Jump to content

Ødelegger luftgevær "vanlig" optikk?


GutenTag

Recommended Posts

Jeg har en del optikk som jeg vil teste, og har tenkt litt på å kjøpe et luftgevær til dette. Optikken jeg har er kikkertsikter fra 1920-tallet og frem til i dag, primært konstruert for å benyttes i strid. Så har jeg lest et par plasser om optikk som visstnok har blitt ødelagt av å ha blitt benyttet på luftgevær. Lurer derfor på om det er slik at man på luftgevær kun kan benytte optikk som er laget spesielt for luftgevær? Eventuelt hvorfor er det slik? Eller kan jeg benytte "vanlig" optikk på luftgevær uten at det skal ha noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen GutenTag. Du skriver i langholdsforumet at du tenker på å investere i utstyr for skyting for å teste kikkertene dine. Hva er det du ønsker å finne ut? Om klikkjusteringen fungerer? Det er mulig å finne ut det på andre måter. Det er derimot ikke mulig å vite om kikkertene holder justeringene uten å skyte med dem. Et luftgevær går det strengt tatt an å bruke, men det gir definitivt mer mening i å sette dem på et normalt gevær og skyte samlinger på 100 meter. Det enkleste for deg, hvis utelukkende er denne optikktestingen du er interessert i, er å ta kontakt med noen som har våpen, tid og godvilje, og be dem teste det for deg. Det er slett ikke usannsynlig at noen her på forumet kan være behjelpelig. Da slipper du å investere tusenvis av kroner også. Du kan jo betale noen en liten sum for å teste for deg. Billigere enn å investere i utstyr selv blir det helt sikkert. Når det gjelder kikkertene som pusher 100år er det dessuten ikke nødvendigvis den beste ideen å teste dem. De er klenodier.

Link to comment
Share on other sites

Man får luftgevær til under tusenlappen som er så ulidelig slappe at de ikke utgjør noen fare for kikkerter.

Baikal IZH60&61 er så daft at du omtrent kan balansere et kronestykke på tvers på løpet under avfyring.

Selges hos toolfarm. Det er fjærdrevet og relativt presist på 10-15m, dog et ganske lite gevær, men morsomt.

Det er ingen automatikk i at luftbørser knekker kikkerter beregnet for jaktvåpen, det kommer an på kikkerten og luftbørsa.

F.eks er et Diana 48/52 en kjent kikkertdødare, det samme med ulike utgaver av Hatsan.

AirArms har et par hysterisk raske børser og BSA også.

Gamle gode luffer fra 60&70 tallet rusler behagelig avsted med typisk VO på 120-140 m/sek og dreper ikke annet enn fluer dersom du skulle være så uheldig å treffe en.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen GutenTag. Du skriver i langholdsforumet at du tenker på å investere i utstyr for skyting for å teste kikkertene dine. Hva er det du ønsker å finne ut? Om klikkjusteringen fungerer? Det er mulig å finne ut det på andre måter. Det er derimot ikke mulig å vite om kikkertene holder justeringene uten å skyte med dem. Et luftgevær går det strengt tatt an å bruke, men det gir definitivt mer mening i å sette dem på et normalt gevær og skyte samlinger på 100 meter. Det enkleste for deg, hvis utelukkende er denne optikktestingen du er interessert i, er å ta kontakt med noen som har våpen, tid og godvilje, og be dem teste det for deg. Det er slett ikke usannsynlig at noen her på forumet kan være behjelpelig. Da slipper du å investere tusenvis av kroner også. Du kan jo betale noen en liten sum for å teste for deg. Billigere enn å investere i utstyr selv blir det helt sikkert. Når det gjelder kikkertene som pusher 100år er det dessuten ikke nødvendigvis den beste ideen å teste dem. De er klenodier.

 

Hei og hå. Se svaret mitt i forhold til dette i tråden i langholdsforumet: viewtopic.php?f=43&t=99292&p=1026923#p1026923

Link to comment
Share on other sites

Til luftgevær benytter man optikk som er såpass billig at det ikke gjør vondt i lommeboka å bytte dem ut!

 

Sier du det?

Er dette basert på dine kunskaper eller uvitenhet?

Sjekk prisen på kikkerter for fieldtarget, selv har jeg en rimelig fieldtargetkikkert som kun koster usle 7000.-

Skal man have ei dugelig børse for fieldtarget starter det typisk på 10.000.-

Så tank, fillkit og diverse annet høvelig stæsj.

25-30k er ikke uvanlig.

 

Skal man virkelig ta i kan du gange dette med 3.

 

Videre fås luftbørser i kaliber opp til .50 og man trenger ikke jegerprøve...

Et svært anvendelig kaliber er .22 og .25 som banker vanlig .22LR langt ned i støvlene med både kraft og presisjon.

Hva med en kjekk sak i f.eks 9mm?

 

Min lommebok grynter kraftig dersom jeg må skifte kikkert to ganger i uka.

Derfor har jeg valgt kikkerter og montasjer som tåler alt fra longstroker magnumspringere til PCP.

Å sette slike lufttitterøyr på en .338 er jo bare blåbær da de tross alt dersom det er mandag kanskje kan bli vraket av et luftgevær...!

 

Til TS:

Finn et gammelt Slavia eller tilsvarende, de er rolige nok til å ikke ødelegge.

 

Dette innlegget er selvsagt skrevet med et lite snev av humor da jeg er kjemisk behandlet for sarkasme og spydighetsyndromet, dvs jeg drikker fremdeles melk rett fra kartongen.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Til luftgevær benytter man optikk som er såpass billig at det ikke gjør vondt i lommeboka å bytte dem ut!

 

På min NOK 300 luftrifle har jeg 3-9x40 optikk til USD 24.99 (ringer i aluminium fulgte med i separat hvit eske.)

