Jump to content

Fotografi av våpen.


Benjamin

Recommended Posts

Heisann!

 

Lurer litt på noen ideer til måter å ta et "familie bilde" av mine våpen, når lillegutt (rifla jeg skal kjøpe) kommer :)

 

Jeg har da to stykk hagler, derav én Hatsan OU hagle, og én Weatherby Pa08 pumphagle.

 

Noen som har noen stilige ideer til hvor bilde kan bli tatt, hvordan våpnene skal stå eller ligge, eventuelle tilbehør?

 

- Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fotograferer alltid etter følgende: Fotografens intensjon.

 

Da er det vanskelig for andre både å komme med tips eller kritikk til bildet. Fordi man mangler som oftes inngangsverdiene til fotografen.

 

I ditt tilfelle så vil dette være helt avhenging av hvordan du ser for deg ditt sluttprodukt skal fremstilles. Hva ønsker du å fremheve med bildet?

 

Momenter som her kommer inn er da:

 

- brukes våpen til jakt, ønsker du å ha et jaktmotiv

- spesielle våpen? er det våpnene alene som skal være blikkfang eller helheten av bildet?

- er det konkurranse du bruker de til?

- er det gamle våpen så vil settingen bli litt annerledes (kjenner ikke de navnene du nevner)

- vil du spille på lys så er lyssetting og eksterne lyskilder noe å tenke på

- skal det være med noen eksterne? - deg/ bil/ hund etc.

 

Som du ser så er alt av inngangsverdier åpne. Du må lissom tenke deg litt rundt om - hvilket bilde har du på netthinna di? - hvilken retning har du sett for deg bildet?

 

Lag bildet slik du selv ønsker det med dine inngangsverdier. Dette er ikke et bilde som skal kritiseres eller bildebedømmes. Det er familiebildet av våpnene dine, slik du ønsker det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder mesteparten av tiden min på Voss :)

 

Men du vet, for deg som ikke eier dem, så virker det som "slarkevåpen", men for meg som eier dem og har fått god nytte av dem blir det en helt annen tankegang. Dette er ikke er skrytebilde for å si at jeg har verdens dyreste og fineste hagler, men for å vise en eierglede av å ha 2 hagler og 1 rifle.

 

Må jo si meg litt forvirret når enkelte personer tar ut mange tusen kroner extra, kun for en oppgradert trestokk, når løpet, bolten og beddingen er like solid.

 

Det er ihvertfall min tankegang :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, de to haglene er å regne som økonomihagler av billigste sort, type Slark & Co.. neppe noen sjel å fange på fotografier der.

 

 

Hvor mye må en børse koste før den er verdt et bilde - hvordan måler man verdien?

 

Den haglen som har gitt meg mest glede er den første jeg kjøpte. En slarkete og fæl Valmet 212 med hakk og sår. Gleden lå ikke i utseende -og jeg tror den kan beskrives som totalt blottet for sjel- men det var min første hagle og den gav meg en eierglede og stolthet som ingen andre våpen som jeg har kjøpt senere har vært i nærheten av.

 

Jeg kunne virkelig ønske at jeg hadde et bra bilde av den børsa.

Link to comment
Share on other sites

Tja, de to haglene er å regne som økonomihagler av billigste sort, type Slark & Co.. neppe noen sjel å fange på fotografier der.

 

Dustekommentar, ei børse trenger ikke koste flere titalls tusen kroner for å gi eiern glede. Tror det er mange som har hatt mye glede av enkle våpen i det lavere prissjiktet. Ei billig jaktrifle/hagle kan ha tatt del i vel så mange gode jakthistorier som ei børse med utsøkt gravyre og gullinlegg, eller en tacticool wannabe sniper med stjernekikkert og karbonløp.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få til en ryddigere bakgrunn, slik at det er haglen som fanger blikket. Du kan godt også prøve deg frem med utsnitt som viser bare deler av våpenet.

Her er et eksempel som jeg er godt fornøyd med:

29yp.jpg

 

Og ikke bry deg om kommentaren om billigvåpen. Jeg vet om mange Baikal enkeltløpere som har felt mye mer vilt en Berettaen på bildet over, og som er uerstattelige for eierne. Dette er våpen som eierne har et nært forhold til, og det er det som teller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...