Jump to content

Underdekt behov og ignorert marked?


egon olsen

Recommended Posts

Remington Speedmaster har en fin løsning på dette; den har en fint formet avviser som styrer hylser og kruttgass ned og litt forover.

 

Nå skal jo alle ha selvladerpang eller i det minste magasin; men det en egentlig trenger når en tusler rundt i skogen på luftetur med bikkje og får lyst å skyte en kråke, kongle eller noe annet er noe britisk; en "rook and rabitt"-rifle; da selvfølgelig helst knekkbørse.

 

g.e.lewisrookrifle%202.jpg

 

 

Sånn-da er det bestemt, avsted og fyr opp fres og dreibenk og lag en enkeltskudds knekkrifle i 32SW Long! De som synes det blir for enkelt eller føler behov for mer ildkraft kan bygge dobbeltrifle :wink:

 

Hmm-7,5mm Nagant i en skikkelig liten og søt lås; mer håpløst og upraktisk kan det vel ikke bli :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå må du kaste den ipaden din i veggen snart.

La meg gjette: Helseminister = Heldemper?

Og jeg fikk noen tips om hvor vanskelig det er, så jeg gir blaffen i dempingen.

 

Det er ikke så vanskelig. Finnes tegninger for Suomi og sten med lang pipe, heldemper og lettet sluttstykke. Det er bare å kopiere.

 

http://guns.connect.fi/rs/suhin2gr.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva kan egentlig en enkeltskuddsbørse tilby som ikke et magasinvåpen kan? Det er jo lov å ikke fylle magasinet om en vil gi seg selv en utfordring.

 

Personlig lener jeg mot å sette et 765-løp i 10/22 som et første trinn. Kan ikke si at jeg liker tanken på alukasse til det bruket, men det går nok bra i praksis. Og om det går åt skogen så får jeg vel en god grunn til å lage en ny kasse i stål. Eller kanskje bronse?

Link to comment
Share on other sites

Personlig lener jeg mot å sette et 765-løp i 10/22 som et første trinn. Kan ikke si at jeg liker tanken på alukasse til det bruket, men det går nok bra i praksis.
10/22 Magnum har vel stålkasse om jeg ikke husker helt feil. Og AMT bygget 10/22-klonen Lightning med stålkasse, så noen alternativer er der.
Link to comment
Share on other sites

Winchester self loading, hvorfor kom den aldri på godkjent lista?

Det lå en på Finn for 6-8 mnd. siden,i 401 med franske stempler ellers begynner det å bli langt imellom disse.

Ta det med ro Olsen, har en L46 lås og underbeslag innen rekkevidde som det etter planen skal begås hellibrøde mot :twisted:

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt unødvendig å kappe en kasse som er såpass kort?

 

Uansett, hva er dine tanker om kontrollert mating fra et VZ61-magasin? Blir lite gods igjen på undersiden av støtbunn til pushfeed...

Og til de som måtte ha en 7.65 i skapet så får dere lov av meg til å legge sleida på kjøkkenvekta :wink: Mitt 22-sluttstykke veier 182g, og jeg mener at en 765-sleide ligger i området 200g men det er greit med noen korrekte tall. Det bør være mulig å øke vekta med noen få gram uten å legge inn lodd, men neppe så mye som 10g uten å endre på andre komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger nok en bredere materampe ja, men det er neppe noen stor greie. Jeg tenker mere på sluttstykkesiden, at patronen tar i siden på støtbunn. Mulig jeg bekymrer meg for ingenting her, er bare litt vanskelig å se for seg slike detaljer uten alle delene. Uansett vil man måtte lage et løst magasinadapter, så man har jo flere valg på magasinfronten.

 

Ellers blir det litt konflikt mellom tennstift og rekylbolten i bakkant, mulig den må droppes. Og om man må ty til doble rekylfjærer og hvordan de skal plasseres må jeg også regne litt på...

Link to comment
Share on other sites

Det er planen, men senterlinja ligger såpass lavt at det blir kræsj med den bolten. Er sikkert mulig å droppe den til fordel for en gummibuffer i bakkant. Ellers blir utstøter stående litt langt inn på støtbunn, men det tror jeg vil gå. Å endre på det blir mye bry med mindre en vil skifte hele avtrekket ved kaliberskifte...

 

Det blir faktisk en del å gjøre, men det virker gjennomførbart. Største problemet er å få plass til dobbel rekylfjær, man må nok doble fjærkraften og det kan bli trangt med en enkelt fjær.