Etter vekten å dømme er linsene laget av plast og jeg mistenker optikken tåler rikelig med juling så lenge det er tørt vær og det ikke blir riper i plasten.

("Dorulleffekt" fikk en helt ny og utvidet dimensjon :-)

(Jeg treffer i alle fall utmerket på 6 meter hold med gjenbrukbare tyske kvalitets fjærbolter fra DDR :-)

 

På Walmart er optikken merket Barska og der i gården koster den USD 33.06

Barska CO11538 Colorado 3-9X40 Silver

http://www.walmart.com/ip/Barska-CO1153 ... ethod=p13n

(Min er altså lekker i matt sort aluminium med "Bushnell" i silketrykk - OK da - jeg skulle gjerne betalt 2 dollars mere for å slippe den lorte silketrykken så jeg kunne slippe alle dumme spørsmål :-)

 

(Kinesere er ugreie sånn - du bestiller en grei GSM telefon til USD 18 og aner fred og ingen fare. Når den dumper i postkassen kommer den med ett bakdeksel hvor det står

iPhone 4S til tross for at dekslet fjernes på ett sekund og batteriet kan vippes ut på 2 sekunder for å stappe inn 2 SIM-kort og ett 16GB minnekort - Ikke noe behov for loddekolbe og skrujern for å skifte batteri der i gården nei. Det praktiske er nådeløst satt i høysetet. :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

En del av problemet er vel fjærbørser som flekser litt når man spenner dem ved å brekke ned pipa. Da utsettes kikkerten for bøyende krefter den ikke er konstruert for...

Jeg ødela vel to- tre brukte kvalitetskikkerter ment for rifle på et billig luftgevær i ungdommen. Ikke noe ultrasuperdupermagnum heller, tror det var en rimelig diana vi hadde.

Link to comment
Share on other sites

For å komme emd et innspill på det opprinnelige sprøsmålet i tråden:

Da jeg var i bransjen (for mange år siden) forela vi dette sprøsmålet for en av leverandørene vår, Webley. Svaret derfra var at fjærdrevne luftgevær yter en belastning på kikkertsiktet som er direkte sammenlignbar med en rifle i .375H&H. Ta selvsagt med i betraktningen at eksportutgavene av Webley sine luftgevær var i det kraftigere segmentet, men det gir en pekepinn om hva siktet skal tåle. Legg merke til at rimelige sikter som er konstruert for bruk på luftvåpen (f.eks. BSA sine luftvåpensikter) har retikkelet etset i glassplate i stedet for trådkors.

 

Et annet forhold å ta med i betraktningen ut fra følgende:

Optikken jeg har er kikkertsikter fra 1920-tallet og frem til i dag, primært konstruert for å benyttes i strid.
er at sikter innefor det spennet der ikke nødvendigvis følger dagens standarder for ringdimensjoner. Det kan være svært vanskelig å finne ringer som passer. F. eks. hadde den sovjetiske PE-kikkerten som ble brukt på Mosin-Nagant mot slutten av krigen 26,5mm mellomrør. Jeg heller vel mest mot å anbefale å forholde seg til disse gamle siktene som samlerobjekter.
Link to comment
Share on other sites

Burde vel tatt forbehold for det faktum at mine erfaringer og kunnskaper stammer fra en tid der svartkruttet fortsatt var et dugelig alternativ og før man fikk "luftgevær" med egen trykktank og høytrykkskompressor til etterfylling. :mrgreen:

 

Kort sagt: jeg refererer til en fjærmekanisme som skyver et stempel fremover i en sylinder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En del av problemet er vel fjærbørser som flekser litt når man spenner dem ved å brekke ned pipa. Da utsettes kikkerten for bøyende krefter den ikke er konstruert for...

Jeg ødela vel to- tre brukte kvalitetskikkerter ment for rifle på et billig luftgevær i ungdommen. Ikke noe ultrasuperdupermagnum heller, tror det var en rimelig diana vi hadde.

 

Er det vanlig at fjærhuset på luftgeværet er så svakt at det bøyes under oppsepenning? Tviler litt på det.

 

Problemet med fjærdrevne luftgevær er det harde mekaniske slaget når stempelet når endeposisjon. Selv om dette slaget i energi er mye mindre enn rekylen i kruttvåpen, er det skadelig for kikkerter siden det er en veldig skarp impuls. Vanlig kruttdreven rekyl er en sakte akselerasjon i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig at fjærhuset på luftgeværet er så svakt at det bøyes under oppsepenning? Tviler litt på det.

 

Når ikke løpet bøyer seg ved oppspenning så bøyer iallefall ikke sylinderen seg.

Belastingen skjer ved løp/løpsblokk i enden av sylinderen.

 

Dog ikke godt å vite dersom man erverver et skikkelig kinaprodukt.

De verste jeg har hatt fingra på har dårligere metall enn hva du finner i en lekebil fra Matchbox.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har hørt flere hevder og det med rette: de to mest robuste kikkertmerkene for luftgevær (fjær)og kraftig magnumrekyl, er zeiss og leupold, jeg veit ikke om terraen til zeiss er like sprek som "vanlig" zeiss. but but. Kjøper en en ny eller brukt billig leupold så har en kikkert som holder lenger en vanlig. jeg bruker sjøl en leupold vx-1 3-9x40 og den fungerer greit på hold  ned mot 7 meter, trikset jeg benytter er å klatte et ekstra par briller med styrke 3pluss foran mine vanlige briller. da ser en klart med vanlig kikkert uten paralaxe (på denne avstand)  på korte avstander. trikset fungerer også på folk som ikke bruker briller til vanlig. putter en på dem 3pluss briller så funker det.

Edited by tusserud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...