Jump to content

Hjelp med prisvurdering


375Dakota

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er børsemakerelev på GVS i Støren og i denne annledning har jeg laget meg en rifle i kaliber 375 Dakota.

Dette prosjektet er noe jeg har lagt mye tid og kjærlighet i så jeg regner med at affeksjonsverdien er noe høyere enn den reelle verdien. Det er derfor jeg vil vite hva dere synes er en riktig pris på denne rifla.

 

For å starte med låskassen så er det en remington 700 long kasse som alle brystninger samt gjenger er rettet opp på. låseflatene på både kasse og sluttstykke er også rettet opp!

 

Pipa er en borderpipe som er laget ut av pipeemne og både formet og gjenget av meg selv. Den har akkurat blitt flutet og blitt laget gjengebeskytter til.

 

Stokken er laget ut ifra emne av grå laminat så alt har blitt gjort selv. stokken er søylebeddet. Jeg har også laget tappen til tofoten selv og festet den inne i stokken.

 

Finnish er noe jeg ikke er ferdig med ennå, men i ferdig tilstand så vill alt bli guncoatet.

 

Annet utstyr:

 

*Stalon whisperer magnum

 

*Meopta meostar R1 1,5- 6x 42

 

*Leupold QRW Ringer

 

*Versapod tofot

 

 

Det er helt sikkert noe jeg har glemt, men dette er nok det viktigste. Takker for alle svar :)

 

 

 

2r3jonl.jpg

 

21eybh4.jpg

 

13yqng8.jpg

 

zu3u4m.jpg

 

1z6cema.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Takk for påminnelsen.

 

Pipelengden er 55 cm. så den er ikke kort. kan se sånn ut i og med at det er en teleskopdemper som sitter på.

 

Hele børsa veier 5753g etter fluting. Da sitter alt på inkludert tofot, demper og kikkert.

 

Uten tofot veier den 5243g.

Link to comment
Share on other sites

Terningkast -2- to fordi:

 

Positive ting:

- ser ut som godt børsemakerarbeid

- bra tildels gode komponenter

 

Negative ting:

 

A) Riflestokken harmonerer ikke med kaliberet og hva en slik rifle skal brukes til fordi

 

- .375 dakota er ett godt kaliber til medium/kort hold til farlig vilt...

- en slik rifle kal bæres mye...denne er svært tung og mangler det meste som skal til for ett våpen til bæring.

 

B) Rifla mangler totalt harmoni i komponentene....

 

- kikkertsikte og kaliber sier kort /medium hold...

- Rifla mangler åpne sikter når kaliberet er det det er...

 

Slik jeg ser det bør du som fremtidig børsemaker se at du må ta noen valg....

 

Skal rifla være 375 dakota så må du få åpne sikter, av med tofot, egnet stokk til bæring, med god nettskjæring og få ned vekta en 500-1000g totalt ...

 

Skal rifla være langholdsrigg må kaliber byttes til noe egnet og ny kikkert monteres.

 

Slik jeg ser prosjektet ditt er dette ett makkverk til strykkarakter bruksmessig...

Link to comment
Share on other sites

Konstruktiv kritikk er viktig for vidre utvikling av både fag og sinn, og er viktig for enhver og ta til seg. Den konstruktive kritikken kan gis på uendelig mange forskjellige måter. Måten den blir gitt på her, gir meg et inntrykk av at Grevling1 har fått sin kone knullet av TS. Dette er ikke det man kaller K.kritikk, men heller nedrakking.

Link to comment
Share on other sites

Skal rifla være langholdsrigg må kaliber byttes til noe egnet og ny kikkert monteres.
- og det kalibret må være i ei pipe som er lang nok til å gi projektilet fart.
Slik jeg ser prosjektet ditt er dette ett makkverk til strykkarakter bruksmessig...
Uff da - dette var "ein grausame salbe" - glad jeg ikke har deg som "sensor" i smått og stort, "grevlingen1"!

 

Men, når det er sagt - "konseptet" fikk det ikke til å rykke i "må ha"-tarmen min - og det sier meg at totalsummen ikke alltid er lik summen av de ulike komponentene. Som igjen innvirker på trådstarters spørsmål - "hummerogkanari"-faktoren trekker ned.

Link to comment
Share on other sites

. Heihei!

 

Først av alt skal jeg legge til noe jeg har glemt.

-Har montert sako magnum utdrager.

 

-Jeg har en niggeloh reim med sauer trykknapp montasje som jeg har filt ned knappen så man ikke skal kunne løse den ut med et uhell. Dette glemte jeg å skrive samt ta bilde av tidligere.

