Jump to content

Barnes Grenade 30gr .223 på rev


krikinn

Recommended Posts

Vil anta at denne kan sammenlignes med Berger 30 grs?

 

En kompis skjøt noen rev med Berger for et par år siden. Et par av dem forsvant, men ble funnet igjen døde om morgenen. De løp videre med hull i siden, ganske stort hull, men grunt. Altfor kjapp ekspansjon? Startet å ekspandere før treff? Hastigheten var nok noe over 1 200 m/s. Det snødde tungt, så mulig kula traff en snøfille på turen, og at det var det som gjorde at kula ekspanderte tidlig? Gudene vet. Han bruker Vmax 40 nå.

 

Har selv skutt et par rev med Berger-kula. Begge døde i smellen. Begge med .222. Vet at et revejaktlag i omegnen her bruker (brukte?) Berger 30 grs på korte hold og Vmax 40 på lengre hold. Stod i et Jakt-blad for noen år siden.

 

Har skutt på spylervæskekanne på 15 meters hold med Berger, ladet til ca 1 100 m/s. Trodde det skulle bli seriøs eksplosjon, men nope... Korken fløy, og kanna sprakk. Inni kanna lå det "gullstøv". Bare bak"plata" var noenlunde hel. Ingen gjennomskudd. Får du gjennomskudd i kropp, er det noe feil ved kula!

 

Har gjort samme forsøket med 40 grs Vmax, i ca 1 000 m/s. Denne kula ville gjennom kanna på 100 meters hold, men fikk det ikke helt til... Det var bulk i andre siden. Kula var nærmest forstøvet her og. Hvordan det hadde blitt på 15 meter, vet jeg ikke. Burde prøves...

 

Om Berger og Grenade kan sammenlignes direkte, tror jeg faktisk jeg ville fortsatt med 40 grs Vmax. Selv om den bare er 0,6 gram tyngre enn Grenade, føles det ut som om den er litt tøffere.

 

Ps. Skal man ha det morsomt med spylervæskekanner, kan man likegodt sveive i gang elgrifla. En kompis skjøt med 200 grs Lapua Mega i .30-06. Steike for en eksplosjon... Bare fillete småbiter igjen av kanna. Akkurat da følte jeg at .222 og Vmax var seriøst pinglete... :oops: Han skjøt også et par appelsiner på 100 meters hold. Fant igjen biter 30 meter unna. Meeen, noe pels blir det stusselig med om man bruker noe slik! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...