Jump to content

Forsikte tilter til høyre, hvor vil treffa komme?


Proton

Recommended Posts

Løpet skyter mot siktepunktet, altså blir kulene kastet mot høyre, men ikke så høyt som om børsa hadde ligget rett.

 

edit: men ah, kun forsiktet tiltet mot høyre....jeg tenkte hele børsa.

Hvis bare forsiktet er tiltet mot høyre så vil vel kulene gå mot venstre ja.

 

edit igjen: men vil man kunne treffe noe i det hele tatt hvis forsiktet er skeivt? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan no legge til mere detaljer for mitt problem:

 

Jeg holder på å skyte inn til felten.

Skjøt inn på 100m. Alt ok.

skjøt så på 241, 291, 511 og 600m.

På 511 og 600m så måtte jeg stille 5 knepp venstre OG jeg var litt høy (2 knepp) i forhold til knepptabellen min.

på 241 og 291 så var jeg 1 knepp for høy, og 1-2 for langt til høyre.

 

Det var ellers vindstille.

 

Jeg har for anledningen investert i denne proffe hjelpedingsen TOOL-I fra RPS og var i den oppfatning at NÅ ville vatringen være enkelt og perfekt!

 

Jeg satte børsa i benken i dag og monterte TOOL-I-vater-dingsen i forsiktet. Så la jeg en normal GOD vater oppå diopterskinna sammens med TOOL-i dingsen, og da var de ikke begge i vater. Da ser jeg at fremsiktet tilter til høyre.

 

Liker ikke å klage på noe jeg har kjøpt, men når det gjelder TOOL-I så skal bakre TOOL-I-vater skrus fast i et av skinneskruene på diopterkinna. Jeg VET at skinna kan bøye seg om en drar til litt ekstra så jeg var i utgangspunktet skeptisk til denne.

 

Min erfaring er at venstre side av diopterskinna (sida som skruene går igjennom) oftest blir litt bøyd inn i nedkant når skuene dras til (aluminium skinne). Konsekvensen blir at TOOL-I-vateren vil lette seg litt ifra skinna på høyre side.

Da vil jo forsiktet bli justert for langt til venstre!

 

Bildene under viser at børsa er i vater (Gul kvalitetsvater oppå skinna).

 

Gamlemåten viser skjevhet:

Gamlem_ten.jpg

 

Forsiktet med TOOLS-I og vinkel i "sporet":

TOOL_I_framsiktet.jpg

 

Her ser vi at TOOLS-I vateren ikke samstemmer med en "kvalitets-vater".

TOOLS-I er her IKKE fastskrudd med skruen, den er bare satt opp for å se om de viser likt:

Kvalitetsvater_og_TOOL_i.jpg

 

 

Hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å bedømme om alt er rett satt opp fra bilder. Men fra ildene viser jo libella i RPS saken akkurat det du sier. At forsiktet heller mot høryre. Libella er ikke midt mellom strekene. Hvordan blir det når du retter opp det? Eller lyver bildene?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke den enkle metoden der du legger et vater over diopterskinna og et baufilblad i forsiktet.Da spiller det ingen rolle om børsa ligger i vater,så lenge for og baksikte er paralelle.Dersom du er i tvil om diopterskinna er skeiv kan du etter vatring ta av diopteret og legge vateret rett på låskassa.Da skal det jo fortsatt flukte med baufilbladet i forsiktet.

 

Når du skyter må du også være sikker på at du ikke kanter børsa,da blir treffpunket ulikt ved varierende avstander.Da hjelper det ikke at siktene er i vater.

Selv kanter jeg børsa litt mot venstre,jeg må kompansere for dette med et knepp til høyere for hver 100m avstanden øker.

 

En enkel test er å skyte en serie på 100m,deretter skrur du dioperet opp til 600m og skyter en serie til.Nå skal disse to samlingene stå helt i lodd (vater) gjør de ikke det er enten siktene skeive eller du kanter børsa.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å bedømme om alt er rett satt opp fra bilder. Men fra ildene viser jo libella i RPS saken akkurat det du sier. At forsiktet heller mot høryre. Libella er ikke midt mellom strekene. Hvordan blir det når du retter opp det? Eller lyver bildene?

Når jeg brukte RPS sakene for å rette opp siktet første gangen så var bakre vater skrudd fast med bakre skru. Da var begge to i vater sett utifra RPS vatrene.

 

Dene gangen:

Så ser du at jeg ikke har skrudd fast bakre vater, men bare lagt den rett på skinna sammens med et bedre vater.

Dette viser:

1: At RPS vateret ikke stemmer med et "riktig" vater, og

2: RPS vater blir forskyvet når en skrur det fast. Grunnen er nok at siden på skinna ikke er i 90 grader vinkel i forhold til overflate påakinna. Skruen klemmer sammen litt skinne i underkant og skaper såleis ein feil med vateret.

 

Jeg kan og se at "baufilmetoden" funker bra. Og jeg kan og se at RPS vateren som er fast på fremsiktet nok også viser riktig.

 

 

Jeg skal rette opp forsiktet å prøveskyte en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...