Jump to content

Hvilket speilrefleks?


Perpålsa

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hei, har lenge tenkt å kjøpe meg digital speilrefleks.

Har vel i grunnen landa på pentax k20d.

Men jeg er i grunnen heilt blank på dette feltet.

Har funnet ei pakkeløsning hos pixmania.com med 18-55 linse + 55-300 linse til 9900,-

Har og funnet ei pakke hos fotomagasinet.no med 17-70 linse + 70- 300 linse for ca 10600,-

 

Vore sveieleg fint om nokon med litt peiling hadde gidda å sjå på dette og gjeve ei anbefaling for kva som er beste kjøpet.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Jeg sysler med tanken på et speilreflekskamera. Nikon D300 frister veldig, men blir i meste laget nå i første omgang. Hadde det ikke vært for at jeg har flere objektiver (helmanuelle), hadde jeg kjøpt D90. Nå har jeg mer og mer begynt å tenke på en brukt D200. Dette fordi den tar alt av nikon objektiver. Har tilgang til både 400mm 5,6 og flere zoomobjektiver, og noen normalobjektiver. Hadde vært kjekt å kunne bruke noen av disse.

 

hvordan er billedkvaliteten på D200 vs D300? Vil jeg gå lei av å bare ha manuelle objektiver? Holder D200 fortsatt mål?

 

Hva vil rimelig pris være for et brukt D200 hus? 4000,- eller 5000,-?

Link to comment
Share on other sites

Er overhodet ikke oppdatert på hva markedsprisen på D200 er for tiden, så det kan jeg ikke hjelpe deg med.

Men D200 er fremdeles et veldig bra kamera, som jeg tror de fleste ikke har muligheter eller kunskaper til å utnytte. D200 er en semiproff modell som er solid laget og tåler og bli brukt.

Link to comment
Share on other sites

D200 er et meget bra kamera, men som du sikkert vet går utviklingen på den fronten meget fort, så forskjellen mellom D200 og D300 er ikke ubetydelig.

 

Et tips; før helgen så jeg en pressebrukt D2x på finn til 4000! :wink:

(den kan fremdeles ikke matche D300en, men det er jo et meget bra kamera og veldig hyggelig pris!)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Trekker opp igjen denne.

 

No er det min tur å invistere i speilrefleks. All honnør og respekt til gamle Olympus mju 300 på 3,2 mp. Kjøpte det i 2003 og det har tålt det meste. Men bildekvaliteten er jo so som so.

 

Eg er nybegynner på foto og legger derfor lista lågt i første omgang. So budsjettet er 4000-6000,-

Kva anbefaler folket?

Bruksområdet blir mest natur og generelt utandørs. Det blir lite bilder av baby'ar og gamle tanter.

(Eg har i utgangspunktet tenkt å holde meg til ein av dei to store, Nikon eller Canon. Men det er ikkje heilt spikra, altso)

Link to comment
Share on other sites

Trekker opp igjen denne.

 

No er det min tur å invistere i speilrefleks. All honnør og respekt til gamle Olympus mju 300 på 3,2 mp. Kjøpte det i 2003 og det har tålt det meste. Men bildekvaliteten er jo so som so.

 

Eg er nybegynner på foto og legger derfor lista lågt i første omgang. So budsjettet er 4000-6000,-

Kva anbefaler folket?

Bruksområdet blir mest natur og generelt utandørs. Det blir lite bilder av baby'ar og gamle tanter.

(Eg har i utgangspunktet tenkt å holde meg til ein av dei to store, Nikon eller Canon. Men det er ikkje heilt spikra, altso)

 

Gå i bruktmarkedet f.eks finn eller http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/search.cgi Du gjør lite feil med å velge en av de to du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Hei Vestlandsjeger.

Ser dine kritierer er mye utendørs og friluftsfotografering.

Skal du ha en god nok vannavstøtende kameratype, ville jeg valgt Pentax - uten tvil. Canon og Nikon har vannavstøtende på sine proffutgaver, dvs.. du må ut med myyye penger.

Nå har også Pentax satset på vannavstøtende og støvtette objektiver. Da har man plutselig et fullstendig komplett "utekamera".

Selv har jeg fotografert et års tid nå med Pentax og er strålende fornøyd. Jeg liker også å fotografere i regnvær - da er fotolyset spesielt og fint.