 

Takker så mye for alle svar.

 

For å svare deg grevlingen1 så har du rett i mye av det du sier. Men jeg har noen punkter jeg vil du skal vite litt mer om.

 

1) Denne rifla er aldri blitt laget for å selges. Dette er et våpen jeg skal ha med meg gjennom hele livet og som jeg kan vise frem med et smil om munnen og si at dette er noe jeg har laget selv. Det at jeg spør om prisvurdering her er av ren nysgjerrighet. Dette sier jeg for at du skal vite at dette ikke er en potet som passer til alt og alle. Den er laget for min bruk i mine jaktområder.

 

2) Du har rett i det du sier om at det er et godt kaliber på stor vilt i middels- kort avstand, men er ikke enig i det du sier om at den skal bæres mye. Denne børsa blir utelukkende brukt til posteringsjakt på elg. Og i mine jaktområder (hvor det er mye skog) er det sjelden man har mulighet til å skyte på mer enn 150 meter. Jeg har testet dakotaen på 170m med meget gode resultater. Legger også til at dette er grunnlaget for valg av kikkert.

 

Utover dette er jeg helt enig at vekten er for stor. Det er derfor jeg har flutet pipa og har lagt planer om å fjerne materiale i pipekanalen og fjerne vekt når jeg senere skal lage forhøybar kinnstøtte.

 

Jeg er også enig at stokkvalget ikke passer til kaliberet. Dette er en blanding av uvitenhet når jeg startet prosjektet og at jeg er tidligere DFS skytter som har en viss forkjærlighet for matchvåpen. Det har seg også sånn at en slik stokk har mye mer personlighet, i og med at grepet er formet til hånden min, lengden er satt etter armlengden min og kappevinkelen er satt etter skuldrene mine.

 

Alt i alt så er jeg bare glad for å få kritikk. Og selv om du liker å kalle en spade for en spade så er det sikkert bare godt ment.

 

Jeg vil også gi deg litt kritikk. Vil du skal huske på til en senere anledning at når noen har gjort en jobb har de lagt mye energi og tid i det. Jeg har ikke noe problem med å lese sånne ting, men måten du uttaler deg på kan være sårende for enkelte. Dette er noe man lærer fort når man er mye i kontakt med folk som har spesielle bånd til børsa si. Men dette har du kanskje skjønt nå, hvis du har lest de senere kommentarene her. Men atter en gang, jeg har ikke noen problemer med det du skrev, så ingen skade skjedd. Bare tenk deg om to ganger neste gang.

 

Til en helt annen sak så vil jeg si takk til alle dere andre som har skrevet også. Fint å få vite hva folk mener om arbeidet mitt og utdanningen min. Takk ;)

Link to comment
Share on other sites

syntes dette ser ut som kvalitetsarbeid! hadde ikke hatt noe imot å eid ei sånn børse, garantert ikke noen andre som har ei tilsvarende. syntes det blir feil å gi konstruktiv kritikk til noe som noen har lagd til selg selv, etter sine egene ønsker og behov. hadde jeg hatt råd så skulle du lett ha fått bygd meg ei børse også! hva angår prisvurdering så er det vel vanskelig å anslå..

Link to comment
Share on other sites

Det var da måte på til slakting grevling1.

Vist han har lyst til å bygge seg en rifle i ett såkalt "afrika" kaliber som ikke er lik på de fleste andre i dette kaliberet så er det da vell ikke noe galt i det? Er jo ikke noe krav til åpne sikter eller en rifle som er lett å bære bare fordi han har valgt 375 Dakota.

 

Man kan gjerne gi kritikk, men da skal den være konstruktiv og formulert på en måte som gjør at den er med på og bygge opp TS med tips og hint til hva han kan gjøre bedre og hva du ville ha gjort annerledes.

Jeg savner en del respekt for at andre tar andre valg enn seg selv og kanskje tenker litt annerledes her inne på forumet.

 

Jeg syns vi skal sette pris på at han gidder å ta seg tid til å lage denne tråden. Det er jo gøy når forumet blir krydret med litt annet enn "hvilken rifle skal jeg velge" tråder :)

 

Jeg syns det var en veldig fin rigg, bra utført arbeid! ;) Jeg kunne gjerne hatt denne i skapet mitt. men jeg personlig hadde nok også foretrukket nettskjæring på grepsoverflatene :) Hvilken type jakt er det egentlig du har tenkt å bruke den til? :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når TS stiller det spørsmålet han gjør så må det jo være lov å påpeke det som kan virke negativt med våpenet og. At børsa "hverken er fugl, eller fisk" er jo i høyeste grad relevant når det spørres etter prisvurdering. Sånn sett så må jeg si at for meg framstår kritikken til grevlingen1, på de aller fleste punkter, som konstruktiv. Formen kritikken kommer i derimot, mangler kanskje litt på å framstå som konstruktiv :wink:

 

Heldigvis ser ikke det til å gå noe særlig inn på trådstarter. Han er jo til og med klar over en del av ankepunktene allerede. Ankepunkter som er lite relevante når en vet trådstarters intensjoner med børsa, men som i høyeste grad er relevante i forhold til trådens spørsmålsstilling.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter starter tråden med sitat:

Jeg er børsemakerelev på GVS i Støren ......hva dere synes er en riktig pris på denne rifla. sitat slutt

 

Dette er en person som selv i starten presenterer seg som fremtidig børsemaker og vil høre pris..

 

Som fremtidig børsemaker både skal og må han tåle å høre på en klar hva som er realiteten hvis han skal ha dette som fremtidig yrke.

 

Børsemakerutdannelsen er selvsagt en våpenteknisk/faglig del med det er også i utdannelsen vesentlig det estetiske/ formål og funksjon...

 

Trådstarter har i sitt prosjekt( og i innledende tråd) ikke klart å sette sammen komponenter i denne rifla slik en fagmann bør...

 

Hvis trådstarter skal leve av sin utdannelse så er det slik jeg ser det vesentlig og ikke sy puter under armene vedkommende ved å fortelle at dette er bra. For dette prosjektet er ikke bra...det er "hummer og kanari " som ikke er salgbar relatert til kostnader komponenter og arbeid"...

 

Hvis trådstarter som hobby ønsker å lage seg en rifle til eget sært bruk som aldri skal selges...så lurer jeg på hvorfor han starter tråden.

Link to comment
Share on other sites

@ersa:

 

a) Ser du på bilde 1 stokk/bipod kunne dette være ok komponenter i en typisk langholdsrigg...

 

b) ser du på bilde 1 av løpet så er dette relativt kort (55cm) av unødvendig grov dimensjon/profil og siden det er kamret for 375 dakota passer det ekstremt dårlig bruksmessig til stokk/bipod.

 

c) ser man da vider på helheten der en relativt liten kikkert(1,5-6 x42) er montert sammen med en diger demper pådenne enormt klumpete stokken ... så får man en rigg som ikke harmonerer bruksmessig. Og en svært tung klumpete rigg.

 

d) Når videre da TS forteller at han har montert en sako magnum utdrager på en rigg han i ettertid sier skal brukes på postjakt elg blir også dette bare tåpelig...

 

Hva kan gjøres...:

Hvis kaliberet beholdes:

1) Drei ned dimensjonen på pipa, sett på en lett klassisk rett stokk. Monter på gode åpne sikter . Fjern bipoden .Hvis demper kjøp en som egner seg. Rifla blir ca 4kg, og er egnet i dette kaliberet til jakt selv om pipa burde vært 5-10cm lengre...

 

Hvis man bytter løp/kaliber til langholdsrigg:

 

- Få ett løp med noe tynnere profil som er minst 60 cm i egnet langholdskaliber...

- Sett på en kikkert som passer til langhold/posteringsjakt.

 

Riggen er også bygget på en 700 kasse...som kanskje igjen egner seg best til "langholdsrigg/posteringsjakt"..

 

-ja sakoutdrager er ok det...til sitt bruk..

- det er også en bedre sikring...

 

Men slik denne rifla er bygget i TS blir det "hummer og kanari"...

 

 

 

Drei

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1, hvorfor så negativ til ting? Har du ikke kunnskap eller utstyr til å gjennomføre noe slikt selv, så du må rakke ned på andre?

 

TS har bygget noe han liker, han har funnet et kaliber han selv har lyst på å bygget ut derfra! Greit at stokk og løpsprofil ikke helt harmonerer med bruksområdet kalibret egentlig er ment for, men hva så? TS har laget noe eget som passer hans bruksområde, stor applaus til det!!! :D

 

Hvis jeg lager ei .338LM i en klassisk jaktstokk, fordi jeg har lyst på det, skal du rakke ned på det også da?

Greit nok at han utdanner seg til børsemaker, og noen forventer kanskje at dette skulle vært ei helt annen rifle, men jeg har sett rifler laget av mye mer erfarne børsisser som ser laaaangt værre ut og overhode ikke harmonerer!

