Jump to content

Vorn riflesekk.


erikhvidsten

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Ville bare dele mine erfaringer om den største sekken til Vorn.

Den ble nok brukt ca 40/45 dager på elgjakt, stort sett som hundefører. Erfaringene jeg har med den er veldig bra. Stort sett ikke noe problem å stille på los med unntak av et tilfelle som det var veldig tett og mye tørrkvist. Fikk også testet qrr systemets hurtighet ved en annledning da det kom en okse veldig overraskende på. Det går like fort å ta ut rifla som om du har den i stropp på skuldra. Det er også mange kjekke lommer, rom og løsninger. Dere som bruker Astro og radio bør også vurdere holderen en får kjøpt som tileggsutstyr, den fungerer supert. Konklusjonen er at jeg trygt kan annbefale denne sekken. Om jeg kunne valgt selv ville jeg nok hatt den i loden stoff om det var mulig. Funderer litt på om dette kanskje er mulig å lime/sy på på de viktigste stedene.

Hører gjerne fra andre som har brukt sekken :)

Erik

Link to comment
Share on other sites

Har selv Vorn Gaupe og er storfornøyd. Forhandler hadde kun denne inne da jeg kjøpte den, så jeg fikk aldri sett Hjort utgaven. Jeg var veldig i tvil om Gaupe var stor nok til mitt bruk. Har derimot funnet ut at til mitt bruk og med beinhard prioritering er den akkurat passe og jeg får med meg det nødvendigste. Er heller ikke noen ulempe at den er 700 gr lettere enn Hjort. Siste sesong var denne sekken med meg hver gang jeg var på jakt (hjort).

 

Av positivie elementer vil jeg trekke fram:

- Utrolig bra festesystem for våpen

- Våpen er veldig kjapt tilgjengelig for skudd

- Behagelig bæresystem

- Relativt lett sekk (1,8 kg)

- Mulighet for radio og GPS holder

- Vanntett (har testet den i temmelig rufsete vær)

- Gode komprimeringsmuligheter

 

Negative elementer:

- Vanskelig å feste våpen igjen med sekken på ryggen uten hjelp

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har også en Vorn Hjort fra første "opplag". Benytter den hovedsaklig som hundeførersekk i elgjakta, men har også benyttet den på reinsdyrjakt og på lokkejaktturer etter reven. Jeg bruker den også til og fra post enten det er elg eller villsvin som står på menyen.

 

Som hundeførersekk føles "Hjort" litt stor, samtidig har jeg en mistanke om at "Gaupe" noen ganger kommer til å bli litt liten. På den annen side skal det ikke mer til en ett væromslag så er plutselig "Hjort"-sekken temmelig full med overskuddsklær. Planen er at samboer kjøper seg "Gaupe" så fort den kommer på lager, så kan vi byttelåne innbyrdes alt etter behov.

 

Sikkert en del som begynner å lure når jeg sier jeg har benyttet den på reinsdyrjakt, det er jo ikke akkurat noen pakkramme. Men er man to i følge går dette utmerket! Vi var først på en 3-overnattinger-(i telt)-lang tur med hund og mye trasking. Jeg delte da alt turpargas 50/50 mellom meg og sambo som tok storsekken min. I tillegg til turpargaset bar jeg alt mitt eget jaktstæsj. Dette løste seg ved å feste pakkreimer utenpå sekken (integrerte fester) oppe og nede. Planen var å bytte sekk med sambo dersom det skulle bli behov for kjøttbæring.

 

Dette oppsettet funket intet mindre en fortreffelig! Skikkelig D-ringer foran på hoftebeltet er også en klar fordel når man går med hund. Seinere samme uka fortsatte jeg alene i 4 dager, jeg brukte fortsatt samme sekken, men hadde pakket om med tanke på å overnatte i hytte. I løpet av den turen fant jeg også nytte for den signaloransje fargen på fóret i sekken. Noen som har opplevd hvor trøblete det kan være å finne igjen utstyret i steinura når du skal gå en liten tur etter en kjele med vann??? Åpne topp- og bunnlokk og vend disse utover, så løser den saken seg...

 

Helga etter ble det en ungbukk på 1750 moh, og mange timer tilbake til bilen. Heldigvis lå det hytte på tilbakevegen. Sambo og hund var tilbake i turfølget, så vi byttet sekker og fikk med det med oss alt kjøttet hjem i en bør. Bæresystemet i sekken er virkelig bra!

