Jump to content

356 Win


358 Win

Recommended Posts

Nå har ikkje eg doktorgrad i dette, men 356win hylsene har vel tykkere gods i veggene enn 358win og 308win-hylser.

Og er ikkje det av ein grunn?

 

Så å fyre på opp til 358win-nivå med 308/358 hylser ville eg vert veldig forsiktig med.

Svakere treningsladninger som rp15oryx beskriver er sikker ok.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje prøvd jaktladningar, berre tilstrekkeleg med N-110 til at det brann godt og sotfritt bak 158 grs belagde revolvarkuler. Men det burde vel vera mogeleg å lada jaktpatroner utan at trykket blir for høgt for utvida 308-hylser? Trykkstandarden er jo lågare for 356W enn 308W, og ein klarar energikravet sjølv om ein reduserer ein del på ladningen. Eg trur det største problemet ligg i utdragaren, som ein ikkje vil kunna stola på. Best å sjå på andreskotet som ein bonus viss hylsa kjem greitt ut, snarare enn noko sjølvsagt. Kanskje eg lagar meg eit plastikkverkøy til å benda ut hylser som utdragaren glipp over...

Link to comment
Share on other sites

Jeg eksperimenterte litt med revolverkuler.

De blir litt korte/lette noe som fikk matingen fra rørmagasinet til å bli litt plundrete. 156 gr kuler? Semi-jacket?

 

358Win har uansett mer potensiale. Låsingen i win94 er ikke akkurat det helt store, den innbyr ikke til sprengfyring.

308 hylser tror jeg ikke blir det optimale for mengdetrening, den mangler rimmen, noe som sikkert vil skape irritasjon i.f.m utkast.

 

Hylsene er ikke avskrekkende dyre, med gode dier vil de i denne sammenhengen vare evig.

 

Det som må nevnes er at dette er korte og lette våpen. Avtrekket på de fleste er mildt sagt dårlig. Med kombinasjonen av 220-250gr kuler og en orginal kolbekappe av bakelitt så innbyr de ikke akkurat til fremdragende skyting.

 

Jeg har bearbeidet min en god del, ordentlig kolbekappe(som i tillegg til økt komfort gjorde skyting for perosner over 150cm mulig), forbedret avtrekk, samt bedre sikter.

Da presterte den meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden alikevell har sklidd litt ut... Så hadde det vert interessant å høre litt meir om hva du har gjorde med rifle di toaal. Veldig gjerne bilder også. Eg har sjølv ein mod 94 i 356win, som er heilt orginal. Ikkje den letteste rifle å skyte presist med :roll:

Vel;

Det første var selvfølgelig en avtrekksjobb. Dårlig avtrekk fungerer KUN hvis man "ikke vet om annet" er min påstand, man kan liksom ikke gå tilbake? Her må det lettest og poleres det er sikkert. Demper fikk jeg med, brukte den aldri. Etter min mening er det helt feil på en bøylerifle. Kanskje på en diger Marlin, men på Winchesteren blir det helt feil.

Kolbekappen må byttes, både grunnet rekyl, men også for å gi litt mer LOP. Hvis man monterer kikkert så vil vi "Vikinger" oppleve stokken som for kort, noe som vil gi en knotete hodeposisjonering. Kinnkontakt er viktig på lette våpen tror jeg, ellers er det nesten umulig å få likt rekylopptak fra skudd til skudd. Her får de som kan dette med virkelig presisjon korrigere meg.

Jeg brukte en 1-4 kikkert fra Nikon på denne. Den tillater en hodeplassering i tråd med det jeg skrev tidligere. Når jeg kjøpte børsen sto det en 1-6xnoen-og-førti.. Litt for mye kikkert på en liten rifle. Det er min mening. Dette vil aldri bli en bø-rifle, til krattskog er en lite kikkert som regel for mye.

Egenpresisjonen i våpenet er sikkert helt ok. Kombinasjonen av kort, lett og dårlig avtrekk gjør den krevende. Med tunge kuler(220-250) i bra fart så er rekylen omtrent som en 30-06 i orginal Mauser. Flere enn meg som husker feelingen? :mrgreen:

Uansett; undervurdert våpen som er langt smekrere enn en Marlin. Den går godt hvis skytteren gjør jobben.

Men da må han bli gjort i stand til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...