Jump to content

Instruksjonsvideo: Hvordan lage en custom turret tabell.


Tika

Recommended Posts

Har lagt ut en enkel instruksjonsvideo for hvordan du kan lage din egen tabell/teip for å feste på kikkerten din.

Det er kun en innføring i dette temaet og mulighetene til en mer avansert utgave er mange.

Tabellen kan justeres til alle kikkerter med utvendig tårn.

Kom gjerne med spørsmål i denne tråden.

 

Ps. det er min første instruksjonsvideo så tar gjerne imot kritikk og tilbakemeldinger.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra at dere synes videoen var nyttig.

Kommer ikke til å legge ut min utgave da litt av meningen er at dere skal bli kjent med prosessen og de mulighetene som finnes.

Slik at dere kan tilpasse dette til deres kikkert og kulebane.

Det tar 10-15 min å lage en slik enkel mal, det er tilpasningen og justeringene som tar litt tid. :mrgreen:

 

Hvis dere har spørsmål til dette prosjektet er det bare å spørre her i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, var litt usikker på om det ble nok tid til å lese tekstene.

Kunne dratt det ut lenger, men personlig foretrekker jeg å pause en film og lese teksten enn å måtte spole frem når jeg er lei av å vente på neste bilde :lol:

 

Artig at dere synes det var interessant.

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut.

Man kan selvfølgelig endre på fargevalg osv etter egne ønsker.

Eks hvit bakgrunn hvis man synes det er tydeligere.

Evt fet skrift på avstandene, eller i ditt tilfelle velge hvitt figurfyll slik at pilene dine får hvit bakgrunn.

 

Artig om flere jobber videre med dette og poster bilder her i tråden til inspirasjon.

Link to comment
Share on other sites

Fin instruksjon :D Ble nødt å prøve. Jeg har bare brukt manuell metode før for å merke en MOA kikkert til MIL.

 

normal_image~1.jpg

 

Den ble mye finere nå :wink:

 

normal_image~0.jpg

 

@Tikka; Har du forresten et godt tips (link) til en som selger vinylpapir? Jeg tror ikke tapen jeg brukt kommer til å vare lenge :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker på de vinyl arkene du har linket til SveinSkogen.

Tror ikke de fungerer i normale laserprintere.

 

Her er noen linker til Amazon: Alle disse arkene er 8,5x11" som er amerikansk standard, tilsvarende A4.

Det er bare å velge denne størrelsen på printeren din og velge ingen tilpasning til ark/side på utskriftsmenyen.

Da blir tabellen din skrevet ut i 1:1 størrelse slik du ønsker.

 

Vannfast polyester papir til laser printer, 2 delt, men det er bare å unngå å legge utskriften akkurat på midten.

http://www.amazon.com/Avery-WeatherProof-Labels-Printers-15516/dp/B001TMFCU6/ref=pd_sim_op_3

 

Vannfast polyester papir til laser printer, full størrelse.

http://www.amazon.com/100-Label-Outfitters-Weatherproof-Waterproof/dp/B003KMZ6OA/ref=sr_1_14?ie=UTF8&qid=1392191793&sr=8-14&keywords=waterproof+label+laser

 

Vannfast vinyl papir til blekk skriver, bør dekkes med klar teip da blekket har en tendens til å vaskes bort i vann.

http://www.amazon.com/White-Waterproof-Vinyl-Sheets-Inkjet/dp/B0054SQCPU/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1392193847&sr=8-6&keywords=waterproof+sticker+paper

Link to comment
Share on other sites

Super god video :)

 

Jeg har længe været irriteret over skalaen på en af mine kikkerter, nu fik jeg inspirationen til at gøre noget ved det.

Jeg købte en brugt Swarovski 6-24x50 med plex sigte, for at have en kikkert til langhold. Da jeg begyndte at bruge den opdagede jeg at den klikkede i 1/6 MOA og skalaen på tårnene er svære at aflæse med mine halvgamle øjne.

 

IMG_2352.jpg

 

Jeg måtte have bedre kontrast, mulighede for at se hvilken vej der skal justeres når jeg ligger med riflen og en skala i klik.

Tårnet er et multiturn, med 4 hele omgange, så jeg har opgivet at sætte afstandsmærker på. De vil blive så små at jeg ikke kan læse dem :oops:

 

Resultatet :

 

IMG_2353.jpg

 

Lavet i Visio og monteret med tape ind til det er testet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 1 year later...