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen: jeg er intet mindre enn henrykt over konseptet. Jeg synes også det er veldig artig at dette er et norsk konsept utviklet av en kar på NTNU.

 

Jeg ga utvikleren noen innspill på forbedringspotensiale fra det ene "opplaget" til det andre, og etter hva jeg kan se på bilder er flere av momentene utbedret.

 

Det jeg savner nå er en bedre løsning på "radio- og termoslomma". Jeg har radioen i denne lomma på sekken med mic festet på skulderreima rett under utløseren. Til denne har jeg igjen koblet teleslynge som henger rundt halsen. Radiolomma har eget hull for antennepisken som fungerer bra, men ettersom jeg har Zodiac med fastskrudd tilkobling av mic må jeg da enten "permanent" koble radioen til sekken eller trekke begge glidelåsene på sekken opp på toppen sånn at ledningen til mic'en kan gå ut i mellom de. Da mister imidlertid "resten" av lomma noe av funksjonaliteten ettersom den er tenkt å være tilgjenglig med sekken på ryggen.

 

Etter at jeg tok i bruk denne sekken er børsereim noe jeg bare har med som "nødutstyr". Veldig ålreit!

 

Anbefaler sekken på det varmeste for den som går en del med børse.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt sekken halvannet år, den store, og er svært fornøyd. Genialt qrr-system og god å bære. Nok plass til det meste. Er spesielt fornøyd med termos/radiolommen på siden. Mollesystem gjør det også greit med tilleggsutstyr, som feks patronpung.

 

Brukte den senest for en drøy uke siden på toppjakt i Sverige. Kompisen som var med var svært så misunnelig på sekken. Det var nesten så jeg ikke hadde lyst å gå foran i frykt for å bli ranet av han! :lol:

 

Har faktisk ingenting negativt å si annet enn at man bør ta våpenet ut av sekken når man skal sette den fra seg, men det gjelder jo alle riflesekker. De velter lett om man ikke gjør det. Ellers kunne "sikringsknappen" for utløseren vært bedre. Synes den går opp litt for lett. I snø er det jo ikke sikkert man hører våpenet falle ut, noe som kan være mulig, om man ikke er obs på det.

 

Personlig synes jeg nok det kjekkeste med sekken er selve qrr-konseptet. Genialt kjapt å få ut våpenet, og man slipper å ta av sekken når man skal ha det på plass igjen. Det er i det minste kjekt når man er i snøkavet. Man slipper å legge ned/sette ned sekken for å få våpenet inn igjen.

 

Til posteringsjakt bruker jeg ikke sekken, for øvrig. Da bruker jeg en gammel stolsekk.

 

Har forresten den gamle prototypen av QRR og. Den hadde sine kvalitetsbrister, men det var jo nettopp en prototyp. Fullt funksjonabel, men ikke helt i orden. Må få fikset den...

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk ingenting negativt å si annet enn at man bør ta våpenet ut av sekken når man skal sette den fra seg, men det gjelder jo alle riflesekker. De velter lett om man ikke gjør det.

Jeg legger alltid sekken ned med børsa i, enten på siden eller med bæresystemet opp. Bærehåndtaket på siden gjør det kurrant både når man legger sekken fra seg eller når man skal flytte den eller ta den på seg. Med børsa i sekken er den relativt godt beskytta under vomminga. :D Sikkert en smakssak dette...

 

Ellers kunne "sikringsknappen" for utløseren vært bedre. Synes den går opp litt for lett. I snø er det jo ikke sikkert man hører våpenet falle ut, noe som kan være mulig, om man ikke er obs på det.

Her høres det ut som om det har skjedd noe mellom prototypen og produksjonsmodellen. Jeg bruker nesten aldri låsesikring til utløseren ettersom det skal ganske mye til å løse ut våpenlomma ved ett uhell. Dessuten står børsa "lent" innover i lomma slik at den ikke umiddelbart detter ut selv om lomma er åpen. Irritasjonsmomentet mitt er trykkknappen på utløsersikringen. Når jeg går med utløseren usikret og med digital ørepropp hører jeg en svak metalisk "klirring" fra trykk-knappen. Jeg hører da også knirkelyder fra bæresystemet. Uten den digitale øreproppen hører jeg imidlertid ingen av delene... :mrgreen:

 