 

Spør om en med Canon EOS 450, eller Nikon D90 står ute i regnværet å fotograferer uten å ha paraplyen oppslått? ;)

Link to comment
Share on other sites

Er nok tilfelle det der som Wheelen skriv her.. Men skal du ha eit godt kamera, til utendørs fotografering, så kan du kjøpe eit brukt Canon EOS 20D, det er eit kamera som holder lenge i felten.. Eg bytta nettopp frå 350D til 20 D, og har ikkje angra et sekund.. Du får dei kameraene brukt til ca 2.000..- og det er eit godt kamera til prisen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å selge min D300. Den er værtett så det holder og egner seg meget godt til naturfoto. (6 bilder pr sek (8m batterigrep), kjapp og presis 51 punkts autofokus, 1,5 cropfaktor, osv)

 

Kameraet er i meget bra stand og er lite brukt (bruker det kun som backupkamera og når jeg trenger cropfaktoren for å komme litt nærmere motivet)

 

Har ikke sjekket pris enda, men du må nok strekke budsjettet litt... :wink:

 

http://www.akam.no/artikler/nikon_d300/50617

http://www.kenrockwell.com/nikon/d300.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg kikker etter speilreflekskamera, mye med tanke på bilder av jakt, skyting og hund. Pentax ser bra ut pga. den ekstra tettingen mot vann og støv. Imidlertid er Pentax K7 mer penger enn jeg vil spandere. Brukt Pentax er det dårlig utvalg av, og dessuten ser jeg at K200D (som er mest aktuell) ikke får de beste skussmål når det gjelder hastighet/fokus på seriebilder. Brukbart, men f.eks. Canon EOS 450 er klart bedre i følge test i lyd og bilde. At kameraet er bra på "actionbilder"/serie legger jeg mye vekt på.

 

Nå har Pentax kommet med en ny, rimelig modell; Pentax K-x. Det som fremholdes som negativt her er først og fremst mangel på Pentax sin vanlige tettning, samt batterikapasitet.

Jeg har bla. funnet denne infoen om dette nye kameraet:

lydogbilde

ephotozine

 

Dere som har litt peiling på kamerautstyr; Vil Pentax K-x være et bedre kjøp enn f.eks. Canon EOS 450D, Pentax K200D eller Nikon D3000?

(Dette er kameraer som pr i dag finnes for salg i rett prisklasse. Enkelte modeller nevnt i denne tråden for bare et halvt år siden er ikke lengre i salg.)

Link to comment
Share on other sites

450D er et bra kamera. Så må en vurder om værtett hus er noe eller ikke. Pentax K10 fåes billig vet jeg, og er et glimrende alternativ til K200.

Nikon D3000 testet jeg i helga, og virker kjapp og fin.

Men.. D3000 er som D60 og D40.. Veldig små mål for store hender..

Vanskelig å velge. Det finnes mye der ute....

Link to comment
Share on other sites

Men.. D3000 er som D60 og D40.. Veldig små mål for store hender..

 

Jeg har en D40X selv ved siden av to D300 og en byge andre varianter. D40X er mye lettere og med et hendig objektiv konkurerer den nesten med P80/90 kamerane. Jeg har også store hender, men føler ikke at D40 blir for liten. Jeg har dratt nok på F5/D2X størrelse til å verdsette vekt på tur. Der D40X kommer til kort er hastighet på fokus, kvalitet ved høy iso og soliditet i forhold til de mer proffe variantene.

Link to comment
Share on other sites

Vil Pentax K-x være et bedre kjøp enn f.eks. Canon EOS 450D, Pentax K200D eller Nikon D3000?
Er Blaser bedre enn Mauser M03? Er Tikka bedre enn Remington? Ta en tur i butikken og kjenn på kameraene. Prøv menyene. Ulike merker har ulik layout, meny og ergonomi, men egenskapene er veldig mye godt de samme. Hvis ikke ett av dem skiller seg ut, tenk optikk: Hvilke objektiver leveres til systemet du velger? Jeg er Nikonmann, men jeg savner gode, lyssterke, små og lette vidvinkelobjektiver. Jeg regner med at det kommer av at Nikon har nokså lang registeravstand sammenlignet med de andre merkene. Imidlertid har Nikon noen nydelige normalobjektiver og korte teleobjektiver. Kommer du til å handle mer optikk? Hva finnes på bruktmarkedet?

 

Du kjøper ikke et kamera, du kjøper et system. Når du først har kjøpt et hus og et-to-tre objektiver, vil det være veldig greit om du kan bytte ut huset senere uten å investere tungt i nytt glass, for optikken er faktisk viktigere enn huset (og mannen bak er enda viktigere enn glasset, akkurat som med skyting ;) ). Det dette jeg liker med Nikon, de har en lang historie med kompatibilitet og har brukt samme bajonettfatningen siden 1950-tallet, mens de andre merkene har byttet bajonett og har levert objektiver som ikke kan brukes om hverandre. YMMV.

