Jump to content

Mangler alt - hva trenger jeg?


Guest

Recommended Posts

Jeg skal på Jaktdepotet (Drammen) i morgen fredag for å skaffe meg ladeutstyr for .308 og .223. I den forbindelse så tenkte jeg å høre litt med dere her inne i forhold til hva jeg bør være på utkikk etter av utstyr o.l., slik at jeg ikke blindt stoler på hva selger forteller meg.

 

Per i dag har jeg satt av et lite område (arbeidsflate på ca. 65x75 cm) med to kanter tilgjengelig for montering av presse.

 

Utover dette så mangler jeg alt. Har kikket litt på "starter kits", men jeg vet ingenting om hvilke merker jeg bør være på vakt for og evt. hvilke jeg bør se etter. Har sett for meg å bruke rundt 5000,- på utstyr (krutt, tomhylser, primere, die-sett, presse etc.). Hovedmålet mitt er å få ned kostnaden av å skyte med .308 rifla, da jeg koser meg glugg ihjel på bane med denne.

 

 

Alle tips mottas med stor takk.

 

 

-Valf (ikke flink på mange ting, men god på noen :P)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladepresse selv. Svogerfar (ikke feilstaving) kjøpte en "ordinær" presse, altså ikke progressiv, fra Lee, mener å huske at han valgte Lee Challenger Anniversary press kit. Den skal, såvidt jeg vet, ha det du trenger, med unntak av ladedies, krutt, kuler, hylser og hylsebrett. Jeg har ladet litt på den, og den er god å bruke. Forbered deg dog på å jobbe med en og en oppgave; du lader en batch, ikke en og en kule.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade rifleammo ville jeg som razumny anbefale en enkeltstasjonspresse, jeg har aldri klart å finne en passende arbeidsflyt for riflelading i progressive presser.

(Lader pistol/revolver-ammo på Dillon 650)

 

Et verktøy mange glemmer er et skyvelære, har du ikke det fra før så kjøp ASAP!

 

Etter å ha skutt en del melder behovet for en hylsetrimmer seg, og derved også behov for diverse verktøy for å ta grader +++

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe en Lyman Case Prep Xpress først som sist!!

Jeg begynte med å kjøpe håndverktøy først, tabbe!! Håndverktøyet kostet til sammen mer enn en den motoriserte Lyman-saken, og der fulgte ALLE nødvendige verktøy med (verktøy for å ta utvendig og innvendige grader, og hettelomme-uniformer, hettelommerenser, og verktøy for å fjerne militær niting av hetter til både små og store hetter + børster for å rense hylsehals i flere kaliber)!!!

 

Ellers vil jeg "som vanlig" anbefale Trond Alvestad på http://www.hjemmelading.no" target="_blank" target="_blank , har kjempegod erfaring med å handle med ham.

Handla en del med ham som fersk hjemmelader, fikk mye tips og hjelp, og ble aldri prakka på noe jeg ikke trengte. (Han ba meg faktisk vente med å kjøpe enkelte ting til jeg hadde erfaring nok til å se om jeg faktisk trengte dem!!)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, folkens! Visste jeg kunne stole på kunnskapen her inne.

 

Tar med meg smart-telefonen ned og spør de ut på bakgrunn av hva dere skriver :)

 

-Valf

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv RCBS rock chucker supreme, settet koster en del, men inneholder det meste du trenger å er av en kvalitet som lee settet bare kan drømme om, en del kamerater har lee. og mitt RCBS er mye mer solid og gir en veldig mye høyere kvalitetsfølelse. det du trenger utenom er diesett, skyvelær, hylsetrimmer, hylsefett, kuler, krutt, tenhetter, hylser :)

Link to comment
Share on other sites

Ellers vil jeg "som vanlig" anbefale Trond Alvestad på http://www.hjemmelading.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank , har kjempegod erfaring med å handle med ham.

Handla en del med ham som fersk hjemmelader, fikk mye tips og hjelp, og ble aldri prakka på noe jeg ikke trengte. (Han ba meg faktisk vente med å kjøpe enkelte ting til jeg hadde erfaring nok til å se om jeg faktisk trengte dem!!)

Tiltredes! Trond er flink!