Ergo: sekken er ikke "problemet", det er øreproppen! :D

Link to comment
Share on other sites

Godt å se jeg ikke er alene om min positive opplevelse av sekken :). Spørs om det blir en Gaupe modell etterhvert og. Er forøverig enig med personen som skrev at det hadde vært fint med en modell midt i mellom. Jeg og slet litt med knirkelyder i starten, men dette ble bedre når jeg fikk justert inn sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk Vorn Hjort i posten for et par dager siden. Testa den i går. Gikk 1,5 time på ski inn mot fjellet for å postere på rev. Hadde med boltrifle med Hausken demper, stor SwedTeam vinterdress, votter ,luer, sitteunderlag. Jervehiet hundesekk til foxterrieren og ikke minst Stoney Point skytestokk i den geniale lomma på motsatt side av rifla.

Den vinterdressen er ganske stor og volumiøs og jeg stappa den inni sekken. Hadde jeg behøvd mer utstyr kunne jeg hengt det utpå eller under lokket. Vil du ikke ha med så mye så er det bare å smale inn sekken. Lommer og glidelåsløsninger var veldig bra tilpasset slik at man kommer til forskjellig uten å åpne hele sekken.

Denne sekken var fantastisk å bære og rommer nok for å postere i kaldt vær. Rifla ligger fjellstøtt uten å vingle rundt. Har Zeiss 3-12x56 med lys og BDC så den har justerknotter på begge sider, og dette var det grei plass til.

Dette blir sekken for store rovdyr, rev, hjortevilt og småviltjakt der du kanskje også har et ekstra våpen med.

Har alltid hata å gå på ski med våpen, for det er alltid ukomfortabelt uansett hvordan du henger det på deg og det blir alltid konflikt med stavene. Har av den grunn alltid brukt truger vinterstid, men det rekker man ikke langt med.

Tror dette må være favorittproduktet mitt dette tiåret.

Link to comment
Share on other sites

Har testet den litt, men levert den tilbake fordi den er uegnet for links-skyttere.

Astro-holderen kan enkelt festes direkte på sekker med f.eks. MOLLE system.

Andre sekker har vel så rask trekke-mekanisme. I tillegg er det veldi upraktisk å måtte ta av seg sekken for å tre børsa tilbake. Det er dessuten litt knot å få trøkt den lomma. Usikker på hvor lenge krokene i qrr-systemet holder.

 

Jeg gikk heller for en Eberlestock.

Link to comment
Share on other sites

Fordi utløseren er plassert der linkskyttere vanligvis plasserer kolben.

 

Ellers er jeg helt uenig. Jeg har vært igjennom 3 eberlestocker. Det er helt klart sekker ment for korte, overvektige amerikanere som skal bære all dritten fra trucken og til treestanden sin.

Jeg er 186 og ingen av sekkene var i nærheten av min rygglengde. De veier alt for mye og er av laber kvalitet.

 

Lært av mine feil og lånte en Vorn i 3 måneder før jeg tok avgjørelsen. Dette er helt klart annen kvalitet, og systemet fungerer meget bra. Min "rigg" på 6kg går smertefritt nedi våpenlommen. Vanlige jaktvåpen bør ikke være noe problem da.

Link to comment
Share on other sites

Er selv links og vurderer denne sekken. Har vert i kontakt med produsenten og han bedyrer at utløserhåndtaket ikke kommer i veien for anlegg av våpenet i skulderen. Det er plasert høyt slik at våpen kommer under håndtaket.

Noen linksskyttere som kan med sikkerhet bekrefte dette ?

Link to comment
Share on other sites

Er selv links og vurderer denne sekken. Har vert i kontakt med produsenten og han bedyrer at utløserhåndtaket ikke kommer i veien for anlegg av våpenet i skulderen. Det er plasert høyt slik at våpen kommer under håndtaket.

Noen linksskyttere som kan med sikkerhet bekrefte dette ?

Jeg er linkssskytter og har brukt sekken to dager på jakt. For meg er dette overhodet ikke noe problem. Utløsermekanismen er for høyt oppe til å være i veien og jeg vil gjerne at våpenet kommer ut på min høyre side!

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilde og info! :D Ja dette ser no låvendes ut for en linksskytter. Men dersom det at utløseren er plasert på anleggsskulder blir ett irritasjonsmoment, er det da mulig for en nevenyttig å flytte dette over på den andre skulderreimen? Kanskje det burde vere noe for Vorn å tenke på? Det at rifla blir tatt ut på høyre side, er ok for meg. Gjerne en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Å trekke hagla fra høyre er et pluss for links-skyttere. Det går kjapt å få den ut.