 

Det er forresten fascinerende hvor kort markedslevetid det er på moderne digitale kamerahus. Nikons forrige "prosumer"-flaggskip, D300 kom i 2007 og produseres ikke lenger. Omtrent samme markedslevetid var det på D40x, D60 og flere andre. Legendariske Nikon F2 var i produksjon i 10 år, FM2 i nesten 20 år. På den tiden kjøpte man et kamerahus og levde med det, mens man utvidet optikkparken. Men det er klart, produsentene tjener ikke like mye på sånt...

Link to comment
Share on other sites

Remington er mye bedre enn Tikka! Det vet jeg jo siden jeg har en Remington. Jeg har imidlertid aldri hatt en Tikka, men det spiller selvsagt ingen rolle siden jeg som sagt har en Remington... :mrgreen:

 

Burde nok ha forklart litt nøyere hva jeg mente i innlegget over. Saken er at jeg ikke har snøring på fotoapperater. Det behøver jeg imidlertid ikke å ha for å skjønne at f.eks. Canon EOS 450D vil være et godt kjøp for meg i min prisklasse. Anerkjent merke, flere ganger testvinner, drøssevis med både hus, objektiver og tilbehør både nå og i fremtiden. Samme gjelder helt sikkert Nikon og Pentax/Samsung.

 

Saken var at jeg har oppfattet Pentax K-x å være en litt ny type speilrefleks rettet mot et innstegsmarked. Et kamera som har fått strippet vekk noen av de mer avanserte funksjonene, og fått tillagt en del "morsomme" funksjoner og noe videofunksjonalitet. Det er også enklere konstruert og tettet enn Pentax tradisjonelt har vært. Det jeg da lurer litt på er om slike kameraer er av en kvalitet som kun er ment å vare kort tid, til neste motekamera lanseres? Jeg ønsker meg et kamera jeg kan ha noen år.

 

Jeg vurderer også Pentax litt nøyere fordi jeg har et gammelt filmbasert speilrefleks av dette merket, med to objektiver til. Om disse objektivene fremdeles kan brukes (evt. vha. en form for overgang) er noe jeg må finne ut av. Hvis ikke må jeg kjøpe objektiv i tillegg til hus. Det er altså først og fremst huset til Pentax K-x vurderingen står på. Jeg er usikker på om det grunnet kvalitet vil kunne være en kortsiktig løsning sammenlignet med litt eldre konkurrenter i samme prisleiet, til tross for litt nyere teknologi i K-x?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gammeldags og ser ikke noe poeng med mange funksjoner i et kamera. Får jeg god autofokus, mulighet for å styre auto-ISO, P/A/S/M-modus og råfilformat, så har jeg så det holder. Fancy programmer for barn, kjæledyr, landskap, sport og sånt er for meg en uting, siden det tar fra meg valgmuligheter og dermed kontrollen over hva kameraet gjør. Man blir ikke en teknisk dyktigere fotograf ved å overlate valg av blenderåpning (stor/liten), lukkertid (lang/kort) eller følsomhet kontra digitalstøy til kameraet, heller tvert imot. Synes nå jeg, da. Når det gjelder videofunksjonalitet, er det bare du som avgjør om du trenger slikt. Jeg bruker det ikke på G9'ern, så jeg ser ingen grunn til å ha det på SLR'en. Hvis du har gamle MF-Pentaxobjektiver tror jeg forresten ikke at du kan bruke disse på et nytt Pentaxhus, ihvertfall ikke uten adapter. Og uansett vil du ønske deg autofokus før du vet ordet av det :) Noen mener at det er en fordel ved Pentax at de har lagt bildestabiliseringen i kamerahuset istedenfor i objektivet slik Canikon har gjort. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg mener om den saken.

 

Men du kan jo få k-x'en i mange fine farger, da, det kan du ikke med Nicanon ;)http://www.camera-pentax.jp/k-x/#/simulator/030101

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Har et Canon EOS 300. Kan linsene til dette brukes på digitale fra Canon ,feks. 450D

 

Kan kanske brukes,men anbefales ikke..da elektronikken på nye dig-kamra e meir finfølanes einn den 135 mm utgaven.

