Jump to content

Fraulëin Neptunia av Krieghoff har ankommet


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg falt for fristelsen rett før jul og handlet en Krieghoff Neptun drilling fra Tyskland, hentet den i helgen. Dette var toppmodellen fra Krieghoff. Den er produsert i 1972, i stål. Kaliber 7x57R og 2x20-76. Det er sidelåser på denne, avtagbare for hånd. Raudnakke på forumet har studert den og sier at denne drillingen har gravyre som er helt i toppklasse, men treverket er ikke av samme klasse. Den er lite skutt og godt holdt, ikke antydning av skygge i kamrene. Neptun kom med en Zeiss Diavari 3-12x56 i ERA svingmontasje. Jeg har hatt flere våpen med lignende montasje og er godt fornøyd. Har faktisk en montasje liggende, blir mulighet for å har flere kikkertsikter til denne. Tidligere eier var pasjonert svine- og revejeger i skumringen, derfor han valgte så stor kikkert. Det er med en testskive, som ser svært lovende ut...

 

Her er de første bildene, jeg har ikke skutt med den enda:

Den kom i låsbar stålkuffert hvor det var skåret ut til stokk, løp med kikkert, fortre, patronpung, munningsbeskytter i lær og en lommelykt (av en eller annen grunn). Kufferten blir nok solgt etter hvert da jeg har en annen som jeg synes passer bedre.

N1.jpg

 

hele børsa

Nhele.jpg

 

Gravyre høyre side

Nhoire.jpg

 

Gravyre venstre

Nvenstre.jpg

 

Stokken er ”brun”. Et bilde med blits viser at det er mer liv nedi der enn det som synes på overflaten. Kommer nok til å forsøke litt TLC utover våren, for å se hva jeg kan lokke frem av struktur

normal_bilde_2~1.JPG

 

Denne lille ”flippen” på høyre side av kassa vippes opp med negla og skrus ut, så kan man plukke av sidelåsene med avtrekkermekanismene.

Nsidelas.jpg

 

Presisjonen ser lovende ut på testskiva…

N-presisjon.jpg

 

Smekker løpsbunt med kaliber 20 hagleløp

Ntut.jpg

 

Blir spennende å teste denne!

 

Edit: Oppdatert overskriften. Jeg innser etter lesing av Raudnakkes tråder at drillinger har damenavn, selvfølgelig... :oops: Endret navnet fra Kong Neptun til Fraulëin Neptunia :D . Bare for gøy altså

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ikke så synd på deg Jonas, for jeg tapte (mest sannsynlig) budrunden mot Bent pga at jeg slapp opp for tid. Hadde ikke lært meg finessene ved nettauksjonen.

Hvor høyt jeg hadde gått vet jeg ikke helt, det jeg vet var at jeg hadde fryktelig lyst på den og at jeg trykket på svarte livet! Nå har jeg blitt litt lurere... :lol:

 

Gravyren på den er MEGET pen! Har sett på flere slike, hvor rådyr/hjortene ser ut som hunder og proporsjoner og linjer blir feil... Mye skal stemme om dyregravyre skal bli pent, derfor foretrekker jeg eikeløv, scroll o.l.

Denne er imidlertid veldig bra utført!

 

 

Håper du tar den med på Kammersmellen? Mange som nok kunne tenke seg å ta den i nærmere øyensyn!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal plukke av sidelåsene og ta bilder i kveld, samt vitale data om vekt og lengde.

 

Jepp Kiwi, du tapte budrunden. Jeg vil ikke si prisen nei, men kan ymte om at den ble betydelig billigere i Tyskland enn den ville vært i Norge, og at jeg gjorde et godt kjøp også fra Tysk standard. :D

Link to comment
Share on other sites

Får gratulere så mye med flott børse! Blir spennende å se hva du får ut av stokken. Ut fra bildet ser det ut som om den har potensiale for mer... (del, del, del... :) )

 

Har ikke det helt store forholdet til drillinger, men det begynner å klø litt. Problemet blir å finne alibi...

Link to comment
Share on other sites

Nope, ikke pes å få den til Norge. Det har aldri vært et problem, jeg har handlet drilling fire ganger i Tyskland. To ganger har jeg hentet den og tollet inn på grensa, to ganger har den blitt sendt. Nada problema.

 

@ Streamdip, drilling er våpenverdenens narkotika...

Enten så avskyr man hele konseptet fordi det er så mange kompromisser. Det er i mange situasjoner en dårligere rifle enn en boltrifle, og i mange situasjoner en dårligere hagle enn en ren hagle. Morten Vinje sammenlignet drilling med Dorullholder med radio og telefon...

