Jump to content

7x65R Ladedata tråd


Jonas.L

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Det var jo ikke så oppløftende :( , mulig jeg bør prøve noe annet da. Da er spørsmålet, hvilken kule? Krav/ønskedrøm: brukandes på alt hårvilt (sansynligvis mest rådyr, men skal funke om det kommer en elg forbi også) og billig nok til å brukes litt på banen også. DeepCurl var jo en god kandidat, men den er vel ute av produksjon. Tips :?:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ha helt utmerket presisjon i di børse så det er bare å prøve :winke1:

 

Joda, har eksperimentert litt - får ok presisjon med MRP, men er ikke fornøyd - derfor håpet jeg kanskje noen hadde noen erfaringer. Tror kanskje jeg må se på andre kuler. Alternativet er jo en kule til jakt og en til bane (vi snakker ikke mengdetrening her, det finnes det andre børser til. )

Fabrikkammo som er testet er Geco 165gr (ok presisjon) og RWS KS 10,5 gram og Norma oryx 156gr fabrikkammo - begge veldig god presisjon. Så det er sikkert mulig å finne noe som går, men ønsket var en kule til"alt". For ordens skyld så snakker vi om en Haenel kipplauf.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lada 140 grains Barnes ttsx med 54 grain Vihtavuori N160. Det gir god presisjon og ein utgangsfart på 825 m/s i min kipplauf.

Ladninga eg har brukt mest på jakt (hjort og rein) er 53,5 grain Norma N15 med 156 grains Oryx. Utgangsfart 800 m/s og gjennomgåande fine slakt (Ikkje all verdas grunnlag, ca 15 dyr).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har en Brno Super 5725 i kal.12/7x65r, usikker på twist for øyeblikket, som jeg skal lade patroner til kortere skogshold på hjort og fugl.

Har god erfaring med Ttsx i .30-06 men har hørt at slike kuler ikke er bra for lodda løp i brekkvåpen ?!?

 

Lurte da på å prøve Brenneke 150grs TOG kule til hjort og Nosler 150grs silvertip til fugl, eventuelt ELD X. Noen erfaringer å dele her ?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke spise fuglene, siden du vil skyte de med ekspanderende kuler?

Jeg ville vel lada 150 grs Norma fmj til fugl, med samme lading som du bruker på TOG. Og sett om du fikk den til å gå, den kan være litt kilen.

Jeg har ladd 154 grs cdp og interbond og 160 grs woodleigh, med samme lading som jeg bruker på 150 grs Norma fmj. Jeg har vært heldig å identiske treffpunkt, og god presisjon med fmj'n.

 

Synes tog ser ut som en spennende kule og et godt valg til hjort. Jeg ville vel foretrukket den til fugl også istedenfor de du tenker på. 

 

Min nye kule i 7x65 blir 158 grs Nova Grom, blir spennende å prøve denne på grisen i vår. Håper på å finne ei kule som er god nok til jakt og billig nok til trening. Jeg har ikke lyst til å lade mange ulike kuler i 7x65. Men jeg liker å trene litt med kombien også, da gidder jeg ikke bruke kuler til over 20 kr stykket (cdp), selv om det var en formidabel jaktkule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet til drillingen min i 7x65R: 140 grain Nosler Accubond, ladet med 53 grain Vihtavuori N160 krutt. Hastighet litt over 800 m/s. Med denne kula har jeg felt tre rådyr med ganske bra resultat.

 

Jeg har også skutt et par harer med denne kula - og det så ikke bra ut! Nå har jeg testet 150 grain Norma FMJ i drillingen tiltenkt småvilt, god presisjon, problemet er at treffpunktet med denne kula er veldig forskjellig (ca 8 cm) fra Nosler Accubond. Lite praktisk å skru frem og tilbake på jakt alt etter hva en har på skuddhold... Jeg vurderer derfor å gå over til Norma Oryx 156 grain, sannsynligvis lettere å få til likt treffpunkt som FMJ kula til Norma. Eventuelt 160 grain Woodleigh.

 

8x68S: Hva forer du dine ladninger med for å få likt treffpunkt med Norma FMJ og Woodleigh/cdp?

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke fugl her i området lenger, så inntil videre blir felt fugl kun kråke og nøtteskrike. Derfor ekspanderende, men er seff lysten på å finne en fin FMJ kule også til den dagen det skal spises fugl!

Forstod jeg deg rett at TOG kan være kilen å lade, eller mente du den FMJ 150grs kula? Mitt andrevalg til hjorten er Interbond, da jeg har hørt mye bra om denne mht restvekt. Accubond har jeg brukt kun til gris, men egen erfaring+tester på nett viser ofte lav restvekt..litt usikker på denne.

 

Har dere ( eller andre ) noen formening om det er noe i at bruken av f.eks 140grs TTSX ville være skadelig for loddinga på rifleløpet ??

Link to comment
Share on other sites

Til kråke og slikt er det greit med ekspanderende ja.

Fmj'n til Norma er det noen som sliter med å få gå i det hele tatt. TOG har jeg absolutt trua på, uten å ha noen erfaring med den.

 

Jakta gris i fjor med InterBond, fint slakt. Fin restvekt. Men hadde ei kule jeg synes vinkla litt mye. Mista litt trua og så fikser jeg egentlig ikke plastspiss i kombi'n. Brukte CDP tidligere, den var rått god. Men fytti hel..te for en pris! Kunne selvfølgelig fortsatt med den og trena med Norma fmj. Men jeg tenkte å lade og skyte både jakt og trening med Nova Grom. Ei kule jeg mener å tro er god nok til min jakt og som er behagelig billig å trene med. 

 

Jeg lader med 53 grs MRP i Hirtenberger hylser og med rem 9 1/2 hetter. Men jeg har ei god pipe i kombi'n, som putter det meste samme plass i skiva. Så samskytinga er vel mer flaks enn dyktighet. Går nok litt ned i ladevekt med Grom, den er litt stiv.  Så bruker vel ladedata for 170 grs kuler til den, jeg trenger ikke maks fart i kombi'n.

 

Har ingen erfaring med kuler som tsx i kombi med loddede piper, men har lest på forumet at det ikke anbefales. Jeg har frittliggende pipe og kunne forsåvidt brukt den, men det blir vel ingenting foreløpig iallefall.

 

Til hjort har jeg trua på TOG eller 154 grs CDP og 160 grs Woodleigh. 160 grs Woodleigh var kula Trond Alvestad anbefalte meg i starten. Men jeg vet selvfølgelig bedre selv, gjør ikke det vettu. Så en skal ikke se bort i fra at jeg ender opp der jeg starta til slutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 months later...

Did some more reloading with 150gr TTSX and 150gr Lapua Scenar L

Scenar: 54,3gr N160, CCI200, col 85,5mm, norma brass, V0=855m/s

TTSX: 55,1gr N160, CCI200, col 87,5mm, S&B brass, V0=845m/s (this load is encouraging)

 

I tried both of them with 55gr of N160 and fed 215 mag primers,

velocities were with TTSX 855m/s col 86,7mm and Scenar 84,8mm 870m/s,

but accuracy wasn´t too good maybe 70-80mm from 150meters

 

Don´t use these in old rifles :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...