Jump to content

Mauser 98K kasse- hvilke kaliber ?


MADMADS

Recommended Posts

Har tilgang på å få en HV-Mauser M98K-F1 av en nabo.

Tenkte at jeg kunne bruke den i et fremtidig ombygningsprosjekt til ett eller annet gøyt kaliber.

 

Er det noen som har oversikt over hvilke kaliber en kan bruke i en slik kasse ?

Kan 0g passer WSM kaliberene i en slik kasse ?

Hjelp meg (og andre) til å fylle ut listen.

 

Vet at en kan bruke :

 

22-250

243Win

25-06

6,5-06

260 Rem

6,5x55

6.5x57

6.5x68

7-08

7x57,

7x64

270 win

308 win

30.06

8x57 IS

8x60S/IS

35 Whelen

280 Rem

338 Federal

338-06

375 Ruger

358 win

8x68

9x57

9,3x57

9,3x62

9,3x64

10,75x68

 

300 winmag

338 winmag

358 normamag

458 winmag

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5-06.....

Den ultimate villkatt for norske forhold, med rimelige og lett tilgjengelige komponenter.

Lages rimelig greit med kappet, kronet, kamret og nygjenget pensjonert sauer banepipe :D

(Er innhabil...har ei sjøl :lol: )

 

raudnakke

 

 

Har Sauer-pipene stor nok diameter til å kunne monteres i M-98 da?

Link to comment
Share on other sites

Ja. I allefall banepipene til Sauer 200 STR. Da regner jeg med at 202 sannsynligvis også går, men det har jeg ikke testet selv. Min ble kortet ned i begge ender til en lengde på 65 cm. Gjenget , kronet og kamret. Siden de mest slitte partiene på baneløpet da forsvant, ble presisjonen helt topp.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang på å få en HV-Mauser M98K-F1 av en nabo.

Tenkte at jeg kunne bruke den i et fremtidig ombygningsprosjekt til ett eller annet gøyt kaliber.

 

Er det noen som har oversikt over hvilke kaliber en kan bruke i en slik kasse ?

Kan 0g passer WSM kaliberene i en slik kasse ?

Hjelp meg (og andre) til å fylle ut listen.

 

Vet at en kan bruke :

 

25-06

6,5-06

260 Rem

6,5x55

6.5x57

7-08

7x57,

7x64

270 win

308 win

30.06

8x57 IS

35 Whelen

338 Federal

338-06

 

 

375 Ruger

358 win

8x68

9x57

9,3x57

9,3x62

9,3x64

10,75x68

 

300 winmag

338 winmag

358 normamag

458 winmag

Link to comment
Share on other sites

8x68S ...

 

Har to rifler (9,3x64B og 8x68S) med mauserkasser og jeg har valgt å forlenge begge noe for å få plass til å sette kulene ideelt. For 9,3x64 er original lengde M98 greit. For 8x68S - og da også 6,5x68, vil std. lengde være noe for kort. Kuler må settes vel dypt.

 

Morsomme "å ha" rifler basert på "Hær" mauserkasse, synes jeg hadde vært å lage et "arbeidsjern" for middels til stort vilt. Fine patroner synes jeg da er klassiske patroner laget for std. mauser: 6,5x55, 7x57, 7x64B, 8x57IS, 8x60, 9,3x57, 9,3x62, 9,3x64B, 10,75x68 ... De er metriske, de er europeise, de er laget med M98 i tankene og mange er tyske! - De er alle j ... gode! En "moderne patron" eller også noe "amerikansk" passer liksom ikke ... :P

Patronvalg avhenger av jakt du driver. Skal den være et a) gås/rev/rådyr-jern eller et b) rådyr/hjort/elg jern? Uansett tenke: Hvor gode mulighetene er for å få tak i ammunisjon og hylser/komponenter til lading.

Viktig at du får skutt med jernet, hvis ikke blir det bare ståendes.

 

WSM-patronen passer ikke spesielt godt i ei kasse med kontrollert mating og kryssmate-magasin.

