Jump to content

Rev på åte


Gullvingen

Recommended Posts

Etter å ha ventet på snø grov jeg ned 20kg matavfall 60m unna huset i forkant av en liten haug.

Nå har mikkel vært å gravd hver eneste dag siste uka og er snart 1m ned, det ligger litt godis i ulike dybder og han bryr seg ikke om at jeg står på terrassen med lykta.

 

Han er stor og kraftig og jeg lurer på om det er derfor det kun er den ene som kommer tilbake hver gang. Det er rikelig med harespor og jeg antar han ikke er så fryktelig sulten.

Men tilbake kommer han, gjerne to ganger i løpet av kvelden og natta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har vært besøk her og vedkommende har rota noe alvorlig.

Jeg så dyret på 60-70 meters avstand og trodde først det var ulv på grunn av høyden.

Det var litt mørkt og litt vanskelig å se i lyset fra en T7.

 

Derfor henta jeg en spotlampe og satte opp et lite lommekamera.

På bildet kan det skimtes et tre meter langt hull og radden har spruta snø

over alt, totalt ca 20m i på langs.

 

Håper det er rev...

Bildet er tatt på ca 60m klokka tre om natta.

 

vzz6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tyder veldig på at det er en slik "revir" hann som holder til der. Da får du ikke inn andre rever før du har fjernet denne. Kan hende at den kan ha med seg en tispe nå i parringstiden, men ellers kommer det INGEN.

Hadde en slik i fjord vinter, å den holdt området rent for andre helt til 14 april......da måtte han bøte med livet.

Link to comment
Share on other sites

Tok på trugene og labbet ned, er nok en stor rev ja.

Har rigget opp kamera og lys, så får jeg ta en titt på'n.

Ligger en frossen kjøttkladd på 10kg igjen der samt at jeg heiv utover et par kilo sure pølser

som var kappet opp i småbiter. Tror ikke han klarer å holde seg unna selv om jeg setter på litt lys.

Hang en strimmel laks i ei buske, han sleit fælt med å få den ned, men borte er den.

Link to comment
Share on other sites

En merkelig opplevelse....

 

Mikkel er som vanlig på åta og jeg tenkte å teste en app med lokkelyder.

Først skremt hare...ingen reaksjon.

Så skadet hare, reven løftet hodet i et par sekunder og så full fokus på maten under snøen.

Deretter revebjeff, null reaksjon.

Begynte med lavt volum og deretter såpass høyt at jeg regnet med å skremme den, men neida.

Enten er denne reven stokk døv, veldig dum eller utrolig smart.

For å teste lukket jeg opp terrasse døra som lager litt knirk, ingen særlig reaksjon.

Smalt døra litt hardt igjen og sen løfta hodet opp av hullet, jeg lyste på den og den dukket bare ned i hullet igjen.

Bikkja fattet interesse og bjeffet høyt da jeg klaska kikkerten i dørglasset...ingen synlig reaksjon fra mikkel nå heller. Da gikk jeg for å skrive dette innlegget.

 

Syntes noen sa at reven er så var på lyder....ikke denne.

Den holder på 50-60 fra huset på opplyst åteplass.

Må jo være noe gærnt oppi hue på denna...

Ser stor ut, revirhanne?

Link to comment
Share on other sites

Ja den ser da etter hva jeg mener helt ok ut, ganske stor, litt blass i fargen, men ingen hårløse partier eller tegn til at den klør.

Har fått et til dels brukbart bilde av den, skal få lagt det ut, film var vanskelig selv om det nærmest var fullmåne og spotlys på åta. Videokameraet var uvillig i går...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...