Jump to content

Oryx eller FMJ?


Akanozze

Recommended Posts

Hei, har et reveåte der jeg vet det er aktivitet, har sett reven, og er fult av spor. satte meg ned for noen netter siden med 17 hmr, men reven var for langt unna til at jeg turde skyte. Har altå en rifle i .308, men er usikker på om jeg skal bruke Oryx eller Jaktmatch da de to er det eneste jeg har for hånden. Åtet er på ca 90m, men reven oppholdt seg ca 120m unna. Sitter i bu med ganske godt annlegg, men ser for meg at Oryx'en gjør litt mer vei i vellinga, selv om den kanskje ødelegger mer og at pelsen blir ubrukelig, noe som kanskje ikke blir så ille med Jaktmatchen.

 

Begge går omtrent likt i børsa, og samler rundt 25mm @ 100m.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville godt for oryx'en. da er du mye mer sikker på at reven ligger med en gang. med vitale treff med FMJ har jeg enda ikke vært utfor at reven har løpt, men har hørt flere som har opplevd det og angret på at de ikke brukte ekspanderende kule. og den lille ekstra prisen det koster for oryx gjør opp for seg med at reven ligger der den ble skutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde at ved jakt er det påbudt å bruke ammunisjon med ekspanderende kule

Utbredt misforståelse.

Les forskrift om jakt og fangst, der finner du krav til ammunisjon for ulike dyrearter. Som jeger skal du kjenne til disse.

 

Er vel ikke noe krav til å kunne hele lovverket for alle viltarter om man ikke jakter på dem alle?

Unødvendig pekefinger. Legg heller ved en link.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...