Jump to content

7x65R Ladedata tråd


Jonas.L

Recommended Posts

Da har jeg lest alt som er og komme over, samt sendt PM til brukere jeg hvet har dette kaliberet.

Min konklusjon er at det finnes litt lite data til dette kaliberet der ute.

7x64 finnes det en del av, men trykket i disse dataene er noe høyere enn i 7x65R.

 

Jeg kommer til og legge vekt tunge kuler siden det sies at mange drillinger er regulert med 175gr. Tig kule fra Brenneke RWS fra fabrikken.Målet mitt er og finne en ladning som går likt med de åpne siktene uten filing av korn/baksiktet siden jeg ikke har greie på dette.

De som har dette kaliberet har det i brekkvåpen, noe som gjør at man skal tenke seg litt om vedrørende trykk.

Jeg kommer til og lade etter fabrikk lengde siden dette har vært et stalltips fra en meget bevandret bruker her inne.

Det finnes litt data på Norma sine sider, men det er tomt for MRP her i Oslo nå så data med disse kruttene vil komme når tilgangen er bedre.

 

Mitt ønske er at de som sitter på data i dette kaliberet legger ut sine ladninger.

 

Mitt bidrag her vil bli av ladninger jeg utarbeider fremover i en Merkel K96.

(Jeg starter i dag)

 

Kruttet jeg har nå er VV 560. (Dette skal i teorien ligge midt i mellom MRP og URP.

(Oppdatering krutt, jeg fant VV 160 1kg, VV 150 2kg. VV 140 1kg i ladebua som jeg hadde glemt)

De kulene jeg har for øyeblikket er:

 

Accubound 140gr.

 

Sierra Matchking 175gr.

 

Speer Grand Slam 175gr.

 

Norma FMJ 150gr.

 

Hornady Vmax 120gr.

 

Det vil bli mye testing fremover så dette vil ta tid før jeg er ferdig, men jeg håper at de som sitter på kunnskap kan være med og dele sine ladninger og erfaringer i denne tråden så de som kommer etter oss kan få et godt grunnlag når de begynner.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

SKal vi se, de to ladningene som gir best presisjon i den Valmet 412 de skytes i er:

 

-Nosler Accubond 160gr, N160 51gr, S&B/ppu hylse, cci200. COL = 87mm.

 

-Nosler Partition 160gr, S&B hylser, MRP 54gr, cci 200 COL= 87,9mm. -790m/s.

 

Disse ladningene er opp mot maks i dette våpenet, for de som vil duplisere disse anbefales vanlige forhåndsregler.

 

Disse gir en god presisjon, begge ladningene har samme treffpunkt, noe som er meget praktisk. Løpene på Valmeten er justerbare, mine er justert så de samskyter fint på 110m.

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interessant å se hva du kommer frem til. Den logiske fremgangsmåten med lik kuleform/vekt og MRP/N560 virket ikke for meg. Alt av kuler jeg prøvde gikk for lavt med åpne sikter.

Jeg tror original ammunisjonen fra RWS (175gr TIG) ,som mitt våpen er regulert for, er forholdsvis hardt ladd.

Min ladning som gir samme treffpunkt som RWS TIG 175gr med åpne sikter er:

 

RWS Hylse (66,9gr H2O)

Woodleigh PP 140gr

52,5gr URP

COL 84,2mm

 

Med S&B hylser må jeg putte i 2gr ekstra.

Ladningene gir ca 3500bar i QL simulering, men normale sikkerhetsrutiner for hjemmeladning bør selvfølgelig følges.

Link to comment
Share on other sites

>Simplex.

Jeg ser på sidene til RWS at TIG`n skal ut på 760m/s så da anntar jeg at det er denne farten jeg ser etter i starten.

Jeg har ladet en stige på 50, 50,5 og 51gr. 560 med Sierra MK 175gr. Col.83,23.

Jeg legger ut fart på disse ladningene i kveld.

Kunne noen tatt disse i QL med 60cm pipe?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også nettsidene til brenneke.de. Brenneke er nemlig oppfinneren til TIG og TUG. Moderne TOG kan også være verd en dyp titt.

 

7x65R

 

TIG 11,5gram /177gr., 54,4 gr MRP, COAL 83, V3 795m/s

Link to comment
Share on other sites

Da har man testet litt:

Crono`n fungerte ikke i lett snødrev så fart er ikke avklart enda desverre.