Link to comment
Share on other sites

Rettelse;

Det er selvsagt forskjeller på åpent og lukket sluttstykke, vekten må endres for å ta hensyn til moment ved mating, avfyring, og utkast.

200 gram er nesten spot on for lukket sluttstykke med masseretardert veksling, sleiden til Vzor 50 (inspirert av PP og PPK i 7,65mm) veier 195 gram, og det originale sluttstykket til en Vzor 61 veier 230 gram.

 

Cz 82 - 233 gram (8,25 unser)

Beretta M34 - 208 gram (7,3 unser)

Colt 1903 - 232 gram (8,2 unser)

 

ZKM611 (eller noe annet som minner om nedskalert ZB30 med rekylfjær montert foran åpning for magasin) må funke fjell, jeg støtter den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å ønske meg et litt mere konvensjonelt design, innledningsvis med utgangspunkt i pp/ppk magasiner. Først om valget av magasin, mategeometrien er kjent, magasinene er "plentyfull" og muligheten for en "kombo" med matchende reverk er nærverende.

 

Så litt om selve mekanisen, cylindrisk ala Sten og Sterling, dog, med agasinet montert på undersiden, ordinær hammer mot flytende tennstift, et "striker fire" design vil nok bli å be om bråk, på sikt. Jeg Øyner muligheten for en potent karabin som vil kunne utnytte lovens minimumslengde til det maksimale.

 

Det jeg ikke liker med 611 og 511 for den saks skyld, er kolbe mot fremre del av mekanise problematikken, den gjenntar seg på alle M1A konstruksjoner og.

Link to comment
Share on other sites

Ole: Hjertelig takk, det er kjekke tall å ta med seg. At Egon synes dette er lett tar jeg med knusende ro, 765'er har fungert helt fint i mer enn hundre år :wink:

Dog er jeg enig i at man ikke bør etterstrebe et lettere sluttstykke enn mulig, om jeg ikke husker helt feil har jeg en bit wolfram liggende som kanskje kan komme til sin rett...

 

Når det gjelder magasin er VZen interessant av flere grunner, håpet var at en kunne få grei kapasitet til jakt på noe som flukter med stokken.

Link to comment
Share on other sites

Det vil neppe skade med et sluttstykke noen gram for tungt heller enn for lett. Det er verre å legge til vekt enn å fjerne når det først er laget.. :mrgreen:

Fjærer kan alltids justeres, som du sier så er ikke lodd av wolfram noen dum idé heller. HK fylte et tomrom i bærerne for G3, HK33 og MP5 med wolframpulver for å få vekten de trengte for å få til rullerretardert veksling.

Link to comment
Share on other sites

M1-karabinkassen treng vel eigentleg berre eit pipeskift for å bli fiks ferdig rettrekkar i 30US, og med sivile femskotsmagasin ser han jo riktig sivil og snill ut og. Men det var vel ikkje heilt det dei underdekka og ignorerte herrane hadde tenkt seg. Italienarane laga små karabinar med klappbajonett, reine miniatyr-carcanoar, for å læra opp smågutar til å bli rettruande fascistar. Eg er ikkje særleg god i Italianesisk, men sjåhttp://www.il91.it/il91.html

Klikk på Fucile Moschetto Balilla. Nokre av desse var kamra i 25 Auto, men det var mange variantar, dei fleste for ei eller anna lauspatron. Ein slik karabin fanst i Stavanger på 90-talet, sikkert samlarregistrert forlengst. Passeleg liten boltmekanisme er det eg mest kunne tenkt meg sjølv. Gjerne i 32 Acp, men gjerne og med nok gods og låsing til å takla litt meir...

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i det! SLK-kassen kan jo kanskje også gjøres om til masseretardert halvauto.. sveise sporene som sluttstykket ville låst i originalt, kanskje.

Det er ikke til å stikke under en stol at italienerne har skapt mye rart gjennom tidene, den miniatyrriflen intet unntak.

Polakkene produserte også Wzor 48, en Mosin-miniatyr i kaliber .22 Lang für Büchsen, mon tro at noe i den stilen ville vært egnet til en repeter-7,65mm?

 

 

Kan jo legges til at jeg vil tro et sluttstykke inspirert av det til AR-18 kan passe bra i en kort, liten, kasse spesialbygd for dette prosjektet.

AR-18a.jpg

Kan koke ihop noe 2D-greier i Autokødd..

Link to comment
Share on other sites

Å gjøre noe morsomt med en SLK kan du nok bare glemme så lenge forvaltningen har noe å si. Synd, for en nett jaktrifle i 30US hadde ikke vært feil. Men slik er det nå bare...

