Jump to content

Alfsens Skinn og Lær


malfsen

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Fant ut att jeg skulle prøve lykken på ei lommebok av alle ting. Mønster eller plantegninger var ikke å finne, men jeg prøvde allikevel. Gikk til innkjøp av noen kvadratfot 1,5mm vegetabilsk ku lær og satte i gang. For å gjøre det litt vanskeligere bestemte jeg meg for å sy med lærsnor av kenguru istedenfor vanlig tråd. utgangspunktet ble en filmsnutt på youtube der jeg så hvordan det ble gjort i grove trekk og en liten snutt fra Tandy's om "lacing" (sy med lærsnor). Og her er resultatet nesten ferdig(mangler litt lace for å sy den siste biten, men den er i posten).

 

9lgy2h.jpg

2gtvn02.jpg

i6h1s0.jpg

104qf83.jpg

 

Så lagde jeg meg ett lite verktøy stativ for punsler og pauteverktøy. Det ligner ikke grisen, jeg brukte lind så det sprakk ved skruene og høvelen til han far var skjem som f*** så overflata er LITT flisete... Men det trenger ikke å være fint for å fungere heldigvis. Jeg limte også på en bit lær på bunn så jeg kan bruke det som vekt i ett hjørne og for å unngå att skruene skraper opp ett nesten ferdig prosjekt som lå på feil sted o.l.

 

2en6a7c.jpg

fubecx.jpg

2drdtae.jpg

2dmiej9.jpg

 

Så for 3 dager siden begynte jeg på ei lommebok til. Helt enkel, svart og med vanlig trå, da lacen ikke har kommet enda og jeg tenkte att det kan være greit å prøve litt forskjellig så man har noe å vise frem.

 

20jsd41.jpg

e9girl.jpg

2vvlu90.jpg

10mv2hj.jpg

 

(p.s. Ser at støv viser veldig godt på ny behandla svart lær :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Fikk levert 2 stk garva hjorteskinn (+1 til på veg) og spørsmål om jeg kunne lage en vest eller 2 av det. Fikk også en vanlig vest som ble brukt til å lage mønster i papp. Det ene skinnet var fra en bukk så det var greit med plass til en vest, men skinn nr 2 av ei kvige var bare akkurat, så litt mage måtte det bare bli med. "Knappene" er de ytterste 5-6cm av hjortegevir som er festa med 4mm lærsnor og som festes igjennom ei løkke på andre siden. Ganske artig å prøve å lage noe med hår på (men steike som det røyter!). Der det er sydd ligger skinnet hår mot hår og for og få det til å bli hånterbart ble disse områdene klippet helt ned til skinnet.

 

Mønsteret på det minste skinnet.

15wyyoo.jpg

 

Vesten av kviga.

5vx0ds.jpg

6roy0h.jpg

 

Bukken.

2817h46.jpg

14w3mrr.jpg

 

Side ved side.

2ljszfo.jpg

24dk8s5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så Jeg ville teste hvordan det gikk å blande ut den spritbaserte farga jeg bruker. Eneste blanke spriten jeg hadde for hånd var bacardi razz 32%vol så det var det som ble brukt. Fargen og læret lukter bringebær, men det funka jo greit :lol: Fant også ut att vann og sprit mixer ganske greit, så en mix ble laget med det også. Fargen som ble brukt er mørk brun narvsverte og læret er vegtan 3-3,5mm.

Blandingsforhold er sprit 1:1 farge, sprit 2:1 farge, bare farge og vann 1:1 farge.

 

P.S. Test før du ødelegger noe du har jobba lenge med (snakker ikke av erfaring denne gangen heldigvis).

 

2ibdz0y.jpg

f2szmo.jpg

kb7rjr.jpg

19t3z4.jpg

2nq6tcz.jpg

2zp1eti.jpg

mkug68.png

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ting tar tid.... Men har endelig fått bildene fra telefonen over på PCen :roll:

 

Har laga en del ting siden sist, men det har blitt en del blant annet en 15-20 belter noe som ikke er så veldig spennende å se på samt att noe er julegaver så de bildene legger jeg ikke ut enda :winke1:

 

Laga ei lommebok som var konfirmasjonsgave. Svart og dekor av en fotballspiller på ene siden med en fotball med forbokstaven i fornavnet i midten.

 

Her har vi alle delene ferdig farget med alt av dekor osv klar for montering og sying

9usqpu.jpg

Som dere ser er det litt flere deler her enn ett enkelt belte....