 

Jeg har ikke erfaring med skyting med åpne sikter så jeg slet litt med fokusering på mål samt og holde kornet helt gjevnt.

Jeg må nok trene en del før min skyting er refereranse i spitzerklassen, men jeg fikk en pekepinn i hvertfall.

 

VV 560 50gr. ierra MK 175gr. spredde på 20cm på 50m, 2 skudd satt på 12cm og det siste var det første jeg har skutt med børsa.

 

VV 560 50,5gr.med Sierra MK 175gr. Spredde på 13cm. på 50m men jeg følte ikke at dette var god skyting

 

VV 560 51gr. ierra MK 175gr.Spredde på 7cm på 50m så dette tegner seg til noe.

 

Jeg følte at ladningene var velding snille pga rekyl samt at de satt under lappen på 50m.

 

Jeg må teste de samme ladningene over crono i bedre omgivelser.

Det ser ut som om fart er et forbedringspotensialet her.

 

Kunne noen tatt disse i QL for meg så jeg hvet ca. teori bak dette?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva slags hylser bruker du? Må nesten vite det for å komme nærmest mulig i QL. Det beste er hvis du måler kapasiteten i skutte hylser fra ditt våpen, men jeg har verdier fra RWS, Norma og S&B skutt i mitt våpen. Det skiller 2gr krutt fra letteste til tyngste hylse for å få samme trykk.

Link to comment
Share on other sites

20 cm spredning på 50 meters hold? :shock:

Har du kikkertsikte til drillingen din? En måte å gjøre det på er å teste presisjon med kikkerten på, så sjekke hvordan det passer med åpne sikter etterpå. Du vil neppe skyte fugl på 100 meters hold med åpne sikter allikevel, så det blir viktigere å finne noe som samler bra på litt hold med kikkertsiktet på.

Jeg er fornøyd med samling på omtrent en kaffekopp diameter med åpne sikter på 100 meter :D . Skur og korn er fint det på korte hold og hurtige skudd, men det er ikke noe å prikkskyte med. Vanskelig å teste presisjon med åpne sikter!

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn.

Jeg har konkludert med følgende:

Jeg er nok en elendig skytter med åne sikter, samt at kikkerten skal på i neste runde :wink:

Tror jeg hadde litt vel høye tanker om egen ferdighet....

 

Kunne du kopiert litt av ladningene dine fra "Sulfina" tråden inn hit?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Luftgevær er fakstisk en god måte å trene med åpne sikter :D

 

Jeg har også inntrykk at TIG er hardt ladet! Jeg vil lade til moderat trykk om mulig. 160 eller 140 grains kule er nok veien å gå.

 

Det står en del om 7x65R lading i tråden om drillingen Sulfina http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&hilit=Sulfina&start=80

 

De beste resultatene fikk jeg med

Kule= Nosler Accubond 140 grains

Krutt= VV160, 53 grains

Hyls= RWS

COL= 83mm

 

Jeg brukte samme ladning og COL til Norma helmantel 150 grains, med greit resultat. Var noen få cm i forskjell i treffpunkt. Litt jukking (tuning heter det vel) så kunne de to gått om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt blod på tann.

Var ute og kjøpte 204 og URP så nå skal disse kruttene testes også med alle kulene(nesten)

Jeg ser på dette som ett proskjekt hvor alt skal prøves.

Jeg begrenser COL. variasjonen fra +/- 2mm. for og gjøre det litt enklere.

MRP er det manko på så hvis noen har en uåpnet en så kan jeg kjøpe eller bytte i 560 eller 150 krutt uåpnet.

 

Jeg kommer til og etablere et Ecxel ark med alle resultatene når jeg er ferdig og har fått chronografert alle ladninger.

Jeg tipper at det tar i hvertfall 12mnd. før jeg er ferdig, men det endelige resultatet vil være fin info for våre etterkommere etc.

Hadde bare vært gøy hvis flere legger ut data.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har svært god presisjon med Barnes Ttsx 140 grain, 53 grain N160, COL 84,8. Dei gir ca 800 m/s i min Merkel k1 med 60 cm pipe. Eitt grain opp gir 820 m/s, ingen nevneverdig endring i presisjon.