Å hvest du mot førmodning sku få det tell,å ditt nye 450D svekta,så har du ingen garanti. Å du kan lyg så mye du vill te reperatøran,men dæm ser ka såm e brukt på kameran.

Detta veit æ my om,da æ har jobba i mange år me salg av kamera å had my å jør med Canon Norge og foto og Videoteknikk(såm da va reperatør te Canon)

Link to comment
Share on other sites

Har et Canon EOS 300. Kan linsene til dette brukes på digitale fra Canon ,feks. 450D

 

Kan kanske brukes,men anbefales ikke..da elektronikken på nye dig-kamra e meir finfølanes einn den 135 mm utgaven.

Å hvest du mot førmodning sku få det tell,å ditt nye 450D svekta,så har du ingen garanti. Å du kan lyg så mye du vill te reperatøran,men dæm ser ka såm e brukt på kameran.

Detta veit æ my om,da æ har jobba i mange år me salg av kamera å had my å jør med Canon Norge og foto og Videoteknikk(såm da va reperatør te Canon)

 

Skal ikke motsi din kunnskap, men....

Så lenge objektivfatningen stemmer på kameraet så kan vel ikke Canon Norge si noen ting? (er vel Canon EF på både 300D og 450D)

Var vel derfor Canon endret objektivfatning?

Link to comment
Share on other sites

Har et Canon EOS 300. Kan linsene til dette brukes på digitale fra Canon ,feks. 450D

 

Kan kanske brukes,men anbefales ikke..da elektronikken på nye dig-kamra e meir finfølanes einn den 135 mm utgaven.

Å hvest du mot førmodning sku få det tell,å ditt nye 450D svekta,så har du ingen garanti. Å du kan lyg så mye du vill te reperatøran,men dæm ser ka såm e brukt på kameran.

Detta veit æ my om,da æ har jobba i mange år me salg av kamera å had my å jør med Canon Norge og foto og Videoteknikk(såm da va reperatør te Canon)

 

Unnskyld meg, men hva i alle dager er det du prater om her? Hvis jeg tolker deg rett så mener du at du mister garantien på et kamera om du bruker eldre objektiver på det? Dette er kort og godt feil.

 

(Kompabilitet med eldre objektiver er noe speilrefleksprodusenter nødig gir slipp på akkurat for å beholde gamle kunder.)

 

358Win

Du kan gjerne bruke dine gamle objektiver, det bryter ingen garanti og det har du heldigvis allerede funnet ut. Gratulerer med nytt kamera (selv bruker jeg Nikon)

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg å være snill gutt :lol: Kona spurte hva jeg ønsket meg i julegave, og jeg foreslo Canon 500D...m/diverse utstyr. Hun tok meg på ordet og bestilte i går etter at vi tok noen runder på diverse nettsider. Det blir en kombi jule-og bursdagsgave...ser frem til å åpne presangen når den tid kommer. :mrgreen: Og jeg har akkurat trykket ENTER, bestilte en Samsung i8910 Omnia HD Black mobil i gave til henne. Nå er det bare å følge postens pakkespor på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er farlig, man får "havesyken", men godt det er snart jul. :roll:

 

Har tenkt lenge på et nytt kamera, men som så mange andre så har jeg vært uskikker på hva jeg ønsker.

Men har jo fulgt litt med på Canon sine speilreflekskameraer, så kan godt være jeg ender opp med et EOS500D, er jo en stor jungel å velge mellom.

 

Selv har jeg ingen erfaring med speilreflekskamera eller digitalkamera.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her var tråden jeg skulle lett i ja... :roll:

 

Kjøpte Canon EOS 500D igår.

Har nå fått lekt meg litt med det ved å lese i boken "Bedre Blder", og det er fantastisk morsomt.

Gleder meg til jul, da jeg har ønsket med en telelinse eller makrolinse.

Uansett, meget godt fornøyd.

 

Og hvertfall hos Elite Foto, får du med boken "Bedre Bilder" og et gavekort på Canon EOS-kurs til en verdi av 799,- ved kjøp av EOS-kameraer. Mulig det bare er EOS 450 og 500, men det vet jeg ikke.

 

 

P.S: Svarthvitt har aldri vært så kult som nå..! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Siden det kom et par fotografer innom tråden:

 

Har dere noe meninger om Pentax K7?

K7 er bra - (utifra den lille titten og prøvinga jeg har utført på den) Er riktignok ikke noe "sjef" på høy iso slik som de råeste fra Nikon. Men over det hele et bra kamera. Solid, ikke for stort, samt værtett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...