Jump to content

.17/22mag


dyno

Recommended Posts

Hallo, hvor godt samler din .17/22mag på en normal !! 5 skudds serie?

Er ikke ute etter din beste men gjenomsnittlig sammling med anlegg på 50 og 100m.

Skriv også amotype og våpen.

Er ute etter real life tall :winke1:

Trenger ikke historien om kråka på 277m eller lignende :overrasket:

Hilsen bla ivrig revejeger.

Link to comment
Share on other sites

Liggende med 2fot ligger gjennomsnittet i min Cz 455 varmint i 22wmr med 5 skudd på 100meter på ca 25mm. Dette med Remington 33grs plastspiss husker ikke navnet på den i farten.

 

Ellers ligger den på mellom 30 og 50mm på 100meter med det meste annet. Litt bedre med 3 skudd. Og ca halvparten av samlingen på 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 22mag siden 1989 men har for nysgjerrighets skyld lyst å prøve .17.

Tydeligvis felles erfaringer angående presisjoon på begge kaliber, men sitter mange netter med hard vind så har derfor holdt meg til den gamle gode.

Treffes bogfjøl eller overarmsbein ligger de alltid på skuddplass mens rent lungeskudd ofte resulterer i 50m flukt, deres erfaringer med .17 der?

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt to rev med .17 hmr, begge på ca 50 meter. Begge ble skutt midt i bogen, og begge lå på stedet. Brukte TNT da det samla best i salongen min, CZ 455. Nå skal det sies at dette var 15.7 og 17.7 og den ene var valp, mens den andre var ca 1 år. Hvordan det er nå vet jeg ikke med vinterpels og større dyr.

 

Salongen samler ca 30mm på 100m til vanlig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter for tiden rev med 17 HMR, men hadde valgt 22mag om jeg skulle valgt igjen. Opp til 50 meter fungerer den greit, men synes effekten er for dårlig når det nærmer seg 100 meter. Har hatt noen skadeskytinger på lengre hold som jeg innbiller meg hadde fått ett annet utfall med dobbelt så tung kule som man har med 22 mag. Presisjonen er upåklagelig. Har aldri brukt 22mag, men skutt en del rev med 222 og 35 gr v-Max. Det var klart bedre enn 17 HMR.

Link to comment
Share on other sites

Der har vi det jeg kanskje tenkte noen ville innrømme, jeg tror også .17 blir for sped når vi passerer normal skuddavstand for ett så lite kaliber når det er rev som er målet, min erfaring etter 25år med 22mag er att det er en fantastisk effektiv revpatron (må da brukes 30grain) ut til 80-90m men hadde kulen vært bare halve vekten av 22mag ville nok forsvarlig skuddavstand gått ned på vilt med revens størrelse.

Ser det nevnes att .17 er bedre i vinden....stemmer nok ikke!

Har prøvd det som prøves kan på mikkel og 22mag i kombinasjon med 30grain V-max er min favoritt, lite "søl" og en rev som ikke ser sprengt ut samtidig som att ett godt bogskudd resulterer med umiddelbart fall.

Det er vel mange som henger seg opp i m/sek og glemmer alt det andre, men....hadde jeg hatt mink, kråke og annet mindre vilt på menyen hadde jeg nok kjøpt en .17.

 

"Ikke vær cowboy å skyt i hode/hals, gi deg selv de beste odds..skyt på største blinken...bogen :winke1: "

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei CZ 452 i 22mag, men til rev synes jeg det den er litt i underkant av hva jeg ønsker og bruke på reven.

Jeg har valgt ei CZ 527 i 223 til rev, rifla er på størrelse med 452 i lenge og ca samme vekt, den føles som ei salong rifle men den er mye kraftigere.

 

Så gjerne 223 er noe å tenke på vist du vil ha noe annet til reven.

Link to comment
Share on other sites

Ser det hevdes her å der ja men min hjerne klarer dessverre ikke å forklare den matematiske logikken i det :forvirra: ser det vises til skyting på avstander rundt 200-250m her å der men for meg er det helt utenkelige å avfyre disse kalibrene på sånne avstander på vilt og dermed også egentlig ganske uinteressant hva de presenterer der ute.

Dette er å blir våpen opp til maksimalt 80-100m for meg.

Egentlig ikke så mye å diskutere heller hver enkelt kan jo Google litt så finner vi forskjellige svar avhengig av hvem som skiver.

Men att begge kaliber er gode til sitt bruk er vi alle enige om.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så er:

 

EF=0,5*m*a

 

Sum Kraft=1/2*Masse * akslerasjon. Svaret skal ut i Joule.

 

Penetreringsfaktoren er en annen utregning.

(areal annslag, matrialfaktor, densitetsfaktor etc)

Da trenger man tekniske tabeller samt litt grunnleggende fysikk kunnskaper.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

...mjaaaa si ikke det du. Her er en video av HMR vs WMR -50 yards/FMJ. Du blir nok overrasket..

" target="_blank

 

den videoen forteller ingenting.hvis en person står med en liten spiss kjørner og en hammer så vil den lett lage et dypere merke i stålplaten enn 17hmr skuddene... det jeg mener med "punch" er hva jeg ser som skudd effekt i viltet med min 22mag sammenlignet med 17hmr pipa mi. hvis den videoen skulle belyse skudd effekt så kunne dei like godt brukt ei haggle med slug kule...konklusjonen ville da kanskje blitt at 17hmr som lager små men litt dypere merker i stålplata enn hva ei slug kule klarer har mer "punch" :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, jeg har begge våpen i begge kaliber som jeg bruker til åtejakt og kunne sagt mye rundt det men det er oftest så mange forskjellige meninger om dette att det beste for deg er å google..Søk etter.............