Push feed og singlestack-magasin bør være utgangspunkt for vellykket WSM-prosjekt.

 

Nils Kvale hadde nok også M98 i tankene da han konstruerte patronene .308 Norma Magnum og .358 Norma Magnum ... Dette er også "gode, klassiske valg" i en M98

 

Et godt valg for rifle i kat. a) synes jeg er .25-06Rem da den utnytter kassas lengde på en god måte, uten å ta opp mer magasinkapasitet, uten å by på mate-problemer, uten masse tilpassing av kasse/bolt og ladekomponenter er lett tilgjengelig for rimelige penger. Ytelsen er bare morsom! Dette er rev/rådyr/gås-patronen sin det!

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 years later...
8x68S ...

 

Har to rifler (9,3x64B og 8x68S) med mauserkasser og jeg har valgt å forlenge begge noe for å få plass til å sette kulene ideelt. For 9,3x64 er original lengde M98 greit. For 8x68S - og da også 6,5x68, vil std. lengde være noe for kort. Kuler må settes vel dypt.

 

Morsomme "å ha" rifler basert på "Hær" mauserkasse, synes jeg hadde vært å lage et "arbeidsjern" for middels til stort vilt. Fine patroner synes jeg da er klassiske patroner laget for std. mauser: 6,5x55, 7x57, 7x64B, 8x57IS, 8x60, 9,3x57, 9,3x62, 9,3x64B, 10,75x68 ... De er metriske, de er europeise, de er laget med M98 i tankene og mange er tyske! - De er alle j ... gode! En "moderne patron" eller også noe "amerikansk" passer liksom ikke ... :P

Patronvalg avhenger av jakt du driver. Skal den være et a) gås/rev/rådyr-jern eller et b) rådyr/hjort/elg jern? Uansett tenke: Hvor gode mulighetene er for å få tak i ammunisjon og hylser/komponenter til lading.

Viktig at du får skutt med jernet, hvis ikke blir det bare ståendes.

 

WSM-patronen passer ikke spesielt godt i ei kasse med kontrollert mating og kryssmate-magasin.

Push feed og singlestack-magasin bør være utgangspunkt for vellykket WSM-prosjekt.

 

Nils Kvale hadde nok også M98 i tankene da han konstruerte patronene .308 Norma Magnum og .358 Norma Magnum ... Dette er også "gode, klassiske valg" i en M98

 

Et godt valg for rifle i kat. a) synes jeg er .25-06Rem da den utnytter kassas lengde på en god måte, uten å ta opp mer magasinkapasitet, uten å by på mate-problemer, uten masse tilpassing av kasse/bolt og ladekomponenter er lett tilgjengelig for rimelige penger. Ytelsen er bare morsom! Dette er rev/rådyr/gås-patronen sin det!

 

Mvh.

 

Kunne ikke vært mer enig, Jedi!!!

 

Har selv to M98(av hærtype) bygd opp for 8x68S og 9,3x64

I 8 millimeteren forlenget vi magasinet til å akseptere opptil 90mm patronlengde.

Jeg lader 220grs Woodleigh til 89mm, da ser patronen balansert ut og kula stikker ikke mye nedenfor halsen.

 

M

Link to comment
Share on other sites

.308 norma magnum. Steike, det fikk jeg lyst på jeg også!

den passer også bedre enn 300 winmag. jeg kommer fra ragnar hansen akkurat nå, vært å levert min m98 med 300winmag løp. det er hvertfall rette mann på jobben. magasine sliter litt med 200gr oryx på full lengde. håper han greier å åpne magasinet nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

WSM i Mauser? De får nok plass, men å få dem til å mate blir nok ikke enkelt. For øvrig fikk Ross Seyfried mekket en Mauser i 585 Nyati, den korte versjonen, så det er mye som går. Men enkelt blir det ikke, og i alle fall ikke billig. Og du står igjen med ei rifle du aldri kan være helt trygg på med matingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...