 

 

Har lada med to krutt; N160 og skyttarlagsversjonen av MRP, N15. Klart best fart med N160. Fjorårets jaktlading i denne børsa var 156 grains Oryx, 53,5 grain N15, COL 84,5. Hylse: Hirtenberger. Svært gode samlingar og eksemplarisk terminaballistikk frå 70 til 200 meter. Utgangsfarten på Oryxen var like under 800 om eg ikkje hugsar feil. Eg har lagt ut ein del ladedata på Robsoft viss det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

>Frontier

Takk for innlegg, det har vært mye vær og hektiske dager på østlandet så denne tråden stangnerte litt.

Jeg har ladet opp 30 smell til neste runde.

Jeg må vente til en helg da det er mulig og bruke chrono (ikke drittvær), så drar jeg igang igjen.

 

Jeg har 150gr.FMJ som neste på lista og her skal alt av krutt brukes siden denne kula er veldig populær til fugl.

Har ladet opp en del Gran Slam siden mange skryter veldig av denne kula.

Noen hevder også at den er hard nok i mantelen til og gå gjennom fugl uten ekspansjon.

(mulig dette er universal alternativet hvis dette stemmer)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, ikkje for anna enn å knipe litt flatare kulebane. Men også fordi det er interessant å lovleg teste ut effekten lettare kuler måtte ha på hjortevilt. Brukte 125 grains sako i estate-riflene der borte sist, i 30.06. Effekten var upåklageleg...

 

Eg får klart best fart i kipplaufen min med N160, kontra MRP, så viss nokon har forslag til startladning for accubonden med dette kruttet, er det fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg har ladet litt, og tror jeg er på ville veier... Våpenet er en Krieghoff Trumpf Dural fra 1967. Problemet er at jeg får treffpunkt som er svært lavt ift de åpne siktene. Jeg kom nær nå (fremdeles under) med følgende ladning

Hyls: RWS Krutt: N15 Kruttvekt: 54 grains Kule: Nosler Accubond 160 grains Hastighet: 2700 fps/ 823 ms

Hyls: RWS Krutt: N15 Kruttvekt: 54 grains Kule: Hornady Interbond 154 grains Hastighet: 2733 fps/ 833 ms

 

54 grains MRP er maks for 160 grains Sierra kule i ladeboken, og ut fra tidligere forsøk har jeg fått like hastigheter med MRP og N15. Men, ladeboken oppgir maks hastighet til 2524 fps / 792 ms. Da er tydeligvis begge disse kulene hardere enn Sierra kula. Er det noen som har QL som kan simulere denne ladningen for meg? Jeg vil ikke ha høyt trykk, vil ikke skyte slark i drillingen...

 

Jeg ser at trådstarter har ladd 175 grains Sierra MK opp i 846 ms. Ladeboken oppgir 741 ms som maks for 175 grains Hornady kule. Er dette en trygg ladning?

Link to comment
Share on other sites

Hei Bent.

Den ladningen min på 840m/s var jæ... hard etter QL som hadde 2 gr. mere som max.

Det rare er at rekylen fra 156gr. Oryx virket hardere enn med 175gr. MK.

Jeg skøt 51gr. VV 160 nå i helgen med FMJ 150gr Norma og denne gikk ut på 740 m/s.

På bakgrunn av disse erfarngene tror jeg man skal konkludere med at VV 560 har mere trøkk enn det QL sier.

VV 160 ladningen samlet jæ...... bra.

Skal teste 52 gr. til helgen igjen.

Den heite ladningen skal testes med 2mm mere friflukt for og se om dette reduserer hastigheten en smule.

Kulen i seg selv gikk bra.

Ref.QL arket jeg la ut.

Jeg har 60 cm. løp til info

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

>Simplex

Jeg hadde heller aldri trodd dette etter tidligere erfaringer.

MK kule er ganske lang så vi er på komprimerte ladninger med col.83mm.

Jeg har nå økt col. til 86mm for og se om dette reduserer noe fart.

Ladningene i ecxel ble skutt i +5C. så man skulle tro at det ble noe heftigere i +25C

 

Kan ikke si jeg ble helt klok av dette selv.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

I min Plus(55 cm løp) gir fabrikkladet 165 gr Geco 800 m/s. Norma 170 gr Platspets gir 740 m/s(oppgitt til 800!) ved 11 C.

En del av de ladningene nevnt ovenfor synes meg å være temmelig hard kost å fore et brekkvåpen med på regulær basis.

Link to comment
Share on other sites

>Vavlo

Din kommentar er helt riktig vedr. fast basis.