 

Boltvekt må løses før jeg kan realisere noe, kom nettopp på 17M2-trikset med tung ladearm som sikkert kan gi noen titalls gram ekstra. Nå vil ikke en 765 være like følsom for tidlig opplåsing som en 22 pga sterkere hylse, men 250g bør vel være et greit siktemål. Forøvrig sier QL at en lett kan skremme en 60grs XTP opp i 1500ft/s i en 16" pipe :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å få tak i noen TIG-elektroder, med en tetthet på 19 parkerer de bly ganske grundig. Hardmetall er plan B, tetthet på 13-15 er jo bedre enn ingenting.

 

Og det beste er vel å borre gjennom på tvers, da trenger en bare litt lim for å sikre de. Har også sett at det er mulig å korte ned trappingen i underkant av bolten ca 3-5 millimeter om en trimmer utstøteren litt i bakkant, her må en klore til seg hvert gram en kan finne. For å være helt ærlig er jeg enig med Egon mtp vekt, strengt tatt burde den være på 3-400g. Men jeg har det jeg har, og hva er det verste som kan skje? Om jeg banker dritten ut av kassa så får jeg heller lage en ny i alu-bronsje. Dette SKAL skje.

Link to comment
Share on other sites

Enig, en 765 trenger ikke mer enn en greit dimensjonert masselås. En "30 Ultra" (nedkappet 30 US) er den egentlige drømmen min, men da må en nok over på skikkelig låsing.

 

En ting å vurdere er slagfjæra, den har faktisk et viktig bidrag på låsingen. Det burde også være mulig å endre geometrien på kontakten mellom sluttstykke og hammer for å øke effekten noe.

Link to comment
Share on other sites

Erlend:

Jeg er enig med dere ang. vekt; jeg har troen på at 350g må være en ypperlig vekt å starte på.

 

Egon:

Tanken her er å kun bruke utformingen av selve sluttstykkebæreren og rekylfjørkonstruksjonen. Du har helt rett i at roterende sluttstykke blir tull og vas :) Det blir selvfølgelig en masseretardert mekanisme. Det blir nesten det samme som modifiserte Kalasjinov-bærere som skyter pistolkalibre via masseretardert veksling.

Tegnet en ekstremt raskt skisse sånn cirka hva konseptet ser ut i tverrsnitt:

704Ir.png

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder magasiner liker jeg VZ61 pga mulighet for korte, kompakte magasiner som flukter med stokken. Og selvfølgelig 10+ kapasitet for hyggeskyting på banen, jeg har da ikke blitt helt voksen og seriøs :mrgreen:

 

Men hvis man skal vurdere enkelt-rekkere, hvilke bør en gå for hvis en ser på pris, tilgjengelighet og kvalitet? Vinkel er et annet moment, strengt tatt fungerer 765 best i skrå magasiner pga kraven, men det gir lite plass til materampe i magasin-adapteret. Så jeg vil nok foretrekke å starte med så rette magasiner som mulig.

Link to comment
Share on other sites

MAS-38-magasiner er ikke akkurat lette å få tak i Junaiten heller nei.. dessverre.

Muligens en viss texaner her på forumet vet om noen egnede magasiner?

 

Egon, det er jo mer hensiktsmessig å få alt på samme akse, ja. Men hvordan skal rekylfjær være..

 

Tenketenke :idea:

 

Kunne en rekylfjær gjemt bak en stang (som overfører motstand til sluttstykket) være praktisk gjennomførbart?

70bZb.jpg

Eksempleres her av en ZB vzor 1930-J, man kan jo dra paralleller til andre mekanismer som for eksempel FN FAL og i en mindre grad, AR-15

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke må være halv-auto; hva med en Anschutz modell 54? Plass til 22Hornet i den og da burde det være plass til flere av de patronene som diskuteres her.

 

 

litt på siden; hvorfor vil dere bygge om en 10/22? Og hva med dette med godkjenning av 1/2-autorifler-en risikerer å legge mye jobb i noe som ender i hylla hos Kripos..

Link to comment
Share on other sites

litt på siden; hvorfor vil dere bygge om en 10/22?

1. Fordi jeg har en.

2. Fordi jeg har lyst.

3. Fordi jeg kan.

 

Og hva med dette med godkjenning av 1/2-autorifler

Kaliber er slik jeg ser det ikke en vesentlig endring, så lenge loven ikke behandler 22er mildere enn andre kaliber spiller det ingen rolle. Alt jeg trenger søke om er et løp i kal. 765, ingen av endringene vil hindre tilbakeføring til original stand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...