Eller så blir man som meg; hekta... Jeg har skutt tiur på hjortejakt, plukket ryper som topper i bjørkeskauen med rifleløpet, rev på langt hold på skogsfugljakt, gås i flukt på rådyrjakt osv. Jeg elsker kombinertjakt, og synes drilling gir optimale muligheter. Men, det er en våpentype man må bruke tid på å bli kjent med. Idiotisk (og farlig) så smelle avgårde rifleskuddet etter tiuren... og uetisk å trekke av hagleløpet på rådyret på 50 meters hold... Når det sitter i fingrene er det gullegodt! Min erfaring er at jeg må ha sikringen på toppen av kassa, jeg mister fugl når det er greener sikring (på siden av kassa). Drillinger har ofte fantastisk presisjon med rett ladning. løpsbunten blir svært stabil når det er lodda løp, som her. Prisen er stigning mellom skuddene dersom ikke systemet får avkjøle seg mellom hvert skudd. Det er mulig å beregne, kommer tilbake med testing som viser dette utover våren. Men det er en ulempe på jakt, om man nå skyter mange skudd etter hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg handla meg min første dobbel i tyskland i fjor er kjent med noen av kompromissene allerede.

 

Jeg tviler overhodet ikke på drillingenes fortreffelighet når man først lærer seg å bruke de. Problemet mitt er at jeg rett og slett har ett litt for marginalt behov. Har nærmest sluttet med småvilt etter at gråhund og dobbelrifle kom i hus. Det blir en og annen lokkejakt etter rev, ellers så blir det et par drivjakter i tyskland en gang i året hvor en dobbelrifledrilling kunne vært anvendelig. Men jeg sliter med å se at dette alibi godt nok for en slik investering.

 

Jeg får nøye meg med å misunne børsene til dere som har behov for de.. :) Fortsett gjerne å poste bilder!

Link to comment
Share on other sites

løpslengde 63.5cm, totallengde 107.5 cm. Vekt 3.550.

Her er bilde av sidelåsene demontert. Ikke noe gull inni der, men rent og pent. Og ingen unnskyldning for å ikke smøre mekanismen :mrgreen:

bilde_2~2.JPG

Jeg klarer ikke å se hvor sidelåsen er med det blotte øye, for jeg demonterer den, så fin er tilpasningen.

 

Her er et bilde som viser toppen av kassa på denne Neptun drillingen, ved siden av min Krieghoff Trumpf Dural, som veier 3.090.

 

bilde_1~1.JPG

 

To drillinger som er svært like. Lik løsning på sikringen, svært lik ballanse. Trumpf dural blir børsa for rufsejakt. Uværsdager med is og sludd etter rådyra, rypejakt i fjellura. Står mer om den her om noen er interessert http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=94632&hilit=Durabelich Det er vel ikke rart om de to drilligene er like, Neptun er produsert i 1972 og Trumpf Dural er produsert i 1967.

 

Gleder meg til det blir tid for testskyting. Jeg har ladet opp en (1!) lik ladning med Hornady Interbond 160 grain og Norma 150 grain helmantel til Neptun. Og en ladning med 160 grains Accubond og 150 grains Norma HM til Trumpf dural. Begge med COL = fabrikkammo. Blir å teste ladninger, samt hvordan dette går med ulik hagleammo med Brenneke, så snart det blir dagslys og litt ledig tid.

Link to comment
Share on other sites

Jøss 8x57RS, har ikke du alt en sånn da? Er det meg som blingser? Du har da shienendrilling, og en Neptun??

 

Det ble spurt tidligere om jeg kunne ta den med på kammersmellen. Jeg regner ikke med å få smelltid i år, desverre. :( Men, jeg skal legge ut bilder her når jeg får testskutt, og om jeg får fingeren ut til å gjøre noe med stokken. Tenker jeg starter med stokken til Trumpf Dural, som et svennestykke, før jeg gir meg i kast med denne.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har peiling på sidelåser som kan gi meg en pekepinn? Jeg skulle prøveskyte i går, men var ikke noe liv i børsa. Jeg har gjort et eller annet feil da jeg satt på igjen sidelåsene, skjer ingenting når jeg trekker av.... Dette virket før jeg demonterte dem så det er meg som gjør noe feil. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten update. Kong Neptun må en tur på spabehanding. For det første får jeg ikke sidelåsene til å virke. Jeg forsøke avtrekket og fikk klikk før jeg demonterte, så det er noe jeg har gjort feil. Regner med at en børsis finner fort ut av det. Verre er det at jeg har skadet blåneringen. I årenes løp har jeg handlet en del børser, og jeg har flere ganger funnet at rifleløp er full av mantel. Ikke alle som har pusset med annet enn olje... Min vane tro sprøytet jeg Hoppes Bore Foam i løpet og lot det stå. Viste seg at skummet har samlet seg i en strek på utsiden av løpet, og tatt bort blåneringen i en rett stripe...

normal_DSC_0078.JPG

Løpssettet må reblåneres (rustbruneres er vel det korrekte begrepet). Dette koster en del, og tar tid, så det blir en stund til det blir testskyting. Sure penger, håper det blir bra etterpå. Og ikke minst: Lær av min feil!