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen: Jeg har satt meg opp et lite regnskap og jeg lovet meg selv at når jeg hadde brukt over 5000,- i ammo, så skulle jeg begynne med hjemmelading. Dette var først og fremst for å sikre at dette ikke bare er noe jeg syns er "litt moro", men faktisk noe jeg vil pusle med over tid. Nå er det engang slik at jeg har greit med penger satt til side for hobbyen min, og da ser jeg på det som mye sunnere å lære seg f.eks. hjemmelading eller HAM-radio (men det er en diskusjon for et annet forum :)).

 

Skuddene går fort når man er aktiv på banen, vet du :)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå går det i Nato av noe slag.

Men Barnaul, Norma NP , Norma Jaktmatch og S&B er skutt i kassevis; når det blir tomt for Nato blir det å handle fra DFS; 5,90pr patron

Hadde jeg vært en kjiping hadde jeg solgt 1xskutte Norma-hylser, de går for 1-1,50/stk (jeg er manisk hylsesamler....)

 

 

Men helt klart; handler en en og en pakke blir det dyrt....

Når du allikevel er på Jaktdepoet-kjøp deg noen Barnaul og prøv-du kan bli veldig hyggelig overasket...

Link to comment
Share on other sites

5000,- gir deg 1000 rimelige treningsskudd (1200-1300 billige russerskudd). Om det bare er til trening må du nok skyte "noen tusen" skudd for å komme i pluss (eller minst i minus, alt etter som :winke1: ) dersom dette er brukbart.

 

Om du lader for 3,- / skudd, og har en startkostnad på 5000,- vil 5000 skudd lande på 4,- / skudd. Altså vil du i praksis få valget mellom 5000 skudd til 20.000,- dersom du lader selv, eller 5000 skudd til 25.000,- dersom du er så heldig at rimelig skytterlagsammo går godt (nok) i ditt våpen. Du skal være bra hard bak ladepressen for å trykke ut den prisforskjellen der på kortere tid enn det vil ta deg å tjene den summen med litt overtid dersom jobben tillater dette.

 

Det er det rent økonomiske ved det. Bildet blir litt annerledes om du begynner å stille større krav til presisjon, eller skal begynne å lade jaktammo. Her er forskjellen gjerne noe større per skudd, men på den annen side er antall skudd relativt lavt sammenlignet med det en ivrig baneskytter vil brenne av på tilsvarende tid.

 

 

Det mer interessante aspektet, er hvorvidt du har lyst til å lade. Om det blir en egen hobby i hobbyen, går alle kalkulasjoner ut vinduet (til eventuelle økonomiske partneres store forargelse). Men dersom det blir "jobb" kan du like godt gjøre det du er fagutdannet til og komme i pluss rent tidsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng fra flere kanter her.

 

Nå er jeg i en overgangsfase for å komme meg over på dynamisk sportsskyting utenfor jaktsesongen, så da blir det jo aktuelt å ha litt mer kontroll på hvordan kulene samler, kanskje? Det er uansett en hobby som virker kjekk å kunne, på samme måte som jeg nevnte tidligere med amatør radio.

 

Til nå har jeg bare brukt Barnaul, Nosler og Remington ammunisjon på banen (samt noe billig treningsammo i gul boks som jeg aldri husker navnet på, med 50 stk i). Nosler har samlet godt og jevnt, men prisen der ligger på rundt 9-10,- smellen.

 

Kan jo også nevne at jeg har lekt med tanken på å lære andre børsemaker-relaterte ferdigheter og at hjemmelading virket på meg som et naturlig sted å starte, før man gjør de virkelig store investeringene på den fronten.

 

 

Her kan jeg selvsagt ta feil, i og med at jeg ennå er fersk i gamet.

 

 

-Valf

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem det viktigste av alt: Ladeboken. Les den før du begynner å lade.

 

Hovedmålet mitt er å få ned kostnaden av å skyte med .308 rifla, da jeg koser meg glugg ihjel på bane med denne.
Den feilvurderingen er vi mange som har gjort... Resultatet er at vi skyter mye mer og aldri klarer å forlate en våpenforretning uten en eller annen kjekt å ha duppeditt til ladebenken, samt noen interessante kuler, noen tennhetter som vi kanskje nærmer oss tom for eller en ny sort krutt :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Sitter med akkurat samme tanker selv. Bruker usedvanlig mye tid på å finne ammo som går bra nok i 308'en min og 223 som funksjonerer i Bushmasteren.

