner mye mer egnet for jakt på dette delikate og lille viltet som en rype jo er. - Dette er patroner som "brenner" mindre en halve kruttmengde sammenlignet med en "seks å halv" og dermed smeller mindre, er helt uten rekyl og som ofte er å finne i smekre/lettere våpen.

 

Alle er overbevist om at en 6,5x55, en .308 eller 30-06 dreper en rype,... men det finns altså patroner som er MYE mer egnet for oppgaven...til sammenligning... i Sverige er det forbudt med kraftigere patroner enn ... 22 LR på rype.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig stengt at jeg ikke skulle skrive noe i denne tråden....men...

Har nå bestilt meg kombi og har tengt den skal få tjenestegjøre på drev jakt etter rådyr og rev, kanskje den får prøve seg på gåsejakt, men jeg har ingen tanker og planer om hvordan bedrive rypejakt.

Hadde ønske om 6.5x55 men da xxl kom med tilbud på Baikal Taiga ble det bestilt en i 223rem.

Hadde bestemt meg på forhånd om at de to kalibrene var gjeldende ene og alene pga pris på ferdigrullet amo og tilgang på komponenter når jeg får montert opp ladepressen.

Når jeg ser i ladeboken så ser det ut av tabellene at 222rem har større hastighet en 223rem og da de stort sett bruker de samme kulene så ser jeg for meg at 222rem vil ha større sjanser for å ødelegge mere kjøtt på et rådyr i forhold til 223rem.

I min bok får 223rem +poeng for pris og tilgang på ferdig amo og "litt" snillere hastighet i forhold til de andre små rådyr kalibrene som er nevnt tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tengt at jeg ikke skulle skrive noe i denne tråden....men...

Har nå bestilt meg kombi og har tengt den skal få tjenestegjøre på drev jakt etter rådyr og rev, kanskje den får prøve seg på gåsejakt, men jeg har ingen tanker og planer om hvordan bedrive rypejakt.

Hadde ønske om 6.5x55 men da xxl kom med tilbud på Baikal Taiga ble det bestilt en i 223rem.

Hadde bestemt meg på forhånd om at de to kalibrene var gjeldende ene og alene pga pris på ferdigrullet amo og tilgang på komponenter når jeg får montert opp ladepressen.

Når jeg ser i ladeboken så ser det ut av tabellene at 222rem har større hastighet en 223rem og da de stort sett bruker de samme kulene så ser jeg for meg at 222rem vil ha større sjanser for å ødelegge mere kjøtt på et rådyr i forhold til 223rem.

I min bok får 223rem +poeng for pris og tilgang på ferdig amo og "litt" snillere hastighet i forhold til de andre små rådyr kalibrene som er nevnt tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Betyr ammopriser så veldig mye da? Om en finner et fint bruktvåpen i "ukurant" kaliber for en bra pris har en gjerne "penger til overs" til en solid haug patroner! Og hvor mange rifleskudd skyter en med en kombi/drilling pr år? Er jo ikke akkurat den børsa en tar med på banen og mengdetrener med..

 

En kan gjøre sensasjonelle kjøp på "ukurante" våpen innimellom ( feks en fin, tysk kipplauf (med sikte og montasje) i 9,3x72R til prisen av 2 kasser øl (altså billigere enn en Baikal :shock: ), ja da går det greit å bestille 200 fabrikkpatroner :!:

Link to comment
Share on other sites

Går ikke mange skudd i løpet av et år med kombien. Skuddene kan nesten koste det de vil. Blir neppe så innari dyrt vs en god jaktpatron i 12/70, jegeravgift, jaktkort osv.

Forskning på banen går tregt. Man bør ta en kopp kaffe mellom hvert skudd for at løpet kjølner. Så er ikke rare utgiften der heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...