Jump to content

Fastmontert på vegg...


lilleulv

Recommended Posts

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Definisjon av hus:

 

Et hus/bolig er en bygning eller en del av en bygning som blir benyttet til fast opphold på helårs basis (bopel). Det viktigste kjennetegnet ved en bolig er at den har egen inngangsdør.

 

Betegnelsen bolig forekommer i ulike lovverk og har noe ulik definisjon. I henhold til «seksjoneringsloven» er for eksempel en boligseksjon definert som en del av en bygning som har egen inngang, eget kjøkken, bad, soverom og oppholdsrom.

 

SSB definerer bolig som: «...boenhet som består av ett eller flere rom, er bygd eller ombygd som helårs privatbolig for en eller flere personer, og har egen atkomst uten at man må gå gjennom en annen bolig. Boliger kan være både hybler og leiligheter. Leilighet er en bolig med minst ett rom og kjøkken. En hybel er et rom med egen inngang beregnet som bolig for en eller flere personer, som har adgang til vann og toalett uten at det er nødvendig å gå gjennom en annen bolig.»

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i definisjonen "husvegg". Poenget er at lyset skal være fastmontert. Om dette er på ei jaktbu, campingvogn eller låve så er du nok innafor.

 

De skal forandre forskriften fra "fast anbrakt på husvegg" til bare "fast anbrakt" har jeg lest ett sted.

Link to comment
Share on other sites

Inntil ny lov er på plass, står der fastmontert på husvegg. Om dette er Bolighus , Løe, Uthus eller Jaktbu. Så har det vært akseptert.

Dette irriterte med så kraftig at jeg fremmet forandring på denne lovteksten samt andre forslag på NJFF landsmøte i 2009. NJFF tok debatten med DN (nå MD) . Og ny lovtekst ligger til behandling i Stortinget.

 

I denne teksten står der fastmontert lys. Det vil si at en kan montere lyset på stolpe om en ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en forespørsel til dengang DN, nå Miljødirektoratet. Slik jeg forsto svaret kunne du likegodt montere på låve eller annen bygning det du skal sitte. Dersom en er i tvil, ville jeg lagt frem problemet for Mdir. De svarer på mail.

 

Tror Kolbe -Rolf er inne på noe.

Link to comment
Share on other sites

Det står at den dekker 50-80 m2, altså kvadratmeter. Da rekker den neppe særlig langt. 7x7 m = 49 m2, 9x9 m = 81 m2

Må lyset være grønt? Må det være batteridrevet. Det første som slår meg er å bruke ei billig ledlykt fra chingchong. Litt modd med tape, ståltråd og betong så sitter den fast på vegg og drives av en batterieliminator fra et eller annet kontorutstyr e.l.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte under et gatelys kan være problematisk. Ikke pga. lyset, men fordi du skyter på en vei. Gatelys på privat skogsbilvei med bom kanskje? Gatelys i skogen er vel ikke gatelys? Det er bare lys. Uten gate, ingen gatelys.

Hva med fast anbrakt lys på veggen til huset til ei snegle som sitter på rifla di? :P

Link to comment
Share on other sites

Gyttorp hadde en annen åtelampe på 3W led med grønt lys som lyser ut mot 100 m. Ferdig kit med lyssensor (slår seg på når det blir mørkt), dimmer og kabel med klemmer for batteri. Med et 110 ah batteri skal jeg i teorien ha lys i 400 timer før det må lades. Skal teste en sånn. Bestilte hos Brunst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...