Problemet er som sagt at utløseren ikke kan justeres langt nok opp, i mitt tilfelle, slik at den kommer i konflikt med koblen.

 

Utløseren kan frikobles helt, siden det er borrelås. Den rekker imidlertid ikke helt til andre siden, og det mangler også borrelås på den siden.

Med litt annet design kunne det sikkert vært et universalt system for både links og recht.

 

Eberlestock-sekken jeg gikk for (Dragonfly) er en kombisekk jeg kommer til å bruke til all jakt (fugl, rådyr, villrein).

Disse sekkene brukes av bl.a. det amerikanske og svenske forsvaret og politi over hele verden, så jeg håper kvaliteten og livstidsgarantien holder for meg.

H2 Gunrunner (30 liter) er 1,5 kg. Altså lettere enn Gaupe (20 liter) på 1,8 kg.

 

Her ser dere

mht hvordan en trekker børsa.

 

Jeg har ingen "aksjer" i noe spesielt merke, men jeg skulle ønske jeg fikk bedre info da jeg skulle velge sekk. Artikkel i Jakt&Fiske nå før messa hadde vært noe.

 

Håper Vorn justerer designet slik at den en dag også passer meg.

De har den utstilt på Villmarksbutikken, som også skal på messa til helga. Anbefaler alle links-skyttere å teste om det funker for dem.

Link to comment
Share on other sites

God oppsummering den videoen der. VI bare presisere en ting i forhold til Vorn sekken. Det går greit å legge i våpenet når sekken henger på ei skulder. Man trenger ikke legge sekken på bakken for å få våpenet på plass. Dette gjør jeg ganske så greit mens jeg går om jeg har behov for det. Med litt trening så finner man en god teknikk. Jeg knota noe jæ....lig første gang, men det kommer seg fort.

 

Ut fra den videoen er det vel ganske greit å se hvilken sekk man bør velge om man går med ladd våpen i sekken. Jeg gjør gjerne det med min Vorn sekk, men vill aldri gjort det med den andre.

 

Jeg har brukt Vorn i 2 sesonger nå, elgjakt, rypejakt, gaupejakt og revejakt. Jeg vil anbefale sekken på det sterkeste. Den fungerer utrolig godt til ett allsidig bruk Både sommer, høst og vinter. Jeg har hurtiglåser på våpenreima, og har den alltid i sekken. Bruker den utrolig sjelden, men grei å ha med om jeg skal legge fra meg sekken og snike.

 

Lykke til med valg av sekk

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tenkte litt i samme baner som deg , Jakrokann, da jeg kjøpte sekk i sommer.

 

Kom frem til at det var bedre å kunne snøre sammen deer-sekken til en flat og kompakt sak når jeg ikke trengte den ekstra plassen enn å ønske seg mer plass i lynx-sekken når man måtte trenge det.

Gikk derfor for den største og angrer ikke på det.

Når det har vært kaldt eller ekstra vått i elgjakta har man hatt plass til både duk og ekstra tøy inni deer-sekken uten å ha ting hengende utenpå og dingle.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt modell Hjort på elgjakt noen sesonger nå. Den jeg har er første generasjon og har et noe stivere stoff enn de som selges nå. Bærekomfort er god, selv med godt pakket sekk. (Har også en Eberlestock X1, men den blir alltid valgt vekk til fordel for denne) Støyer noe, men som sagt, nå har de en type stoff som ligner mer på børstet microfiber. Min er ikke vanntett, så etter en dag med regn må innholdet ut for tørking. Mulig de nye er bedre. Det er noe knirk I bæresystemet, men ikke verre enn det jeg kan leve med. QR systemet er genialt og våpenet tas ut på sekundet omtrent. Kunne ønsket meg delt hovedrom I sekken da det er to innganger til dette. Ville gjort det lettere å organisere og finne innholdet. Radio/peilerholdren er det bare å kjøpe med det samme. Da slipper en å få konflikt mellom radiolomme og bærestropper. Fint også på de dagene en ikke trenger å ha på seg jakka.