Link to comment
Share on other sites

Glad du ser sånn på det ersa. Grunnen til valg av kaliber er at det er det første grovkalibret jeg skjøt med som liten guttevalp. Så det er helt klart at valget gikk mye på at børsa skulle være så personlig som mulig. Den kommer nok til å bli brukt mest på elg! (posteringsjakt) :)

Link to comment
Share on other sites

Vil forklare alle sammen at det som har blitt skrevet her er ikke noe som går innpå meg. Er storfornøgd med å få litt motgang som fører til forbedring. Det at jeg klager på fremgangsmåten til grevlingen1 går mer på hans holdninger og ikke kritikken hans på mitt arbeid. Jeg vil også at dere skal vite at jeg ser de feilene jeg har gjort. Men jeg vil heller ikke påstå at jeg er misfornøgd med resultatet. Det er nok en børse jeg kommer til å ha uendelig mye glede av i mange år fremover! :)

 

Grevlingen 1:

- Hva er det du mener er galt med sako- magnumutdrageren?

 

- du spør meg hvorfor jeg la ut denne tråden. Hvis du leser det jeg tidligere har skrevet, så ser du at jeg skrev til deg at dette var ut av ren nysgjerrighet.

 

-Kan være enig at den ikke er salgbar, men som sagt så har det aldri vært et formål. Skulle jeg laget et våpen for salg så hadde den ikke vert nærheten av det her. Hvor har du tatt din utdannelse som setter spørsmål på mine egenskaper som børsemaker? Lurer også på om du var ferdig utlært når du gikk på skole?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fint arbeid. Artig med børse helt etter egne behov og spesifikasjoner. Nå kan ikke jeg nok om emnet til å kunne sette en omtrentlig pengeverdi på børsa, så dét vil jeg ikke prøve på heller. Men dét skal sies sånn generellt at når noe er høyt spesialisert så kan dét slå begge veier verdimessig. Treffer man rette kunden med akkurat dét spesifikke behovet kan man være heldig, men samtidig treffer man ikke en bred nok kundegruppe til at det store behovet driver prisen opp...

 

Men jeg må si at jeg savner en tråd om prosjektet, dokumentert med bilder her inne. ;-) Hadde vært spennende å få se hva og hvordan du gjorde dét underveis.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Huffa meg, litt for kraftig språk fra grevling1, men når det er sagt er jeg enig i betraktngene hans.

Tror annonsen din vil bli stående lenge om du prøver å selge den, og at en pris noe serlig over 8000kr blir vanskelig å få.

Skulle du derimot skiftet pipe til 300win mag som mange ønsker og etter min mening ville passe bedre for rifla, tror jeg du kan "håve" inn adskillig mer. Jeg ville solgt 375 pipa, demperen, kikkerten og rifla ( med ny pipe) hver for seg!

 

Just my five cents :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1 er dessverre bare ute etter å gjøre folk provoserte. Man bør ikke lytte til det som oppmerksomhetssyke mennesker sier.

 

Forøvrig en svært fint utført jobb, jeg må si at jeg gjerne kunne tenkt meg den riflen om den var kamret i 6,5x55mm eller .35 Whelen.. 8)

 

Tusen takk!:)

Link to comment
Share on other sites

Ja absolutt, bilder fra hele prosessen. Og gjerne noen kommentarer der du forteller hva du gjør, og hvordan du gjør dét. Er ikke den med mest peiling selv, men syns prosjekt-trådene her inne er kjempespennende å følge med på.

 

Har fikset litt på avrekkene på våpnene mine, og polert litt bevegelige deler og slikt småtteri med gode resultater, men ikke mer enn det. Men dét skal sies at jeg blir inspirert av å se hva folk får til, så hvem vet hva fremtiden bringer.

 

Gleder meg til å se hvis du bestemmer deg for å vise prosessen.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser prosjektet ditt er dette ett makkverk til strykkarakter bruksmessig...

 

Trådstarter starter tråden med sitat:

Jeg er børsemakerelev på GVS i Støren ......hva dere synes er en riktig pris på denne rifla. sitat slutt

 

Helt riktig..han spør etter pris og ikke etter hva du måtte mene..hva du måtte mene om dette er igrunn revnende likegyldig

burde ikke være mye forlangt og svare gutten på det han spør etter nemelig en pris vurdering :roll:

Link to comment
Share on other sites

>Grevlingen1

Fy f.............. :overrasket:

Hadde aldri trodd jeg skulle skrive noe i denne retningen til noen her på kammeret men:

For en bedriten måte og fronte seg selv på.

 

Hvis man sitter med mye kunnskap, men føler behov for og belære/blære seg ovenfor andre for og fremme seg selv,

da er mann i mine øyne et meget lite mennske.