Takk for gode tips, men som med alt annet er det mye tilpasninger :)

Måtte teste ut i dag, mens jeg venter på vinylpapir til skriveren. Startet med sidejustering, venter fortsatt på høyde tårnet da den originale er litt smalt grunnet dobbel justering (IOR). Ganske glad at jeg prøvde på billig papir først :)

 

Med mine mattekunnskaper så blir diameter på 35mm lik omkrets på 10.99 cm ?!? Neida, bevisst nok en gang for meg selv at teori og praksis er ikke lik. Etter mye prøving og feiling så endte jeg på 10,68 cm slik at strekene passet med klikkene på tårnet. Så for di som har IOR 4-28x50 kikkert er sidetårnet omkrets 10,68 cm. Men vi snakker om IOR her :) Så verifiser først!!!

 

Data kontrollert til 400 i 8-10m/s vind.

snyVJoZ.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

@fredriko slik gjorde jeg det. 

Aner ikke hvordan jeg "linker" til innlegg i annen tråd, så teksten under er klipp&lim fra mitt innlegg på "Åpen post". Har forsøkt med Dymo etiketteskriver, men oppløsningen er alt for dårlig (på den printeren jeg har tilgangt til.

 

"Data er lagt inn i Strelok Pro for å få "klikktabell", testskutt og ser ut til å stemme. Så er det bare å tastet inn verdiene på https://turretlabels.com/ . En stor honnør til vedkommende som drifter turretlabels som et hobbyprosjekt, og tilbyr fullstendig gratis bruk for alle "nerder". (Bare så det er sagt; Jeg har ingen forbindelser til vedkommende, men han fortjener en STOR TAKK). Bare å opprette konto, så kan dere lagre flere oppsett/konfigurasjoner. 👍😀

IMG_20210827_191443.jpg.fcaa7e9325a58355b12f4ea255111ec6.jpg

 

På høyde har jeg lagt inn jakt (grønn) og treningsamunisjon (orange). Tall symboliserer hele hundremeter, pil ned for hver 50-meter og "|" FOR 25/75m.

IMG_20210827_191531.jpg.5337bf19f111e01943736603d20224b2.jpg

 

Vind har jeg laget med utgangspunkt i 4 "serier"; 2, 4, 6, 8m/s (røde tall). Så merket for hver 100-meter skyteavstand.

 

Hadde ikke (selvklebende)vinyl, så er bare laserprintet på selvklebende papir. Har derfor "laminert"🙈 papirstripene med et par runder helt vanlig gjennomsiktig husholdningstape."

 

Redigert:

Lappene har holdt overraskende bra gjennom en forholdsvis våt jakthøst. Er bare 1(-2) mm langs kantene vannet har trekt inn i papiret. Men selvklebende vinyl er nok veien å gå for å få det litt mere slitesterkt, og mindre absorberende☔👍

Edited by Oryxhunter
Link to comment
Share on other sites

Oryxhunter skrev (11 timer siden):

@fredriko slik gjorde jeg det. 

Aner ikke hvordan jeg "linker" til innlegg i annen tråd, så teksten under er klipp&lim fra mitt innlegg på "Åpen post". Har forsøkt med Dymo etiketteskriver, men oppløsningen er alt for dårlig (på den printeren jeg har tilgangt til.

 

"Data er lagt inn i Strelok Pro for å få "klikktabell", testskutt og ser ut til å stemme. Så er det bare å tastet inn verdiene på https://turretlabels.com/ . En stor honnør til vedkommende som drifter turretlabels som et hobbyprosjekt, og tilbyr fullstendig gratis bruk for alle "nerder". (Bare så det er sagt; Jeg har ingen forbindelser til vedkommende, men han fortjener en STOR TAKK). Bare å opprette konto, så kan dere lagre flere oppsett/konfigurasjoner. 👍😀

IMG_20210827_191443.jpg.fcaa7e9325a58355b12f4ea255111ec6.jpg

 

På høyde har jeg lagt inn jakt (grønn) og treningsamunisjon (orange). Tall symboliserer hele hundremeter, pil ned for hver 50-meter og "|" FOR 25/75m.

IMG_20210827_191531.jpg.5337bf19f111e01943736603d20224b2.jpg

 

Vind har jeg laget med utgangspunkt i 4 "serier"; 2, 4, 6, 8m/s (røde tall). Så merket for hver 100-meter skyteavstand.

 

Hadde ikke (selvklebende)vinyl, så er bare laserprintet på selvklebende papir. Har derfor "laminert"🙈 papirstripene med et par runder helt vanlig gjennomsiktig husholdningstape."

 

Redigert:

Lappene har holdt overraskende bra gjennom en forholdsvis våt jakthøst. Er bare 1(-2) mm langs kantene vannet har trekt inn i papiret. Men selvklebende vinyl er nok veien å gå for å få det litt mere slitesterkt, og mindre absorberende☔👍

 

Fantastisk, takk for godt svar. 

hva måtte du betale for jobben med at han skulle lage de for deg da?  

dette er jo akkuratt det jeg ønsker å gjøre selv :D 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...