 

Hadde vært knall å kunne fylle på ønsket mengde krutt i hylsen så mekanismen kan virke.

 

Men sånn jeg ser det så er Lee Anniversary pakken en bedre deal enn Breach Lock Challenger Kittet??

 

Eller hva???

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørsmål. Jeg vet mange sverger til RCBS; og de er sikkert bra de. Det jeg liker med Lee er at du får masse for pengene, og ikke minst liker jeg Breech Lock bøssingen til Lee. Jeg vet det finnes lignende til RCBS; men ikke produsert av RCBS.

Link to comment
Share on other sites

For all del; lad og kos deg! Men forvent ikke å spare store summer, og samme hva nettekspertene sier-det er ikke "lett" å lade superammo.

Presisjonsproblemer ligger i 99,9% av tilfellene hos våen eller skytter:-)

 

Så sant som det er sagt. Det krever at man vet hva man gjør, og at utstyret brukes/settes opp riktig og gjerne er av en viss kvalitet. Gode komponenter som børsa liker er en selvfølge, det siste finner man ut av ved prøve/feile metoden (koster penger). Alt i alt er det moro å lade selv, særlig eksperimentering med ladninger, kuler, settedybder, krutt, tennhetter, prep av hylser, osv. Lading av 1000 vis av skudd til å fylle på med ammo til våpen som brukes mye er ikke like moro.

 

Som flere har sagt, du sparer neppe mye penger, men du kan skreddersy ammo til dine våpen. Og du har alltid mulighet til å lage flere patroner om det skulle mangle patroner i ammokassa, mao man slipper å reise på "butikken". (krever et vist lager, som igjen koster penger) Og du kan få en ny hobby, eller hobby i hobbyen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, veldig sant det som blir skrevet her om at du aldri sparer en krone på å lade. Faktisk blir det dyrere for når man først har handlet inn masse kuler og krutt osv og ladet opp en haug med skudd så får man følelsen av å skyte nesten gratis, så da pøser man ut med skudd uten å føle at lommeboka krymper. Men den gjør jo det og pengene forsvinner rimelig fort. Men etter at jeg begynte å lade for endel år siden så har jeg synes det var enda kjekkere å skyte nettopp pga at man ikke stresser med hva det koster. Så man bruker mer penger men det er kjekkere underveis og man skyter mer er min erfaring iallefall :mrgreen:

 

Jeg lader med breech lock pressa og jeg synes den er helt super! Har testet andre og de har jo ikke vært dårligere men synes det var litt lettere å sette i nye hetter i lee pressa enn i en rcbs jeg prøvde, selv uten noen form for hettemagasin. Men man får jo slike magasiner iallefall til breech lock'en om man ønsker, helt sikkert til de fleste andre presser også da. Om man kjøper inn noen ekstra slike hylser til å sette diene i så man får en til hver die så skifter man jo dier på få sekunder og man slipper å justere dem når de først er instilt. (Må jo justere om du skifter kuletype osv selvsagt.) Den originale vippevekta til lee er nok veldig nøyaktig den, men kjøpte fort en billig digital kruttvekt for å spare tid. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et verktøy mange glemmer er et skyvelære, har du ikke det fra før så kjøp ASAP!

 

Etter å ha skutt en del melder behovet for en hylsetrimmer seg, og derved også behov for diverse verktøy for å ta grader +++

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe en Lyman Case Prep Xpress først som sist!!

Jeg begynte med å kjøpe håndverktøy først, tabbe!! Håndverktøyet kostet til sammen mer enn en den motoriserte Lyman-saken,

Lee sitt handverktøy kommer på 260.- for første kaliber og 85.- for hvert ekstra kaliber deretter.

Inkluderer trimmer, case length gauge, grad verktøy(inn og utvendig i samme), hette lomme renser for large og small..

 

Har selv tilgang på en dillon med 'alt' hos skytterlaget og en Lee enstasjons presse hjemme. Bruker 'alltid' enstasjonen til lotter under et par hundre skudd.. Bare kos :smile: -Unntatt 1 gang i året - da er det fabrikk produksjon i kvantum som må til :mrgreen: .

Kjøp et ordentlig skyvelære, eneste jeg har casha ut ordentlig for. :arrow: - Mitutoya -

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...