 

Innsiden ferdig

23morag.jpg

 

Og dekoren på utsiden

29ctldk.jpg

2iwalfo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så har vi noe snaks :-D nytt revolverbelte med hylster, brunt og med eikeblad/nøtter som dekor. hylsteret er til en .44mag 8" (på bilde er det en 1860 army bare for å ha noe oppi :lol: )

 

Noen "lånte" telefonen midt i julestria...

2lj506s.jpg

 

Forran

2s801mb.jpg

 

Baksiden:

2ryfx5l.jpg

2lafofc.jpg

 

Hylsteret

fwr8jt.jpg

 

Med pistol

16j1pw1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så har vi ett bolthylster til en .22 en logo forran og en enkel stropp til å holde alt fast.

 

Før sying

2nsusf7.jpg

 

Og ferdig

14r4g6.jpg

 

Også er det ett lite hylster til en .22 short

her er alt ganske lite og krunglete å jobbe med samt att det ikke var noe mønster å finne så det måtte lages også.

 

Her er starten

2gv24jd.jpg

 

Våtforming

24uvn8p.jpg

 

Forran ferdig og farget

2nl44ts.jpg

 

Og baksiden

2v7wimb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er julegaver sikkert levert og jeg kan legge ut noen flere bilder. Bare noen belter denne gangen, men ble ganske fornøyd med dekoren på noen av dem. Læret er 3-3,5mm vegitabilsk garva, farga med narvsverte og overflatebehandlet med satin shene.

 

2 belter med Irsk setter og rype, det andre har en hare og tiur. vanskelig å ta bilde av svart lær dessverre. :oops:

1puxch.jpg

mmpqgl.jpg

xc7okg.jpg

 

Har er det en bjørn som er på fisketur, passende til en fiskehandler som liker friluftsliv skulle man tro :)

11t91es.jpg

 

Også har vi 2 belter med navn. Hvis dere skal ha unger og har tenkt til å lage noe med navne dems pauta inn i selv for all del unngå navn med S og O... :lol:

ser2n4.jpg

wkob4x.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du Alfsen!

 

Jeg må si meg imponert over "lær"ekurven her! :D mye stilig!

 

Tenkte å gjøre et par små prosjekter selv, har du noen annbefaling på hvor jeg bør handle lær? og er Masurlær det samme som veg-tan lær?

Ser også at det er forskjellige tykkelser...

 

Ha en fortreflig søndag!

Link to comment
Share on other sites

Takk Xerion :-)

må si meg enig i att det blir bedre å bedre med litt tid og øving :-)

 

Er ikke helt sikker på forskjelligellen mellom de 2 men jeg TROR masur lær er vegitabils garva lær som er komprimert. Fint å jobbe med mener jeg å huske. Bruker selv 3-3.5 mm i belter hylstere og det meste, men dette blir litt tykkt for slirer. Der hadde jeg gått for 2-2.5mm.

 

Jeg handler for det meste på skinnlaaven.no men så i katalogen til jørn jensen i dag og han har fått ett fantastisk utvalg. Ting er dyrt i innkjøp, men de varer nesten evig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Utrolig mye bra her!

 

Jeg beklager om jeg okkuperer tråden med noe urelevant, men dette er den eneste tråden jeg fant angående det å lage ting av skinn og lær.

Er det noen her som vet om en hobbygruppe som lager ting av skinn og lær, og utveksler erfaringer, gir hverandre tips, inspirasjon, osv i nærheten av Oslo?

Eventuelt ønsker å møtes for å lage ting.

 

Har selv gjort et par små prosjekter, men har svært liten ærfaring selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det går veldig i rykk og napp her inne dessverre. Det er faktisk over ett år siden jeg la inn noe sist! Men nå er det på tide med et skippertak å vise hva jeg har laget den siste tiden!

 

Jeg starter med det siste jeg laga, det er ikke skinn direkte, men antageligvis noe jeg skulle ha gjort for lenge, lenge siden. En salponny, syponny eller syklemme er nesten som ei forvokst klesklype som holder fast det man syr på. Når man syr i skinn bruker jeg og sikkert alle andre såkalt salsøm. Her brukes det 2 nåler og ofte ei syl til og åpne hulla når man syr. Da kan det være greit å ha begge hendene frie til å sy med og ikke måtte holde arbeidet i tillegg!

 

Hele greia tok meg vell ca 3T å bygge, men jeg har sett litt på div filmer og tegninger iløpet av det siste året for å få litt inspirasjon. Min klemme er veldig enkel, stygg og ikke gjennomført, men den funker like bra som de andre ser det ut til.