Grunnen til disse ladningene er QL som base, samt at målet er å snu alle stener ved ladning i dette kaliberet.

VV 160 51gr. er den med best samling hittil, men fart 740 m/s er fin kost på 150gr kuler på hold ut til 200m.

 

Jeg ønsker personlig og ligge fra 740-800 m/s med det som går godt.

Neste på lista blir Accubound 160gr. med samme dose VV160 da Skaubjønn tror at FMJ`n kan gå om hverandre

med litt "tuning" av disse kulene.

Det andre målet er å finne en ladning som matcher de åpne siktene med 175gr. Speer Grand slam kule, da denne er super på elg og hjort sies det.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Apropos QL. Har ennå begrenset erfaring med bruk av dette programmet. Har så langt brukt det ifm lading av . 300, der QL I mange tilfelle antyder ladninger som er godt over max I mitt våpen. QL er også over max ihht ladetabeller med like komponenter. Ville selv vært skeptisk til å bruke QL som "ladetabell", hvilket det da også advares mot med store bokstaver.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, mine ladninger er kanskje ikke så gale. Ser på Norma sine sider http://www.norma.cc/en/Ammunition-Academy/Loading-Data/7x65R/ at til 156 grains Oryx har de maksladning med MRP på 54.9 grain, som gir 829ms. På 154 grains Hornady kule oppgir de 55.6 grainns MRP med 821 ms utgangshastighet. Da er vel 54 grains N15 til 154 grains Interbond med utgangshastighet på 833 ms kanske ikke helt på bærtur. Tenker jeg går ned et halvt grains og går for denne ladningen.

 

For øvrig, takk for god korreks angående bruke av QL vavlo!

Link to comment
Share on other sites

Jonas, du skriver at du venter et kvarter eller drøyt det mellom hvert skudd. Min erfaring er at det er unødvendig. 3 minutter holder, da får man så fin samling som man kan håpe på. MEN, det kan være forskjell på denne samlingen og førsteskuddet (cold barrel) i noen drillinger. Det er altså viktig å stille kikkertsiktet etter førsteskuddet. Men for å teste samlinger holder et med tre minutter mellom skuddene.

Stemmer dette med andres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

@ Skaubjønn, Ladeboken 7 har data skutt i en Krieghoff Trumpf drilling med 63,5 cm pipelengde. Norma hylser. 156 grs Oryx, max ladn MRP 55 grs, 820 m/s, 160 grs Speer Deep Curl, maksladn MRP 54 grs, hastighet 805 m/s.

 

Synes du får god hastighet. Men ulike piper og kronografer vil jo gi litt ulike hastigheter.

Ville kanskje uansett sjekka den lotten med N15 du bruker nå, hvis du ikke har gjordt det.

Mener å huske at jeg både har fått lik og noe høyere hastighet med N-15 i forhold til MRP i 8x68s med forskjellige lotter.

 

Jeg bruker 53 grs MRP i Hirtenberger hylser til 154 grs CDP og 150 grs Norma fmj, hastighet 784 m/s. God presisjon og samme treffpunkt i en Blaser 97.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken utg 7 har nye data i forhold til utg 5 og 6. Synes det er mange aktuelle kuler for alt fra småvilt til elg.

 

Kanskje verdt å investere i for de som lader 7x65 r, jeg blei iallfall på grensen til euforisk når jeg fikk låne den av en kompis og oppdaget dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er ny skyting gjennomført( midt i jakta )

Skaubjønn tipset om at FMJ Norma og Accubound kunne gå om hverandre med VV 160 krutt.

*Det gjør det*

140gr Accubound går 9mm høyere på 100m enn Norma FMJ 150gr. med 52 gr. VV160 bak.

Samling var 19mm 2 skudd og 3 skuddet satt nøyaktig sentrisk 10 cm. opp.

FMJ 3 skudd så fort jeg klarte samlet på 21mm med 9,7mm klatring på 3`de skuddet.

 

Alle skudd er gjennomført så raskt jeg klarte, dvs: 20sek. mellom de 2 først, så ca. 30sec. på siste da jeg fomlet litt med og finne roen og senter.

 

Neste på listen nå er tilpassing av åpne sikter, da de som har lest denne tråden hvet at jeg er "elendig" på dette så tar det kansje noe tid før mine resultater er verifiserbare.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...