 

Compared : .17HMR and .22VMR By Chuck Hawks

 

Der har du alle data mm så gjør du deg selv opp en mening rundt det.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg begge kalibrene er for begrensende til at jeg vil bruke dem.

Jeg har brukt 22mag noe, men jeg foretrekker klart 223 med varmintkule og lyddemper på reven istedenfor.

Da blir den liggende på stedet

Det spiller det ingen rolle om holdet strekker seg til 200 meter heller.

 

Om det ønskes en kaliber .17 som virkelig har effekt på reven, får du kjøpe deg en .17 Win Super Mag.

http://www.chuckhawks.com/17_super_mag_first_look.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Skyter uansett ikke på rev på 200m nattestid, har tid til å vente til den er innenfor 60m å da ligger den normalt i smellen så lenge skuddet sitter der det skal, og det er jo hensikten uansett kaliber.

Og den som ikke kom innenfor har jeg spenning med neste økt.

Liker å trene litt med det våpnet jeg jakter med og da er jo prisen på amo på disse endel gunstigere en de grovere.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med 22wmr, har 17hmr, jakter ikke rev.

17hmr har normalt overlegen presisjon, på 50m er ikke spørsmålet om man skal treffe en klistrelapp, men hvilket hjørne av klistrelappen man skal "ta ut".

 

For å ha minimalt avvik fra over under i forhold til sikte aksen, setter jeg 110m som max for 17hmr, at måsen detter på 200m+ har ingenting med saken å gjøre. (Da leker en uansett med hold over ala 22lr).

 

Samling på 100m husker jeg ikke, men betydelig mer enn for 50m hold om jeg holder i spakene. (Men godt nok til at gamlekara til tider letter på øyenbryna når de leser av monitoren og ser hvor liten patronen er).

 

17hmr har litt å gå på i forhold til 22wmr i vindavdrift, men når en leser tallenes tale har det liten praktisk innvirkning i valg av patron. Til rev ville jeg uansett ha valgt 22wmr av de, rett og slett fordi kulevekten gir bedre penetrasjonsevne. 17hmr har ekstremt lite å gå på om skytter ikke gjør en 100% jobb med kuleplassering, for meg blir det for marginalt med tanke på egne sviktende ferdigheter.

 

Nå har jeg 223r til slikt som rev/gås, og bruker 17hmr til det den er, en fugledreper av rang, uten en milionmil usikker bakgrunn. 17hmr v-max 17gr er forøvrig fin medisin på ting som ligger å flyter, kulene blir i hovedsak smadret ved kontakt med fast masse som vann/sjø, og gir lite rikosjetter.

Så får heller andre få pushe grensene med nålestikk i kaliber 17. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden 17HMR var så oppskrytt så måtte jo jeg også prøve. Kjøpte meg en Sako i kaliberet. Men jeg er ikke imponert!

Fungerer fint på 60-70 meters hold på mindre fuglevilt, presisjonene er grei nok men kan ikke måle seg med feks jaktkompisens 221 på hold over 50 meter!

Jeg har skutt ett tresifret antall fuglevilt med rifle gjennom årene, stort sett med godt hell der viltet blir liggende på stedet. Med 17 HMR opplever jeg det samme som "i gamle dager" da jeg jaktet med 22lr... fugl med litt dårlig treff forsvinner - ofte langt! Det er ikke akseptabelt.

Her jeg jakter er det altid vind, det å oppleve en vindstille dag i jaktterrenget er ikke noe man gjør hvert år. Det er også svært skiftende temperaturer her om vinteren fra svinkaldt til plussgrader i løpet av relativt kort tid.

Dermed opplever jeg med 17HMR ett annet "problem". Den er svært påvirket av temperatursvigninger. Dette har jeg og testet ut sommerstid (+10grader) der jeg innskyter med varm ammo og så tester med kald ammo (-15grader) fra kjølebaggen. Resultatene har jeg på pc´n, men forskjellen mellom kald og varm ammo var så stor at det krever ny innskyting til rypejakt for eksempel.

 

Så min tid som 17HMR eier er snart over, jeg kommer til å bytte løp i Sakoen til 22WMR (som jeg har bedre erfaringer med faktisk!) eller 22lr.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei! Har en CZ455 Thumbhole Varmint i 17HMR.

Den var med på gåsjakt i år, og jeg fatter ikke hvorfor dere skal bruke

223 på rev og gås. Jeg skøyt ca 10-15 gås i år bare med hmr'n ikke en jevel som stakk fra åstedet, holdene var fra 40m til 140m

Det var noe vind, men ikke så mye at den ikke gikk beint..

Man blir heller aldri klok på og lese her inne. Resultatene kommer fra skytter,kule,vind,plassering,kaldt,varmt osv. Dyrene er også individer, alle reagerer ikke likt.

Men jeg har god erfaring med HMR'n og den forlater ikke skapet mitt!

Genialt fra Trost til og med rev/gås. Genialt...

Har også en god del erfaring med 22lr, det er ikke sammenlignbart iforhold til 17HMR'n med tanke på jakt og presisjon.

Det er bestandig noen mandagseksemplarer der ute, har selv nettopp fått en 10/22 i hus. Venter på kikkarar :overrasket::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått gjennomskyting på rev @50m med 17HMR med CCI 20gr gamepoint. To ganger når jeg tenker meg om. Død i smellet. Gås @100m, samme historien. Plasserer man skuddet mest mulig fremifra og bak så ekspanderer kula rett i motorrommet på gåsa, uten å sarve brystfiletene. Syntes 17HMR funker snus jeg (til mitt bruk).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...