Ser at jeg burde gått for modell Gaupe til min bruk med mye bandhundjakt eller relativt lang marsj til poster. Trenger strengt tatt ikke all plassen og ville spart en halv kilo på vekta med den mindre modellen. Har ønska meg en til I julegave fra bedre halvdel, men nå klarer jeg ikke å betemme meg for om jeg skal gå for modell Gaupe eller Rev. Luksusproblem kalles det visst.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om de vurderer å lage en linksvennlig sekk?

 

Siden jeg kommenterte forrige gang har jeg byttet ut Eberlestock og testet både Norrøna Røros & Hjerkinn pluss Bergans Budor (lett, men litt for slapp i fisken)

Så langt er favoritten Norrøna Hjerkinn. Hagla holder jeg i hånda, men savner fortsatt grei plassering av GPS.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på utløserhåntaket, så kan det på 2016 modellen skrues løs med torx, to skruer,

og flyttes lenger bak på skulderstropppen. - dersom den kommer i konflikt med kolben.

Bare for å teste, så skrudde jeg den nå løs og flyttet utløseren over

på høyre skulder. Da blir den litt knapp for å komme like langt

ned som på venstre side, og står litt på skrå, men rent ergonomisk så blir det faktisk

litt lettere i dra i utløseren. Særlig siden jeg har en vond

og stiv venstre albue.

 

Mao, utløseren kan flyttes lenger bak på venstre skulderstropp og

flyttes over til høyre.

Ref en tidligere reply på Vorn sin FB side, så er det ikke planen

å komme med en sekk som har våpenet på venstre side.

Link to comment
Share on other sites

Å ha hagla på høyre side er bare en fordel, og om utløseren enkelt kan flyttes til andre siden er den mer aktuell.

Uansett er den ikke links-vennlig (nok for meg) med utløseren på samme skulder som jeg legger an hagla.

 

Hadde vært veldig snilt om du la ut et bilde med utløseren på høyre side :-)

 

Kommer den i konflikt med nakken etc når du har den på høyre side?

Link to comment
Share on other sites

Legge inn bilde ja... hmm kjenner jeg får kløe av å prøve å skjønne hvordan jeg gjør det på dette forumet.

 

Jeg ser nå at på Lynx er det mulig å få utløseren litt lenger frem på høyre skulderstropp enn på Deer. Det har vel med bredden på sekken å gjøre og at wirestrømpa "har en lenger vei å gå".

Men så går det jo ann å modde litt. Det er jo moller på hele skulderreima og det er i de utløseren er festet. Finner man en optimal plassering av utløserhåndtaket, så er det jo bare å sy i to nye sømmer og feste den der... jeg driver litt med seiling, og der har vi noe som heter soft sjackle. En taustump med kule i enden i prinsippet. Jeg vurderte å henge en slik i utløseren om albuen ikke blir frisk.( men nå ser jeg at det er lettere å ha den på høyre side..)

 

På Deer kommer utløserringen mer eller mindre på toppen av skuldra, og selv ikke på standplasskyting, liggende, kommer kolben der :)

 

Wire kommer ikke i nærheten av nakken.

 

Har du ikke en butikk i nærheten som har sekken inne? Du får sikkert lov til å prøve å flytte utløseren og prøve det ut før kjøp. Ta med en torx str 10 :) det er gjort på 1 minutt.

Link to comment
Share on other sites

de fleste Pro-straffene til Vorn Equipment har faktisk KKC stokk, så det går nok bare

godt. Går du inn på Vorn Equipment sin instagram, så ser du mange bilder..

det er faktisk bilder der av han som lager KKC stokkene, med en Deer på ryggen.

 

 

Den videoen er jo grei, men det er vel ikke helt rett at sekken må helt av for å legge

våpnet tilbake. Det er nok å ta av ene skulderstroppa og svinge den opp på siden.

Dessuten er det ment å ha siktemidlene innover i sekken.

Det ser man på deres offisielle demofilmer.

Ellers så kan man også justere høyden våpnet står i sekken, senkes 5-6 cm.

Skulderstropper og hoftebelte er like solid/ identisk på Deer og lynx.

Deer har en kraftigere innvendig alu-ramme.

 

Ellers så er det viktig å benytte seg av, og ta seg bryet med

å justere sekken, både våpenfestet og høydetilpasning på skulder

og hoftebelte.

 

Jens Kvernmo " et vilt liv" har nettopp lagt ut en ny film på YouTube

om pakking av sekk for jakt. Der bruker han Vorn Deer og KKC.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...