 

Her har vi halve klemma. Legg merke til klossen i midten. Den festes i bunnplanken og holder avstanden i toppen så det er mulig å få arbeidet inn i klemma.

aw9dgn.jpg

 

Her er bunnplanken. Jeg borra hull igjennom for å feste klemma med en bolt. Da kan jeg vri arbeidet hvis jeg vill. Denne planken ligger under låra når du sitter å syr.

28ls6ck.jpg

 

Den andre halvparten av klemma. Her har jeg en liten vinkel på planken i bunn (3-5 grader) for å få nok glippe i toppen.

28tkot3.jpg

 

Slipte til litt skråing på toppen så det er lettere å få fatt på nålene. Det er også skrudd på en kloss inne i hver klemme halvdel for å ha plass til det som skal syes inni klemma. Deretter kledde jeg "kjevene" med tynt skinn for å unngå merker på arbeidet.

2s8pgl0.jpg

 

Her er den ferdig! Bruker en bolt til å stramme kjevene, men mangler vingemutter. Det hadde helt klart vært en fordel å ha, men det får jeg plukke opp neste gang jeg ser det.

e7jif8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så videre til Lær! det er ikke alt jeg har like mye bilder av, så her blir det ikke så mye forklaring om hvert prosjekt.

 

Først har vi 2 hylstere som kan heves og senkes ca 7.5 cm for bruk med trench coat osv. Fargen er mørk brun og dekoren er "cowboy navnet" til han som bestilte det.

258441t.jpg

 

Så har vi en bolthode holder til en RX helix. Brun farge og messing knapp.

28c0k7m.jpg

 

Til slutt i denne posten er en smakebit på noe annet jeg jobber med. Det er en "pinglebeskytter" på ei 45/70 rifle. det kommer mer til denne rifla etterhvert! Jeg brukte ganske tynt (2-2,5mm) skinn. inni festa jeg en tynn bit liggeunderlag for litt ekstra demping, og sydde det sammen med dobble loop lacing med kenguru lisse.

2mg2ru0.jpg

2m4yjcn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg Reiste til Sverge i januar for å jakte gris. Da tente jeg at en patronpung med "riktig" motiv var tingen å lage!

 

Mønstere ble skrevet ut på "tracing film" noe som gjør at jeg slapp å teine over for hånd for så å føre det over til læret.

ous7c4.jpg

 

Jeg brukte 2-2,5mm lær for alt unntatt patronhempene. det brukte jeg 1,2-1,5mm kalveskinn. Her ser vi mønsteret ferdig overført til skinnet.

dws3k1.jpg

 

Her er all skjæringa med swivelkniven ferdig, bakgrunnen er skyggelagt og dyra har fått hår og konturer.

2ldvh2o.jpg

 

Ferdig farga og knappen er satt på. Jeg ville ikke ha belte hempe, siden jeg har ammoen i lomma uansett.

9bbp1d.jpg

 

Nærbilde av dekoren

w2k85k.jpg

 

Enkel innside uten farge for å se innholdet lettere i dårlig lys.

2lbdw82.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så over til noe jeg ikke har prøvd før! Hesteutstyr, nærmere bestemt ett hodelag. Jeg fikk låne ett som var i samme størrelse som jeg kunne bruke som mal. Ett hodelag er egentlig bare masse små belter som er festa sammen, men det kan gjøres en del vanskeligere med litt bua former og dekor av ymse slag.

 

Her er vi etter att alt er skjært ut og alt av bling er prøvemontert. Pannereima (Den med all pynten) ble fylt med litt liggeunderlag som padding, siden conchoene har en skrue på baksiden for festing. Deretter ble baksiden kledd med 2-2.5mm lær og alt ble sydd sammen.

9707yx.jpg

 

Her er alt ferdig! Jeg brukte pynte chicagoskruer til å feste bittet og for enkel bytting til andre bitt.

ay7pcm.jpg

 

Fargen er brunt på hele hodelaget, men med hvit tråd for litt kontrast og detaljer som er blanke med messing innslag.

k3p3td.jpg

 

Hele hodelaget har mønster langs kantene og pannereima er festa med gammeldagse conchoer av lær og messing. Det er også en chicago skrue mellom hakereima og bittet for å holde ting på plass.

2cep66c.jpg

 

En stram kar med ny pynt!

95tnpt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Dæven så trivelig å finne en god gammeldags håndtverktråd igjen på kammeret. Et hyggelig avbrekk i eu-direktiver, ulvedebatt, pimp my sniper rifle, og alt det der :smile: Er ikke helt der enda, men har et bra flak med lær liggende som jeg fikk av min bestefar da han flyttet over i omsorgsbolig. Nå vet jeg å finne inspirasjon og litt tips. Keep up the good work :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...