 

Edit: Beklager alt rotet på bildet, våpenskapet står fastmontert på gjesterommet / roterommet.

Link to comment
Share on other sites

Sånt er ergerlig....

 

Vært litt hard med blåneringen ytterst mot munningene jeg også etter mantelfjerner kom utenpå ved bruk av bronsebørste... Strøk på et lag med olje utenpå først for å verne, men det var visst ikke nok.. Fett neste gang kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Neptun ble altså sendt til børsis i mars. Fikk den igjen i går.... Oppdraget var å bestille og montere en liten del i mekanismen, og rebrunere. Tror jeg har hatt 100 telefoner, uten å få tak i børsemakeren. Men han ringte for noen dager siden. Børsa var ferdig, fryd og gammen!

 

Stooor skuffelse... blåneringen er svært ujevn. Se bildet... dette blir reklamasjon, og da ryker vel jaktsesongen :cry: Det er jenvt lys på bildet.

Neptun_etter_rep_%28450x800%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt nok. Ei slik børse fortjener bedre. Ikke bare det estetiske lider, men også det praktiske. En jevn og god brunering fordrer bedre egenskaper mot rust.

 

Reklamer og krev at du blir satt langt frem i køen. Ei måned igjen til bukkejakta burde være mulig å nå.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at en børsemaker tør å sende fra seg en Krieghoff Neptun i slik tilstand med tanke på sitt eget rykte. Jeg skal muligens gjøre samme jobben med en Teck og sa sender jeg en pm for å få vite hvem jeg IKKE skal sende hagla til.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med børsemakerverkstedet. Han som sto for jobben er på ferie, men de skal ordne opp i dette som en reklamasjon :D . Håper de klarer å gjøre en tilfredsstillende jobb. Poster bilder a hvordan det blir, når børsa blir ferdig en gang...

 

 

Men, jeg fikk testet litt Brenneke. Jeg fikk flere pakker av en generøs forumbruker. Avstand 40 meter. Slik ser det ut,

 

Neptun_Brenneke_%28800x450%29.jpg

 

Treffene til venstre er høyre pipe, som går først. Treffene til høyre er venstre pipe. De nederste hullene er RWS Exact, de øverste er Firocci Brenneke. Børsa er nok regulert for 35 meter (det er vanlig). Jeg kan altså bruke Brenneke i høyre løp. Dette blir bra greier på drevjakt, fremre avtrekker kan brukes som singeltrigger for rifle/Brenneke. Skal bli morro å teste mer når kongen kommer hjem fra børsisen igjen! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering:

Jeg kom ikke gjennom til børsemakeren, rett og slett. Kontaktet ledelsen direkte, og fikk svar umiddelbart: Løpsbunten blir rebrunert til uka og sendt i retur . Juuuuubaaaa!!! :D Fint med folk som ordner opp!

 

I mellomtiden er jeg i gang med å restaurere stokken. Den er rett og slett innsauset i gammel gugge... Jeg har også ladet opp noen nye ladninger med 156 grain Honrady Interbond. Og, jeg har kjøpt et Docter Sight III og MAKnetic montasje, som venter på å bli skutt inn. MAKnetic montasjen kan plukkes av og legges i lomma. Jeg har tro på at det kan bli bra; også på fuglejakt. Kommer mer info utover høsten da altså. Frøken Neptunia har en venninne på vei fra Tyskland. En snerten sideliggerkombi fra Buhag med ekstra hagleløpssett og spennende optikk. Lager nok en egen tråd om henne også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Nå er Neptunia endelig ferdig på sanatoriet. Raudnakke har fikset de feilene jeg har påført henne i min restaurering av stokken... Han sendte meg dette bildet tidligere i dag

normal_Neptun_etter_ole.jpg

Han presiserer at siste finish får jeg legger selv.. synes dette ser bra ut jeg!

 

Det passer meg utrolig bra at Neptunia er klar til bruk igjen! Lillesøstera Hildegard http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=107509 ligger til salgs nå. Men så lenge Neptunia er på banen får jeg neppe brekkvåpenabstinenser :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

og DER fant jeg godladningen. URP bak 156 grains Honrady Interbond ga 22mm samling på hundre meters hold. :D Skutt med 4x forstørrelse. Jeg har byttet et sikte med Raudnakke, og nå står det på en Schmidt und Bender 1-4x30. Tid mellom skuddene var nøyaktig 'tusle bort til blinken og kikke'.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...