Jump to content

Sikteoppsett for open rifle


Recommended Posts

Siden dette er sikteoppsettråden og ikke kikkertråden, tar jeg sjansen på ett montasjespørsmål.

Er det noen kilde på Larue montasjer i kongleriket om dagen, om ikke, hva er eventuelt tilgjenglig og anbefalt (hurtigmontasje er å foretrekke) ?

Edited by Flashman
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For Z6i/Z8i og V6/V8, er kulebanekompensator noe en kjøper i tillegg til kikkerten og setter på/bytter ut, eller er det et tilvalg som må monteres på fabrikken?

Og er det bare "kjekt å ha" eller helt nødvendig hvis en først skal skru for avstand underveis på en stage?

 

Link to comment
Share on other sites

For Zeiss så monteres det av Zeiss. Du klarer å skru uten også, men det gjør det litt enklere å se hvor du skal skru når du skal gjøre det kjapt.

Skru midt i en stage er noe man gjør relativt sjelden, men de få gangene man gjør det så vil man jo ikke bli hengende etter de som kan skru fort heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hva har en å velge i av montasjer til V8, og må en ha cantilever? Har bare sett Recknagel ringer og Spuhr SP-6026. Ringene er "hurtigmontasje" mens spuhr er fast?

 

edit: ser av bilde på side 2 at ringer ikke er et alternativ ;-)

Edited by bagde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Til de av dere som bruker Swaro Z8i: Hva slags retikkel? På samme måte som en skrev på forrige side er jeg i markedet for å kjøpe ny kikkert, og vil gjerne ende med "riktig" retikkel med en gang ;) LD-I og BRT-I ser jeg nevnt flere steder tidligere. Hva med en klassisk 4A-I?

Link to comment
Share on other sites

I tilfelle det er andre som lurer på det samme:

 

Jeg har akkurat fått meg en Zeiss Conquest V6, og skulle sette på en throw lever som jeg hadde kjøpt fra Brownells, en MGM SwitchView som ifølge beskrivelsen passer "Zeiss Conquest model scopes"

Dette stemmer ikke for V6. Tydeligvis finnes det en annen Conquest-serie med langt mindre diameter på zoomringen. Så denne ble sendt i retur og jeg fikk penga tilbake. Greit nok det.

Men så var spørsmålet; hvor får jeg tak i throw lever til V6? Jeg søkte og fant ingenting som passa til V6, før jeg omsider kom på det mest logiske av alt: www.throwlevers.com

Dette er en finne som sitter og snekrer sine egne throwlevers til en rekke av de mest populære modellene vi i Norden benytter. Han krever ikke mye penger, sendte veldig raskt og ringen passa perfekt.

Det eneste man bør være oppmerksom på, som han også informerer om på siden sin, er at du må ha nok klaring under zoomringen. På min Midwest Industries montasje målte jeg meg frem til at det gikk akkurat. Og det stemte. Men marginene var ikke voldsomme... 7,6mm er kravet. Og jeg har litt over 8mm klaring på min.

 

Hendelen har ikke fått vært med ut ennå, men den virker robust konstruert og jeg har ingen grunn til å tro at den ikke tåler hardhendt bruk.

 

Pris €25 + €2,50 i frakt.

Jeg hadde min i postkassa fire dager etter bestilling.

throwlever_trangt.jpg

throwlever_v6.jpg

Edited by AndersR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt med delriin throwlevers fra throwlever.com på minirifle cupen i fjor :P , tror du har sett min? 

 

Skulle ønske de offsatt monterte selve "lever" biten,  da den går i veien for siderødpunkten, på 1x  f.eks. swaro sin montert på zeiss går det. 

Link to comment
Share on other sites

Det virker som at denne fyren produserer i så liten skala at han helt sikkert kunne funnet på å lytte til forslag dersom noen gadd si i fra til han om slike ønsker.

For min del tenker jeg at det kunne ha vært lurt å flytta skjøten opp ved siden av hendelen, slik at andre med lavere montasjer ikke får problemer. Men jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være mulig å kunne få flytta det hakket for zoomringen. Er sikkert bare å spørre, og om han synes det høres ut som en god ide, så har han sikkert snekra sammen en løsning om noen måneder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en V8 1.1-8, og jeg syns den spiser batterier. Nå på Coldfox startet jeg med nytt batteri (Duracell med holdbarhetsdato lang fram i tid), som ble satt inn akkurat før start på første stage. På nest siste stage søndag ble det mørkt. Lyset har vært slått av mellom de fleste stagene, og fra slutt dag 1 til start dag 2. Er dette normalt, eller er det overforbruk av batterier?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket kontaktene, men når en ser at etter en har slått på lyset så lyser det litt før det sakte dør ut, så tror jeg det er strømmen som svikter. Skal se på kontaktene til batteriet, om det er noe jeg kan gjøre selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...