Jump to content

458 to tom x12,7


JanEG

Recommended Posts

Hei vet ikke helt hvor jeg skall poste dette innlegget men prøver her. For o lag 10 år siden var jeg innom en børsemaker i Tr.heim sentrum.derfikk jeg en høst merkelig Ruger nr1. Kalibret var 458 to tom12,7. Det vill si en sub sonik børse som holtd kravet til annslagsennergi på storvilt :shock: Hylsa var en 458,(husker ikke hvilken) Hylsa var kappet til en lengde på to tommer, og overste delen av hylsa var dreid litt ned for å få en tynnere hylsehals og pressa om for å passe til ei 12,7 kule laga av Tonheim. Kula var ei hulspiss homogen kobberkule, med fire freste langsgående spor for å få kontrolert ekspansjon av kula. Mener tyngden på kula var 800 grein. Har ikke hørt mer om dette prosjektet, men er det noen som kan ha hørt, sett eller har erfaring med noe Lignende. Tvilsomt om dette er lovlig etter dagens regler, men det er ikke spørsmålet da det uansett ikke er aktuelt for meg å handle noe slikt i dag. Syntes bare det var utrolig spennende. Husker ikke ladedataene men tror det var ladet med n110 og i sub sonik motte det x antall grein med bommull på toppen av kruttet for å få tilstrekkelig med hylsefylling :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke helt vanlig ut det der men, søk på 510 førland så finner du ett brukanes sub kaliber.

458 to toms kan også lades sub, men du klarer ikke skaffe tunge nok kuler til å klare kravet til storvilt. 458 to toms er en 458 win mag som er kappet til to tommer, så vidt jeg vet, den kan vel best sammenlignes med 450 Marlin som også er fin å dempe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye du må holde over kommer an på hvilke hold du er inskutt på......

Til sammenligning så treffer jeg syv cm (fritt etter hukommelsen)under senter på 91 meter når jeg er inskutt på 75 meter. Dette med 460gr( også fritt etter hukommelsen) i 315 m/s i cal 450 Marlin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...