 

Til trådstarter så håper jeg alikevell at du tar noe av kritikken som konstruktiv da dette vil heve deg i fremtiden.

At du søker råd her inne vil antagelig gi deg masse "føling" for hva mannen i gata ønsker av doktoren sin.

Den dagen du står der og tar i mot en av oss i butikken din.

 

Men til pris.

Dette er bare min egen synnsing uten særlig belegg, men jeg føler vel at byggekostnaden kansje er reel pris.

Dette er din utdanning så affeksjonsverdien vil nok være høyere for deg,

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo dette en custombygget rifle, som er bygget etter "kundens" spesifikasjoner. Da blir det litt feil å si at dette er ei uharmonisk børse??

 

Så vidt jeg vet er det ingen børsemakere som bygger spesielle børser på "spekulasjon" i håp om å tjene gode penger på den.

 

Custom rifler bygges etter kundens ønsker....

 

Og da må jo kunden betale materalkostnader pluss nedlagte timer.

En slik rifle kommer fort på en del mer enn ei premiumbørse...

 

"Second hand" er den sannsynligvis ikke verdt mer enn ei hvilke som helst annen børse i kaliberet, kanskje mindre. Men hvem selger børsa en har fått skreddersydd til seg selv?

 

 

 

Så langt jeg kan se av bildene er det utført godt arbeid på hver enkelt del, og det er det jeg ser på som viktig her.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo synd at en ung og lovende børsemaker skal ledes til slaktebenken av surmagede kritikere som avslører sin manglende kunnskap om jaktens allsidighet.

Trådstarter har lagd et jaktverktøy, det kan levere en 300 gr jaktkule med BC på 450-500 med hastighet på mer enn 750 m/s og med et lydnivå som gjør at en ikke behøver hørselvern. Våpenet er ikke så langt at det blir uhåndterlig.

Våpenet er tungt og stabilt, og bør kunne levere effektive skudd på storvilt ut til 300-400 m med god presisjon.

 

Dette er nok ikke rifle for reinsjakt på vidda, men til skumringsjakt på hjort vil det være et utmerket valg, da ville jeg satt på en annen kikkert. Ellers er dette en optimal postrifle for storvilt, den er ikke tyngre enn at den kan bæres et stykke, og tyngden og stokken gjør den lett å skyte med. Stabiliteten gjør at det blir forsvarlig å skyte på lengre hold enn med en lettvektsrifle, og kaliberet er såpass at det blir effekt i dyret.

 

Kort og enkelt et optimalt verktøy til noen jaktformer, men mindre egnet til andre. Hva er egentlig galt med det, finnes det våpen som egner seg til alt?

Link to comment
Share on other sites

375Dakota. Som andre har bemerket ser det ut til at du har gjort et bra teknisk arbeide. Komponentvalg og sammensetning er ikke noe å tenke for hardt på nå, det kommer lett senere.

Jeg liker forresten stokken du laget.

Etter masse kontakt med div. b.makere, der jeg mener noen skulle hatt et annet yrke, foreslår jeg noe du sikkert er klar over- gjør absolutt alltid arbeid i superklassen, enten det gjelder montering av kolbekapper eller bygg fra grunnen av.

Da har du nok en fremtid i faget utover å montere kikkertsikter på XXL.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig ot, men skitt la gå.

 

Jeg synes ganske ofte grevlingen har noe positivt å komme med, eller kanskje ikke akkurat positivt, men i hvert fall relevant og innimellom også konstruktivt.

 

Kan det være at mange her inne ikke er i stand til å se forbi, den mildt sagt lite diplomatiske formen hans? Samt at en del kanskje ikke helt er kjent med, eller takler "djevelens advokat"-rollen, som vedkommende ofte inntar?

 

Jeg bare lurer;-)

Link to comment
Share on other sites

Hr. Grevling har som Jeffery sier, i mange sammenhenger spillt djevelens advokat her inne.

Og det er kanskje det han er, advokat, politi...?

Han har tydeligvis god innsikt i lovverket, i dommer og myndighetenes tankemåter rundt våpenloven.

 

Til tema; rifla er sikkert flott til sitt bruk, og vil nok som sådan fungere ypperlig.

Gleder meg til å følge med videre produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Noen bør la det sterke stå i skapet...

 

.375 Dakota: Du har laget en perfekt børse for deg selv etter dine egne spesifikasjoner og ønsker.

Gratulerer med et flott våpen som du garantert vil få mye glede av.

Neste våpen du lager vil kanskje se anderledes ut, men du glemmer aldri ditt første...!

(uansett om det er rifle, pistol eller ei dame)

 

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...